Intercity Eindhoven - Duitsland
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Het probleem zit hem in de RE42 die in de weg rijdt tussen Mönchengladbach en Viersen als je de de snelle trein vijf minuten eerder laat vertrekken richting Nederland dan de reguliere RE13 en richting Düsseldorf vijf minuten later laat aankomen dan de reguliere RE13. Ik vind het dan ook bezwaarlijk dat er in het model (Blz. 42) de reguliere RE13 dan een kwartier moet stilstaan in Möchengladbach. Dan maak je zeker geen vrienden in Kaldenkirchen, Dülken en de andere stations er tussen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Waarom dan niet iets meer IC-materiaal bestellen/geschikt maken, zodat je wel gewoon door kan rijden naar Schiphol?
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Dan zit je natuurlijk weer dat je lange treinen (dubbeldekkers) moet inzetten op een relatief rustig traject tussen Eindhoven en Mönchengladbach om zo tussen Schiphol en Eindhoven voldoende capaciteit te bieden. En daarnaast hebben Flirts zich al bewezen op internationale lijnen en moeten multi-courante dubbeldekkers helemaal de test- en toelatingsprocedure doorlopen. Flirts met iets comfortabeler interieur voldoet in mijn ogen tussen Eindhoven en Düsseldorf. Zo groot is die afstand ook weer niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Naar Schiphol/Amsterdam is vanuit Monchengladbach en Dusseldorf sneller via Arnhem. Rijden naar Den Haag of Rotterdam is niet mogelijk vanwege de route op de HSL en de lengte van het traject (voor de VRR)SuperGhost schreef:Waarom dan niet iets meer IC-materiaal bestellen/geschikt maken, zodat je wel gewoon door kan rijden naar Schiphol?
Ook tussen Helmond en Eindhoven maak je er geen vrienden mee, door maar met 5 rijtuigen flirt te rijden ipv 2 stellen VIRM. Maar dit is eventueel op te lossen door de trein die in Eindhoven eindigt te keren in Helmond waar er ruimte voor is (evt. door een extra perronspoor).Erno-BE schreef:Dan maak je zeker geen vrienden in Kaldenkirchen, Dülken en de andere stations er tussen.
Hopelijk maken ze in deze concessie een mogelijkheid om de trein te verlengen naar Eindhoven Airport/Acht aangezien er toch in Best gekeerd moet worden.Raymond schreef:Aan Nederlandse zijde is de situatie dan weer dusdanig dat de trein pas in Best kan keren op het keerspoor dat speciaal voor deze trein weer in gebruik moet worden genomen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Laat ze nu net alle sporen in Helmond opgeruimd hebben met de verbouwing paar jaar terug. Dan zou je beter Deurne kunnen pakken, maar ik weet niet of dat doodlopende perron lang genoeg is.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Hmm, ik weet nog niet of ik gelukkig word van deze uitwerking. Door de keuze voor het vervangen van een IC krijg je keringen in Eindhoven waarvan niet zeker is of ze passen, een extra overstap voor mensen die over Eindhoven heen reizen maar ook een ongelijke halfuurdienst tussen Eindhoven en Venlo, omdat gekozen is voor een variant waarbij 1x per uur een sprinter doorrijdt tussen Deurne en Venlo. Hoe je het ook doet: ergens gaan je halfuren dus ongelijk worden. Opvallend is dat dat nergens in het rapport benoemd wordt (of ik heb er net overheen gelezen).
Misschien toch maar iets meer ambitie tonen en de trein als extra trein rijden tussen Eindhoven en Venlo?
Misschien toch maar iets meer ambitie tonen en de trein als extra trein rijden tussen Eindhoven en Venlo?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Het ging niet om de snelste route, maar om de problemen met het keren in Eindhoven.Mr-W schreef:Naar Schiphol/Amsterdam is vanuit Monchengladbach en Dusseldorf sneller via Arnhem. Rijden naar Den Haag of Rotterdam is niet mogelijk vanwege de route op de HSL en de lengte van het traject (voor de VRR)SuperGhost schreef:Waarom dan niet iets meer IC-materiaal bestellen/geschikt maken, zodat je wel gewoon door kan rijden naar Schiphol?
Dat rijden naar Den Haag niet mogelijk zou zijn vanwege de HSL is een vreemd argument, want je moet sowieso nieuw/aangepast materiaal hebben voor zo'n IC-dienst naar Eindhoven, dus dan kun je dat ook geschikt maken voor de HSL. Dat het duurder is is wat anders, maar het is dus niet onmogelijk.
