Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Plutona »

Heeft iemand toevallig mooie plaatjes kunnen schieten van de FLIRT's in Bressoux ofzo?
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Seat Ibiza »

Tijdens de carnavalsdagen een paar opmerkelijke zaken kunnen constateren bij bussen in Maastricht:

* Op lijn 5 reed een Volvo 8900;
* Veel bussen zaten overvol zondag overdag. Op het bestemmingsdisplay werd dit soms ook aangegeven: "Bus vol. Extra rit volgt";
* Op de John F. Kennedysingel tussen Heer en Céramique zag ik een Volvo 8900 met als lijnnummer 12 en de aanduiding "Extra rit".
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door quakkerillo »

Het was gisterenavond ook behoorlijk rommelig. Ik kwam vanuit Frankfurt terug naar Maastricht, en in Vaals stapten ineens 70 reizigers in in mijn bus 350. Een aantal gebruikte zelfs de nood-openingknop om zo zonder controle (en betalen) de deur achter open te krijgen en aldaar in te stappen.
Na Gulpen zag ik een aantal Extra Bus rijden op lijn 350.
En een kennis uit Vijlen had gisteren anderhalf uur moeten wachten voor ze meekon met een bus 350, en dat was inclusief extra ingelegde bussen. Whoops.

Dat een Volvo op lijn 5 eindigt is niet zo vreemd; dagelijks komt het wel voor dat er een diesel op een elektrische lijn eindigt, al is in mijn beleving lijn 15 vaak het eerste slachtoffer.
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Falcon »

Met de carnavalsdagen zijn de bussen altijd wel wat ontregeld. Dat bussen dan opeens op andere lijnen rijden is niet gek. En als je dan toevallig een volvo tegenkomt op (in mijn geval) lijn 2 in Maastricht is dat toch wel fijn.

Dat het druk is met de bussen is ook een bekend fenomeen. In Maastricht ook dit jaar weer voldoende mensen horen klagen dat (zelfs een rustigere maandag) je een uur kon wachten op een bus, terwijl de bussen gewoon reden, maar inderdaad vol zaten.

De extra ritten op bijvoorbeeld lijn 350 zijn ook nodig. Als het toch al niet past op het station, en vervolgens volgt de nog drukkere Wilhelminasingel (want korter op het centrum), dan weet je dat er te weinig bussen rijden.

Wat il dan niet snap, waarom wordt er nog afgeschaald naar weekenddienstregeling, terwijl er eigenlijk opgeschaald moet worden?
Fleur2011
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Fleur2011 »

Zelf maandag en dinsdag met carnaval gewerkt. Het heeft totaal geen zin om normale dienstregeling te rijden. De bussen zijn tot 12u gewoon leeg, de mensen liggen allemaal nog in bed dus heeft het totaal geen zin om al vanaf 5u te gaan rijden. Daarom wordt er weekenddiensten gereden.

Die Volvo op lijn 2 in de avonduren is puur omlooptechnisch. Deze is zo in de dienst opgenomen en niet incidenteel.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Gisteren reed er een Limburgliner op lijn 81 (Venray - Well). Het was wel de dienst die doorrijdt naar Boxmeer.
TomSteyl
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TomSteyl »

Limburgliners kom je tegenwoordig op zowat alle lijnen tegen in Noord-Limburg. Op lijn 66 en 77 zeer regelmatig.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Vast materieel (zeker met een productformule) erop is in het begin vd concessie leuk en vooral bestuurders zullen er een #%€@&^ van krijgen.
Gedurende de concessie treden er wijzigingen op en loopt het doorelkaar heen. Dat zien je ook in ZOB.

Daarmee zegt de productformule dus dan ook niets meer.
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door zone2000 »

Limburg accepteert buschauffeurs uit Kroatië die geen Nederlands spreken
MAASTRICHT - De provincie Limburg wil Arriva toestemming geven om Kroatische chauffeurs die geen Nederlands spreken achter het stuur van streekbussen te zetten.

Hoewel de provincie eist dat iedere buschauffeur "de Nederlandse taal verstaat en spreekt", mag Arriva hier waarschijnlijk tijdelijk van afwijken. De streekvervoerder kampt met een personeelstekort, met als gevolg uitval van bussen.
https://www.transport-online.nl/site/nl ... s-spreken/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

"Tijdelijk van afwijken....." Ik vrees dat deze tijd lang gaat worden.....
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

Tsja wat wil je anders... je hebt een megapersoneelstekort en het is of bussen uit laten vallen of deze oplossing. Je hebt niet 1 2 3 nieuwe buschauffeurs gevonden om het personeelstekort op te kunnen vangen. Was dat maar zo simpel...
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Ze spreken wel engels en de voorwaarde is dat ze ook een cursus Nederlands krijgen. Dat laatst lijkt me ook het minimale. Alhoewel ze in Venlo (waar ze worden ingezet) misschien ook wel met duits uit de voeten kunnen :lol:
Moeten chauffeurs op lijn 1 naar Kaldenkirchen ook Duits kunnen spreken?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Zèchst dich...


Inkoppertje _O_
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Er zijn minimaal 2 RE18's na elkaar uitgevallen. Zowel die van 14:47 als 15:17 uit Aachen reed niet. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Drama in het weekend :N
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

Sowieso een drama rondom Venlo vandaag. Alle treinen liggen eruit en er rijden alleen maar bussen. Combineer dat met dagjesmensen die allemaal met de auto komen en de chaos is compleet. Het hele centrum staat op dit moment muurvast.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Meltrain schreef: za 09 mar 2024, 15:39 Er zijn minimaal 2 RE18's na elkaar uitgevallen. Zowel die van 14:47 als 15:17 uit Aachen reed niet. :(
De RE18 is zo onbetrouwbaar tegenwoordig dat ik alsnog de helft van de tijd dat ik hem plan te nemen in de bus uitkom. :') Het scheelt wel dat er een halfuursdienst is tegenwoordig, al maakt de kering van 5 minuten op Aachen Hbf de boel er niet robuuster op... Het enige positieve is dat in mijn ervaring wel ruim op tijd wordt aangegeven welke treinen wel en niet rijden en dat die informatie betrouwbaar lijkt. (*klopt af)

Door die halfuursdienst durf ik wel weer op zondagavond de RE18 te nemen die om 19:12 in Aachen aankomt (voor de ICE van 19:57), dan is er nog 1 trein speling. Dat ging zonder problemen afgelopen week, al geloof ik dat die met aankomst om 19:42 ergens in Duitsland vertraagd is geraakt en er nog niet was toen wij vertrokken. :X Ik neem ook wel vaker de bus op dat tijdstip, maar meestal moet ik dan de hele rit staan... Dan is de trein, als hij rijdt, toch een stuk comfortabeler. (En goedkoper, dankzij de €1-tickets via de naveo-app. *O* )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: zo 10 mar 2024, 14:57 Het enige positieve is dat in mijn ervaring wel ruim op tijd wordt aangegeven welke treinen wel en niet rijden en dat die informatie betrouwbaar lijkt. (*klopt af)
De uitval van de trein van 14:47 was inderdaad ruim op tijd aangegeven, maar de enige reden dat ik wist dat die 15:17 was uitgevallen was omdat online de actuele vertrektijden van Eygelshoven Markt het liet zien. :') In Aachen stond hij om 15:22 nog steeds op de borden.
umbusko schreef: zo 10 mar 2024, 14:57 (En goedkoper, dankzij de €1-tickets via de naveo-app. *O* )
Ik heb Weekend Vrij, dus mijn voorkeur ging ook uit naar de trein. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Plutona »

Misschien niet helemaal het goede topic, maar is bekend dat De Lijn Flex ook op de volgende Limburgse haltes stopt? Het gaat om:
- Geleen Busstation
- Stein Centrum
- Thorn Centrum
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Dat was mij niet bekend, nee. Dank voor de info! *O* Die haltes moeten later zijn toegevoegd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Plutona schreef: di 26 mar 2024, 22:17 Misschien niet helemaal het goede topic, maar is bekend dat De Lijn Flex ook op de volgende Limburgse haltes stopt? Het gaat om:
- Geleen Busstation
- Stein Centrum
- Thorn Centrum
Op een onbekend moment dan, want zowel op 1 februari als 4 maart worden deze niet genoemd. En ook op 1 april en 15 april worden de haltes niet genoemd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PatrickM »

Die haltes zijn bij de start op 6 januari al toegevoegd.
PatrickM schreef: wo 15 nov 2023, 08:31 Als ik de haltepagina’s mag geloven in ieder geval goed nieuws voor de grensoverschrijdende verbindingen: daarvan komen er in Zeeuws-Vlaanderen, Zuidoost-Brabant en Limburg veel meer. Het lijkt erop dat er een stuk of 25 flexverbindingen bij gaan komen die de grens over gaan steken naar in ieder geval de volgende dorpen:
<knip>
Neeritter
Ittervoort
Thorn
Echt
Stein
Geleen
<knip>
TomSteyl
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TomSteyl »

Op de pagina over de toekomst van de buslijn Hulst-Breda wordt er verwezen naar een document van het Kiwa (link). Daarin wordt ook een lijn aangekondigd vanuit Kerken-Aldekerk naar Venlo. Dit lijkt me de verlenging van de SB42 die tot nu toe tot Herongen/Niederdorf rijdt. Lijkt me echt een goed plan, tot dusver heb ik al enkele tientallen keren de lijn uitgeprobeerd vanuit Herongen naar Aldekerk en ik ben echt verbaasd hoe aardig gevuld deze bus tot nu toe al is. Met nog zeker een halte bij Backus aan de grens en een goeie campagne van Look kon dit nog wel eens een succesje worden.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

PatrickM schreef: wo 27 mar 2024, 15:57 Die haltes zijn bij de start op 6 januari al toegevoegd.
PatrickM schreef: wo 15 nov 2023, 08:31 Als ik de haltepagina’s mag geloven in ieder geval goed nieuws voor de grensoverschrijdende verbindingen: daarvan komen er in Zeeuws-Vlaanderen, Zuidoost-Brabant en Limburg veel meer. Het lijkt erop dat er een stuk of 25 flexverbindingen bij gaan komen die de grens over gaan steken naar in ieder geval de volgende dorpen:
<knip>
Neeritter
Ittervoort
Thorn
Echt
Stein
Geleen
<knip>
Er is ook gewoon een pagina van. Bij stationspagina's en bushaltepagina's staat de flexverbining ook in de infobox.
zoals Echt, Geleen en Eijsden maar ook https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hulst_Busstation

Alle zijn ingevoerd op 6 januari 2024.

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/De_Lijn_Flex_Limburg
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

TomSteyl schreef: di 09 apr 2024, 20:34 Op de pagina over de toekomst van de buslijn Hulst-Breda wordt er verwezen naar een document van het Kiwa (link). Daarin wordt ook een lijn aangekondigd vanuit Kerken-Aldekerk naar Venlo. Dit lijkt me de verlenging van de SB42 die tot nu toe tot Herongen/Niederdorf rijdt. Lijkt me echt een goed plan, tot dusver heb ik al enkele tientallen keren de lijn uitgeprobeerd vanuit Herongen naar Aldekerk en ik ben echt verbaasd hoe aardig gevuld deze bus tot nu toe al is. Met nog zeker een halte bij Backus aan de grens en een goeie campagne van Look kon dit nog wel eens een succesje worden.
Ja ik vermoed dat men de SB42 pas doortrekt naar Venlo als ook de geplande lijn tussen Geldern, Straelen en Venlo gaat rijden. Want anders heb je lange stilstand in Venlo.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten