Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Op 3, 7, 8 en 17 zijn ze inderdaad niet nodig in het weekend. Maar de inzet van een e-bus is voordeliger dan van een dieselbus. Vandaar dat men een tijd terug in een aantal vakanties er voor gekozen heeft om de stilstaande e-bussen in te zetten op die bewuste lijnen. Uiteraard was dat met instemming van de provincie.
Die reden gaat uiteraard straks met de nieuwe vloot van 32 stadswagens VDL Citea nieuwe versie niet meer op. Dan is 'in theorie' alles op de stad electrisch.
Die reden gaat uiteraard straks met de nieuwe vloot van 32 stadswagens VDL Citea nieuwe versie niet meer op. Dan is 'in theorie' alles op de stad electrisch.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Struisvogelgedrag of niet; geleed zie je, buiten goedbezette stadsdiensten, nauwelijks instromen. De bussen zijn meer dan 2x zo duur als een standaardwagen en hebben niet meer zitplaatsen. De meeste concessie vragen juist zitplaatsen, of althans, niet langer dan 15minuten staan. Dubbeldekkers was ooit het antwoord op de vraag naar stoelen, maar daar heeft men zich maar 1x mee in de voet geschoten volgens mij...
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Een 15-meterbus heeft inderdaad meestal net zoveel zitplaatsen als een gelede 18-meterbus. Qua staanplaatsen heeft een gelede bus dan weer een groot voordeel. Voor een stadsdienst in een krappe stad is 15 meter echter niet heel erg geschikt, daarom zie je zoiets eerder op vrijliggende busbanen zoals in Almere.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Toch zijn er wel al gelede exemplaren bijgekomen sinds de vorige concessie, en ook best een aantal lijnen die nu vast geleed rijden waar dat voorheen niet voorkwam (403, verlening van de 404, 405, en 406). Hopelijk verhogen de nieuwe batterijpakketten de inzetbaarheid van de bestaande geledes nog meer, dan denk ik dat je daar eigenlijk wel mee toe komt. Wat in Eindhoven voor de langere termijn juist beter mag wat mij betreft is de frequentie, die is voor een stad van dat formaat soms echt ondermaats. De vraag is dan natuurlijk hoe structureel het personeelsprobleem gaat zijn.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Wat betreft de frequentie is de busbaan op de Noord Brabantlaan een probleem. Per uur mogen naar 17 bussen per richting over. Dus met de 401, 402 en 403 zit je daar snel aan.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Probleem blijft de maatgevende periode waarin je alle bussen nodig hebt, los van het batterijladen. Dus als je 40 bussen in de spits nodig hebt, dan doet de grootte van het accupakket daar weinig aan af. Buiten de spitsen heb je eigenlijk over het algemeen de capaciteit van het geleed materiaal niet nodig. Wat er gedaan is met lijn 2 en 4 zorgt er vooral voor dat er meer capaciteit per uur is en dus je frequentie niet omhoog hoeft. Dit was wat ik begreep vooral aan de orde op lijn 2.teun schreef: ↑di 27 sep 2022, 10:19 Toch zijn er wel al gelede exemplaren bijgekomen sinds de vorige concessie, en ook best een aantal lijnen die nu vast geleed rijden waar dat voorheen niet voorkwam (403, verlening van de 404, 405, en 406). Hopelijk verhogen de nieuwe batterijpakketten de inzetbaarheid van de bestaande geledes nog meer, dan denk ik dat je daar eigenlijk wel mee toe komt.
Volledig mee eens, maar een frequentieverhoging haalt ook de noodzaak van de 18meters onderuit.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Dat is destijds zo bepaald. Kennelijk is men bang dat het overig wegverkeer te lang voor het rode licht moet wachten.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Klopt. Waar waarom wordt het geleed dan ook niet ingezet op de drukste lijnen...Bussjakie schreef: ↑di 27 sep 2022, 08:54Struisvogelgedrag of niet; geleed zie je, buiten goedbezette stadsdiensten, nauwelijks instromen. De bussen zijn meer dan 2x zo duur als een standaardwagen en hebben niet meer zitplaatsen. De meeste concessie vragen juist zitplaatsen, of althans, niet langer dan 15minuten staan. Dubbeldekkers was ooit het antwoord op de vraag naar stoelen, maar daar heeft men zich maar 1x mee in de voet geschoten volgens mij...
Nu zijn er lijnnummertjes uitgetrokken, de 400 serie die de HOVlijnen voorstellen. Maar sat wil niet per definitie zegfen dat dat dan ook de drukste lij en zijn.
Frequentieverhoging gaat er niet komen. Eerst moeten de DRU die zijn weggehaald op de zaterdagen op 2,4,5,403,403,405 406 terug.
Bigin oktober 2022 gaan we gelukkig ook weer naar de kwartierdienst op werkdagen op bovengenoemde lijnen. Dat is ruim voldoende en waar dat niet voldoende lijkt me geleed beter op zijn plek. Laten we daatna eerst werk maken van een Frequentieverhoging op 3, 7, 8, 9, 14, 15, 16, 17.
Maak van 12 en 7 een combinatielijn en voor 15 en 16 een combinatie lijn voor de avonduren (rijden tot de Eindhovense wijken en worden daar gekoppeld)
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
De wens om de zaterdienst weer op te schalen is al een tijdje aanwezig. De focus voor nu ligt eerst op de weekdagen. Om dat voor elkaar te krijgen is extra inzet van chauffeurs zeer waarschijnlijk nodig. Om dan ook nog op zaterdag extra mensen binnen te vragen dat gaat moeilijk worden. Niet alleen omdat de rek er op den duur bij de chauffeurs uit is, maar ook vanwege bijvoorbeeld rij- en rusttijden.
Hopelijk snel weer de normale zaterdienst, zou prettig zijn voor de spreiding van de reizigers, het halen van de rijtijden en een stukje verlaging daardoor van werkdruk.
Hopelijk snel weer de normale zaterdienst, zou prettig zijn voor de spreiding van de reizigers, het halen van de rijtijden en een stukje verlaging daardoor van werkdruk.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ik hoop ook snel de normale dienstregeling. Net lijn 322 richting Nuenen gepasseerd. Ongeveer 1545 uur. Tekst : sorry bus is vol en inderdaad afgeladen vol
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
De 18, 19, 119 en 319 (inclusief 319 versterking) filmen dat gedurende de ochtendspits in beide richtingen tussen Eindhoven Station en MMC Veldhoven ook 9 van de 10 x.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
regenmaker schreef: ↑do 29 sep 2022, 18:20 De 18, 19, 119 en 319 (inclusief 319 versterking) filmen dat gedurende de ochtendspits in beide richtingen tussen Eindhoven Station en MMC Veldhoven ook 9 van de 10 x.
Dat zie ik ook. Als het goed is rijdt vanaf maandag weer voldoende capaciteit incl. de spitsverdichting. Dat zal wel wat lucht geven. Daarnaast is het bij ASML uiteraard ook steeds drukker aan het worden. Ik las in de krant dat ze steeds meer personeel proberen uit de auto en in het OV en op de fiets te krijgen. Desondanks bouwen ze nog wel parkeergarages bij...
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
ASML groeit dusdanig snel dat het bedrijf duizenden werknemers per jaar aanneemt. Dan kun je niet focussen op één modaliteit ten aanzien van de bereikbaarheid van de terreinen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Dat kan gewoon hoor, of dat wenselijk is is een andere vraag.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
ASML bouwt helemaal geen extra parkeerlocaties op dit moment. OV wordt 100% vergoed sinds begin dit jaar.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Sinds vorige week is OVPay ingevoerd in Brabant en is het dus mogelijk om in en uit te checken met de bankpas.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zag het zondag op de bussen van Hermes in Eindhoven.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb inderdaad ook een stadsbus in Tilburg met OV-Pay-reclame zien rondrijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
En vandaag zat ik in een bus in West-Brabant. De schermen van de kaartlezers zijn informatiever geworden, want ook bij de Business Card kreeg ik bij het uitchecken de ritprijs te zien. Maar wat zijn die kaartlezers nu ongelofelijk traag geworden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ja heb er vorige week maandag ook gelijk een klacht over ingediend bij Arriva. Dat ze in ieder geval weten dat die dingen te traag zijn. Bij EBS is het probleem overigens hetzelfde. Dat gaat dus nog wel even duren voordat de apparaten weer sneller gaan lezen.
🍉
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Dat de kaartlezers traag zijn is al bekend. Er word naar een oplossing gezocht om ze weer wat sneller te maken.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Is ook landelijk een probleem trouwens, ook ver buiten Brabant worden de kaartlezers traag door OVpay.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ik snap niet waarom wij in Nederland het wiel opnieuw moeten uitvinden. In London heeft TfL het perfecte betaalsysteem voor OV. Waarom zouden we dat niet kunnen copy-pasten?
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Het betaalsysteem van Londen is allesbehalve perfect: in bussen en trams geldt uniform tarief, voor metro en trein kan maar met een beperkt aantal zones gewerkt worden omdat Oyster-kaarten niet meer aankunnen. De betaalsystemen met bankkaarten en mobiel betalen zijn daarom relatief makkelijk (aanvulling op Oyster, met een paar extra zones die Oyster-kaarten zelf niet aankunnen), de koppeling met betalen per kilometer zoals in Nederland is een stuk lastiger.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten