Pagina 14 van 17

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 14 dec 2021, 18:28
door tjoektjoek
Dat snap ik, maar dan blijft er nog altijd een kiertje open, mocht er ooit ruimte zijn om de treinen door te trekken naar het westen van het land.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 14 dec 2021, 19:09
door Lijn 45
Ze zijn vast niet snel genoeg voor de HSL.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 14 dec 2021, 19:23
door ArrivaBas
De HSL is door de grote snelheidsverschillen al redelijk overbelast. Dat gaat met het iets sneller rijdende ICNG misschien iets minder worden, maar die verschillen in snelheden komen de betrouwbaarheid van de internationale verbindingen allemaal niet ten goede.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: do 16 dec 2021, 20:06
door tjoektjoek
Ik hoop dat ERTMS zo snel mogelijk op het traject Eindhoven - Venlo wordt aangelegd, waardoor er ook met 160 gereden kan worden op het stuk. Dan moeten ze ook even de bocht bij Horst-Sevenum aanpakken.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: do 16 dec 2021, 21:20
door huibf
Tussen Helmond en Horst Sevenum mag al 160 km/u worden gereden.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: do 16 dec 2021, 21:32
door bartjemestrom
Laat de ATB niet toe

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: do 03 feb 2022, 18:49
door cassie127
Suus schreef: di 14 dec 2021, 17:55 De winnaar van deze concessie, die nu in december 2026 zal starten, is Start. Dat is een dochteronderneming van DB Regio.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... dusseldorf
Arriva en Start zullen gaan samenwerken op de RE 13. Hierbij zal Arriva voor het Nederlandse deel verantwoordelijk gaan worden en Start voor het Duitse deel van de RE 13. https://www.linkedin.com/posts/arriva-n ... 57056-RvsT

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: do 03 feb 2022, 23:14
door RobertT
Dan ben ik toch heel benieuwd of tegen die tijd de IC uit Schiphol op het moment dat die RE13 rijdt in Eindhoven eindigt.
Er was namelijk gezegd dat de RE13 dan 1 van de 2 IC's tussen Eindhoven en Venlo zou vervangen.Aangezien de Schipholtrein namelijk NS is.....

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: do 03 feb 2022, 23:19
door DDietzen
Wellicht in een latere fase, maar aanvankelijk zou de doorgetrokken RE13 puur on-top zijn in Nederland. Dat is ook te zien aan het stoppatroon: enkel Hm als tussenstop. Anders zouden immers Deurne, Horst-Sevenum en Blerick nog maar 1x per uur (door een IC of überhaupt) bediend worden, wat indruist tegen de HRN-concessie.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 00:41
door Suus
RobertT schreef: do 03 feb 2022, 23:14 Dan ben ik toch heel benieuwd of tegen die tijd de IC uit Schiphol op het moment dat die RE13 rijdt in Eindhoven eindigt.
Er was namelijk gezegd dat de RE13 dan 1 van de 2 IC's tussen Eindhoven en Venlo zou vervangen.Aangezien de Schipholtrein namelijk NS is.....
Het laatste voorstel dat circuleerde was dat de IC uit Schiphol nog maar 1x/uur vanaf Eindhoven naar Venlo rijdt en dat 1x/uur de sprinter die in Deurne eindigt naar Venlo rijdt, zodat alle stations alsnog 2x/uur een trein houden. Maar het is nog een paar jaar, dus wellicht dat de knappe koppen in Utrecht nog met een beter treinproduct komen want dit voorstel heeft een nogal scheve bediening van diverse stations tot gevolg.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 07:27
door regenmaker
DDietzen schreef: do 03 feb 2022, 23:19 Wellicht in een latere fase, maar aanvankelijk zou de doorgetrokken RE13 puur on-top zijn in Nederland. Dat is ook te zien aan het stoppatroon: enkel Hm als tussenstop. Anders zouden immers Deurne, Horst-Sevenum en Blerick nog maar 1x per uur (door een IC of überhaupt) bediend worden, wat indruist tegen de HRN-concessie.
Tegen die tijd komt er toch een nieuwe HRN concessie. Je zou ook een uitzondering voor de stations na Deurne kunnen opnemen dat die altijd maar 1x/uur bediend hoeven worden.

Andere oplossing: Alleen Horst-Sevenum wordt maar 1x/uur bediend, dus je zou de RE13 ook daar kunnen laten stoppen. Deurne wordt al door de sprinter bediend en Blerick door Arriva dan haal je die laatste gewoon uit de HRN. Ligt sowieso op een steenworpafstand van Venlo. Dan kan zowel de IC als de RE13 Eindhoven - Helmond - Horst-Sevenum - Venlo rijden.

Wel goed nieuws dat het aantal stops voor de Duitse trein beperkt blijft. :pos: Hopelijk kan de RE8 ook snel naar Venlo doorgetrokken worden, zodat de RE13 tussen Venlo en Mönchengladbach versneld kan worden.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 07:44
door Daniel
De eis is twee keer per uur per richting bedienen, dus met jouw voorstel voldoet men daar nog niet aan in Deurne ri. Venlo en Blerick richting Eindhoven.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 07:47
door regenmaker
Daarom zeg ik voorwaarden van de HRN aanpassen. Als een moment zich voordoet is het nu. Nog beter zou zijn de hele lijn Eindhoven - Venlo uit de HRN te halen. In Eindhoven heb je toch ETMET richting Den Bosch en Utrecht, dus hoef je nooit lang te wachten.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 07:59
door SuperGhost
regenmaker schreef: vr 04 feb 2022, 07:27Tegen die tijd komt er toch een nieuwe HRN concessie. Je zou ook een uitzondering voor de stations na Deurne kunnen opnemen dat die altijd maar 1x/uur bediend hoeven worden.
Denk je nu serieus dat dat gaat gebeuren???
regenmaker schreef: vr 04 feb 2022, 07:27Andere oplossing: Alleen Horst-Sevenum wordt maar 1x/uur bediend, dus je zou de RE13 ook daar kunnen laten stoppen. Deurne wordt al door de sprinter bediend en Blerick door Arriva dan haal je die laatste gewoon uit de HRN. Ligt sowieso op een steenworpafstand van Venlo. Dan kan zowel de IC als de RE13 Eindhoven - Helmond - Horst-Sevenum - Venlo rijden.
Nee, Deurne en Blerick dan ook, die eis van 2x per uur is niet 2 willekeurige treinen, maar 2 treinen per uur naar elk volgende station. Deurne heeft dan nog steeds maar 1 trein per uur naar Horst-Sevenum en Blerick nog altijd maar 1x per uur naar Horst-Sevenum. En zelfs met jouw 'oplossing' heeft Horst-Sevenum dan nog altijd maar 1x per uur naar beide volgende stations. Geen van die drie stations voldoen dan dus aan de eis.

En Blerick kun je niet uit het HRN halen, het ligt gewoon aan het HRN. Je zou hooguit een uitzondering kunnen maken (net zoals Hoevelaken, dat ook gewoon een HRN-station is, ook al stopt er geen HRN-trein i.v.m. een uitzonderingspositie op de bedieningseis van/naar Apeldoorn), maar ik zie daar 0 kans van slagen.
regenmaker schreef: vr 04 feb 2022, 07:27 Wel goed nieuws dat het aantal stops voor de Duitse trein beperkt blijft. :pos:
Eens.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 08:09
door Suus
regenmaker schreef: vr 04 feb 2022, 07:47 Daarom zeg ik voorwaarden van de HRN aanpassen. Als een moment zich voordoet is het nu. Nog beter zou zijn de hele lijn Eindhoven - Venlo uit de HRN te halen. In Eindhoven heb je toch ETMET richting Den Bosch en Utrecht, dus hoef je nooit lang te wachten.
Helmond en Venlo hebben geen recht meer op een intercity naar de Randstad? Er zullen de nodige mensen in die plaatsen het daar niet mee eens zijn :X

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 08:40
door PHS
Hoe moet dat dan met de nieuwe wereldstad Venlo, als ze niet eens intercity met de Randstad hebben? :')

Maar zonder gekheid: waarom zouden er niet twee intercity's en twee sprinters kunnen rijden op het traject Deurne - Venlo? Zou daar echt te weinig vraag voor zijn? De A67 is anders behoorlijk druk (weliswaar ook door een onophoudelijke stroom vrachtwagens van/naar Duitsland).

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 08:42
door Roeland
regenmaker schreef: vr 04 feb 2022, 07:47 Daarom zeg ik voorwaarden van de HRN aanpassen. Als een moment zich voordoet is het nu. Nog beter zou zijn de hele lijn Eindhoven - Venlo uit de HRN te halen. In Eindhoven heb je toch ETMET richting Den Bosch en Utrecht, dus hoef je nooit lang te wachten.
Volgens mij reizen er meer mensen uit Venlo / Helmond over Eindhoven heen naar 's Hertogenbosch, dan dat er richting Duitsland reizen. Met een knip in Eindhoven dupeer je al die doorgaande reizigers.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 08:46
door Roeland
PHS schreef: vr 04 feb 2022, 08:40 Maar zonder gekheid: waarom zouden er niet twee intercity's en twee sprinters kunnen rijden op het traject Deurne - Venlo? Zou daar echt te weinig vraag voor zijn? De A67 is anders behoorlijk druk (weliswaar ook door een onophoudelijke stroom vrachtwagens van/naar Duitsland).
Van de reizigers uit Blerick en Sevenum wil het grootste deel naar Eindhoven, en niet naar de buitenwijken van Helmond, waar die sprinter voor rijdt.
En met alleen Venlose reizigers zou die IC tussen Venlo en Blerick bijna leeg zitten. De huidige oplossing van NS (zonetrein die Venlo, Blerick, Sevenum en Deurne snel met Eindhoven verbindt, en daarnaast een sprinter die de "stadsdienst Helmond" doet, is gewoon een prima oplossing, gelet op de vervoersvraag op deze lijn.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 09:04
door PHS
Roeland schreef: vr 04 feb 2022, 08:46 Van de reizigers uit Blerick en Sevenum wil het grootste deel naar Eindhoven, en niet naar de buitenwijken van Helmond, waar die sprinter voor rijdt
Klopt, maar de sprinter gaat óók naar Eindhoven, en zou dus prima de stations Deurne, Horst-Sevenum en Blerick kunnen bedienen. De intercity zou daarmee een zeker zes minuten mee kunnen winnen (en wellicht meer, omdat de 3500 behoorlijk ruim is ingepland), wat een flinke verbetering zou zijn voor reizigers tussen Venlo en Eindhoven. Natuurlijk gaan reizigers vanaf de genoemde sprinterstations erop achteruit, al scheelt het maar zes minuten.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 09:06
door Z2N
De 3500 is met opzet langzaam gepland, daardoor kunnen meer goederenpaden gecreëerd worden. Dat is ook het voornaamste argument tegen het versnellen van de IC, er is geen capaciteit voor.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 16:46
door regenmaker
Suus schreef: vr 04 feb 2022, 08:09 Helmond en Venlo hebben geen recht meer op een intercity naar de Randstad? Er zullen de nodige mensen in die plaatsen het daar niet mee eens zijn :X
Hoe groot is de vraag tussen Amsterdam/Utrecht en Helmond/Venlo nu daadwerkelijk? Ik kan mij niet voorstellen dat die vraag nu zo groot. Zeker Helmond is vooral gericht op Eindhoven. En zoals al gezegd, de wachttijd zal in Eindhoven richting de randstad nooit lang zijn vanwege ETMET.
SuperGhost schreef: vr 04 feb 2022, 07:59 Denk je nu serieus dat dat gaat gebeuren???
Een beetje meer maatwerk zou op de HRN geen kwaad kunnen. Zeker ook voor de Zeeuwse lijn waar stations als Rilland-Bath geen verbinding met een frequentie van 2x/uur rechtvaardigen. Deurne, Horst-Sevenum en Blerick zijn geen IC-waardige stations als je naar het aantal reizigers kijkt.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 17:16
door Suus
Jij stelt dus voor om een aantal treinen uit de Randstad af te kappen in Eindhoven en de treinen uit Venlo af te kappen in Eindhoven. Dan is het toch een zeer klantvriendelijke oplossing treinen aan elkaar te koppelen en reizigers wél een doorgaande verbinding te geven? Bovendien, Helmond heeft 92.000 inwoners en Venlo 68.000 inwoners, dat zijn daarmee voor Nederland voor buiten de Randstad behoorlijk significante plaatsen die een verbinding met de Randstad horen te hebben.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 17:26
door Mikos
regenmaker schreef: vr 04 feb 2022, 16:46 Hoe groot is de vraag tussen Amsterdam/Utrecht en Helmond/Venlo nu daadwerkelijk? Ik kan mij niet voorstellen dat die vraag nu zo groot.
Groot. Er wordt enorm veel geforensd op de A2-corridor, het zal je verbazen hoeveel mensen er werken in de grote steden en 'landelijk' en goedkoop wonen in de periferie. Dat is ook de reden dat er zoveel treinen rijden op dat baanvak; er is veel vraag.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 18:06
door huibf
Deze hele internationale verbinding is een fars en een aderlating voor de mensen in regio Deurne en wijde omgeving. Men kijkt niet naar de forensen in de regio die vooral op Eindhoven zijn gericht?

Deurne verliest een van de IC treinen. Dat Deurne een IC status heeft is niet relevant. Een kwartier dienst in de brede spits wel.
Voor forensen vanuit Venray en omgeving is ook Deurne het station waar ze opstappen.

Die internationale trein kruipt door Duitsland en stopt op iedere stoeptegel. Waarom Deurne dan niet is vreemd.

Het is alleen maar voor de bühne. Niet mee.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 18:15
door en-es
Intercity in Nederland, boemeltrein in Duitsland. Geen stop in Deurne, wel in Breyell. _O-