Intercity Eindhoven - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44446
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

Venlo heeft wel meer dan 8000 reizigers, alleen zie je dat niet in de statistieken omdat die met Arriva reizen.

En onderschat het aantal grensoverschrijdende reizigers bij Venlo niet, het valt mij elke keer weer op hoeveel reizigers er in de Eurobahn zitten. Ook de hoeveelheid bagage dat mensen meenemen valt op, een (nu erg korte) overstap minder kan dat alleen nog maar verbeteren.
Rame à l'approche
Nitein-Repart
Berichten: 2959
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind wel dat een verbetering van een internationaal treinproduct niet ten koste mag gaan van het binnenlandse treinproduct, maar daar begint het op Eindhoven-Venlo wel op te lijken. Eerder zagen we dat al op Maastricht-Liège waarbij Eijsden dicht moest en Maastricht Randwyck geen bediening meer richting het zuiden kreeg om maar de IC Brussel passend te krijgen. Ik zie liever dat de huidige constructie van 2x/uur een sprinter tussen Eindhoven en Deurne en 2x/uur een IC Eindhoven-Venlo die vabaf Deurne alle stations bedient behouden blijft en dat de RE13 op strategische momenten (werkdagen van 6:00 tot 10:00 en van 14:00 tot 19:00 en zaterdag van 9:00 tot 18:00, in de kerst- en zomervakantie en op speciale dagen wordt hiervan afgeweken) doorrijdt naar Eindhoven waarbij er onderweg niet gestopt wordt tussen Venlo en Eindhoven. Hierbij krijg je voor de meeste mensen de meest duidelijke dienstregeling en het scheelt ook een aantal vervelende keringen doordat niet allerlei treinen maar 1x/uur rijden. Nadeel is dat het Duitse materieel suboptimaal gebruikt wordt en er vanuit Eindhoven soms wel en soms niet een directe trein naar Duitsland vertrekt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Roeland
Berichten: 1158
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Roeland »

Is 1x/uur Flixbus wellicht de oplossing voor rechtstreeks Eindhoven - Dusseldorf?
Cas
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Cas »

Er lijkt mij maar zeer weinig overlap te zitten tussen Flixbus-reizigers en de beoogde treinreizigers.
請勿靠近車門
Dennenboom
Berichten: 1062
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Dennenboom »

Roeland schreef:Is 1x/uur Flixbus wellicht de oplossing voor rechtstreeks Eindhoven - Dusseldorf?
De directie van Flixbus ziet niets in klokvaste verbindingen. Ook niet voor de trein.
https://www.xing.com/news/klartext/ein- ... tiver-2752
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12694
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Vinny »

Klokvaste dienstregelingen zijn vooral zinvol in gebieden waar een redelijk gelijkmatig reispatroon bestaat. De reiziger verwacht dan ook een bepaalde regelmaat in de dienstregeling en de overstappen zijn goed geregeld. In Duitsland en Frankrijk waar vaak over langere afstanden maar minder regelmatig gereisd wordt (geen vaste forensenreis, maar incidentele zaken-, toeristische reizen) heeft een klokvaste dienstregeling vaak meer nadelen terwijl het voor de reiziger ook niet profijtelijk is. Die moet zijn reis toch al beter voorbereiden, met bijv. reserveringen en dergelijke.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12760
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Wubbo »

Wat zijn dan de nadelen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44446
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Klokvaste dienstregelingen zijn vooral zinvol in gebieden waar een redelijk gelijkmatig reispatroon bestaat. De reiziger verwacht dan ook een bepaalde regelmaat in de dienstregeling en de overstappen zijn goed geregeld. In Duitsland en Frankrijk waar vaak over langere afstanden maar minder regelmatig gereisd wordt (geen vaste forensenreis, maar incidentele zaken-, toeristische reizen) heeft een klokvaste dienstregeling vaak meer nadelen terwijl het voor de reiziger ook niet profijtelijk is. Die moet zijn reis toch al beter voorbereiden, met bijv. reserveringen en dergelijke.
In Duitsland krijgen treinen die in patroon liggen voorrang bij de toebedeling van treinpaden. Dat en het gebrek aan geschikt materieel zorgen dat Flixtrain niet zo hard groeit als men zelf had gewild. Bovendien is Duitsland nu eindelijk gestart met het ontwerpen van een "nationale" dienstregeling in plaats van een dienstregeling per deelstaat (regionale treindiensten sluiten op de randen van deelstaten vaak beroerd aan), waardoor klokvastheid alleen maar belangrijker wordt.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9103
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Z2N »

Vinny schreef:Klokvaste dienstregelingen zijn vooral zinvol in gebieden waar een redelijk gelijkmatig reispatroon bestaat. De reiziger verwacht dan ook een bepaalde regelmaat in de dienstregeling en de overstappen zijn goed geregeld. In Duitsland en Frankrijk waar vaak over langere afstanden maar minder regelmatig gereisd wordt (geen vaste forensenreis, maar incidentele zaken-, toeristische reizen) heeft een klokvaste dienstregeling vaak meer nadelen terwijl het voor de reiziger ook niet profijtelijk is. Die moet zijn reis toch al beter voorbereiden, met bijv. reserveringen en dergelijke.
Ook in Frankrijk wordt er steeds meer met een klokvaste dienstregeling gewerkt, op rustige momenten zijn er dan eventueel gaten in de dienstregeling. De drukkere TGV's naar Parijs, treinen in de regio's Parijs-Île-de-France, Elzas, Lotharingen, Nord-Pas-de-Calais en Rhône-Alpes zijn vrijwel volledig klokvast. Met de hervormingen in de komende paar jaar zal dat alleen maar verbeteren.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12694
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Wat zijn dan de nadelen?
Voor de exploitant zijn dat: treinen rijden op tijdstippen wanneer er nauwelijks vraag is, maar om op het 'vaste' patroon uit te komen en een ander nadeel is dat er soms langer gekeerd moet worden om zo beter in het schema te passen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door ICE11 »

Persinformatie door de VRR: https://www.vrr.de/de/presse/direkte-zu ... esseldorf/

Vanaf December 2025 zal RE13 tot Eindhoven rijden.
Durashift
Berichten: 4580
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Durashift »

^^ Dat is nog ver weg, kan nog een hoop gebeuren in de tussentijd. :wink:

Als ik het goed begrijp moet een nieuwe vervoerder dit gaan uitvoeren (concessie loopt eind 2025 af).
huibf
Berichten: 3516
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door huibf »

ICE11 schreef:Persinformatie door de VRR: https://www.vrr.de/de/presse/direkte-zu ... esseldorf/

Vanaf December 2025 zal RE13 tot Eindhoven rijden.
In het nederlands:
https://www.ed.nl/eindhoven/nederland-e ... ~abee67c8/

En

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/299 ... eurne-mokt
ICE105
Berichten: 320
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door ICE105 »

ICE11 schreef:Persinformatie door de VRR: https://www.vrr.de/de/presse/direkte-zu ... esseldorf/

Vanaf December 2025 zal RE13 tot Eindhoven rijden.
Gelukkig blijft er nu in Eindhoven niemand zitten in de IC3500. Daarom kan je de RE13 wel 1x per uur de IC Eindhoven-Venlo laten overnemen. :neg:
en-es
Berichten: 1783
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Beter te laat dan nooit. Alhoewel in zes en een half jaar nog veel kan gebeuren! :twisted:
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
huibf
Berichten: 3516
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door huibf »

Laten we dat hopen zodat de regionele reiziger niet de sjaak is en nog meer wordt geconfronteerd met een slechtere bereikbasrheid zowel op het sppor als om de sjokvolle wegen.
dennistd
Berichten: 3769
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door dennistd »

De echte oplossing was natuurlijk het doortrekken van de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] naar Düsseldorf of Köln geweest...
en-es
Berichten: 1783
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Dat is allang een gepasseerd station volgens de kenners hier.
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44446
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

Een snellere trein tussen Venlo en Mönchengladbach is alleen mogelijk als iemand in Duitsland bereid is om de volledige lijn Venlo - Viersen dubbelsporig te maken. Dat lijkt ook deze keer weer niet te gebeuren, dus dan blijft het bij 1 reizigerstrein per uur die tussen de goederentreinen door wordt gemanoeuvreerd.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44446
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

Inschrijvingen voor de verlengde RE13 van/naar Eindhoven moeten op 13 juli ingeleverd zijn bij de VRR. I&W is geen contractpartner bij deze aanbesteding.

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... XT:DE:HTML
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2702
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door marvinkok »

Uit betrouwbare bron vernomen dat er op de RE13 in ieder geval een andere vervoerder gaat rijden dan de huidige...
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44446
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

Dat had ik ook al begrepen van de vakbond bij Keolis in Frankrijk. Tenzij de Duitse tak financieel nog terug op de rails komt is het in 2034 afgelopen met de Eurobahn.

Ik durf ook niet met zekerheid te stellen of NS/Abellio zich heeft ingeschreven. Er wordt werkterrein behouden voor NS, maar het bedrijf maakt door de crisis in Nederland in ieder geval pas op de plaats en ook daar gaat het nu in NRW niet zo lekker.
Rame à l'approche
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast