Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Heb je een link naar dat bericht toevallig? Ben er wel benieuwd naar
Daniël S
Berichten: 241
Lid geworden op: za 17 mar 2018, 09:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniël S »

Poeh, das al lang geleden... ik heb alleen een foto, ik weet alleen niet hoe je een foto toe kan toevoegen :N
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Een foto kan je toevoegen door hem te uploaden via bijvoorbeeld www.imgur.com en dan de link voor message boards en forums te kopieren en in het bericht te plakken.
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door bartjemestrom »

Een impressie kan iedereen tekenen. Een foto zou beter zijn :wink:
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Er is geen foto dan alleen dit ding.
Deze voorbeeld staat in de memo mail wat chauffeurs hebben gehad.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1482
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door JordiBrabant »

Voorbij de Eindhovense halte TU/e ingang De Wielen rijden veel bussen, maar er zijn er maar een paar voor reizigers bestemd, het overgrote deel is voor MATritten van en naar de remise. Ik stond er er te wachten op de 321, maar een lege rit zette zijn deur ook voor reizigers open, dus ik was blij verrast met een elektrische Citea.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Lijn 154 tussen Eindhoven en Den Bosch staat op de DRIS bij de haltes aangegeven als Rosmalen via Centraal Station. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1482
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door JordiBrabant »

Waar was dat? Een paar maanden terug stond het bij de halte TU/e Eindhoven gewoon goed in de DRIS.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Eindhoven Station en de TU/e. Overigens was het vandaag wel weer leuk om in een ex-Qbuzz MAN Lion's City TÜ te zitten. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Vandaag weer eens met de bus naar mijn werk gegaan. Ik zou lijn 2 van 6.52 vanaf het belgiëplein nemen en er kwamen 2 bussen tegelijk aangereden. Waar ik in zat was 16 minuten te laat. Een lekkere start van de dienst. Ook getweeën aangekomen op station Eindhoven. Lijn 24 reed keurig op tijd alleen de reisinformatie op de beeldschermen gaven toen we Geldrop in reden de haltes weer aan vanaf het station. Daarvoor klopte het wel. De omroep was prima. Wel een enorme rammelbak .
Naar huis met de buurtbus 260 en 404. Op het busstationnetje woensxl wordt lijn 2 nog aangegeven op de perrons c en d terwijl de omleiding niet meer geldt. Op de onderste regel van de perronaanduiding van perron c en d staat dan aangegeven dat lijn 2 vanaf perron a en b vertrekt. Staat wel knullig.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hans »

Vanaf zondag staat lijn 2 weer op de zuilen bij perron a en b als het goed is. Dan zouden de verkeerslichten ook weer moeten werken.
Moet zeggen, de Rooseveltlaan is wel opgeknapt. Hele verbetering!
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 10 dec 2019, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hans »

De nieuwe dienstregeling is gisteren gestart.

Het project met de Waterstof Phileas is hiermee ook ten einde gekomen. Deze gaat weg en wordt niet meer ingezet.
In de afgelopen weken is de in-/uitrit aan de zijde van de Kennedylaan/Dorgelolaan verbouwd. Het fietspad ligt nu tussen Fellenoord en de busbaan en oversteek is beveiligd met verkeerslichten. Dat is een hele verbetering.

Er is hier ook een uitstaphalte gemaakt. Deze uitstaphalte moet gebruikt worden door alle bussen die na aankomst richting stalling gaan.
De 300- en 400-lijnen dienen bij aankomst op het station via de Uitstaphalte te rijden en daarna pas het vertrek vak in, uitgezonderd die bussen die naar Airport gaan.

Er komen dus allerlei busbewegingen bij op het station, ben benieuwd hoe dat gaat lopen.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Raymond »

Als ik het goed begrijp ligt die nieuwe uitstaphalte dan parallel aan de Fellenoord (en daarmee nog verder weg van het station voor de reizigers) en rijden alle aankomende HOV-bussen voortaan standaard naar de uitstapstrook die er al was? Voor het scheiden van reizigersstromen lijkt het me wel een verbetering en levert bij de perrons hopelijk wat minder hachelijke situaties op tussen aankomende reizigers en vertrekkende bussen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Klopt. Het verlengde perron U ligt dus om de hoek aan de busbaan, met extra busstrook.
Alle 300 en 400 lijnen (muv lijn 400) gaan eerst naar het oude perron U en daarna naar het juiste perron.
Op het nieuwe perron U gaan ALLE bussen stoppen die naar de Remise gaan.

Er zullen dus enerzijds veel meer voertuigbewegingen zijn, anderzijdse zullen er veel minder reizigersoversteken zijn van/naar de perrons.
En ja het kan dus 1 minuur meer reistijd zijn.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Vandaag rond 1730 trof ik lijn 320 naar helmond op de kanaalstraat achter lijn 5 aan. Een of andere omleiding?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Klopt.
Vanaf 15 december rijdt lijn 224, 320 en 324 stad UIT via de Kanaaldijk en via de onlangs heringerichte Lucas Gasseltraat en Gabriel Metzulaan.
De bus stopt op de halte Havenhoofd.
Het staat ook zo in de reisinfo

Over een paar maanden als ook de de Geldropseweg er voor 1 jaar uit gaat rijden ze hoogstwaarschijnlijk ook via de Kanaaldijk, met een halte op de Metzulaan.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Enkele waarnemingen tot nu toe:
1. Ik heb tot nu toe nog bijna geen 3xx of 4xx lijn gezien die eerst naar de uitstaphalte rijdt.
2. De punctualiteit van lijn 119 is erop achteruit gegaan omdat deze aan de 103 zit vastgekoppeld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1482
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door JordiBrabant »

Vandaag worden in ieder geval de ochtendritten van lijn Lijn 631 Rijen Station - Dongen De Volckaert met een midibus, Iveco Indcar 355 als ik het goed heb, van Kupers gereden. Het comfort is tegenover de normale Citea zeker gestegen, maar aan chipkaartapparatuur doen we niet, er worden dus geen reizigers geregistreerd. Dat wordt nog wat als aan het einde van het jaar de pot voor deze lijn leeg is. Lijnfilms hebben we niet, zelfs geen door Arriva verstrekt A4tje, een zelf geknutseld briefje moet volstaan:
Afbeelding
Mijn mening over Kupers is wel ineens bijgesteld, ik kende ze alleen van TVV waar ze meestal met de grootste meuk kwamen voorrijden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ArrivaBas »

Een Tilburgse buschauffeur vertelde mij vanochtend tijdens een gezellig gesprek dat Tilburg nog maar zes Citaro's heeft. Ik vind het ondanks het gebrek aan een fatsoenlijke airco nog redelijk fijne bussen. De 773, die mij vanochtend voor de laatste keer naar Berkel-Enschot bracht, heeft bijna een miljoen op de teller. Is dat veel of weinig voor twaalf jaar dienst?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door WALUIGI96 »

Ik zou zeggen dat dat redelijk meevalt. De Amba's van Hermes hebben vrijwel allemaal meer dan een miljoen kilometer en die rijden nog 'maar' 11 jaar rond
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Met de nieuwe dienstregeling is er in Den Bosch meer materieel nodig. Daardoor rijdt nu ook 's middags een omloop elektrisch, vanaf 16.41 een rondje 10 - 11 - 10 - 1.

Voor de liefhebber dus elektrisch bussen op andere lijnen dan die sowieso al elektrisch rijden.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door nvdw »

ArrivaBas schreef:De 773, die mij vanochtend voor de laatste keer naar Berkel-Enschot bracht, heeft bijna een miljoen op de teller. Is dat veel of weinig voor twaalf jaar dienst?
Niet verkeerd voor een stadsbus!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Hoe dynamisch is het busstation van Eindhoven eigenlijk? Wordt door het systeem bepaald waar een bus komt te staan (zo ja, waarom is de informatie dan zo laat bekend)?

Moet de chauffeur een vrije halte kiezen (dan snap ik waarom het tot vlak voor vertrektijd duurt voordat een halte bekend wordt)?

Of heeft elke lijn in principe een vaste halte waar van afgeweken kan worden als de halte al bezet is?

Mijn vermoeden is een combinatie van de laatste twee, omdat haltes heel laat gecommuniceerd worden bij het beeldscherm aan het begin van het busstation, maar grote groepen reizigers op specifieke plekken van het busstation staan te wachten (en dus al een vertrekhalte vermoeden).

Zijn er ook plannen om het busstation in Eindhoven te renoveren? Het maakt een versleten indruk en de gebruikte beeldschermen zijn behoorlijk oude technologie (en hebben relatief weinig kleurcontrast).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Bij het oprijden van het busstation krijg je een halte toegewezen, echter de meeste lijnen hebben 'vaste' haltes. Alles van Arriva gaat in principe vanaf halte G. Maargoed, soms zijn alle haltes bezet, dan krijgt de bus geen perron toegewezen en moet deze ergens achter gaan staan, liefst naast de 'geplande' halte. Dan komt het regelmatig voor dat je er achteruit uit moet, omdat de bus voor je langer stil staat. Zelfde verhaal als je van de buffer afkomt.

Al met al is het daar eigenlijk veel te klein, maar is er ook niet echt veel ruimte voorhanden om tot een andere oplossing te komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten