Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21392
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: wo 05 jul 2023, 19:54 Ja de 157 mogen ze van mij morgen schrappen.
Als je lijn 305 via de kern van Nistelrode en via Mariaheide laat rijden, zou dat inderdaad best kunnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12835
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

regenmaker schreef: do 06 jul 2023, 23:11 Zou een doorgaande lijn Turnhout - Reusel - Eindhoven een succes zijn?
Dat waag ik te betwijfelen, misschien tot Eersel ofzo. Helemaal tot Eindhoven is denk ik te ver weg en wat misschien nog wel een groter probleem is, de OV Chipkaart is niet geldig.

Of misschien juist een enorm succes omdat je dan met die bus voor € 2,50 van Eindhoven naar Reusel (en verder(!!)) kunt. En no way dat de provincie andere tarieven van De Lijn kunnen eisen op het Nederlandse deel. Ja misschien dat en OVC én het eigen tarievenhuis van De Lijn bruikbaar zijn, maar d'n 'Ollander kiest dan natuurlijk voor de Belgische tarieven zodra die dat door heeft. M.a.w. drama en gedoe. (I'm here for it tho. *popcorn pakt*) /rant
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9174
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef: do 06 jul 2023, 23:33
regenmaker schreef: wo 05 jul 2023, 19:54 Ja de 157 mogen ze van mij morgen schrappen.
Als je lijn 305 via de kern van Nistelrode en via Mariaheide laat rijden, zou dat inderdaad best kunnen.
Nouja, Mariaheide levert amper reizigers op. Ik ben het met Mr-W eens dat de kern van Nistelrode meer potentie oplevert. Maar ze hebben met de halte Noorderbaan een prima alternatief. Dus kunnen ze beter een Bravo-fietspunt in het centrum en bij de Noorderbaan aanleggen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
tsov
Berichten: 4086
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

Hainje schreef: vr 07 jul 2023, 01:05 En no way dat de provincie andere tarieven van De Lijn kunnen eisen op het Nederlandse deel.
Dat is de provincie Zeeland prima gelukt voor lijn 42 Brugge - Breskens anders ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Mr-W
Berichten: 3070
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Gemert-Bakel wil van burgemeester Dijsselbloem weten: waarom betalen voor een busstation in jouw stad?

Bericht door Mr-W »

GEMERT-BAKEL - Eindhovens burgemeester Jeroen Dijsselbloem wordt in Gemert-Bakel op het matje geroepen. De politiek wil van hem weten waarom de gemeente 1,5 miljoen euro moet meebetalen aan een busstation in zijn stad, terwijl inwoners op weg daarheen vaak in de file staan.

Het steekt Gemert-Bakel behoorlijk dat er wel veel geld wordt uitgetrokken om de mobiliteitsproblemen in het hart van de regio-Brainport op te lossen. Het gaat dan om 1,6 miljard euro, waar de plattelandsgemeenten ook nog eens fors aan moeten bijdragen. Daarentegen gebeurt er vrijwel niets aan de verkeers- en vervoersproblemen waar de dorpsinwoners al sinds jaren vrijwel dagelijks mee worden geconfronteerd. (oa Beekse Brug en N279)
https://www.ed.nl/gemert-bakel/gemert-b ... ~a9ed15d8/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21392
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Als meer inwoners uit Gemert-Bakel met de bus naar het nieuwe busstation gaan, staan ze ook minder lang in de file. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3070
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

Lijn 23 rijdt ook niet erg frequent meer sinds corona, 1x per uur doordeweeks en in het weekend 1x per 2 uur, met soms nog steeds extra rituitval :(
Meltrain schreef: vr 14 jul 2023, 17:09 Als meer inwoners uit Gemert-Bakel met de bus naar het nieuwe busstation gaan, staan ze ook minder lang in de file. :pos:
Tja, maar het is de vraag of de gemeente Gemert/Bakel mee moet betalen aan zo'n busstation ;)
huibf
Donateur
Berichten: 4112
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Je kan het ook omdraaien. Waarom zou dan de regio moeten betalen om het fileprobleem van/naar Gemert op te lossen.

Het verhaal in het ED zal niet zo zwart/wit zijn.
Feit is dat Brainport Eindhoven een grote vervoersuitdaging heeft waar elke gemeente, indirect, aan zal mee betalen.
Een goed busstation, meer buslijnen, meer wegen.

Het helpt inderdaad niet dat vervoerders een zeer onbetrouwbare dienstregeling uitvoeren tegen steeds hogere tarieven. Halten worden opgeheven onder het mom dat ze sneller zijn (voor de vervoerder klopt dat, voor de reiziger vaak niet).

Extra personeel wordt op korte termijn lastig. Het drastisch verlagen van de ritprijs, ook in de spits, kan, maar dat is een puur politiek spel. En het behouden van de halte dichtheid is puur een beleidskwestie wat je kan ombuigen.

Wil je spitsmijden zal de vervoerder ook eerder moeten opstarten en ruim voor 6.30 op station Deurne, Weert, Helmond en Eindhoven moeten aankomen. En ook na 18.30 iig een rit moeten aanbieden op elke ZOB-lijn. Zeker als er spitstarieven gaan gelden.
Ik voorzie dat straks spitstarieven worden ingevoerd maar vroege en late titten niet worden ingelegd.

Dus bijvoorbeeld meer halten in de omliggende dorpen is al eeen goede start. Maar ook in de stad Eindhoven. HOV4 is wel het meeste foute idee m.i.
Maar ook Gemert, Someren, Valkenswaard en Helmond kan het sukken beter met de haltedichtheid.

Wat betreft Helmond. Halte BZOB komt eraan, na 10 jaar !

Resume:
- Stop met verstakken en opheffen van halten.
- Betrouwbare OV
- iig geen prijsstijging in het OV. Eerder verlaging invdecrustige uren.
- meer ov aankomend om een NSstation voor 6.25 en na 19.00 vertrekkend na 19.00 uur. Op elke lijn vanaf een station.
Laatst gewijzigd door huibf op za 15 jul 2023, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21392
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik ben niet tegen het strekken van buslijnen, mits de bespaarde kosten worden ingezet voor een hogere frequentie of ruimere bedieningstijden.
Ik ben wel tegen het opheffen van haltes waar de bus toch gewoon langs komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mr-W
Berichten: 3070
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: vr 14 jul 2023, 21:32 Je kan het ook omdraaien. Waarom zou dan de regio moeten betalen om het fileprobleem van/naar Gemert op te lossen

Het verhaal in het ED zal niet zo zwart/wit zijn.
Kennelijk is er dusdanige irritatie bij de plattelandsgemeentes dat mogelijk 6 gemeentes niet met de huidige verdeelsleutel akkoord gaan ;)
huibf schreef: vr 14 jul 2023, 21:32Feit is dat Brainport Eindhoven een grote vervoersuitdaging heeft waar elke gemeente, indirect, aan zal mee betalen.
Een goed busstation, meer buslijnen, meer wegen.
Waarschijnlijk is er ook irritatie dat een hoop budget gebruikt wordt om de groei van ASML te faciliteren, terwijl de belastingafdracht lager is door de expatregeling.
Gemert heeft zelf niet eens een fatsoenlijk busstation voor zijn eigen knooppunt :(
Meltrain schreef: vr 14 jul 2023, 23:49 Ik ben niet tegen het strekken van buslijnen, mits de bespaarde kosten worden ingezet voor een hogere frequentie of ruimere bedieningstijden.
Lijn 321 is inmiddels opgeheven in de vakantieperiodes en lijn 23, 25, 26 zijn de afgelopen jaren ook flink versoberd, dus ik snap de irritatie wel bij Gemert-Bakel.
Qua bedieningstijden blijft 00:09 de eindtijd in Zuid Oost Brabant, een uitbreiding met (nog) latere ritten zie ik niet gebeuren.
huibf
Donateur
Berichten: 4112
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Ik heb het over lijnen die nu stoppen om 18.00 uur dat moet naar 19.00 uur.

Dex expatsvoordelen moet idd van de baan. Waarom die groep bevoordelen. Ik deel je mening over ASML.
Maar zowel exparts als ASML dragen natuurlijk wel bij als ecnomische ootor voor de regio (denk aan de tal van bedrijven die in heel ZOB actief zijn).
Als het fout gaat met ASML hebben we een dik probleem. Net zoals tond de jaren toen het slecht ging met DAF, Philps, AML, Toolex met veel faillissementen tot gevolg.
Mr-W
Berichten: 3070
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: za 15 jul 2023, 10:45 Ik heb het over lijnen die nu stoppen om 18.00 uur dat moet naar 19.00 uur.
Dat zou inderdaad tussen 19:00 en 20:00 moeten zijn, die naar Stiphout stopt zelfs al om 17:40 :(
huibf schreef: za 15 jul 2023, 10:45Dex expatsvoordelen moet idd van de baan. Waarom die groep bevoordelen. Ik deel je mening over ASML.
Ik vind dat de werkgever dan maar een (nog) hoger salaris moet aanbieden ;)
huibf schreef: za 15 jul 2023, 10:45Maar zowel exparts als ASML dragen natuurlijk wel bij als ecnomische ootor voor de regio (denk aan de tal van bedrijven die in heel ZOB actief zijn).
Als het fout gaat met ASML hebben we een dik probleem
Net zoals tond de jaren toen het slecht ging met DAF, Philps, AML, Toolex met veel faillissementen tot gevolg.
Het probleem is dat er eigenlijk in het onderwijs, zorg, OV, kinderopvang, woningmarkt onvoldoende ruimte is om de groei op te vangen.
Hans
Berichten: 719
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

De Hermes 2165 gaat nu de dienst op, omloop 60!
huibf
Donateur
Berichten: 4112
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Onloop zegt me niets 😞
Michael
Berichten: 11770
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Even op www.ovzoeker.nl zoeken op het busnummer doet wonderen:

https://www.ovzoeker.nl/voertuig/CXX:2165
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5278
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Of op Busposities de omloop opvragen (zie de omloop van gisteren voor de verdere ritten) :)
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Weet hier wellicht iemand of we morgen tevens een nieuwe Citea in dienst mogen verwachten?
Hans
Berichten: 719
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Onbekend of er morgen de dienst opgaan. Er zijn er nog niet veel inzetbaar.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RnBn »

Ik sprak de chauffeur die vandaag ermee op pad is geweest in de kantine. De ritten van vandaag waren bedoeld als test met reizigers, dus of de bus nog steeds werkt zoals hij zou moeten als hij om de paar haltes moet stoppen om er mensen in en uit te laten en als het gewicht in de bus continue verandert. Daaruit is gebleken dat er weinig onverwachte dingen waren, grootste punt is het feit dat de chauffeur geen controle heeft over de klimaatbeheersing van de passagiers, waarbij vandaag de buitentemperatuur een graad boven de ingestelde temperatuur was, en dus de blazers continue koude lucht bliezen terwijl de passagiers het wel fris genoeg vonden zonder de koude lucht. Of deze bus of een van zijn broertjes morgen ook weer een testrondje gaat maken is mij niet bekend.
huibf
Donateur
Berichten: 4112
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

De 2165 is zojuist gespotop station Ehv en vertrekt om 7.10 op lijn 6 naar Nuenen.
Daarvoor stond hij op de buffer. 1 chauffeur met 2 man met hesjes.

Uiteraard gaat deze weer retour als lijn 6.
Ik zie daarna 2 retourritten op lijn 12 vervolgens weer 1 retourrit op lijn 6, vervolgens 2 retourrittem lijn 8. Dan is het 10:03.
Hans
Berichten: 719
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Ik zag hem net op de door Huib gemelde lijn 6 rijde!.
De inzet lijkt dus structureel gestart te zijn.

Geen idee of hij na een laadmoment weer de weg op gaat. Wij chauffeurs moeten er uiteraard ff aan wennen om te kijken of er een e-bus op de omloop zit of nog een MAN.
Hans
Berichten: 719
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

De instroom en werkelijke afname door Hermes komt dan nu eindelijk op gang. Vanaf komende week zullen er steeds meer voertuigen de dienst op gaan waarschijnlijk!

Voor mij zal het nog wel even duren. Zondag een dienst met alleen maar 18 meter. En dan.... ff een weekje vrij :shock:
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door maurits-07 »

Na de rit van 17.10 vanaf Eindhoven met de nieuwe citea op lijn 6 (2165), ook de rit van 17.40, met de 2157, die dus ook in dienst is!
Hans
Berichten: 719
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Zat net op busposities te kijken of de 2157 al aan het rijden is. Die rit van lijn 6 die maurits-07 noemt was zijn eerste rit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten