Tram Maastricht - Hasselt

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Chrysa »

Ik heb toch liever Arriva dan de NMBS hoor. Is iets betrouwbaarder. :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Aking »

Erm...

En sinds wanneer rijdt de NMBS op Heerlen - Herzogenrath - Aken? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Suus »

Terwijl het twintig jaar zonder overstap kon op zo'n kippeneindje vinden we het nu opeens acceptabel dat je op het station voor/na de grens maar moet overstappen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Cas »

Maastricht-Aken is met lijn 350 goed bediend, maar zowel Maastricht-Luik als Heerlen-Aken gaan er echt wel op vooruit met een drielandentrein, mocht Arriva die goed rijdend krijgen. Het blijft een stoptrein in een krimpregio, dus heel veel geld moet er niet tegenaan worden gegooid, maar in het algemeen is dit juist wat Limburg nodig heeft naar mijn mening, in plaats van afdankertjes van de NMBS of een overstap in Herzogenrath voor een reis van 20-25 km tussen de twee grote steden in het gebied.
Aking schreef:Erm...

En sinds wanneer rijdt de NMBS op Heerlen - Herzogenrath - Aken? :')
Die drielandentrein komt komt toch echt ook in België (A)
請勿靠近車門
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Aking »

Op die bus is mijn weekendvrij niet geldig, dus dat ding is geen alternatief :N
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door cassie127 »

Aking schreef:Want?

Meestal heb ik een cross-platformoverstap van 1-3 minuten in Herzogenrath, dat vind ik op zich nog best acceptabel :Y
(los natuurlijk van het feit dat het allemaal lintsletmeuk is in die hoek -o- )
Die overstap heb ik dan al in de afgelopen 2 jaar tijd nooit gezien toen ik die kan op ging. Moest altijd naar spoor 1 om daar minstens 5 tot 10 minuten te wachten op een trein naar Aachen

En gisteren had de NS in een keer een personeelstekort op Heerlen - Herzogenrath.... ach ja maakt toch niet uit... Die trein rijdt toch het hele Pinkpop weekeinde niet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door regenmaker »

Heerlen - Aken is overigens prima te doen met lijn 44. Zeker als je in het centrum van Aken wilt zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Nitein-Repart »

Desalniettemin zou het voor met name Parkstad Limburg en ook wat andere steden als Sittard, Roermond en Eindhoven wel weer handig zijn als er weer rechtstreeks per trein tussen Heerlen en Aachen wordt gereden. Lijn 350 tussen Maastricht en Aachen is wel echt concurrerend met de trein, alleen al door de hogere frequentie. Lijn 44 is al een stuk minder concurrerend, want zo snel is die buslijn ook weer niet.

Ik ben benieuwd of er door de overstap in Herzogenrath al veel reizigers uit de trein zijn gejaagd en of Arriva deze reizigers überhaupt kan terughalen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door en-es »

Lijn 44 is alleen handig als je naar de binnenstad van Aken wil.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door groningen »

Wanneer gaat die tram nu rijden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Z2N »

Niet. Dat is nou net de reden voor de topickick... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door groningen »

Het is dus afgeblazen. In Belgie hadden ze toch tot aan de grens het railbed klaar en er waren toch al wat goederentreinen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Suus »

Ik ben niet geheel onder de indruk van je leesvaardigheden...

Maar een korte samenvatting: de goederenlijn is alweer wat jaren buiten gebruik en verder dan Lanaken was er nog niets gebeurd. Infrabel gaat de lijn niet aanleggen of beheren maar hebben wel een parallel lopende spoorbaan waaraan aanpassingen aan de overwegen nodig zijn en dat niet gebudgetteerd, wat gelijk de oorzaak is dat deze tram er vooralsnog niet komt.

Het parallel lopen van de tram en trein tussen Hasselt en Bilzen was mijn reden om niet voor een tram naar een trein te pleiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Vinny »

Maar zoals gebruikelijk luisteren de politici, vervoerders en infrabeheerders niet naar Suus maar naar zichzelf. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door JHPart »

Een treinverbinding lijkt me ook een goed idee. Men zou een nieuw station kunnen bouwen aan de Nierstraat in Diepenbeek. Daar ben je op 500 meter van de universiteit.

Dat het een tram moet worden, lijkt me vooral een politieke zet. Onder de vorige federale Belgische regeringen werd er wat betreft spoorwegen enkel in mega grote projecten geïnvesteerd die van nationaal belang waren. Denk aan de hoge snelheidslijn, de spoorlijn naar de luchthaven van Brussel en de nieuwe grote stations in de grote steden. Men deed weinig voor het lokale vervoer.
Binnen de Vlaamse regering was het makkelijker om dit project te realiseren.

In de huidige politieke situatie lijkt me dat wat anders. Er komen nu eindelijk wel lokale treinen en zelfs spoorlijnen bij. Het is zelfs omgekeerd en er gebeurd nu weinig voor het openbaar vervoer op Vlaams niveau.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door en-es »

cassie127 schreef: Die overstap heb ik dan al in de afgelopen 2 jaar tijd nooit gezien toen ik die kan op ging. Moest altijd naar spoor 1 om daar minstens 5 tot 10 minuten te wachten op een trein naar Aachen
Gisteren was ik onderweg van Aken naar Heerlen en had ook geen overstap op dezelfde perron. Heel irritant als je met een vertraging aankomt en moet rennen voor de aansluiting.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door sven_engelen »

https://www.1limburg.nl/mogelijk-toch-w ... =section-1

Of het goed of slecht nieuws is laat ik aan jullie over

Er is dus toch geld en het doel is om de tram alsnog in 2023 te laten rijden. Al heb ik er geen vertrouwen meer in...
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Durashift »

Nou, dan is het wachten op het nieuws welk project uitgesteld of geschrapt wordt ten gunste van deze tram...
Degene die dan in hun wensen/belangen geschaad worden.. zullen dan wel op de barricaden springen..

:P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Suus »

In België zijn in oktober de lokale verkiezingen (gemeenteraad en provincies zijn daar altijd tegelijkertijd) en volgend jaar de traditionele moeder alle verkiezingen (Federaal, Gewestelijk en Europees zijn ook tegelijkertijd) dus je ziet nu dat in België opeens allerlei dingen worden afgerond of weer nieuw leven ingeademd krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Frank93 »

Belgische burgemeester tegen tramlijn Hasselt-Maastricht
De burgemeester van Hasselt ziet geen heil in de tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Steven Vandeput denkt dat de tramverbinding beter kan worden geschrapt, zodat het daarvoor bestemde geld in andere OV-projecten kan worden gestoken. Dit zei hij tegen de Belgische zender TVL. Eigenlijk is al gestart met de voorbereidende werkzaamheden.
Volledige bericht: https://www.ovpro.nl/tram/2019/03/29/be ... aastricht/
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Statler Rail »

Mooi zo. Weg met dat tramplan, nu liever een reactivatie als gedecentraliseerde spoorlijn met een treindienst die wordt aanbesteed. Dat zijn overigens twee dingen die in Belgie niet bestaan omdat de Walen en vakbonden dwarsliggen, waardoor dit soort gekunstelde tramplannen bedacht moeten worden omdat trams een Vlaamse bevoegdheid zijn en treinen federaal.
Gest
Berichten: 25
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 11:44

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Gest »

en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door en-es »

De openingspost van dit topic was wel zo veelbelovend. Alweer 5 jaar geleden trouwens.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Dennenboom »

Lijkt me ook geen project waarbij haast geboden is.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door cassie127 »

Effe wachten.... Nog effe wachten... Pizza!
Spoiler: show
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten