Intercity Eindhoven - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door marvinkok »

Maar de verlenging van de concessie aan eurobahn is pas deze week officiëel bekend gemaakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

Daar zal eerst nog wel onderhandeld zijn, voordat het bekend is gemaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Durashift »

In NL / Limburg ook nieuws over deze verbinding.
(..)De door Limburg vurig gewenste intercityverbinding tussen Eindhoven en Aken is een stap dichterbij gekomen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur en Waterstaat en provincie Limburg hebben vrijdag overeenstemming bereikt over welke weg daartoe bewandeld gaat worden, maakte de provincie Limburg bekend. (..)
(..)Om te beginnen gaat de trein vanuit Eindhoven alleen in de vroege ochtenduren en de late avonduren naar Aken rijden. 'Zodra de infrastructurele verbeteringen op en rond station Eindhoven zijn opgeleverd kan een volwaardige IC naar Aken gaan rijden op ieder uur van de dag', aldus de provincie. Hoe die treinverbinding precies tot stand komt, moet nog worden uitgezocht. Dat kan via een gedecentraliseerd traject of via de concessie voor het hoofdrailnet, aldus beide partijen.(..)

Ik dacht dat wij tegenwoordig in een digitale tijd leven.. en dus voor zoiets abstracts als kennis uitwisselen.. prima digitale kanalen voor bestaan.. Daar hoef je toch geen offline staalstaven voor aan te leggen?
Of zal een treinverbinding meer hufterproof zijn dan data in de wolken, qua cyberveiligheid?

(..)'Universiteiten en hogescholen in onder meer Eindhoven, Maastricht, Aachen (Aken), Liège (Luik), Hasselt en Leuven kunnen nauwer samenwerken. Kennis kan makkelijker uitgewisseld worden; ideaal voor het delen van wetenschappelijke en creatieve ideeën', aldus de provincie.(..)
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... dichterbij
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door DDietzen »

Ik vond het op het eerste gezicht ook een ouderwetse beredenering, maar er zit wel logica achter. Het is voordelig als universiteiten docenten kunnen uitwisselen om bij elkaar les te geven over hun vak. Daarvoor is het wel zo handig als een docent makkelijk, snel en betrouwbaar van (de eigen woonplek nabij) uni A kan afreizen naar uni B en terug.
Colleges zijn weer grotendeels fysiek; lesgeven via Teams of Zoom maak ik nauwelijks nog mee en lijkt naar mijn idee uit de gratie gevallen te zijn. Er is dus zeker vraag naar om docenten op campus aanwezig te laten zijn voor een college, zelfs een gastcollege maar al helemaal voor een volledig vak.

Daarnaast merk ik een geleidelijke opkomst van studies die verspreid zijn over universiteiten. Gezamenlijke bachelors van Eindhoven en Tilburg (hoi, die deed ik!), of een master in Delft en Leiden bijvoorbeeld. Eindhoven bood in mijn studententijd ook de optie om vakken in Utrecht of Nijmegen te volgen. Dat betekent dat studenten zelf ook moeten pendelen.

En voor wie denkt dat elke uni prima z'n eigen boontjes kan doppen en geen docenten van buitenaf nodig heeft, heb ik anekdotisch bewijs van het tegendeel: verreweg de beste docent van mijn bachelor in Eindhoven en Tilburg - volgens meerdere verkiezingen onder de studenten - kwam pendelend uit België ;)

Wat betreft research is het ook veel makkelijker om samen te werken als je naast elkaar zit, zeker als het om experimenten gaat werkt dat niet zo lekker door een beeldscherm heen :mrgreen:
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Cas »

Toch mooi dat ze Leuven er bij trekken, terwijl die bar weinig hebben aan een IC Eindhoven-Aken. Verder vind ik samenwerkende universiteiten prachtig, maar bij elk persbericht van Limburg of de UM voel ik het Calimerocomplex er van af spatten: kijk eens hoe relevant wij zijn! Ondertussen werken Leuven, Eindhoven en Aken wel samen als vooraanstaande technische faculteiten/universiteiten, maar hebben ze daar Maastricht/Hasselt/Luik niet voor nodig ;)
請勿靠近車門
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door umbusko »

Tussen Maastricht en Aken wordt anders ook samengewerkt (weet ik 100% zeker; Maastricht is niet uitsluitend alfa) en ook nog wel tussen Maastricht en Hasselt, vooral ook om historische redenen. Alleen Luik is met zijn Frans een vreemde eend in de bijt.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door waldo79 »

Maar het toevoegen van een Intercity uit Eindhoven aan het aanbod tussen Heerlen en Aken lijkt me toch ten koste gaan van een bestaande trein (A)
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Bemined »

Men heeft het nu over een IC in de vroege ochtend en avond, dat zal dus op momenten zijn dat de s18900 in een uurdienst rijdt. Voor studenten nog niet heel interessant vermoed ik. Op langere termijn wil men een volwaardige IC, maar dan zal er het een en ander aan de infrastructuur moeten verbeteren waarschijnlijk (toevoegen van tussenblokken vermoed ik zodat de IC kort voor de normale trein uit kan rijden).
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Heel mooi een rechtstreekse IC Eindhoven-Aken. Hopelijk niet met ingewikkelde tarief-structuren.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Jonkervoort »

Durashift schreef: vr 21 apr 2023, 23:56 Ik dacht dat wij tegenwoordig in een digitale tijd leven.. en dus voor zoiets abstracts als kennis uitwisselen.. prima digitale kanalen voor bestaan.. Daar hoef je toch geen offline staalstaven voor aan te leggen?
Of zal een treinverbinding meer hufterproof zijn dan data in de wolken, qua cyberveiligheid?
Kennis uitwisselen is (mijns inziens) niet zozeer abstract maar vooral heel fysiek. Online kan je kennis maar via twee dimensies overbrengen: via beeld en geluid. En voor overdracht van kennis via geluid is het eigenlijk al niet heel geschikt: slechts één iemand kan tegelijk praten (dat bleek, uit eigen ervaring, voor bijvoorbeeld colleges al ontzettend lastig). Gevolg: de communicatie gaat veel trager, en de kennisoverdracht veel slomer. En vast staat dat mensen op veel meer manieren kennis overdragen en contact met elkaar hebben dan alleen via beeld en geluid. De kwaliteit van de interactie en de hoeveelheid kennisoverdracht online is dus veel lager.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door ICE11 »

en-es schreef: za 22 apr 2023, 10:41 Heel mooi een rechtstreekse IC Eindhoven-Aken. Hopelijk niet met ingewikkelde tarief-structuren.
Vanuit Aachen kan je toch al met de OV Chipkaart reizen. Maar zoals ik mijn landgenoten ken zal het zeker een groot probleem zijn om naast de Arriva-paal nog een NS-paal neer te zetten.... ;)
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door RobertT »

Daarbij is het nog niet zeker wie die verbinding dan gaat rijden.Kan dus ook Arriva zijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door umbusko »

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat de bestaande trein op die momenten Aachen-Eindhoven gaat rijden i.p.v. Aachen-Maastricht als Arriva hem mag rijden. Desnoods met een extra sneltrein Heerlen-Maastricht. Maar dat hangt natuurlijk ook van de concessieafspraken af en of daar eventueel over onderhandeld kan worden.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door bartjemestrom »

Misschien een idee om er een vleugeltrein van te maken? Vanuit Aachen met twee stellen naar Heerlen, daar splitsen en een deel door naar Maastricht en het andere deel naar Eindhoven. Moet toch vorm te geven zijn?
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Ja maar dan heb je geen sneltrein tussen Aken en Heerlen.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door MetroRET »

Jawel toch, met 2 stellen Aachen > Heerlen, het voorste deel gaat door naar Luik, het achterste deel gaat naar Eindhoven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

umbusko schreef:Ik zie het ook nog wel gebeuren dat de bestaande trein op die momenten Aachen-Eindhoven gaat rijden i.p.v. Aachen-Maastricht als Arriva hem mag rijden. Desnoods met een extra sneltrein Heerlen-Maastricht. Maar dat hangt natuurlijk ook van de concessieafspraken af en of daar eventueel over onderhandeld kan worden.
Dat moet haast wel, al kan wellicht op sommige momenten de trein Luik - Heerlen op het andere half uur rijden waardoor er een overstap ontstaat in Heerlen.

Een vleugeltrein gaat niet omdat er niet oneindig veel multicourante treinstellen zijn maar slechts acht, en omdat er in Aachen een lengtebeperking is: de RE18 wordt tijdens de kering aan het puntje perron gezet om de met twee stellen rijdende RB33 op hetzelfde perron binnen te kunnen nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Dan zijn er nogal wat puzzels op te lossen.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Bemined »

Daarom werkt men ook aan een snelle oplossing alleen in de vroege ochtend en 's avonds en pas in 2031 een volwaardige IC die de hele dag rijdt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door umbusko »

Suus schreef: zo 23 apr 2023, 09:22
umbusko schreef:Ik zie het ook nog wel gebeuren dat de bestaande trein op die momenten Aachen-Eindhoven gaat rijden i.p.v. Aachen-Maastricht als Arriva hem mag rijden. Desnoods met een extra sneltrein Heerlen-Maastricht. Maar dat hangt natuurlijk ook van de concessieafspraken af en of daar eventueel over onderhandeld kan worden.
Dat moet haast wel, al kan wellicht op sommige momenten de trein Luik - Heerlen op het andere half uur rijden waardoor er een overstap ontstaat in Heerlen.
Dat zou erg prettig zijn inderdaad, want dan sluit deze trein in Luik aan op de IC-01 (Oostende - Eupen) i.p.v. de alleen doordeweeks overdag rijdende IC-12 (Kortrijk - Welkenraedt). Hoewel ik wel bang ben dat het wachten op vertraagde treinen de nek zal worden omgedraaid; hopelijk wacht in ieder geval de laatste trein.

Edit: wacht even, het is precies andersom. Dan lijkt het me niet zo'n goed plan. :X
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door MetroRET »

Mag ik het eigenlijk wel vreemd vinden, dat er in het weekend op zo'n belangrijke Oost-West verbinding door België slechts 1x/uur een trein rijdt (of zijn wij gewoon verziekt met 6x/uur Asd-Ehv).
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door umbusko »

Jazeker en ook de bediening 's avonds: de laatste verbinding van Brussel naar Maastricht (of Visé, wat dat betreft) is om 21u; uit Amsterdam kun je nog weg na 23u.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

In Belgistan gelden ook andere regels. Maar om on-topic te blijven: die trein Eindhoven-Aken zal wel een boemel worden die in Nederland als IC of sneltrein rijdt zodat er weinig aanpassingen aan de dienstregeling gedaan moeten worden.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Bemined »

Gewoon het pad van de 3900 die 's avonds toch in een uurdienst rijdt, de NS de Sittard - Heerlen pendel kan men dan laten vervallen of in het andere halve uur laten rijden. Als men vanaf 2031 de hele dag gaat rijden moet er of ander materieel komen (de Arriva stellen hebben niet voldoende capaciteit voor Heerlen - Eindhoven in de spits) of er moet een voortrein komen. Buiten de spits zal een Arriva stel wel voldoende moeten zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten