Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door VIRM »

BREDA - Sinds de verbouwing van centraal station in Breda is het verlaten van spoor 2 voor Petra Jongeneelen een ware puzzeltocht. Zij is slechtziend en haar blindengeleidehond kan de roostertrappen niet belopen zonder het gevaar dat hij zijn nagels verliest. Het Bureau Assistentieverlening Gehandicapten NS zegt niks voor Jongeneelen te kunnen betekenen. “U kunt het centraal station Breda verlaten als u omrijdt via Tilburg”, kreeg ze te horen.

http://www.bredavandaag.nl/nieuws/algem ... tion-breda

Tja, het woordje 'openbaar' in openbaar vervoer is dus wat minder van toepassing... -o-
Beul van de blindegeleidelijn
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door CamilleKreemers »

mag je dan zonder extra kosten het stuk Breda-Tilburg afleggen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Vinny »

Het gebrek aan empathie begint wel op te vallen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Aking »

Nou viel mij toevallig in Breda op dat er een pendelbusje rijdt tussen de voorzijde van het nieuwe station en de uitgang bij spoor 2. Geen idee op welke tijden en hoe vaak, maar schijnbaar is NS daar dus niet van op de hoogte :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Daniel »

Dat pendelbusje voegt hier alleen weinig toe want het probleem was dat deze mevrouw het perron niet af kon. Perron 2 heeft immers alleen maar van die tijdelijke trappen met metalen roosters als treden.
De lift vanaf dat perron (was alleen via de oude goederenlift bereikbaar) zal inmiddels wel niet meer te gebruiken zijn door de sloop van het oude stationsgebouw.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Aking »

Oh jah verkeerd gelezen, ik las VIA spoor 2.

En de lift is inderdaad niet meer te gebruiken. Geen idee of ie er nog staat, maar werken doet ie niet meer. Hoe doen ze dat trouwens met rolstoelers dan? Die laten ze dan ook omreizen? :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Hainje »

Slechte zaak dit hoor!
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Daniel »

@Aking: had station Breda geen overpaden aan de kop van het perron? Een rolstoeler moet toch al door een NS'er uit de trein geholpen worden, dus die heeft dan gelijk begeleiding om het overpad te kunnen gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door reisthijs »

Ik moet gelijk weer denken aan Houten waar tijdens de verbouwing een soortgelijk probleem speelde (daar was het tijdelijk perron van metalen roosters gemaakt).
http://www.youtube.com/watch?v=WqKjKjlrXPk
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door AppleMoose »

Gebrek aan empathie bij NS? Zeker. Maar Prorail heeft ook de verantwoordelijkheid dat iedereen op een fatsoenlijke manier het station in en uit kunnen... Zeer slecht dat ze deze situatie veroorzaakt hebben...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door WSM »

Ik neem niet aan dat de mevrouw een toegelaten vervoerder is...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Aking »

Daniel schreef:@Aking: had station Breda geen overpaden aan de kop van het perron? Een rolstoeler moet toch al door een NS'er uit de trein geholpen worden, dus die heeft dan gelijk begeleiding om het overpad te kunnen gebruiken.
Ze zijn op het moment het tussenperron (3/4) aan het verbouwen, dus het zou me niets verbazen als dat overpad dicht is (als het er nog zit bij de nieuwe perrons)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door AppleMoose »

WSM schreef:Ik neem niet aan dat de mevrouw een toegelaten vervoerder is...
Prorail is wel (mede) verantwoordelijk voor het bouwproces en dus ook voor de toegankelijkheid van het station/de perrons.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Milco »

Nu ben ik slechtziend, maar niet dusdanig slechtziend dat ik een hulpmiddel als een blindengeleidehond of een taststok heb, maar het enige wat ik hierop te zeggen heb is dat ik het ronduit idioot vindt dat deze vrouw maar wordt verzocht naar Tilburg te reizen omdat er op Breda geen mogelijkheid is. -o- :neg:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door groningen »

En het nieuwe station van Breda is nog maar net uit de klei getrokken en moet nog vele jaren mee. Eh, wat zeg ik; tientallen jaren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Aking »

De reizigerstunnel wordt naar mijn weten wel doorgetrokken naar de stadszijde, en dus waarschijnlijk ook naar spoor 2 :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Daniel »

Heel dat spoor 2 zal er vermoedelijk in het nieuwe station niet meer zijn. Dat het er nu nog ligt is alleen maar om extra capaciteit gedurende de verbouwing te hebben.
Als ik me niet vergis is dat perron ook een hele tijd niet gebruikt geweest nadat perron 7/8 in dienst was gekomen. Het werd in gebruik genomen (t.b.v. het keren van de toenmalige sneltrein vanuit Dordrecht) toen er onvoldoende capaciteit was voordat dat perron 7/8 gerealiseerd was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:Gebrek aan empathie bij NS? Zeker. Maar Prorail heeft ook de verantwoordelijkheid dat iedereen op een fatsoenlijke manier het station in en uit kunnen... Zeer slecht dat ze deze situatie veroorzaakt hebben...
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Ik heb wel vaker tamelijk slecht uitgevoerde bouwprojecten in Nederland van dichtbij mogen meemaken. Een gebrekkige voorziening voor gehandicapten in tijdelijke bouwfases valt op papier niet zo op. In dit geval had de NS zich wel wat meer moeite mogen getroosten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door AppleMoose »

Dan moeten ze er voor zorgen dat het op papier wel opvalt.
NS mag meer moeite tonen, maar ook Prorail blijft niet buiten schot. Uit het artikel maak ik op dat zij ook geen enkele haast maken om dit probleem op te lossen. Sterker nog, in het artikel wordt duidelijk dat dit soort problemen al jaren bekend zijn bij Prorail (en NS) maar ze hebben het dus nog altijd niet opgelost...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Wubbo »

Spoor 2 is al jaren alleen bereikbaar met een metalen trap, waarom is het nu opeens een probleem?

Volgens mij is het probleem trouwens op korte termijn (ik geloof over een maand) opgelost, dan gaat spoor 2 buiten dienst.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door huibe »

Dat was een ander soort trap en de afgelopen jaren stopte alleen de stoptrein van/naar Ht/Utrecht op spoor twee. Op dit moment de trein uit Roosendaal. En als je van de eerste niet gebruik maakte en van de tweede wel....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door JWM »

Wubbo schreef:Spoor 2 is al jaren alleen bereikbaar met een metalen trap, waarom is het nu opeens een probleem?
Lees het artikel: De alternatieven om spoor 2 af te komen (goederenlift, overpad) zijn niet meer te gebruiken nu de centrumzijde is afgesloten.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door huibe »

De lift is nooit gebruikt door passagiers en waarom het overpad niet meer gebruikt kan worden? Of beter gezegd de uitgang achter het hotel langs daar zijn geen werkzaamheden, maar het zal wel te verlopen zijn voor de NS medewerkers....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Hainje »

huibe schreef:Of beter gezegd de uitgang achter het hotel langs daar zijn geen werkzaamheden, maar het zal wel te verlopen zijn voor de NS medewerkers....
Mag je daar als passagier ook komen? Of echt alleen onder begeleiding?
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Slechtziende vrouw aan lot overgelat op CS Breda

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:Dan moeten ze er voor zorgen dat het op papier wel opvalt.
NS mag meer moeite tonen, maar ook Prorail blijft niet buiten schot. Uit het artikel maak ik op dat zij ook geen enkele haast maken om dit probleem op te lossen. Sterker nog, in het artikel wordt duidelijk dat dit soort problemen al jaren bekend zijn bij Prorail (en NS) maar ze hebben het dus nog altijd niet opgelost...
Grote projecten als de aanleg van een hogesnelheidstrein of het verbouwen van belangrijke knooppuntstations zijn tamelijk ingewikkelde zaken waar vaak onder grote tijdsdruk gewerkt wordt en men vaak het randje van het mogelijke wordt opgezocht om de duur van de overlast te beperken, en tegen zo laag mogelijke kosten een zo hoog mogelijke toegevoegde waarde te realiseren.

Nu je hoeft maar een krant te lezen om te zien dat het best regelmatig flink fout gaat. Dit zijn dus zaken die alleen bij intentie te voorkomen zijn. Iets met theorie en praktijk enzo.

Ik heb liever dat er werk wordt gemaakt van een duidelijk afgebakende verantwoordelijkheid. Je moet desnoods gewoon "Meneer Breda Centraal" kunnen bellen. Volgens mij is dat ook een van de "lessons learned" van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam geweest. Daar is nu wel een goed werkende projectorganisatie gekomen nadat de gemeente jarenlang totaal geen grip had op wat aannemers aan het doen waren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten