Beschouw de Benelux als ‘binnenland’ en stem de treinen in de drie landen op elkaar af. Dat is het voorstel van het Comité Nieuwe Benelux.
Het Comité Nieuwe Benelux (CNB) heeft gisteren een voorstel gelanceerd voor een samenhangend treinennet in de Benelux. Het spoor en de treintarieven in de drie landen sluiten slecht op elkaar aan. Dat kan beter, vindt het CNB, een onafhankelijke organisatie die zich sinds de oprichting in 2005 hard maakte voor verlenging van het Beneluxverdrag uit 1958. Het verdrag liep in 2010 af. Hoewel het Nederlandse parlement weinig enthousiast was over de ‘overbodige’ Benelux, is op 3 februari 2012 toch een nieuw verdrag in werking getreden.
Gent–Terneuzen–Middelburg/Goes
Grensoverschrijdende treinverbindingen zijn er al tussen Roosendaal en Antwerpen en tussen Maastricht en Luik. Het CNB stelt een nieuwe reizigersverbinding voor over de goederenspoorlijn tussen Gent en Terneuzen. Een trein kan beide steden en de tussengelegen dorpen aanzienlijk sneller bedienen dan de bestaande bussen. Vanaf Terneuzen kunnen dan aansluitende snelbussen door de Westerscheldetunnel naar Goes en Middelburg.
@Bakpapier kom er maar in
![Laughing :lol:](./images/smilies/laugh.gif)
Lille–Gent–Antwerpen-Roosendaal
Het doortrekken van de Intercityverbinding Lille–Gent–Antwerpen naar Roosendaal is interessant voor reizigers uit Zeeland, Zuid-Holland-Zuid en Westelijk Noord-Brabant, die een snelle verbinding willen met bestemmingen in de provincies Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen en Vlaams Brabant. Het station van Roosendaal moet ervoor worden omgebouwd. De vervoervraag is er groot genoeg voor, verwacht het CNB.
Eindhoven–Mechelen–Brussel
Een andere nieuwe spoorverbinding is Eindhoven–Mechelen–Brussel. De bedrijven in Eindhoven trekken dagelijks veel forenzen uit Belgisch Limburg. De Technische Universiteit van Eindhoven onderhoudt nauwe contacten met de Katholieke Universiteit van Leuven. Op korte termijn volstaat de spoorverbinding Mechelen–Lier–Herentals–Neerpelt. De reizigers die van Eindhoven naar Leuven gaan moeten dan in Mechelen overstappen.
Het traject Weert–Herentals is niet geëlektrificeerd, waardoor er aanvankelijk dieseltreinen moeten rijden. Die worden waarschijnlijk niet toegelaten in de Brusselse noord-zuidtunnel. In dat geval wordt station Brussel Noord het begin- en eindpunt. Op langere termijn zou er een betere spoorverbinding moeten komen tussen Eindhoven, oostelijk Vlaanderen, Leuven en Brussel.
ovmagazine.nl
Daarnaast wordt er gesproken over tariefintegratie.
Zie het eigenlijk al helemaal voor me Klassieke motorstellen in Groningen en Virm in Arlon
![Laughing :lol:](./images/smilies/laugh.gif)