Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Op 3, 7, 8 en 17 zijn ze inderdaad niet nodig in het weekend. Maar de inzet van een e-bus is voordeliger dan van een dieselbus. Vandaar dat men een tijd terug in een aantal vakanties er voor gekozen heeft om de stilstaande e-bussen in te zetten op die bewuste lijnen. Uiteraard was dat met instemming van de provincie.

Die reden gaat uiteraard straks met de nieuwe vloot van 32 stadswagens VDL Citea nieuwe versie niet meer op. Dan is 'in theorie' alles op de stad electrisch.
Bussjakie
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 15:15

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bussjakie »

huibf schreef: za 24 sep 2022, 22:08
Overigens die drukte is met wat extra geleed goed op te lossen... Helaas is de nieuwe instroom weer niets van geleed. Dat is en blijft echt struisvogel gedrag.
Struisvogelgedrag of niet; geleed zie je, buiten goedbezette stadsdiensten, nauwelijks instromen. De bussen zijn meer dan 2x zo duur als een standaardwagen en hebben niet meer zitplaatsen. De meeste concessie vragen juist zitplaatsen, of althans, niet langer dan 15minuten staan. Dubbeldekkers was ooit het antwoord op de vraag naar stoelen, maar daar heeft men zich maar 1x mee in de voet geschoten volgens mij...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Een 15-meterbus heeft inderdaad meestal net zoveel zitplaatsen als een gelede 18-meterbus. Qua staanplaatsen heeft een gelede bus dan weer een groot voordeel. Voor een stadsdienst in een krappe stad is 15 meter echter niet heel erg geschikt, daarom zie je zoiets eerder op vrijliggende busbanen zoals in Almere.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Toch zijn er wel al gelede exemplaren bijgekomen sinds de vorige concessie, en ook best een aantal lijnen die nu vast geleed rijden waar dat voorheen niet voorkwam (403, verlening van de 404, 405, en 406). Hopelijk verhogen de nieuwe batterijpakketten de inzetbaarheid van de bestaande geledes nog meer, dan denk ik dat je daar eigenlijk wel mee toe komt. Wat in Eindhoven voor de langere termijn juist beter mag wat mij betreft is de frequentie, die is voor een stad van dat formaat soms echt ondermaats. De vraag is dan natuurlijk hoe structureel het personeelsprobleem gaat zijn.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Wat betreft de frequentie is de busbaan op de Noord Brabantlaan een probleem. Per uur mogen naar 17 bussen per richting over. Dus met de 401, 402 en 403 zit je daar snel aan.
Bussjakie
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 15:15

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bussjakie »

teun schreef: di 27 sep 2022, 10:19 Toch zijn er wel al gelede exemplaren bijgekomen sinds de vorige concessie, en ook best een aantal lijnen die nu vast geleed rijden waar dat voorheen niet voorkwam (403, verlening van de 404, 405, en 406). Hopelijk verhogen de nieuwe batterijpakketten de inzetbaarheid van de bestaande geledes nog meer, dan denk ik dat je daar eigenlijk wel mee toe komt.
Probleem blijft de maatgevende periode waarin je alle bussen nodig hebt, los van het batterijladen. Dus als je 40 bussen in de spits nodig hebt, dan doet de grootte van het accupakket daar weinig aan af. Buiten de spitsen heb je eigenlijk over het algemeen de capaciteit van het geleed materiaal niet nodig. Wat er gedaan is met lijn 2 en 4 zorgt er vooral voor dat er meer capaciteit per uur is en dus je frequentie niet omhoog hoeft. Dit was wat ik begreep vooral aan de orde op lijn 2.
teun schreef: di 27 sep 2022, 10:19 Wat in Eindhoven voor de langere termijn juist beter mag wat mij betreft is de frequentie, die is voor een stad van dat formaat soms echt ondermaats.
Volledig mee eens, maar een frequentieverhoging haalt ook de noodzaak van de 18meters onderuit.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

ZO6176 schreef: di 27 sep 2022, 11:15 Wat betreft de frequentie is de busbaan op de Noord Brabantlaan een probleem. Per uur mogen naar 17 bussen per richting over. Dus met de 401, 402 en 403 zit je daar snel aan.
Waarom maar 17 per uur per richting?
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Dat is destijds zo bepaald. Kennelijk is men bang dat het overig wegverkeer te lang voor het rode licht moet wachten.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Bussjakie schreef: di 27 sep 2022, 08:54
huibf schreef: za 24 sep 2022, 22:08
Overigens die drukte is met wat extra geleed goed op te lossen... Helaas is de nieuwe instroom weer niets van geleed. Dat is en blijft echt struisvogel gedrag.
Struisvogelgedrag of niet; geleed zie je, buiten goedbezette stadsdiensten, nauwelijks instromen. De bussen zijn meer dan 2x zo duur als een standaardwagen en hebben niet meer zitplaatsen. De meeste concessie vragen juist zitplaatsen, of althans, niet langer dan 15minuten staan. Dubbeldekkers was ooit het antwoord op de vraag naar stoelen, maar daar heeft men zich maar 1x mee in de voet geschoten volgens mij...
Klopt. Waar waarom wordt het geleed dan ook niet ingezet op de drukste lijnen...
Nu zijn er lijnnummertjes uitgetrokken, de 400 serie die de HOVlijnen voorstellen. Maar sat wil niet per definitie zegfen dat dat dan ook de drukste lij en zijn.
Frequentieverhoging gaat er niet komen. Eerst moeten de DRU die zijn weggehaald op de zaterdagen op 2,4,5,403,403,405 406 terug.
Bigin oktober 2022 gaan we gelukkig ook weer naar de kwartierdienst op werkdagen op bovengenoemde lijnen. Dat is ruim voldoende en waar dat niet voldoende lijkt me geleed beter op zijn plek. Laten we daatna eerst werk maken van een Frequentieverhoging op 3, 7, 8, 9, 14, 15, 16, 17.
Maak van 12 en 7 een combinatielijn en voor 15 en 16 een combinatie lijn voor de avonduren (rijden tot de Eindhovense wijken en worden daar gekoppeld)
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

De wens om de zaterdienst weer op te schalen is al een tijdje aanwezig. De focus voor nu ligt eerst op de weekdagen. Om dat voor elkaar te krijgen is extra inzet van chauffeurs zeer waarschijnlijk nodig. Om dan ook nog op zaterdag extra mensen binnen te vragen dat gaat moeilijk worden. Niet alleen omdat de rek er op den duur bij de chauffeurs uit is, maar ook vanwege bijvoorbeeld rij- en rusttijden.

Hopelijk snel weer de normale zaterdienst, zou prettig zijn voor de spreiding van de reizigers, het halen van de rijtijden en een stukje verlaging daardoor van werkdruk.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Ik hoop ook snel de normale dienstregeling. Net lijn 322 richting Nuenen gepasseerd. Ongeveer 1545 uur. Tekst : sorry bus is vol en inderdaad afgeladen vol
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

De 18, 19, 119 en 319 (inclusief 319 versterking) filmen dat gedurende de ochtendspits in beide richtingen tussen Eindhoven Station en MMC Veldhoven ook 9 van de 10 x. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bussjakie
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 15:15

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bussjakie »

regenmaker schreef: do 29 sep 2022, 18:20 De 18, 19, 119 en 319 (inclusief 319 versterking) filmen dat gedurende de ochtendspits in beide richtingen tussen Eindhoven Station en MMC Veldhoven ook 9 van de 10 x. :')


Dat zie ik ook. Als het goed is rijdt vanaf maandag weer voldoende capaciteit incl. de spitsverdichting. Dat zal wel wat lucht geven. Daarnaast is het bij ASML uiteraard ook steeds drukker aan het worden. Ik las in de krant dat ze steeds meer personeel proberen uit de auto en in het OV en op de fiets te krijgen. Desondanks bouwen ze nog wel parkeergarages bij...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

ASML groeit dusdanig snel dat het bedrijf duizenden werknemers per jaar aanneemt. Dan kun je niet focussen op één modaliteit ten aanzien van de bereikbaarheid van de terreinen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Dat kan gewoon hoor, of dat wenselijk is is een andere vraag.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

ASML bouwt helemaal geen extra parkeerlocaties op dit moment. OV wordt 100% vergoed sinds begin dit jaar.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Sinds vorige week is OVPay ingevoerd in Brabant en is het dus mogelijk om in en uit te checken met de bankpas.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Ik zag het zondag op de bussen van Hermes in Eindhoven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Ik heb inderdaad ook een stadsbus in Tilburg met OV-Pay-reclame zien rondrijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

En vandaag zat ik in een bus in West-Brabant. De schermen van de kaartlezers zijn informatiever geworden, want ook bij de Business Card kreeg ik bij het uitchecken de ritprijs te zien. Maar wat zijn die kaartlezers nu ongelofelijk traag geworden :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Ja heb er vorige week maandag ook gelijk een klacht over ingediend bij Arriva. Dat ze in ieder geval weten dat die dingen te traag zijn. Bij EBS is het probleem overigens hetzelfde. Dat gaat dus nog wel even duren voordat de apparaten weer sneller gaan lezen.
🍉
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Dat de kaartlezers traag zijn is al bekend. Er word naar een oplossing gezocht om ze weer wat sneller te maken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Is ook landelijk een probleem trouwens, ook ver buiten Brabant worden de kaartlezers traag door OVpay.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
flixxctt
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 16:31

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door flixxctt »

Michael schreef: do 06 okt 2022, 06:03 Dat de kaartlezers traag zijn is al bekend. Er word naar een oplossing gezocht om ze weer wat sneller te maken.
Ik snap niet waarom wij in Nederland het wiel opnieuw moeten uitvinden. In London heeft TfL het perfecte betaalsysteem voor OV. Waarom zouden we dat niet kunnen copy-pasten?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Het betaalsysteem van Londen is allesbehalve perfect: in bussen en trams geldt uniform tarief, voor metro en trein kan maar met een beperkt aantal zones gewerkt worden omdat Oyster-kaarten niet meer aankunnen. De betaalsystemen met bankkaarten en mobiel betalen zijn daarom relatief makkelijk (aanvulling op Oyster, met een paar extra zones die Oyster-kaarten zelf niet aankunnen), de koppeling met betalen per kilometer zoals in Nederland is een stuk lastiger.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten