Pagina 11 van 17

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 11:31
door en-es
traibergen schreef:En het liefst dan via Dordrecht. Dan hebben wij ook weer een redelijk fatsoenlijke verbinding.
Lijkt me wel. Je kan die Eurobahn trein echt niet over de HSL sturen...............

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 12:17
door Nitein-Repart
Ik mag toch hopen dat Keolis/Eurobahn vanaf 2025 niet meer de RE13 exploiteert. Keolis/Eurobahn maakt er een enorme bende van en vrijwel hun gehele netwerk heeft er last van, met de RB67/RB71 en de RE78 als negatieve uitschieters.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 12:24
door Z2N
Daar zijn ze helaas niet uniek in, er zijn circa 1000 machinisten tekort in Duitsland waardoor alle vervoerders personeelstekort hebben. De chaos op Sylt, uitval van de Entenfang-trein, geschrapte RB-verbindingen bij de HLB en de problemen op de Eurobahn, ze hebben verrassend veel met elkaar te maken.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 12:53
door en-es
Het hele Duitse spoorwegwezen holt werkelijk achteruit als het om kwaliteit gaat. En niet alleen bij de regionale vervoerders. Kijk eens wat voor puinhoop het soms is met het fernverkehr. Vertragingen, vertragingen enzovoort.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 18:45
door Vinny
Suus schreef:Zijn ze wel een beetje laat mee met dit verzoek, nu de Duitsers al begonnen zijn met de concessie voor 2025 waarbij Eindhoven het eindpunt wordt.
Lijkt me dat tussen Eindhoven en Rotterdam/Den Haag gewoon buiten de concessie gereden kan worden. Internationaal vervoer mag niet geweigerd worden.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 19:13
door Suus
Keer op keer blijkt dat kort grensverkeer alleen tot stand komt als aan beide kanten van de grens betrokken opdrachtgevers geld op tafel durven te leggen voor dit vervoer.

En internationaal vervoer op de langere afstand blijkt ook keer op keer alleen maar te werken als reizigers niet voor een habbekrats vervoerd kunnen worden of er een zeer rendabel binnenlands traject aan vast zit.

Het is niet zo dat het onwil is, maar we zijn als Nederland nu eenmaal omringt door landen waar het spoor een problematische positie binnen de politieke verhoudingen heeft. Er is nu een akkoord dat er een aanbesteding komt voor een trein tot Eindhoven. Laten we dat voor deze grensovergang eerst afwachten voordat we meteen weer gaan overeisen.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 19:42
door en-es
Ik lees op NOS-teletekst dat de trein Eindhoven-Düsseldorf er in 2025 komt en er 1 uur en 40 minuten over gaat doen.
De IC Bus doet er nog geen anderhalf uur over en je hebt dan ook Wifi.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 19:48
door Suus
Zolang je alle stations tussen Venlo en Viersen moet bedienen en kop moet maken in Mönchengladbach gaat dat echt niet minder worden.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 19:51
door en-es
Klopt. Enige voordeel in die trein is dat je elk uur rijdt in tegenstelling tot de IC Bus die een paar keer per dag rijdt.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 22:50
door Vinny
Keer op keer blijkt dat kort grensverkeer alleen tot stand komt als aan beide kanten van de grens betrokken opdrachtgevers geld op tafel durven te leggen voor dit vervoer.
Dat is ook vrij logisch. Grensoverschrijdend vervoer is vrijwel geheel afhankelijk van toerisme.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 18 nov 2018, 20:25
door Mr-W
traibergen schreef:En het liefst dan via Dordrecht. Dan hebben wij ook weer een redelijk fatsoenlijke verbinding.
Lijkt me geen goed idee, de oude route via Dordrecht kost bijna een kwartier extra reistijd.
en-es schreef:Ik lees op NOS-teletekst dat de trein Eindhoven-Düsseldorf er in 2025 komt en er 1 uur en 40 minuten over gaat doen.
De IC Bus doet er nog geen anderhalf uur over en je hebt dan ook Wifi.
Verwacht dat de toekomstige trein ook wel wifi en stopcontacten zal bezitten.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 18 nov 2018, 20:29
door Daniel
Mr-W schreef:
traibergen schreef:En het liefst dan via Dordrecht. Dan hebben wij ook weer een redelijk fatsoenlijke verbinding.
Lijkt me geen goed idee, de oude route via Dordrecht kost bijna een kwartier extra reistijd.
Niet overdrijven, het verschil tussen de huidige [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en de oude route van de 1900 via Dordrecht bedraagt slechts 7 minuten :wink:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 18 nov 2018, 22:13
door huibf
Suus schreef:Zolang je alle stations tussen Venlo en Viersen moet bedienen en kop moet maken in Mönchengladbach gaat dat echt niet minder worden.
En zolang het idee er is om 1 IC op te heffen tussen Eindhoven en Venlo is het sowiso een slecht plan.
Je confronteerd een hoop binnenlandse reizigers met een langere reistijd.
Dus gewoon stoppen in Deurne, Horst-Sevenum en Blerick OF een EXTRA Internationale IC die ook niet in Helmond stopt.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 12:52
door Mr-W
Daniel schreef:
Mr-W schreef:
traibergen schreef:En het liefst dan via Dordrecht. Dan hebben wij ook weer een redelijk fatsoenlijke verbinding.
Lijkt me geen goed idee, de oude route via Dordrecht kost bijna een kwartier extra reistijd.
Niet overdrijven, het verschil tussen de huidige [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en de oude route van de 1900 via Dordrecht bedraagt slechts 7 minuten :wink:
Valt me mee, ik ging uit van de vertraging die de trein oploopt als men via Dordrecht rijdt, overigens zal er nog een minuut of 3-5 bij komen als men 200 km/h rijdt op de hsl.
huibf schreef:
Suus schreef:Zolang je alle stations tussen Venlo en Viersen moet bedienen en kop moet maken in Mönchengladbach gaat dat echt niet minder worden.
En zolang het idee er is om 1 IC op te heffen tussen Eindhoven en Venlo is het sowiso een slecht plan.
Je confronteerd een hoop binnenlandse reizigers met een langere reistijd.
Dus gewoon stoppen in Deurne, Horst-Sevenum en Blerick OF een EXTRA Internationale IC die ook niet in Helmond stopt.
Dat gaat gelukkig niet gebeuren volgens http://www.rijksoverheid.nl/actueel/nie ... f-onderweg. Gewoon Eindhoven-Helmond-Venlo non stop :)
Suus schreef:Het is niet zo dat het onwil is, maar we zijn als Nederland nu eenmaal omringt door landen waar het spoor een problematische positie binnen de politieke verhoudingen heeft.
Ook in ons land zijn de verhoudingen tussen politiek en de openbaar vervoersbedrijven niet altijd goed, al valt het in vergelijking met de buurlanden mee.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 13:13
door reisthijs
Mr-W schreef:Dat gelukkig niet gebeuren volgens http://www.rijksoverheid.nl/actueel/nie ... f-onderweg
Waar reageer je precies op? Wat gaat er gelukkig niet gebeuren?

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 14:39
door Z2N
Er waren plannen om een van de twee Venlo-treinen te vervangen door de Düsseldorf-trein, dan zou je 1x/uur Shl-Vl en 1x/uur Ehv-Vl-Düs krijgen, in een scheve halfuursdienst.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 14:49
door reisthijs
Die plannen zijn er dus nog steeds. Het nieuws is dat men de verbinding Eindhoven-Düsseldorf precies volgens die plannen wil gaan aanbesteden.

Dat staat te lezen in het programma van eisen dat te vinden is op
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2018D55087

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 15:24
door lvdmoosdijk
Een goede zaak...

Ik deel de reactie van het Ministerie dat de verbinding daarmee een betere kans maakt om succesvol te worden.
De extra trein om de stations op het traject Dn-Vl toch twee keer per uur te bedienen is waarschijnlijk goedkoper te regelen.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 18:31
door Wubbo
En gooit alle aansluitingen om zeep omdat je geen strakke halfuursdienst meer rijdt. Geen goed plan, maar dat heb ik in dit topic al eens betoogd en ga ik dus niet nog een keer doen.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 20:42
door regenmaker
Welke aansluitingen zouden dan verloren gaan volgens jou?

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 21:00
door huibf
lvdmoosdijk schreef:Een goede zaak...

Ik deel de reactie van het Ministerie dat de verbinding daarmee een betere kans maakt om succesvol te worden.
De extra trein om de stations op het traject Dn-Vl toch twee keer per uur te bedienen is waarschijnlijk goedkoper te regelen.
ehm 4x per uur in Deurne. Een slechte zaak dus. Zoalng die trein in Duitsland overal stopt lijkt het me daarom ook om het nederlande deel op peil te houden. Dus 4x per uur Deurne, 2x per uur Hort Sevenum en 2x per uur Blerick.

Denk je nu werkelijk als die IC stopt in Deurne dat er minder reizigers mee gaan op de internationale trein.
Je verliest op het binnenlandse deel alleen maar reizigers. Met name in Deurne.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 21:13
door Wubbo
regenmaker schreef:Welke aansluitingen zouden dan verloren gaan volgens jou?
Treinaansluitingen in Eindhoven en Venlo, en vast nog een busaansluiting.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 21:21
door Suus
huibf schreef:Denk je nu werkelijk als die IC stopt in Deurne dat er minder reizigers mee gaan op de internationale trein.
Je verliest op het binnenlandse deel alleen maar reizigers. Met name in Deurne.
Er staat in de hierboven gelinkte PvE wel een optie om de treindienst tussen Venlo en Mönchengladbach te versnellen als de spoorlijn tussen Kaldenkirchen en Dülken dubbelsporig is, daar schijnt nu opeens geld voor te zijn :shock: . Vanuit Düsseldorf gezien rijdt het voorste treinstel dan als stoptrein van Mönchengladbach naar Venlo en het achterste treinstel als sneltrein naar Venlo en Eindhoven. Vanuit dat punt snap ik wel dat ze niet willen dat die trein stopt in Blerick, Horst-Sevenum en Deurne.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 21:58
door huibf
regenmaker schreef:Welke aansluitingen zouden dan verloren gaan volgens jou?
Zovele in Eindhoven, een een oninteressante scheve verbinding.
Wie zit er te wachten een een paar minuten tijdwinst voor de IC ? In principe blijven Horst Sevenum en Blerick 2x per uur bedient (zei het met 3 stops in Helmond). Deurne verliest een IC en gaat terug van 4 naar 3 treinen (1 IC en 2 sprinters) in een scheve frequentie.

Dus wat maakt het nu echt die ene IC stop in Deurne uit omwille van een snellere IC.
De grootste winst zit 'm in het niet hoeven overstappen (en dus minder kans op het missen van de aansluiting in Venlo).

Overigens las ik in de eerdere rapporten dat het Best zo kan zijn dan er in Deurne gestopt gaat worden. Als de IC in Venlo toch 10 minuten moet wachten op vrijliggende paden is die stop gerust te maken.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 19 nov 2018, 22:37
door samsam538
reisthijs schreef:Die plannen zijn er dus nog steeds. Het nieuws is dat men de verbinding Eindhoven-Düsseldorf precies volgens die plannen wil gaan aanbesteden.

Dat staat te lezen in het programma van eisen dat te vinden is op
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2018D55087
Weet iemand of de ICNG voldoet aan het programma van eisen?