Intercity Eindhoven - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door ZO6176 »

Horst had ook een spoor 3.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door JothamvW »

Het lijkt me ook vrij makkelijk te doen om te Deurne spoor 3 een doorgaand spoor te maken en dan spoor 2 als inhaalspoor te gebruiken zoals de situatie was te Wolfheze.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door ArrivaBas »

Makkelijk is niet het juiste woord. Naast dat je seininrichting moet aanpassen, zal het perron van spoor 2 ook korter moeten worden. Anders is er niet genoeg ruimte voor.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door MetroRET »

Hoeveel en hoe liggen de goederenpaden op dit traject van het zou bemoeilijken ?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Bemined »

Goederenpaden in 2023 zijn als volgt:

Code: Selecteer alles

Vl  :08 :21 :38 :51
Hrt :19 :32 :49 :02
Dn  :30 :46 :00 :16
Hm  :36 :52 :06 :22
Ehv :47 :03 :17 :33
Of alle 4 die paden in 2027 nog nodig zijn weet ik niet, dan zijn de langdurige buitendienststelling voor het derde spoor in Duitsland als het goed is voorbij.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door fogeltje »

Bedoel je daarmee het derde spoor in Kaldenkirchen wat nu doodloopt vanuit de richting Viersen?
"Een touringcar is geen bus"
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door MdJ »

Eind 2024 tot begin 2026 gaat Wesel-Oberhausen voor 80 weken enkelsporig dicht, waarvan 20 weken dubbelsporig.
Als gevolg daarvan zal het goederenvervoer omrijden via Venlo-Kaldenkirchen.
Die omleiding heeft vrijwel alle paden wel nodig (tot begin 2026...) hoe het na die tijd is, is mij niet duidelijk
Laatst gewijzigd door MdJ op vr 16 sep 2022, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel: gebruik beton.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door MetroRET »

Zv-Oberhausen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Bemined »

In het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur is vastgelegd dat zolang de werkzaamheden aan het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen duurt er 4 paden moeten zijn via Venlo, daarna kan het terug naar 1 pad per uur. Volgens ProRail lopen de werkzaamheden aan het derde spoor tot 'circa 2030', maar mij wordt niet echt duidelijk of er de hele periode sprake gaat zijn van structureel minder capaciteit. Als er tussen 2027 en 2030 slechts incidenteel een buitendienststelling is hoeft men mogelijk niet alle 4 de goederenpaden meer in het basisuur te reserveren maar kan er via dagplan gewijzigd worden wanneer nodig.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door playertwo »

Het zijn en blijven Duitsers, dus tot minimaal 2030 zullen ze wel buitendienststellingen hebben tussen Zv en Oberhausen.
Vergeet ook niet dat je dan mogelijk ook nog een omgeleide ICE en NJ hebt bovenop het goederenverkeer.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door huibf »

JothamvW schreef: vr 16 sep 2022, 21:25 Het lijkt me ook vrij makkelijk te doen om te Deurne spoor 3 een doorgaand spoor te maken en dan spoor 2 als inhaalspoor te gebruiken zoals de situatie was te Wolfheze.
Wat doe je dan met de sprinters die daar staan?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door ZO6176 »

Wat wel een bottleneck in Deurne is dat de sprinters vanaf spoor 3 richting Eindhoven steeds de sporen naar Venlo moeten kruisen. Of de ruimte er is weet ik niet maar het zou handiger zijn als spoor 3 een doorgaand spoor is richting Venlo. En dan spoor 2 een kopspoor.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door DDietzen »

Dan kan je spoor 2 weer niet als inhaalspoor gebruiken.

Er gaat toch maar 1 sprinter per uur keren daar zodra dat idee van de tot IC geïntegreerde RE13 wordt doorgevoerd, dus met een Wolfheze-oplossing kun je zowel keren als inhalen (als je de tijdligging een beetje goed mikt).
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Mr-W »

ZO6176 schreef: vr 16 sep 2022, 20:52 Horst had ook een spoor 3.
Is verdwenen omdat het inhaalspoor niet meer werd gebruikt dacht ik
fogeltje schreef: vr 16 sep 2022, 20:42 Was dat veel dan vroeger? Ik kan me alleen herinneren dat station Helmond nog iets van drie extra sporen had.
Helmond heeft nog steeds extra sporen, eventueel een extra perron aanleggen lijkt me ook wel te doen. Zou mijn voorkeur boven Deurne hebben, dan kun je zoals in Bergen op Zoom vroege treinen opstarten in Helmond en eventuele voortreinen en/of veeg treinen voor de RE uit Duitsland
fogeltje schreef: vr 16 sep 2022, 21:54 Bedoel je daarmee het derde spoor in Kaldenkirchen wat nu doodloopt vanuit de richting Viersen?
Zat ik ook aan te denken? Het is jammer dat de spitstrein Koblenz-Kaldenkirchen niet doorrijdt naar Venlo.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door RobertT »

Kleine correctie,die spitstrein rijdt Köln Messe/Deutz-Kaldenkirchen.
Overigens reed deze in het verleden wel tot Venlo door
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

De spitstrein rijdt met materieel dat geen toelating heeft in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef: za 17 sep 2022, 20:01 Is verdwenen omdat het inhaalspoor niet meer werd gebruikt dacht ik
Helmond heeft nog steeds extra sporen, eventueel een extra perron aanleggen lijkt me ook wel te doen. Zou mijn voorkeur boven Deurne hebben, dan kun je zoals in Bergen op Zoom vroege treinen opstarten in Helmond en eventuele voortreinen en/of veeg treinen voor de RE uit Duitsland
Verhip, je hebt gelijk, nu op Google Maps kijk loopt er inderdaad nog een derde spoor. Ik dacht altijd dat Helmond van 4 of 5 naar 2 teruggebouwd was.
Mr-W schreef: za 17 sep 2022, 20:01 Zat ik ook aan te denken? Het is jammer dat de spitstrein Koblenz-Kaldenkirchen niet doorrijdt naar Venlo.
Ik zie nu op Maps dat er parallel op het hele traject ongeveer een derde spoor loopt wat bij Venlo nergens aansluit, denk dat het daarover ging. Het derde spoor loopt over in het goederenemplacement (via wissels ook vanaf het spoort naar Viersen te bereiken). Ik vermoed dat in het verleden het doodlopende perronspoor 1 van het station via een wissel weer overging in spoor 2. Of is dat altijd een kopspoor geweest?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef: ma 19 sep 2022, 20:29 Ik vermoed dat in het verleden het doodlopende perronspoor 1 van het station via een wissel weer overging in spoor 2. Of is dat altijd een kopspoor geweest?
Neem aan dat je het over Kaldenkirchen hebt? Dan klopt het, de opgebroken delen staan hier nog in grijs ingetekend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door fogeltje »

Ja dat bedoelde ik. Leuke site. Hoe oud zijn die data? Ik zie daar namelijk het derde spoor, wat vanuit het emplacement komt ook al doodlopen net over de grens.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door huibf »

DDietzen schreef: za 17 sep 2022, 11:39 Dan kan je spoor 2 weer niet als inhaalspoor gebruiken.

Er gaat toch maar 1 sprinter per uur keren daar zodra dat idee van de tot IC geïntegreerde RE13 wordt doorgevoerd, dus met een Wolfheze-oplossing kun je zowel keren als inhalen (als je de tijdligging een beetje goed mikt).
Dat is achterhaald. Die Internationale trein rijdt extra, niet in plaats van.
Dus 2 sprinters Eindhoven-Deurne. 2 IC naar Venlo die stoppen in Helmmond, Deurne, Horst Sevenum en Blerick en 1 Internationale IC.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door teun »

Heb je daar ook een bronnetje voor?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Bemined »

Extra trein betekent overigens niet automatisch dat het een snelle trein wordt, men kan de trein ook met bijvoorbeeld 100km/u inleggen, dat komt vaker voor met treinen die op een druk baanvak tussen bestaande treinen gepropt worden als extra trein.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door marvinkok »

Omdat het hier ook over de RE13 ging:
De concessie MRLN (RE3 en RE13) is met een jaar verlengd, dus eurobahn zal tot december 2026 nog rijden. Pas dan zal Start het overnemen met de verlenging tot Eindhoven. Er schijnen problemen met de levering van de treinstellen te zijn.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door teun »

Ik geloof dat de latere aanvang van de nieuwe concessie al bekend was, dus die verlenging was eigenlijk ook al wel een uitgemaakte zaak dan.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Suus schreef: di 14 dec 2021, 17:55 De winnaar van deze concessie, die nu in december 2026 zal starten, is Start. Dat is een dochteronderneming van DB Regio.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... dusseldorf
Was inderdaad allang bekend, gepost op 14 december 2021.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten