Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
PHS

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

maaslynx schreef: do 10 feb 2022, 13:07 maar gezien dat het op dit moment niet veel meer dan een proefballon lijkt maar even hier
Aangezien het plan vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen wordt gepresenteerd, is het dat vermoedelijk ook. Althans, ik neem nieuwsberichten waarin grootse plannen worden aangekondigd voor verkiezingen altijd met een korreltje zout ;)
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door The Greyhound »

maaslynx schreef: do 10 feb 2022, 13:07 In Maastricht is een nieuw plan voor het station opgedoken gemaakt door Jo Coenen (ook verantwoordelijk voor Ceramique) en Luc Soete (vm. Rector magnificus UM). Artikel de Limburger (premium) hier en raadsinformatiebrief (PDF) daar. Misschien is het z'n eigen onderwerp waard, maar gezien dat het op dit moment niet veel meer dan een proefballon lijkt maar even hier.

Korte Samenvatting:
  • Tunnel voor sporen 4,5,6.
  • Tunnel van 1.5 km, vanaf vlak voor station Maastricht tot aan station Randwyck.
  • Er onstaat ruimte voor een 'tweede Colonel' en een nieuwe woonwijk
  • Er ontstaat ruimte voor een nieuw busstation aan de oostzijde.
Dat alles volgens de Limburger voor 350 miljoen. Ik vind dat zeer optimistisch.
Dit verhaal lijkt toch meer een probleem zoeken voor een oplossing....

En waarom ook in Maastricht het busstation verstoppen op een plek ver van het centrum net als in Zwolle, Breda en straks ook Groningen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wubbo »

Waarom moet een busstation "vlakbij" (dat valt in Zwolle nogal mee) het centrum moeten liggen?
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

In Breda valt het echt wel mee. Vanaf het station sta je in 5 a 10 minuten lopen in het centrum. En het is nog 1 rechte weg ook. Je kan het bijna niet makkelijker hebben zou je zeggen.
Laatst gewijzigd door Michael op vr 11 feb 2022, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door diederickx »

Een busstation naast het treinstation heeft zo zijn voordelen. Behalve Rotterdam heeft geen enkele stad in de 19e eeuw gekozen voor een spoorlijn dwars door de middeleeuwse kern en daar zitten we nu mee.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Wubbo schreef: vr 11 feb 2022, 10:11 Waarom moet een busstation "vlakbij" (dat valt in Zwolle nogal mee) het centrum moeten liggen?
Dat hoeft natuurlijk niet, maar lijkt me persoonlijk ook wel handig omdat daar nu eenmaal veel mensen heen reizen. En het gaat niet eens per se om de locatie van het busstation, maar ook om de aanrijdroute.

In Maastricht is het van een groot deel van het centrum bijna net zo snel om naar de halte Wilhelminasingel te lopen als naar de halte Boschstraat/Markt, en je wint er heel vaak tijd mee als je naar het zuiden of oosten reist: zowel de rijtijd van de bus als het stationnement bij het station. Voor lijn 350 bijvoorbeeld (Maastricht - Aachen) is het makkelijk om bij de Wilhelminasingel op te stappen. Als die zou gaan vertrekken vanaf een nieuw busstation aan de oostzijde, dan is dat eigenlijk te ver om comfortabel te lopen vanaf het centrum. Terwijl het in eerste instantie misschien hetzelfde lijkt, want een busstation ten westen of ten oosten van het station, wat maakt dat uit? Best veel.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

In Limburg zullen met Vastenloavond geen nachtbussen rijden, omdat Arriva dit niet meer in de roosters verwerkt kreeg nadat de versoepelingen waren aangekondigd door het kabinet. :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Handig (niet dus)! Er bestaat ook nog zoiets als een uitzendbureau, of onderaannemers om de roosters te vullen. Ik denk dat Arriva's Zeeuwse vrienden van TCR heus nog wel bussen/chauffeurs kunnen leveren en anders heeft Kupers vast nog wel wat op korte termijn. Niet rijden is wel erg makkelijk vind ik.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

@BusfanNL
Uitzendbureau's hebben niet altijd chauffeurs beschikbaar. En onderaannemers kunnen ook niet altijd leveren.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Het gaat niet alleen om de beschikbaarheid personeel bij onderaannemers of Arriva zelf. Het personeel moet ook bereid zijn om na middernacht te werken met Vastelaovend (wat overigens gewoon hetzelfde als carnaval is), maar waar een wil is is een weg. lijkt mij.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Arriva Brabant lukt het wel. Die rijden carnavals nachritten.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Ik vraag me ook nog af of het puur aan Arriva ligt, of ook aan de oproep van de burgemeester of mensen vanuit andere plaatsen dit jaar alsjeblieft niet willen komen. In Maastricht is die oproep er in ieder geval geweest, maar ik weet even niet hoe het zit met de steden in Brabant waar de bussen wel rijden. (En een deel van de nachtbussen rijdt sowieso binnen de stad natuurlijk.)
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Ook vanuit in ieder geval Breda is die oproep er geweest. Op 1 nachtlijn(853) na gaat alles naar plaatsen in de omgeving van Breda. Prinsenbeek, Etten-Leur (lijnen 850 en 851), Rijsbergen, Zundert (lijn 855), Terheijden, Wagenberg, Made (lijn 852), Teteringen en Oosterhout (lijn 854)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

busfanNL schreef: do 24 feb 2022, 14:06 Ik denk dat Arriva's Zeeuwse vrienden van TCR heus nog wel bussen/chauffeurs kunnen leveren
Dat lijkt me sterk. TCR is immers failliet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

TCR is onder verschillende namen actief tegenwoordig en de TCR-logo’s staan nog op alle bussen. Je begrijpt vast wel wat busfanNL bedoelt met “TCR”. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Voor carnaval was ik in Venray en ik moet echt zeggen dat Arriva Limburg het daar goed voor mekaar heeft; stoelen zaten opmerkelijk lekker en veel beenruimte. Ook nog eens op tijd, werkende wifi en elektrisch rijden! Enige minpuntje was dat de lijn 80 slechts één keer per uur reed. Voor Venray denk ik te weinig hoor. Je verliest dan reizigers puur omdat ze niet flexibel genoeg kunnen reizen.
omaylie
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Dat was echt een verademing. Enig minpunt die ik had was dat er een streamlock was in de bus waar ik zat, waardoor er geen reisinfo te zien was (exacte bus weet ik niet meer).
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Hele uitleg van de chauffeur over de microfoon waarom we 5 minuten vertraagd zijn. :D

Sinds vrijdag is er (in Maastricht) een laadpaal in Daalhof kapot waardoor er steeds een andere bus met chauffeurswissel mee moet worden genomen naar De Heeg om daar te laden. Klein onderdeel, niet op voorraad...
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

En de 10 toont tegenwoordig altijd Randwyck schijnbaar, ook als hij tot de Akersteenweg in Heer doorrijdt. Die lijn was al zo onoverzichtelijk; dat wordt er zo niet beter op...
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Zo wordt het nooit wat met die ringlijnen 9 en 11 in Maastricht, als ze 1x/uur rijden en dan ook nog eens niet komen opdagen...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

In de ovinfo-app tref ik in Venlo de Vlinders 811, 812 en 813 aan die al vanaf komende zondag gaan rijden. Op de website van Arriva kan ik echter geen communicatie vinden…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

In feite verandert er ook maar weinig, het zijn de twee takken van Vlinder 6 en Vlinder 7. Met een iets andere volgorde van de haltes, maar wel dezelfde haltes, en bij het reserveren maakt dat waarschijnlijk maar weinig uit.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Milco schreef: vr 08 apr 2022, 09:58 In de ovinfo-app tref ik in Venlo de Vlinders 811, 812 en 813 aan die al vanaf komende zondag gaan rijden. Op de website van Arriva kan ik echter geen communicatie vinden…
Het is inderdaad wel bijzonder goed verstopt, maar hier moet je zijn. :)

Belangrijkste wijzigingen: reserveringstijd gaat terug naar 30 minuten in plaats van een uur en reserveren kan tegenwoordig ook via een app. Daarnaast verdwijnt de naam "Avondvlinder" en is het voortaan de "Arriva Vlinder".
PHS

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

umbusko schreef: za 09 apr 2022, 19:26 Daarnaast verdwijnt de naam "Avondvlinder" en is het voortaan de "Arriva Vlinder".
Met zo'n naamswijziging durf ik te wedden dat de Avondvlinder binnenkort niet alleen meer 's avonds rijdt, maar ook op andere tijdstippen de reguliere lijnbus vervangt :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De naam Avondvlinder is elders ook al vervangen door Arriva Vlinder of het concept is meteen als Arriva Vlinder ingevoerd. De app heet ook zo, dus dat is voor de communicatie praktisch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten