Pagina 7 van 17

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 30 jun 2018, 19:51
door Nitein-Repart
Ik denk dat de RE13 bovenop het bestaande aanbod van 2x SPR Eindhoven-Deurne en 2x IC Eindhoven-Venlo het beste is. Een 5-baks Flirt is in mijn ogen voldoende voor de internationale verbinding Eindhoven-Düsseldorf, met een doorgetrokken Nederlandse trein biedt je overcapaciteit aan tussen Venlo en Düsseldorf. In Venlo en/of Mönchengladbach kan er dan afgetrapt en bijgeplaatst worden. Het nadeel wat ik alleen zie is dat de IC naar Venlo in Helmond, Deurne, Horst-Sevenum en Blerick stopt, terwijl de RE13 of non-stop rijdt tussen Eindhoven en Venlo of alleen met een stop in Helmond. Mogelijk zorgt dat wellicht voor verwarring bij de reizigers.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 30 jun 2018, 20:16
door en-es
Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 30 jun 2018, 21:05
door Vinny
Z2N schreef:Het zal helaas moeten, want het rapport gaat uit van maximaal 1 miljoen passagiers per jaar, dat zijn er 80 per uur per richting over de hele dag. Daar valt geen business case mee te maken voor twee treinen per uur, althans niet zonder subsidie.
Volgens mij zijn er niet zoveel treinen nodig. Je trekt de bestaande RE een paar keer per dag door met in Nederland alleen een stop in Venlo en Eindhoven. Als er voldoende reizigers zijn om een dergelijke verbinding te rechtvaardigen. Op zo'n manier profiteren ook binnenlandse reizigers.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 30 jun 2018, 22:06
door fogeltje
en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
Het zijn veredelde stoptreinstations waar alleen een IC stopt omdat er geen stoptrein rijdt op dat traject. Ik zie geen probleem als er gewoon een stoptrein voor in de plaats komt. Dan wordt de IC tenminste ook weer echt een IC.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 30 jun 2018, 22:12
door Suus
Met 8000 reizigers per dag staat Venlo nu niet meteen op de shortlist voor een snelle intercity :X

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 30 jun 2018, 23:15
door PHS
In het rapport wordt duidelijk gezegd dat het een infrastructurele en niet een financiële belemmering is om tussen Venlo en Viersen een extra stoptrein/RB te laten rijden naast de versnelde RE13. Een meertreinensysteem plus goederenpaden past nou eenmaal slecht op een enkelsporig lijntje met lage baanvaksnelheid. In het Bundesverkehrswegeplan 2030 is voorzien dat de lijn Venlo - Viersen verdubbeld gaat worden, maar ik heb zo'n vermoeden dat de prioriteiten op dit moment elders liggen :')

Een interessant zijpad is dat de concessie met DB Regio voor de RE8 en RB27 (Mönchengladbach - Köln - Koblenz) vrij recentelijk is vernieuwd na een aanbesteding. De RB27 rijdt tussen Mönchengladbach en Rommerskirchen alleen in de spits, maar dit gaat op termijn uitgebreid worden naar bijna altijd een uursdienst, als we DB Regio mogen geloven. Samen met de RE8 wordt er dan een scheve halfuursdienst gereden, waarbij de paden van de RE8 en RB27 worden gewisseld. Het gevolg is dat de RE13 straks aansluit op de RB27 in plaats van de RE8. Het interessante is dat de aanbestedende overheden in de concessie een optie hebben zitten om de RE8 door te trekken naar Venlo. Zodra de werkzaamheden aan het derde spoor Zevenaar - Oberhausen gereed zijn en er minder goederentreinen via Venlo gaan, is een (scheve) halfsuurdienst tussen Venlo en Mönchengladbach waarschijnlijk relatief eenvoudig te realiseren!

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 08:04
door jelmerrr
en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
Zijn het IC waardige stations dan?

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 09:57
door Daniel
Nee, de IC stopt er alleen omdat er geen stoptrein rijdt. Toen die er nog wel was stopte de IC nergens tussen Helmond en Venlo.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 10:20
door en-es
O ja, dat weet ik nog. De tijd dat je tussen Eindhoven en Venlo per uur twee IC's en een stoptrein had. En dat dus veel tussenstations slechts een trein per uur had naar Eindhoven en Venlo. En dat ze de koplopers als stoptrein Eindhoven-Venlo gingen inzetten om ze uit te testen. Natuurlijk kan je weer terug naar de oude situatie. Maar ik neem aan dat de tussenstations elk half uur een trein willen hebben en ik vraag me af of er ruimte is voor twee IC's en twee sprinters elk uur. De kenners hier zullen wel weten hoe dat gaat.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 10:38
door Mr-W
fogeltje schreef:
en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
Het zijn veredelde stoptreinstations waar alleen een IC stopt omdat er geen stoptrein rijdt op dat traject. Ik zie geen probleem als er gewoon een stoptrein voor in de plaats komt. Dan wordt de IC tenminste ook weer echt een IC.
Die dorpen houden in het huidige plan zelfs nog 1x per uur een intercity, dus de schade valt nog mee.
Erno-BE schreef:Ik denk dat de RE13 bovenop het bestaande aanbod van 2x SPR Eindhoven-Deurne en 2x IC Eindhoven-Venlo het beste is. Een 5-baks Flirt is in mijn ogen voldoende voor de internationale verbinding Eindhoven-Düsseldorf
Een 5 baks Flirt is op het drukste stuk in Nederland te klein zoals in het rapport staat.
Z2N schreef:Het zal helaas moeten, want het rapport gaat uit van maximaal 1 miljoen passagiers per jaar, dat zijn er 80 per uur per richting over de hele dag. Daar valt geen business case mee te maken voor twee treinen per uur, althans niet zonder subsidie.
Deze verbinding gaat ook op subsidie rijden en wordt daarom op de Duitse manier aanbesteed. Dit kan betekenen dat er 2 vervoerders tussen Eindhoven en Venlo komen te rijden.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 11:09
door Wubbo
Mr-W schreef:
fogeltje schreef:
en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
Het zijn veredelde stoptreinstations waar alleen een IC stopt omdat er geen stoptrein rijdt op dat traject. Ik zie geen probleem als er gewoon een stoptrein voor in de plaats komt. Dan wordt de IC tenminste ook weer echt een IC.
Die dorpen houden in het huidige plan zelfs nog 1x per uur een intercity, dus de schade valt nog mee.
Maar die 2 treinen per uur die ze daar dan nog hebben liggen niet meer in een halfuurdienst, dus uiteindelijk is er wel een achteruitgang. Ik ken de uitwerking niet, maar de kans is zelfs aanwezig dat er straks relaties zijn die nu 2x per uur kunnen en straks maar 1x per uur. Van Horst-Sevenum naar Breda bijvoorbeeld.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 11:29
door huibf
Z2N schreef:De bestaande IC's doortrekken tot Düsseldorf is helaas afgekeurd, omdat er teveel vertragingsrisico zou zijn. Zelfs al zou dat in mijn ogen een goede kans zijn, omdat je dan bijvoorbeeld rechtstreekse treinen vanaf Den Haag naar Düsseldorf kan inleggen. En ook in 2026 is er nog steeds goederenverkeer over Venlo, dan zijn er twee paden per uur.
Afgekeurd. Pfffff als ze nu eens zorgen op het risico te verminderen. Altijd de gemakkelijkste weg kiezen.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 11:36
door huibf
jelmerrr schreef:
en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
Zijn het IC waardige stations dan?
Dat heeft er niet mee te maken. Het is een ontzettend lang stuk om stoptreinen te rijden. Er zijn in Nederland echt wel meer van dit soort situaties, oa op de veluwe en de veluweranden. (Oa Dieren)
Het heeft een behoorlijke boost gegeven. Feit is ook dat de buslijn Venray-Helmond om die reden ook is ingekort tot Deurne.
Het zal met name voor Deurne en de afvoer/aanvoer naar Venray een aderlating zijn.
Ook het feit dat Eindhoven steeds slechter bereikbaar wordt met de auto is het een slecht plan.
Of het station nu IC waardig is, heeft daar NIETS mee te maken, het gaat om de verbindingen en de toenemende behoeften.
Je kan de trein ook geen IC noemen, maar een sprinter die niet overals stopt. Whats in a name...

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 12:52
door ovforens
Erno-BE schreef:Ik denk dat de RE13 bovenop het bestaande aanbod van 2x SPR Eindhoven-Deurne en 2x IC Eindhoven-Venlo het beste is. Een 5-baks Flirt is in mijn ogen voldoende voor de internationale verbinding Eindhoven-Düsseldorf, met een doorgetrokken Nederlandse trein biedt je overcapaciteit aan tussen Venlo en Düsseldorf. In Venlo en/of Mönchengladbach kan er dan afgetrapt en bijgeplaatst worden. Het nadeel wat ik alleen zie is dat de IC naar Venlo in Helmond, Deurne, Horst-Sevenum en Blerick stopt, terwijl de RE13 of non-stop rijdt tussen Eindhoven en Venlo of alleen met een stop in Helmond. Mogelijk zorgt dat wellicht voor verwarring bij de reizigers.
Venlo heeft geen capaciteit om extra treinen op te stellen. Zeker in de nacht staat alles vol

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 02 jul 2018, 08:35
door Roeland
Als Deurne en Sevenum niet IC-waardig zijn, is Venlo het ook niet.
Dat de sprinter die er rijdt IC heet, komt doordat er toevallig tussen Deurne en Eindhoven een stel matig gebruikte sprinterstationnetjes ligt, waardoor het voor iedereen beter is dat de sprinter Venlo-Deurne tussen Deurne en Eindhoven als IC rijdt. En gelukkig is-ie in Eindhoven doorgekoppeld aan een doorgaande IC.
Volgens de concessie moeten Sevenum en Blerick ieder halfuur worden bediend, dus 1x/uur IC kan niet qua concessie (en is ook te weinig gelet op de reizigersaantallen).
Samengevat: als je de IC-stop op Deurne en Sevenum schrapt, schrap je ook de IC-stop op Venlo.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 02 jul 2018, 13:32
door Durashift
ovforens schreef: (..)
Venlo heeft geen capaciteit om extra treinen op te stellen. Zeker in de nacht staat alles vol
Dan moet het plan tot uitbreiding ervan uit de koelkast gehaald worden. :wink:

https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... 016-q2.pdf

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 02 jul 2018, 21:41
door Dennenboom
en-es schreef:O En dat ze de koplopers als stoptrein Eindhoven-Venlo gingen inzetten om ze uit te testen.
Dat is wel heel lang geleden :D

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 02 jul 2018, 21:56
door en-es
De meesten hier moesten nog geboren worden denk ik :D

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 02 jul 2018, 22:09
door Dennenboom
Was in die tijd op tienertoer. Toen ik later vertelde dat ik in Eindhoven treinen met een soort Boeing 747 kop had gezien kreeg ik als opmerking: "Je ziet ze vliegen".

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 02 jul 2018, 22:48
door Hainje
Je zag niet vliegen, maar sporen deed je zeker ook niet? *trein* :D

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 03 jul 2018, 07:58
door Dennenboom
Je kunt veel zeggen van de mensen op dit forum, maar de meesten sporen echt wel. :D

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 03 jul 2018, 08:19
door trolly
Mwah.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 03 jul 2018, 09:19
door Yanaike
Ik denk dat ie 't letterlijk bedoeld :oops:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 13 jul 2018, 13:30
door fogeltje
Roeland schreef:Samengevat: als je de IC-stop op Deurne en Sevenum schrapt, schrap je ook de IC-stop op Venlo.
Que? Waarom zou je een overstapstation willen schrappen? Dan moeten reizigers uit Limburg via Eindhoven als ze via Venlo naar Duitsland zouden willen. Om nog maar niet te spreken van het busstationnetje dat een klein regionaal knooppunt vormt in tegenstelling tot stations als Deurne, Horst-Sevenum en Blerick waar een enkele verdwaalde buslijn stopt.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 14 jul 2018, 10:45
door Mr-W
Lijkt me ook erg onzinnig om station Venlo over te slaan, vanuit Venlo naar Mönchengladbach via Helmond :')
Roeland schreef:Dat de sprinter die er rijdt IC heet, komt doordat er toevallig tussen Deurne en Eindhoven een stel matig gebruikte sprinterstationnetjes ligt, waardoor het voor iedereen beter is dat de sprinter Venlo-Deurne tussen Deurne en Eindhoven als IC rijdt.
Voor reizigers uit Venlo en Duitsland is het beter als er gewoon een Intercity rijdt ipv een sprinter.