Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Thom91 »

Helaas heeft de reiziger weinig te vertellen dus die kan Veolia wel uitkotsen maar dat heeft geen invloed op de uitslag..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door reisthijs »

Obus schreef:Ik verwacht dat de NS/Abellio gaat winnen. Ze hebben poen, plannen, ervaring en macht.
En een DB/Arriva bijvoorbeeld heeft dat allemaal niet wil je zeggen?
Obus schreef:De NS kan na elektrificatie zijn dubbeldekkers op het traject laten rijden.
Dat mag alleen als ze eerst nieuwe kopen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Obus »

Thom91 schreef:Helaas heeft de reiziger weinig te vertellen dus die kan Veolia wel uitkotsen maar dat heeft geen invloed op de uitslag..
Maar er zijn volgend jaar wel statenverkiezingen.
De mortuis nil nisi bene
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Carlos0_0 »

reisthijs schreef:
Obus schreef:De NS kan na elektrificatie zijn dubbeldekkers op het traject laten rijden.
Dat mag alleen als ze eerst nieuwe kopen.
Als ze dit winnen zullen ze sowieso nieuwen moeten kopen lijkt mij, dat kunnen ze nooit met de huidige materialen redden.
Of ze moeten alle ouwe treinen wat aan de zijkant staat gaan gebruiken, maar goed het meeste wil je niet gebruiken daar van.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door rww »

Dagren schreef:
Frans F schreef:Mijn inziens kan Veolia beter geen bod doen want dat kost veel geld tijd en geld terwijl ze toch kansloos zijn tegen Abellio.
Wat voor voordeel heeft dat voor Veolia? Volgens mij betekent dat het einde van Veolia namelijk. ;)
Dat was toch de bedoeling ? Een sterfhuisconstructie voor veolia en connexxion die inschrijft op alle voormalige veolia concessies, om zo alsnog een verkapte fusie af te dwingen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Anne »

Carlos0_0 schreef:Als ze dit winnen zullen ze sowieso nieuwen moeten kopen lijkt mij, dat kunnen ze nooit met de huidige materialen redden.
Of ze moeten alle ouwe treinen wat aan de zijkant staat gaan gebruiken, maar goed het meeste wil je niet gebruiken daar van.
De eisen aan het treinmaterieel zijn:
Nijmegen-Venlo-Roermond (Maaslijn)

Dieseltreinstellen (DMU)
Gebouwd na 2000 (met eventuele (gedeeltelijke) inzet in overgangsjaar 2021.
Elektrische treinstellen (EMU) gebouwd na 2014 (met eventuele (gedeeltelijke) inzet in overgangsjaar 2021, met uitzondering van overgenomen elektrische treinstellen van de Heuvellandlijn.

Maastricht Randwyck- Heerlen-Kerkrade-Centrum (Heuvellandlijn)
Roermond-Sittard-Maastricht Randwyck en Sittard-Heerlen
Elektrische treinstellen (EMU) 
gebouwd na 2014, met uitzondering van overgenomen treinstellen van de Heuvellandlijn.

Voor elektrische stellen mag je dus naast de huidige stellen geen materieel inzetten dat gebouwd is voor 2014 (dus ook niet de huidige SLT's). Wel kan je reserve materieel halen uit een pool van materieel dat vanaf nu wordt gebouwd. Dat kan dus wel een schaalvoordeel zijn gezien de krappe materieel positie van de kleinere treinconcessies. Door in de concessie alle Limburgse stoptreinen te stoppen en straks ook elektrisch op de Maaslijn te rijden krijg je wel een wat grotere armslag voor reserve materieel.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Dagren »

rww schreef:
Dagren schreef:
Frans F schreef:Mijn inziens kan Veolia beter geen bod doen want dat kost veel geld tijd en geld terwijl ze toch kansloos zijn tegen Abellio.
Wat voor voordeel heeft dat voor Veolia? Volgens mij betekent dat het einde van Veolia namelijk. ;)
Dat was toch de bedoeling ? Een sterfhuisconstructie voor veolia en connexxion die inschrijft op alle voormalige veolia concessies, om zo alsnog een verkapte fusie af te dwingen.
Ik kreeg niet helemaal de indruk dat Frans daarop doelde, maar het zou kunnen dat hij dat bedoelt.

Wat geeft je trouwens het idee dat zo'n fusie verkapt en afgedwongen moet plaatsvinden? Die fusie komt er sowieso wel, ook als Veolia nog even wat concessies had gewonnen. :)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Thom91 »

Obus schreef:
Thom91 schreef:Helaas heeft de reiziger weinig te vertellen dus die kan Veolia wel uitkotsen maar dat heeft geen invloed op de uitslag..
Maar er zijn volgend jaar wel statenverkiezingen.
Volgens mij ben je dan riant te laat..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Hainje »

Daarnaast betwijfel ik het zeer of mensen de partijkeuze wel laten afhangen op zaken als OV. Als men al gaat stemmen voor de PS, dan is het landelijk beleid toch meer leidend dan het provinciaal.
🍉
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door rww »

Dagren schreef:
rww schreef:
Dagren schreef:
Frans F schreef:Mijn inziens kan Veolia beter geen bod doen want dat kost veel geld tijd en geld terwijl ze toch kansloos zijn tegen Abellio.
Wat voor voordeel heeft dat voor Veolia? Volgens mij betekent dat het einde van Veolia namelijk. ;)
Dat was toch de bedoeling ? Een sterfhuisconstructie voor veolia en connexxion die inschrijft op alle voormalige veolia concessies, om zo alsnog een verkapte fusie af te dwingen.
Ik kreeg niet helemaal de indruk dat Frans daarop doelde, maar het zou kunnen dat hij dat bedoelt.

Wat geeft je trouwens het idee dat zo'n fusie verkapt en afgedwongen moet plaatsvinden? Die fusie komt er sowieso wel, ook als Veolia nog even wat concessies had gewonnen. :)
Nee een fusie is niet toegestaan ivm marktaandeel, de enige manier om een praktische fusie af te dwingen is door het terugtrekken van een van de twee bedrijven.


Vanwege het marktaandeeel van cxx is er gekozen om veolia nederland te offeren, al zal dat niet voor lang zijn want cxx zal zijn eigen naam niet behouden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Vinny »

In ieder geval, het lijkt me dat er drie partijen in de race zijn:
NS/Abillio/Q-buzz: De bussen worden dan waarschijnlijk onder het merk Q-buzz gereden en de treinen onder het merk NS, maar ze kunnen ook een hippe naam als Liburglink verzinnen
DB/Arriva: De bussen en treinen rijden onder het merk Arriva
Veolia/Connexxion: De bussen en treinen rijden onder het merk Veolia tenzij de vakbond gaat klagen dan wordt het Connexxion.

Ik denk dat Hermes niet meer terug komt. Maar goed, wie weet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door huibf »

Hermes kwam sowiso al niet in Limburg. Ze hadddn destijds ingeschreven onder de naam Limlink.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Anne »

Waarom zou Hermes niet kunnen inschrijven. Die rijdt nu ook met treinen en bussen als BRENG.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door SuperGhost »

De treinen van 'Breng' worden gereden onder de toelating van Connexxion.

Deed Syntus overigens ook niet een gooi naar Limburg?
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door waldo79 »

SuperGhost schreef:De treinen van 'Breng' worden gereden onder de toelating van Connexxion.
Zo gek is dat niet. Hermes is bij mijn weten een dochteronderneming van Connexxion :wink:
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door flipje »

Zou ook zo maar kunnen dat Connexxion zich inschrijft met een 'nieuwe dochter' (alias GVU). In IJsselmond hebben ze dit principe ook toegepast en is het oude Novio omgedoopt tot OV Regio IJsselmond.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door matti93 »

Obus schreef:Ik verwacht dat de NS/Abellio gaat winnen. Ze hebben poen, plannen, ervaring en macht. Bovendien kunnen dan de Limburgse lijnen weer volledig aangesloten worden op het HRN (denk aan doorgaande trein Nijmegen - Maastricht). ...
Dat zou een goede aanleiding zijn om bezwaar te maken, want dán heeft NS/Albellio wel een voordeel ten opzichte van de andere inschrijvers (als ze dit op de een of andere manier in de aanbesteding noemen of suggereren). Ik zou er niet op rekenen dat dit soort voordelen die alleen de NS kan bieden uitgevoerd gaan worden, dan is echt het hek van De Dam wat betreft rechtszaken.
Laatst gewijzigd door matti93 op zo 19 okt 2014, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door SuperGhost »

Een doorgaande trein Nijmegen-Maastricht kan sowieso, omdat de stoptreindienst Roermond-Maastricht natuurlijk ook in het pakket komt. :wink:
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Dagren »

rww schreef:
Dagren schreef:
rww schreef:
Dagren schreef:
Frans F schreef:Mijn inziens kan Veolia beter geen bod doen want dat kost veel geld tijd en geld terwijl ze toch kansloos zijn tegen Abellio.
Wat voor voordeel heeft dat voor Veolia? Volgens mij betekent dat het einde van Veolia namelijk. ;)
Dat was toch de bedoeling ? Een sterfhuisconstructie voor veolia en connexxion die inschrijft op alle voormalige veolia concessies, om zo alsnog een verkapte fusie af te dwingen.
Ik kreeg niet helemaal de indruk dat Frans daarop doelde, maar het zou kunnen dat hij dat bedoelt.

Wat geeft je trouwens het idee dat zo'n fusie verkapt en afgedwongen moet plaatsvinden? Die fusie komt er sowieso wel, ook als Veolia nog even wat concessies had gewonnen. :)
Nee een fusie is niet toegestaan ivm marktaandeel, de enige manier om een praktische fusie af te dwingen is door het terugtrekken van een van de twee bedrijven.


Vanwege het marktaandeeel van cxx is er gekozen om veolia nederland te offeren, al zal dat niet voor lang zijn want cxx zal zijn eigen naam niet behouden.
Er was bij de fusie van Veolia en Transdev wel verzet vanuit de Tweede Kamer, omdat het marktaandeel te groot was. Maar deze is uiteindelijk wel doorgegaan. Het lijkt mij sterk dat het fuseren van twee dochterondernemingen van organisatie die uit deze fusie is voortgekomen opeens niet zou mogen, zeker aangezien het marktaandeel van beide ondernemingen sindsdien alleen maar is afgenomen. Weet je zeker dat je niet in de war bent met de fusie van Veolia en TransDev? Zo niet, heb je dan een artikeltje voor me?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Frans F »

SuperGhost schreef:Een doorgaande trein Nijmegen-Maastricht kan sowieso, omdat de stoptreindienst Roermond-Maastricht natuurlijk ook in het pakket komt. :wink:
Het koppelen van de treinen uit Nijmegen aan de stoptrein naar Maastricht heeft nauwelijks voordelen, de reizigers stappen toch bijna allemaal in Roermond over op de IC. Daarnaast zijn er op de Maaslijn gemiddeld wat langere treinen nodig dan in de stopdienst Roermond-Maastricht en door te koppelen spaar je ook geen trein uit (wat bijvoorbeeld de reden is voor het koppelen van de diensten Nijmegen-Den Bosch en Den Bosch-Deurne).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door Frans F »

Dagren schreef: Er was bij de fusie van Veolia en Transdev wel verzet vanuit de Tweede Kamer, omdat het marktaandeel te groot was. Maar deze is uiteindelijk wel doorgegaan. Het lijkt mij sterk dat het fuseren van twee dochterondernemingen van organisatie die uit deze fusie is voortgekomen opeens niet zou mogen, zeker aangezien het marktaandeel van beide ondernemingen sindsdien alleen maar is afgenomen. Weet je zeker dat je niet in de war bent met de fusie van Veolia en TransDev? Zo niet, heb je dan een artikeltje voor me?
Dat lijkt mij ook. Hermes/Breng, Connexxion en Veolia zijn in feite niet veel meer dan onderdelen/merknamen van een en dezelfde holding. Als Transdev morgen alles wil integreren en onder de naam Transdev verder wil gaan zie ook geen enkel juridisch probleem. Ik heb het gevoel dat het verzet daartegen vooral komt van het indirecte personeel dat bang is om bij een volledige integratie zijn baan te verliezen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Bericht door SuperGhost »

Frans F schreef:
SuperGhost schreef:Een doorgaande trein Nijmegen-Maastricht kan sowieso, omdat de stoptreindienst Roermond-Maastricht natuurlijk ook in het pakket komt. :wink:
Het koppelen van de treinen uit Nijmegen aan de stoptrein naar Maastricht heeft nauwelijks voordelen, de reizigers stappen toch bijna allemaal in Roermond over op de IC. Daarnaast zijn er op de Maaslijn gemiddeld wat langere treinen nodig dan in de stopdienst Roermond-Maastricht en door te koppelen spaar je ook geen trein uit (wat bijvoorbeeld de reden is voor het koppelen van de diensten Nijmegen-Den Bosch en Den Bosch-Deurne).
Is de zuidelijke Maaslijn drukker dan de trein Roermond-Maastricht? De noordelijke Maaslijn is namelijk het drukke gedeelte, niet de zuidelijke. Toch zijn die twee niet geknipt, maar wordt er af en toe gewoon een treinstel bijgeplaatst/afgetrapt in Venlo. Dat het ene trajectdeel drukker is als de ander hoeft dus niet per se een probleem te zijn.

Dat het op dit moment nog niet sneller zou zijn ben ik met je eens, al weten we niet hoe de IC-dienstregeling er precies uit zal gaan zien als ETMET zijn intrede doet op Eindhoven-Utrecht-Amsterdam/Schiphol.
Maar je zou de doorkoppeling (in de huidige dienstregeling) wel kunnen gebruiken om de Maaslijn met een kwartier te verschuiven, zodat 's avonds de aansluitingen in Nijmegen (veel drukker dan in Roermond) behouden blijft, zonder dat reizigers in Roermond lang in de kou hoeven te staan (want de trein rijdt immers dan al zelf verder naar Zuid-Limburg).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten