Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Hoe wil je de verdiepte ligging van het spoor mogelijk maken als de Akerstraat in de diepte ligt? Gaat men dan ook een ander opstelterrein organiseren ergens buiten Maastricht?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Ik neem aan dat het idee is dat de Akerstraat niet meer in de diepte hoeft te liggen als het spoor weg is, dus spoor omlaag, Akerstraat omhoog. Dat zal ook wel bijdragen aan de hoogte van de kosten...
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

umbusko schreef: di 28 nov 2023, 16:20 Ja en nee, het is wel degelijk een barrière. Van oost naar west kwam je achtereenvolgens de A2 (met stoplichten!), het spoor en de Maas tegen als noord-zuidbarrière. Inmiddels zijn er daar nog maar twee van over, en de Maas zal niet zomaar verdwijnen. :mrgreen: Ik denk dat met name de wijken ten noorden van station Maastricht op zullen knappen als je die barrière weghaalt: daar zijn de loopafstanden om het spoor over te komen soms nogal lang. De overweg aan de Sphinxlunet lijkt me het issue niet, behalve voor die paar scholieren die daardoor te laat kunnen komen voor het eerste uur, maar sinds de stoplichten daaromheen zijn weggehaald stroomt dat verder allemaal prima door.
Maar het gaat alleen over spoor 4-6. De kopsporen blijven blijkbaar wel boven, dus die barriere verdwijnt niet. Aan de zuidzijde zijn maar twee overwegen en geen logische plek om tussen het station en de Bloemenweg nog een extra verbinding te maken.
Daarbij moet je dus ook alle opstelsporen verwijderen en er een andere plek voor vinden. Logischerwijze aan de noordzijde bij het onderhoudsbedrijf, dus ook daar verdwijnt de barriere niet. En alsof er aan de noordzijde veel wijken bij elkaar liggen. Daar ligt sowieso de Mosa nog tussen. En het plan voor de tunnel reikt niet zover noordelijk, het is juist de zuidkant die een tunnel zou krijgen.

Neemt niet weg dat een fiets/voettunnel aan de noordzijde misschien ook wel leuk is. Maar de enige logische plek daarvoor is het verlengde van de Sint-Maartenslaan
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Oh ja, je hebt gelijk. (Maar wat er met de Mosa gaat gebeuren is volgens mij ook al een eeuwigdurend punt van discussie. Daar kan best wel een nieuwe wijk worden ontwikkeld.) Aan de zuidkant mag het voetgangerstunneltje t.h.v. de Akerstraat wel wat minder onguur en ja, het station zelf is een beetje een barrière, maar verder valt het mijns inziens allemaal wel mee. Daar kom je met een stuk minder miljoenen ook al een heel eind.
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Seat Ibiza »

Ik kan het artikel wel helemaal lezen, omdat ik abonnement heb op de betreffende krant. Daarom even een korte samenvatting:

Begin vorig jaar werd er een eerste plan gepresenteerd, waarbij er een lange tunnel zou moeten komen voor de doorgaande sporen. Dat plan werd becijferd op €1.4 miljard en dus te duur en onhaalbaar bevonden.

Coenen en Soete zijn toen opnieuw gaan kijken naar het plan. De tunnel wordt iets minder lang in dat nieuwe plan (men heeft het over een half verdiepte ligging voor het zuidelijke deel), maar tegelijkertijd wil men nu ook de kopperrons ondergronds brengen. Daardoor komt er meer ruimte vrij voor bebouwing. Coenen en Soete zeggen dat het aangepaste plan 'slechts' €762 miljoen zou kosten.

Men wil een fietsverbinding in het verlengde van de Sint Maartenslaan en alle opstelsporen zouden (dus) moeten verdwijnen. Deze zouden ofwel naar het noorden moeten verhuizen (Beatrixhaven?) of richting Gronsveld.

Persoonlijk vind ik het veel luchtfietserij en vraag ik mij af of de kosten echt zoveel lager zijn ten opzichte van het eerste plan. Maar vooral dit soort uitspraken, duiden toch wel een beetje op grootheidswaan: „Dit maakt van Maastricht een internationaal knooppunt”, schetst oud-rijksbouwmeester Coenen. „Als het aan ons ligt, kun je straks per intercity via Luik naar Parijs en via Heerlen naar Berlijn reizen.”
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Het opknappen van het stationsgebied aan de niet-centrumzijde zou inderdaad opgepakt kunnen worden, maar kunnen die architecten hun orgastische ideeën niet beter achterwege laten :N
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Volgens de werkzaamhedenpagina op NS.nl rijden van maandag 11 december 04:00 t/m maandag 29 januari 02:00 de RE18 weer niet tussen Maastricht en Heerlen en rijden er bussen op dat traject met een stop te Valkenburg. Personeelstekort of speelt er weer iets met het materieel? :X
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Er is daar sowieso nog personeelstekort, had ik afgelopen weekend ook nog last van. Maar toen was het het stuk naar Aken wat uitviel waar maar beperkt alternatieven zijn (de trein naar Herzogenrath heeft immers een ruim kwartier overstap verder naar Aken).
Dus het lijkt er nu op dat ze inzetten op het niet rijden van de RE18 op plekken waar nog andere reismogelijkheden zijn zodat de schaarse? machinisten met Duitse bevoegdheid op het stuk de grens over ingezet kunnen worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

“Door beperkingen in de materieelinzet” staat er in de NS-app bij. :')
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Is er materieel en personeel nodig voor een proefbedrijf op Maastricht-Luik misschien?
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dennenboom »

PHS

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Gokje: 32500 dan weer naar 1x/uur om wat personeel vrij te maken, een pendel Mt-Luik en een pendel Hrl-Aachen. :p
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Plutona »

Muggenziftvraag: Lijn 16 en 616, lijn 55 en 655, lijn 39 en 639, lijn 79 en 679, lijn 84 en 684... Allemaal voorbeelden van lijnen waar de scholierendienst exact dezelfde route heeft als de reguliere dienst. Waarom is die ene rit van lijn 28 (met grote bus) nooit veranderd in 628? Heeft dat te maken met een niet-toegestane onderbreking van de uurdienst op die lijn?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Voor bijna alle genoemde lijnen geldt dat de scholierenvarianten in de praktijk afsplitsingen zijn waarvoor er minder strenge leeftijdseisen gelden, zodat zij daar geen bussen aan kwijt zijn die meer stilstaan dan rijden, en TCR er oude troep op kan inzetten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Plutona »

Maar de desbetreffende rit is in Voerendaal gekoppeld aan lijn 652, en misschien vanaf komende week in Heerlen dan weer gekoppeld aan lijn 40... Zo'n gekke stap zou dat dan toch niet zijn?
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tjoektjoek »

umbusko schreef: do 30 nov 2023, 12:14 “Door beperkingen in de materieelinzet” staat er in de NS-app bij. :')
Ik vind 8 multicourante FLIRT's best weinig eigenlijk. Hoe staat het eigenlijk ervoor met de leveringen van de FLIRT's die voor de Maaslijn bedoeld zijn? Komen die pas bij de oplevering van de electrificatie en dus bijna einde concessie?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5268
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

De eerste worden in Duitsland getest momenteel.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

tjoektjoek schreef: wo 06 dec 2023, 19:20
Ik vind 8 multicourante FLIRT's best weinig eigenlijk.
Je hebt vier omlopen voor een uurdienst Luik - Aken en nog eens 2 voor een uurdienst Maastricht - Aken. Dus twee reserve.
Ik denk tenminste niet dat je daar zoveel met twee stellen hoeft te rijden.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tjoektjoek »

Ze willen toch uiteindelijk elk half uur gaan rijden tussen Luik en Aken of heb ik dat verkeerd in mijn hoofd?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Citaat uit het persbericht over de nieuwe dienstregeling in de Aachener Zeitung van vandaag:

Ab dem 10. Dezember wird der Takt des Dreiländerzugs ausgeweitet. Er wird zukünftig im Halbstundentakt (bislang Stundentakt) grenzüberschreitend zwischen Aachen Hbf und den Niederlanden verkehren. Die für den Fahrplanwechsel anvisierte Verlängerung bis Lüttich kann noch nicht umgesetzt werden. Dies wird erst im Laufe des kommenden Jahres erfolgen. Dazu wurden die Züge auf das neue europäische Zugsicherungssystem ETCS umgestellt. Arriva ist das erste Verkehrsunternehmen in den Niederlanden, welches das europäische Sicherheitssystem ERTMS nutzt und das zugehörige System namens ETCS in den Zügen verbaut hat. Für die Zulassung sind Probefahrten erforderlich, weshalb der RE 18 aufgrund weniger zur Verfügung stehender Fahrzeuge nicht zwischen Heerlen und Maastricht verkehren kann. Stattdessen verkehren viermal pro Stunde der RS18 und Expressbusse, die ebenfalls in Valkenburg halten und eine Verbindung zum dortigen Weihnachtsmarkt ermöglichen. Zwischen Aachen und Heerlen verkehrt der RE 18 ab dem Fahrplanwechsel am 10. Dezember im 30-Minunten-Takt. Spätestens ab Ende Januar wird der RE 18 wieder zwischen Aachen und Maastricht verkehren.

Bron: https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... -102551199
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

ICE11 schreef: do 07 dec 2023, 08:50Arriva ist das erste Verkehrsunternehmen in den Niederlanden, welches das europäische Sicherheitssystem ERTMS nutzt und das zugehörige System namens ETCS in den Zügen verbaut hat.
NS wil graag een hartig woordje met de redactie van de Aachener Zeitung spreken over hun Traxx, ICNG en SNG (en vroeger zelfs SLT) (A)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Aachener Zeitung lijkt onschuldig te zijn, want volgens mij is het een persbericht van Aachener Verkehrsverbund welke de redactie woordelijk heeft gekopieerd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Dat is niet hoe journalistieke verantwoordelijkheid werkt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Blijkbaar heft Arriva pas per morgen de RE18 tussen Maastricht en Heerlen op; vandaag rijdt hij nog (maar wel minder treinen Heerlen-Aachen door personeelstekort :') ).

Lifesaver, want vanuit het niets valt opeens een slag van de 350 Gulpen-Maastricht-Gulpen uit (gelukje dat ik dat zag, want de rit is inmiddels versprongen van uitval naar status onbekend). Dus ik net als een haas naar het station zodat ik mijn ICE in Aachen nog haal. Hopelijk strand ik niet in Heerlen; deze trein zou door moeten rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 120 gasten