Dankzij ETMET hoef je (voorlopig) niet meer met maximale lengte te rijden met dat materieel, dus je kan prima enkeldeks materiaal bestellen waarvan je een deel kan afkoppelen/bijtrappen in Eindhoven en/of Venlo, zodat je niet met overcapaciteit door Duitsland hoeft te rijden. Al verwachten ze wel een behoorlijke groei aan reizigers zeggen ze, dus dat probleem zou dan sowieso wel niet al te lang zich voordoen lijkt me.Erno-BE schreef:Dan zit je natuurlijk weer dat je lange treinen (dubbeldekkers) moet inzetten op een relatief rustig traject tussen Eindhoven en Mönchengladbach om zo tussen Schiphol en Eindhoven voldoende capaciteit te bieden. En daarnaast hebben Flirts zich al bewezen op internationale lijnen en moeten multi-courante dubbeldekkers helemaal de test- en toelatingsprocedure doorlopen. Flirts met iets comfortabeler interieur voldoet in mijn ogen tussen Eindhoven en Düsseldorf. Zo groot is die afstand ook weer niet.
Wellicht is dat ook een optie om de dienstregeling dan structureel uit te breiden naar een doorgetrokken sprinter naar Venlo en een IC die alleen nog in Helmond stopt, zodat je keurige halfuursdiensten krijgt op elke verbinding. Dat lijkt me ook beter dan de puzzel die ze nu voorstellen.
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Slecht plan. Deurne gaat er op achteruit. Terwijl de provincie juist meer treinen in zijn visie heeft staan.
Het zal de n bereikbaarheid niet ten goede komen. De A67 en A270/N270 zitten al potdicht
Het zal de n bereikbaarheid niet ten goede komen. De A67 en A270/N270 zitten al potdicht
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Die A/N270 is dan ook goed om zeep geholpen door de provincie. :')
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
In de tijd dat de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] splitste in Eindhoven, en er dus enkele stellen reden tussen Eindhoven en Venlo, zijn er geregeld klachten geweest over te korte treinen tussen Eindhoven en Venlo. Ook nu nog rijden er geregeld duo's VIRM tussen Schiphol en Venlo. Dat allemaal vervangen door enkeldeks materieel lijkt me een uitdaging.SuperGhost schreef:Dankzij ETMET hoef je (voorlopig) niet meer met maximale lengte te rijden met dat materieel, dus je kan prima enkeldeks materiaal bestellen waarvan je een deel kan afkoppelen/bijtrappen in Eindhoven en/of Venlo, zodat je niet met overcapaciteit door Duitsland hoeft te rijden.
De provincie is, als ik het goed lees, opdrachtgever bij dit rapport en dus ook betrokken bij de keuze van de uitgewerkte alternatieven. Als de provincie meer treinen in zijn visie heeft staan verbaast het me dat die opties niet uitgewerkt zijn, want ze zijn wel benoemd. Dus of de provincie heeft niet op zitten letten, of het kost echt te veel geld, of er speelt wat anders.huibf schreef:Slecht plan. Deurne gaat er op achteruit. Terwijl de provincie juist meer treinen in zijn visie heeft staan.
Het zal de n bereikbaarheid niet ten goede komen. De A67 en A270/N270 zitten al potdicht
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Ik vraag me af waarom men die 10 minuten kopmaken in Mönchengladbach niet beter benut,met voorstel 1.3 komt er voor het stoppende deel nog eens 5 minuten extra bij,het splitsen moet toch makkelijk kunnen in die 10 minuten,heb je ook gelijk de oude keertijd in Venlo(9 min)terug.
Daarnaast verbaas ik me over de IC uit Amsterdam,die dan 1x per uur in Ehv eindigt:Met de voorgestelde dienstregeling is dat helemaal niet nodig:De nieuwe Internationale trein rijdt op een andere vertrektijd(29 of 38)dan de huidige 3500.Bovendien gaat Deurne dan van 4 naar 3 treinen per uur en met het doortrekken van 1 sprinter per uur naar Venlo,krijg je een behoorlijke scheve dienstregeling Eindhoven-Helmond-Deurne-Venlo.(Was al opgemerkt)
Nadeel is dan wel dat de internationale trein als extra bovenop de huidige treindienst moet rijden om de rest niet aan te tasten.
Ik zie ook dat Helmond-Venlo in 20 minuten moet,is dat reeël?In de oude diensten toen er nog een nonstop IC reed,was dat volgens mij 23 minuten.(Ehv 29,Hm 38/39,Vl 02)
Daarnaast verbaas ik me over de IC uit Amsterdam,die dan 1x per uur in Ehv eindigt:Met de voorgestelde dienstregeling is dat helemaal niet nodig:De nieuwe Internationale trein rijdt op een andere vertrektijd(29 of 38)dan de huidige 3500.Bovendien gaat Deurne dan van 4 naar 3 treinen per uur en met het doortrekken van 1 sprinter per uur naar Venlo,krijg je een behoorlijke scheve dienstregeling Eindhoven-Helmond-Deurne-Venlo.(Was al opgemerkt)
Nadeel is dan wel dat de internationale trein als extra bovenop de huidige treindienst moet rijden om de rest niet aan te tasten.
Ik zie ook dat Helmond-Venlo in 20 minuten moet,is dat reeël?In de oude diensten toen er nog een nonstop IC reed,was dat volgens mij 23 minuten.(Ehv 29,Hm 38/39,Vl 02)
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Andere desk, ander persoon. De provincie heeft geen visie. Althans geen standvastige. Iets wat jaarlijk door en of ander bureau wordt geschreven op weer ander soort gekleurd papier met een totaal andere uitkomst.Wubbo schreef:...of de provincie heeft niet op zitten letten...
Volgend jaar is het weer anders.
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
In samenwerking met de gemeente Helmond en Nuenen.Chrysa schreef:Die A/N270 is dan ook goed om zeep geholpen door de provincie. :')
Oa door het toevoegen van kruispunten.
De A67 wordt aangepakt voordat die trein gaat rijden.huibf schreef:Slecht plan. Deurne gaat er op achteruit. Terwijl de provincie juist meer treinen in zijn visie heeft staan.
Het zal de n bereikbaarheid niet ten goede komen. De A67 en A270/N270 zitten al potdicht
Deurne gaat er inderdaad op achteruit, Venlo op vooruit met een extra trein.
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
De capaciteitsbehoefte op Schiphol - Venlo en op Venlo - Hamm verschillen zodanig, dat dat een enorme verspilling wordt.
Ik zie daarom twee reële oplossingen:
a. Vanaf Venlo gaan meer snelle treinen Duitsland in rijden, die in Venlo een goede overstap geven
b. Bovenop het huidige binnenlandse treinaanbod gaat een Duitse sneltrein, na Venlo, doorrijden naar Eindhoven (en evt. verder om ergens op een logische plek te keren)
Ik zie daarom twee reële oplossingen:
a. Vanaf Venlo gaan meer snelle treinen Duitsland in rijden, die in Venlo een goede overstap geven
b. Bovenop het huidige binnenlandse treinaanbod gaat een Duitse sneltrein, na Venlo, doorrijden naar Eindhoven (en evt. verder om ergens op een logische plek te keren)
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
We hebben het over het samenvoegen van bestaande verbindingen. Er hoeven geen extra rijpaden vrijgemaakt te worden en er hoeft nergens dubbelspoor aangelegd te worden. Ook hoeft er geen ruimte gemaakt te worden voor keren. En geen gemeente gaat er op achteruit want alle stops blijven gehandhaafd. En er ontstaat een rechtstreekse verbinding Eindhoven-Düsseldorf.
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Okee. Dan laten we alles bij het oude. Boemelen naar Duitsland plus waardeloze aansluiting in Venlo. Want die IC of ICE Eindhoven-Düsseldorf komt er echt niet.
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Waarom zou die rechtstreekse IC Eindhoven-Düsseldorf er niet komen?
En zo 'waardeloos' is de overstap in Venlo toch niet? 7 minuten... Er zijn genoeg overstappen in Nederland te bedenken die een stuk vervelender zijn.
En zo 'waardeloos' is de overstap in Venlo toch niet? 7 minuten... Er zijn genoeg overstappen in Nederland te bedenken die een stuk vervelender zijn.
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
De overstap is inderdaad flink ingekort sinds dienstregeling 2017.
Misschien zelfs wat aan de krappe kant, zeker als je op 3b aankomt en je de trein moet halen op 1b buiten de overkapping.
Misschien zelfs wat aan de krappe kant, zeker als je op 3b aankomt en je de trein moet halen op 1b buiten de overkapping.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven
Dan zou ik er liever voor opteren een IC Den Haag - Eindhoven 1x per uur door te trekken naar Düsseldorf met stop in Venlo (Helmond kan je overslaan). Dit wordt dan een IC Direct.
Bij omleidingen van het goederenvervoer zijn de Duitsers erg creatief met het enkel spoor, dus dat zou niet het probleem hoeven te zijn.
Bij omleidingen van het goederenvervoer zijn de Duitsers erg creatief met het enkel spoor, dus dat zou niet het probleem hoeven te zijn.
"Vanaf 2025 intercity tussen Venlo en Düsseldorf"
'Vanaf 2025 intercity tussen Venlo en Düsseldorf'
D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven verwacht dat er vanaf 2025 een intercity rijdt van Eindhoven via Venlo naar Düsseldorf.
Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
Van Veldhoven verwacht nog voor de zomer afspraken te maken met de Duitse vervoersautoriteit Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) over de eisen en voorwaarden voor de grensoverschrijdende intercity-verbinding.
Nadat spoorbeheerder ProRail en reizigersorganisatie daarnaar gekeken hebben, worden die in september naar de Tweede Kamer gestuurd.
bron: https://www.1limburg.nl/vanaf-2025-inte ... dusseldorf
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Twee bestaande verbindingen samenvoegen dus.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Er is gekozen voor alternatief ED 1.2: Een internationale trein die in Nederland in de plaats komt van één van de twee IC's,
en op traject Venlo - Düsseldorf - Hamm wordt geïntegreerd met de RE13 (Maas-Wupper-Express).
Dienstregeling:
Bron: Pagina 41 EurekaRail-rapport Maart 2018 - Nota Voorkeursalternatief internationale treindienst Eindhoven - Düsseldorf
(PAX = Reizigers --> PAXspits = 15% PAXdag)
(* = 15% van (prognose) dagelijks 2800 grensreizigers (nu = referentie = 1800 reizigers per werkdag)
Een kering van 3 minuten op station Eindhoven schijnt niet te kunnen. De trein rijdt daarom 10 minuten door naar Best.
De trein blijft daar dan 40 minuten staan en keert dan weer terug naar Eindhoven. Deze keeroplossing kost €6,3 miljoen.
Zou het niet voordeliger zijn om deze trein met 10 bakken FLIRT door te laten rijden naar Tilburg Universiteit
zodat daar gebruik kan worden gemaakt van een bestaande keervoorziening?
en op traject Venlo - Düsseldorf - Hamm wordt geïntegreerd met de RE13 (Maas-Wupper-Express).
Dienstregeling:
Bron: Pagina 41 EurekaRail-rapport Maart 2018 - Nota Voorkeursalternatief internationale treindienst Eindhoven - Düsseldorf
(PAX = Reizigers --> PAXspits = 15% PAXdag)
(* = 15% van (prognose) dagelijks 2800 grensreizigers (nu = referentie = 1800 reizigers per werkdag)
Code: Selecteer alles
PAX Aank. Vertr. Aank. Vertr.
551 x4:32 x3:29 Eindhoven
277 x4:42 x4:43 x3:18 x3:19 Helmond
565 x5:03 x5:05 x2:56 x2:58 Venlo
420* x5:10 x5:11 x2:50 x2:51 Kaldenkirchen
565 x5:13 x5:15 x2:45 x2:46 Breyell
565 x5:17 x5:18 x2:40 x2:41 Boisheim
565 x5:21 x5:22 x2:36 x2:37 Dülken
565 x5:26 x5:27 x2:32 x2:33 Viersen
725 x5:35 x5:45 x2:12 x2:25 Mönchengladbach
725 x5:55 x5:57 x1:59 x2:01 Neuss Hbf
725 x6:05 x6:06 x1:49 x1:50 Düsseldorf-Bilk
822 x6:09 x6:12 x1:44 x1:47 Düsseldorf Hbf
822 x7:34 x0:22 Hamm (Westf)
De trein blijft daar dan 40 minuten staan en keert dan weer terug naar Eindhoven. Deze keeroplossing kost €6,3 miljoen.
Zou het niet voordeliger zijn om deze trein met 10 bakken FLIRT door te laten rijden naar Tilburg Universiteit
zodat daar gebruik kan worden gemaakt van een bestaande keervoorziening?
Code: Selecteer alles
xx:56 xx:04 Tilburg Universiteit
xx:00 xx:01 xx:59 xx:00 Tilburg
xx:06 xx:06 xx:54 xx:54 Oisterwijk
xx:13 xx:14 xx:46 xx:47 Boxtel
xx:20 xx:20 xx:41 xx:41 Best
xx:25 xx:25 xx:36 xx:36 Eindhoven Strijp-S
xx:29 xx:32 Eindhoven
Laatst gewijzigd door michiel71 op vr 29 jun 2018, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Ik zou zeggen: schrap één halte (Helmond?) waardoor je in Eindhoven een langere kering krijgt. Dat kost geen € 6,3 mln, lijkt mij.
Ander alternatief: na Eindhoven als [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] doorrijden naar Dordrecht . Krijgen ze daar in één klap zowel een internationale trein als een trein naar Eindhoven *trein* .
Ander alternatief: na Eindhoven als [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] doorrijden naar Dordrecht . Krijgen ze daar in één klap zowel een internationale trein als een trein naar Eindhoven *trein* .
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten