Tram Maastricht - Hasselt

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door samsam538 »

Zijn er ook partijen die denken dat er beter een trein kan worden aangelegd i.p.v. tram? En die trein via de spoorbrug over de Maas naar het station te leiden? Aangezien een deel van het traject naar Lanaken recentelijk is vernieuwd, zou dat ook kosten schelen. En tast het de binnenstad van Maastricht niet aan. Of zeg ik iets heel raars?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Aking »

samsam538 schreef: Of zeg ik iets heel raars?
:Y hoe durf je :|
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Yanaike »

Het enige dat ik kan bedenken is dat een spoorlijn de campus van Hasselt en het centrum van Maastricht niet aan doet, t.o.v. een tramverbinding. Daar staat tegenover dat een trein veel simpeler lijkt in te passen en waarschijnlijk een stuk sneller is tussen A en B.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door samsam538 »

De campus ligt maar 500 m van de spoorlijn vandaan. Het station van Maastricht is ook niet zo ver van het centrum. In de straat van het station naar de Sint Servaasbrug staan ook aardig wat winkeltjes en restaurants.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 12 mei 2019, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Suus »

Ik vond in 2015 al dat een spoorlijn een betere keuze was. Stiekem hoop ik dan ook dat de MER wordt vernietigd, dan zijn Nederland en Vlaanderen van deze onzin af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Aking »

Suus schreef:de MER
Que?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door trolly »

Probeer dit eens.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Dennenboom »

Rond 1983 waren er overigens al plannen voor een IC Hasselt - Maastricht - Visé - Aken. Vooral de NMBS zag er toen wel wat in. Is nooit wat van gekomen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door ZO6176 »

Ik zie het probleem niet dat de eventuele tramlijn het centrum moet aandoen. Wanneer je nu met de trein in Maastricht aankomt is het centrum op loopafstand.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Vinny »

Dennenboom schreef:Rond 1983 waren er overigens al plannen voor een IC Hasselt - Maastricht - Visé - Aken. Vooral de NMBS zag er toen wel wat in. Is nooit wat van gekomen.
Dat betekent onnodig kopmaken. Lijkt me niet zo zinvol. Je kunt beter een IC Hasselt - Maastricht - Visé - Luik inleggen. Vervolgens mag de NMBS best derderangs materieel inzetten waar een gemiddeld Oostblokland zich nog voor mag schamen: dan zien de Belgen te Maastricht dat er ook fatsoenlijke treinen bestaan waar desgewenst mee gereisd kan worden zolang het maar in Nederland is :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Statler Rail »

Yanaike schreef:Het enige dat ik kan bedenken is dat een spoorlijn de campus van Hasselt en het centrum van Maastricht niet aan doet, t.o.v. een tramverbinding. Daar staat tegenover dat een trein veel simpeler lijkt in te passen en waarschijnlijk een stuk sneller is tussen A en B.
Wat er vooral achter zit, is dat een tram de bevoegdheid is van Vlaanderen, en de bevoegdheid voor een trein bij de federale Belgische overheid. Zo stomzinnig is het. Vlaanderen mag simpelweg geen treinen laten rijden, alleen trams en metro's.

Ik hoor je denken: maar de federale overheid kan dan toch die trein aanleggen? Theoretisch ja, maar het kan toch niet zo zijn dat de Nederlandstaligen een nieuwe spoorlijn krijgen en de Franstaligen niet? Dan gaan de Franstaligen zich zeker achtergesteld voelen! Om dat te voorkomen moet er dus ook ergens in Wallonië een nieuwe spoorlijn aangelegd worden. Wat natuurlijk veel te duur is, dus ook geen trein Hasselt - Maastricht. -o-
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Aking »

Wat is het toch ook een prachtig land hè *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Vinny »

Statler Rail schreef:
Yanaike schreef:Het enige dat ik kan bedenken is dat een spoorlijn de campus van Hasselt en het centrum van Maastricht niet aan doet, t.o.v. een tramverbinding. Daar staat tegenover dat een trein veel simpeler lijkt in te passen en waarschijnlijk een stuk sneller is tussen A en B.
Wat er vooral achter zit, is dat een tram de bevoegdheid is van Vlaanderen, en de bevoegdheid voor een trein bij de federale Belgische overheid. Zo stomzinnig is het. Vlaanderen mag simpelweg geen treinen laten rijden, alleen trams en metro's.

Ik hoor je denken: maar de federale overheid kan dan toch die trein aanleggen? Theoretisch ja, maar het kan toch niet zo zijn dat de Nederlandstaligen een nieuwe spoorlijn krijgen en de Franstaligen niet? Dan gaan de Franstaligen zich zeker achtergesteld voelen! Om dat te voorkomen moet er dus ook ergens in Wallonië een nieuwe spoorlijn aangelegd worden. Wat natuurlijk veel te duur is, dus ook geen trein Hasselt - Maastricht. -o-
Je kunt gewoon een trein Hasselt-Maastricht-Luik inleggen over gerenoveerde infrastructuur. Dan heeft Wallonië er ook wat aan. Wel is het zo dat het Vlaams gewest niet zo eigenwijs moet doen en de aan trams blijven vasthouden maar gewoon Infrabel opdracht geven tot de aanleg van de spoorverbinding (grotendeels renovatie van het bestaande goederenspoor) en toestaan dat Arriva met moderne treintjes de verbinding exploiteert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Durashift »

^^ Arriva :?:

Dan hebben de Hasseltse machinisten en Luikse conducteurs toch geen werk meer?
atlas
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 11:53

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door atlas »

Raad van State: Groen licht voor sneltram Hasselt-Maastricht
De sneltram Hasselt-Maastricht heeft groen licht gekregen van de Raad van State. Daarmee komt de nieuwe verbinding er zo goed als zeker.

De Raad van State verwierp de meeste bezwaren van een aantal omwonenden van de eindhalte van de tram in Maastricht, aan de Van Hasseltkade in het centrum.
bron: https://www.1limburg.nl/raad-van-state- ... maastricht

Het ziet er naar uit dat het dan toch gaat gebeuren! *O*
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Cas »

Volgens mij is deze trèm al wel vaker 'zo goed als zeker geweest', en hij ligt er nog steeds niet (A)
Ik hoop dat de Nederlandse kant de goede keus maakt en dit hele plan afschiet, alhoewel ik geen idee heb wat een eventueel nieuw provinciebestuur van dit hele tramgebeuren vindt.
請勿靠近車門
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door en-es »

Lees eerste bericht van dit topic maar...... _O_
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Aking »

Cas schreef:alhoewel ik geen idee heb wat een eventueel nieuw provinciebestuur van dit hele tramgebeuren vindt.
Ik denk dat het zo goed als zeker is dat ze het fantastisch vinden, of niet :Y
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Zugführer »

Moet ik de topictitel weer aanpassen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door trolly »

Goed plan *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
maaslynx
Berichten: 126
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door maaslynx »

Aanbesteding is uitgeschreven: https://www.1limburg.nl/aanbesteding-ui ... t=topstory

Leuk detail, trace staat nog niet vast aldus https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190718_045 ... -nu-melden
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door bartjemestrom »

Handig die link van Hbvl. Is een plus artikel en die kan ik niet verder lezen... :|
maaslynx
Berichten: 126
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door maaslynx »

Ik heb 'm maar gelinkt bij gebrek aan een alternatief, heb zelfs nog geprobeerd of ik de documenten van de aanbesteding zelf kan vinden maar ook daar lijkt alles achter een loginmuur te zitten. Leve de transparantie :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Suus »

Ik zag een vacature voorbij komen voor een functie bij de Provincie Limburg die zich bezig moet houden met de Wet lokaal spoor. Die wet heeft betrekking op spoor dat gebruikt wordt voor personenvervoer niet per trein, dus o.a. tram en metro. Zit er dan toch nog leven in dit project?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door umbusko »

Jazeker, op 17 juli 2020 heeft de Vlaamse regering groen licht gegeven voor de gunningsfase, volgens een artikel in het Magazine Personenvervoer 0620 (p. 22-23). Het interessantste stukje daarin is:
Voor de bouw van de tramlijn werden drie consortia geselecteerd, voor de levering van de trams twee constructeurs. De gunningsfase duurt achttien tot twintig maanden. Rond de jaarwisseling wordt een eerste offerte verwacht. De bouwconsortia zullen hun offertes op het oorspronkelijke tracé van De Lijn baseren. Vlaams minister Lydia Peeters van Mobiliteit zal voor de extra kosten/claims door het ‘Boulevardtracé’ niet bij armlastige De Lijn maar bij initiatiefnemer Hasselt aankloppen. Als de stad niet thuis geeft, zal Peeters in haar begroting geld voor deze dure grap moeten reserveren. Intussen is volgens Peeters al 16,5 miljoen euro aan studies uitgegeven. Rekenwerk van het Actiecomité lijn 20 resulteert in een bedrag dat minstens dubbel zo hoog is.
Voor Spartacuslijnen 2 en 3 naar Maasmechelen en Neerpelt heeft de minister in mei 2020 voorgesteld om naar een trambus te gaan kijken. Dit plan wordt in het artikel meteen afgeschoten, omdat een trambus (met 70 km/u) langzamer zou zijn dan de huidige bussen. :')

Op 16 december verscheen een plusartikel in de Limburger met als titel "Lanaken wordt met groot tramstation spilpunt van de sneltram om Maastricht te ontlasten". De aanleiding voor ditt artikel? "Lanaken stond deze week centraal tijdens een presentatie over Spartacuslijn 1". In het artikel staat o.a. dat de tram 300 miljoen gaat kosten (Maastricht is 18 miljoen kwijt). Ook staat er dat er 4200 reizigers per dag verwacht zijn tussen Lanaken en Maastricht, wat zou betekenen dat iedere forens (± 4000) 1x/dag de tram zou moeten gebruiken. Tegenstanders vonden dit onwaarschijnlijk en vochten de onderzoeken aan, maar kregen ongelijk bij de bestuursrechter van de Raad van State. In Lanaken gaat de randweg in een tunnel verdwijnen bij het Europaplein en komt het tramstation erbovenop, inclusief 150 parkeerplaatsen, bushaltes, taxiplaatsen en deelfietsen. Over de gunningsfase schrijven ze dat dit proces loopt tot medio 2022 en dat de tram op zijn vroegst gaat rijden in 2025.

Ik kreeg deze twee artikelen toevallig toegestuurd; als je wilt kan ik kijken of ik ze via PB kan delen, laat maar weten. :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten