Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Dan niet naar Antwerpen. Maar wel de andere veranderingen:
IC-01 Eupen - Oostende (onveranderd)
IC-12 Welkenraedt - Kortrijk als stoptrein tussen Welkenraedt en Luik (kan met M7), in het weekend ingekort tot Welkenraedt - Luik.
IC-AC Luik - Aken met stops in Verviers, Welkenraedt en Hergenrath. Als je die in Welkenraedt laat aansluiten op de IC-12 hebben de paar dagelijkse reizigers uit Hergenrath ook aansluitingen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Dat zou alleen werken als er voldoende vraag was voor een snelle verbinding tussen Aken en Luik via klassiek spoor (vergeet niet dat er al elk uur een trein rijdt tussen die plaatsen via de de HSL 3), en de perrons op alle tussenstations tussen Welkenraedt en Luik lang genoeg worden voor treinen naar Brussel (daar past niet overal loc+10 rijtuigen).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Op zich is een uurdienst op een HSL netjes tussen twee plaatsen die niet in hetzelfde taalgebied liggen, de HSL is ook meer ingericht op reizigers die Brussel - Keulen e.v. reizen, daarvoor is een uurdienst heel netjes. Tel daarbij op de route via Verviers en de route via Maastricht en je kunt stellen dat er tussen Luik en Aken genoeg reismogelijkheden worden geboden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Karl »

Toch vind ik -weliswaar in één taalgebied- het regionale verkeer op de hsl tussen Nürnberg en München een voorbeeld hoe het ook kan: met regionale treinen een gigantische investering óók gebruiken. Een gigantische hoeveelheid beton en staal gebruiken om een keer per uur een trein over te laten rijden, dat kan toch beter?
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Over Leuven - Luik rijden ook nog binnenlandse intercity's over de HSL. Het zou ook desinteresse van de vervoerders zijn.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Djeez »

Plutona schreef: wo 30 aug 2023, 17:30 Ik durf er wel een zak aardappelen op in te zetten dat de verbinding naar Luik wederom wordt uitgesteld.
Als de NMBS trouwens vanaf december ook weer Luik - Verviers - Aken gaat rijden (met verbeterd materieel), hoeveel tijd gaat dat dan schelen?
Staan er al werkende ov-chippalen in Luik dan? Of plaatsen ze die pas maanden later na de start van de verbinding ergens in 2024?
PHS

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

En 1x/u een pendel Heerlen-Herzogenrath, die keren namelijk op elkaar. ;) Overigens is dat sinds vorige week al zo. Weet je nog dat we eerder constateerden dat Arriva de zomervakantie stilzwijgend met een week verlengd had naar 8 weken? Dat gold alleen voor de bus, niet voor de trein. Daar is de vakantiedienstregeling dus al een week voorbij.
PHS

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Het onmogelijke is gebeurd: ik heb zojuist een rit gemaakt met de RE18 helemaal van Maastricht naar Aachen. :shock: Dat was lang geleden. :mrgreen:

Het toilet was overigens wel defect. De omroep is wat aangepast, het Frans is tegenwoordig “débarquer à gauche” in plaats van “déscendre à gauche”, bijvoorbeeld, en in de welkomstomroep wordt ook de bankpas als betaalmiddel benoemd. Overigens zit er een bug in de Duitse welkomstomroep, want die wordt niet afgespeeld. Eerst de Nederlandse, dan stilte van de duur van dat hele verhaal [daar moet dus eigenlijk het Duits klinken], dan de Franse. En het Frans lijkt niet te kunnen kiezen tussen “gare” en “arrêt”, ik hoor althans steeds “prochaine garrêt” :lol:
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door quakkerillo »

Vorige week heb ik dit genoegen ook mogen hebben. Eerder werkte de Duitse in geen enkele trein, nu wel in de trein waar ik in zat. Verder was er nog een aanpassing: vanuit Maastricht werd altijd bij Meerssen foutief omgeroepen dat uitstappen rechts was. Pas bij het binnenrijden van het station werd dat correct omgeroepen. Nu wordt al meteen vantevoren omgeroepen dat uitstappen links is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Dat gaat inderdaad beter dan vroeger, maar ook niet overal goed. In ieder geval bij het binnenrijden van Aachen Hbf klonk helemaal geen omroep, alleen "uitstappen rechts" in 3 talen terwijl dat links moest zijn (met daarna dus ook de correctie). En daarna nog een handmatige omroep. Wel opgelost is dat bij het binnenrijden van Herzogenrath dit nu ook wordt omgeroepen als "volgend station: Herzogenrath", etc. Vroeger werd er gewoon "Herzogenrath" omgeroepen. Bij "volgend station" en uitstaprichting doet de Duitse omroep het trouwens wel gewoon.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Vorige week heb ik in de bus komende vanuit Aachen ingecheckt bij Vaals Heuvel. Althans, dat was het plan. Ik heb nog opgelet dat de halteaanduiding op het schermpje versprongen was en daarna ingecheckt. Blijkbaar kun je daar niet op vertrouwen, want in mijn reishistorie zie ik nu dat de incheck één halte eerder staat geregistreerd als Vaals, Sint Jozefplein. :')
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Dat komt omdat de bus nog niet bij de halte zelf is geweest. Pas als de bus bij de betreffende halte is die op het scherm staat check je ook pas daadwerkelijk in bij die halte. Is de bus nog niet bij die halte dan check je dus nog in bij de halte waar de bus net geweest is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Aha, dus je checkt dan wel al uit bij de volgende halte, maar je checkt pas in bij de voorgaande halte? Voortaan iets langer wachten dus. :Y
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Klopt inderdaad
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Limburgliner op lijn 81. Hebben ze er daar nu te veel van of is de nood bij de elektrische VDL's erg hoog geworden?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Kan ook zijn dat er even geen andere wagen voorhanden was op het moment van uitruk.
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

maaslynx schreef: do 10 feb 2022, 13:07 In Maastricht is een nieuw plan voor het station opgedoken gemaakt door Jo Coenen (ook verantwoordelijk voor Ceramique) en Luc Soete (vm. Rector magnificus UM). Artikel de Limburger (premium) hier en raadsinformatiebrief (PDF) daar. Misschien is het z'n eigen onderwerp waard, maar gezien dat het op dit moment niet veel meer dan een proefballon lijkt maar even hier.

Korte Samenvatting:
  • Tunnel voor sporen 4,5,6.
  • Tunnel van 1.5 km, vanaf vlak voor station Maastricht tot aan station Randwyck.
  • Er onstaat ruimte voor een 'tweede Colonel' en een nieuwe woonwijk
  • Er ontstaat ruimte voor een nieuw busstation aan de oostzijde.
Dat alles volgens de Limburger voor 350 miljoen. Ik vind dat zeer optimistisch.
"Nieuw plan voor ondergronds station in Maastricht kost ‘nog maar’ 762 miljoen" :') :') :')
(Plusartikel in De Limburger, dus meer dan de titel kun je niet lezen, maar het filmpje met het ontwerp kun je wel bekijken.)
*mompelt iets over een tramlijn*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Als dat ondergrondse treinstation voornamelijk een bovengrondse asfaltzee veroorzaakt dan lijkt mij dat niet heel erg nodig :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Een hele nieuwe woonwijk alleen omdat 4-6 in een tunnel gaat? Dan gaat direkt ook 11-67 eruit neem ik aan? Want anders heb je nog niks aan die ruimte. En waar moet Arriva dan hun treinen opstellen?
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Ik zie niet zo het voordeel van een ondergronds station. Hoewel die voetgangersbrug over de sporen best wel verbreed mag worden.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Het is niet alsof er een barriere wordt weggehaald. Je kunt de overweg aan de zuidzijde uiteraard verwijderen, maar het is niet alsof dat zo'n groot obstakel is. Dan kun je beter daar een fietstunnel van maken, auto's kunnen we over de Akerstraat.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Ja en nee, het is wel degelijk een barrière. Van oost naar west kwam je achtereenvolgens de A2 (met stoplichten!), het spoor en de Maas tegen als noord-zuidbarrière. Inmiddels zijn er daar nog maar twee van over, en de Maas zal niet zomaar verdwijnen. :mrgreen: Ik denk dat met name de wijken ten noorden van station Maastricht op zullen knappen als je die barrière weghaalt: daar zijn de loopafstanden om het spoor over te komen soms nogal lang. De overweg aan de Sphinxlunet lijkt me het issue niet, behalve voor die paar scholieren die daardoor te laat kunnen komen voor het eerste uur, maar sinds de stoplichten daaromheen zijn weggehaald stroomt dat verder allemaal prima door.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten