Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Hans schreef: vr 21 jul 2023, 15:49 een dienst met alleen maar 18 meter. En dan.... ff een weekje vrij :shock:
:shock: :shock:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Ik zit nu in de 2157 op lijn 15. Even snel naar Eindhoven op en neer. *bus*
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Ik ben hetzelfde weekje als Hans ook even weg, dus ik kom daarna maar eens kijken. :Y
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Misschien weten de mensen die bij Hermes ZO-Brabant werken ook waar TCR mee gaat rijden?? Krijgen ze Ambassadors van jullie of wordt het ander materieel? En gaan ze ook de lijntaxi ritjes rijden?
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Lijntaxi's bestaan toch al dik 23 jaar niet meer. (A)
Jasper073
Berichten: 800
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jasper073 »

De 2165 van Hermes heeft als eerste gisteren om 17 uur mee gereden in dienst op Lijn 3, 12, 14, 16 & 17.
Om te kijken of er nog verbeter puntjes zijn, maar tot heden alleen maar goeie reacties van chauffeur & passagiers :pos: :pos:
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Dat was de 2165. En nee, dat was niet om te kijken of er nog dingetjes zijn. Dat was gewoon de start van de inzet!

Er zullen de komende weken ongetwijfeld nog wat zaken tevoorschijn komen die beter kunnen of anders moeten, maar daar komen we van zelf achter door kilometers echt OV te rijden.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

busfanNL schreef: vr 21 jul 2023, 21:24 Misschien weten de mensen die bij Hermes ZO-Brabant werken ook waar TCR mee gaat rijden?? Krijgen ze Ambassadors van jullie of wordt het ander materieel? En gaan ze ook de lijntaxi ritjes rijden?
Onbekend.
Ook nog niet definitief gehoord dat TCR komt.
marc5
Berichten: 7
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 22:06
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marc5 »

Vanmorgen (zondag 23 juli) reed nieuwe VDL Citea bus 2157 eerst op lijn 5 naar 't Hofke en daarna als lijn 14 richting Veldhoven Centrum.

Daarnaast rijdt vandaag ook VDL Citea bus 2166. Die reed kwam aanrijden als lijn 3 van Blixembosch West naar Eindhoven Centraal station en reed vervolgens verder als lijn 12 naar Gijzenrooij.

De chauffeur van 2166 vond het een fijne bus, maar nog wel wennen. Een andere chauffeur wist te melden dat er nu pas 3 bussen zijn (de 2157, 2166 en de 2165 dan ?), maar dat voor eind Augustus alle nieuwe bussen moeten rijden, want dan verloopt de vergunning voor de oude MAN bussen. Die mogen dan niet meer in Zuid-Oost Brabant/Eindhoven rijden. Sommige zullen verkocht worden en andere gaan naar een andere Hermes concessie om daar ingezet te worden.


Afbeelding
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Aangezien ze volgens mij in Arnhem-Nijmegen bij voorkeur gasbussen willen hebben, gok ik dat de oude MAN bussen eerder in Veluwe-Zuid gaan rijden.
PepijnOV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 17:57

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PepijnOV »

marc5 schreef: zo 23 jul 2023, 14:08 .... dat voor eind Augustus alle nieuwe bussen moeten rijden, want dan verloopt de vergunning voor de oude MAN bussen. Die mogen dan niet meer in Zuid-Oost Brabant/Eindhoven rijden. Sommige zullen verkocht worden en andere gaan naar een andere Hermes concessie om daar ingezet te worden.
Onlangs stond in de krant dat ze nu al niet meer mogen rijden: Voor iedere bus die niet voldoet aan de eisen uit het bestek op het gebied van leeftijd / emissie, is sinds 1 juli jl een boete van toepassing.
Voor zover ik weet gaan er geen 12m MANs naar Veluwe Zuid. Hooguit de 2 gelede MANs.

Of alle 32 stadsbussen er voor eind augustus zijn is te hopen, maar dan moeten er nog steeds 32 streekbussen komen. Daar is nog geen leverdatum van bekend. Deze zijn nog in productie...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Ik heb net voor het eerst in een nieuwe VDL gezeten, de 2166.
Een aantal positieve en negatieve dingen vielen me op.
Het positieve is dat de wagen lekker gaat en de stoelen prima zitten. Ook het signaal dat de deuren sluiten vind ik prettiger dan bij de oudere wagens. Het is namelijk een kort piepje voor het sluiten in plaats van een doorlopende geluidssignaal tijdens het gehele sluitproces. Kunnen de oudere wagens hier niet op worden aangepast?
Wat me opviel in negatievere zin is dat bij de rolstoelplaats rechts een horizontale stang zit met lussen om vast te houden. Zou deze niet kunnen worden doorgetrokken tot 1 stang naar voren? Daar zijn de zitplaatsen voor de mindervaliden en zo en dat is nog best wel een ruimte tussen 2 stangen.
Verder vond ik het paneel boven de middendeur nogal flink klapperen.
Maar al met al een prima wagen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Denk niet dat ze het geluidssignaal in de oudere wagens nog aan gaan passen voor dat (halve) jaartje.
🍉
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Maar ik bedoel de jongere wagens van de 9500- en 1220-serie
Laatst gewijzigd door ZO6176 op zo 23 jul 2023, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Inderdaad zijn er nu drie beschikbaar: 2157, 2165 en 2166. Of eind augustus alle 32 stadswagens er zijn is afwachten, maar momenteel wel het streven. Dat de MAN's na 27 augustus niet meer mogen rijden is onzin. We hebben ontheffing voor Euro V tot eind van het jaar.

Als het goed is worden alle MAN's afgevoerd en gaan ze NIET naar een andere concessie!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

De MAN's die nog over zijn bereiken dit jaar de voor een Nederlandse dieselbus zeer respectabele leeftijd van 14 jaar. Dan mag een bus wel genieten van zijn pensioen of een tweede leven in een ander land. De soortgenoten die nog in Rotterdam hebben gereden hebben inmiddels al een tijdje een derde leven in Athene.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6238
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Zijn de Amba's in significante betere staat? Die kwamen immers samen in dienst met de MANnetjes (zijn ook doorgenummerd) en moeten zover ik lees dus nog even mee. Of zijn die ook Euro5 en moeten ze eruit voor het einde van het jaar?
"Een touringcar is geen bus"
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Of ze in betere staat zijn weet ik niet maar toen ze net afgeleverd waren sprak ik iemand van de technische dienst en die zei dat hij zich afvroeg hoe lang ze het vol gingen houden. Maar ik vind de rijeigenschappen van een MAN hard achteruit gaan.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Nouja die ex-Achterhoek-Rivierenland amba's in Oost-Brabant hebben net zoals de ZOB Amba's hun beste tijd wel gehad. Maar mag hopen dat ze voor de langere lijnen een bus bestellen met wat meer zitplaatsen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

Ben ook benieuwd naar de HOV VDL Citea voor Arriva.
regenmaker schreef: ma 24 jul 2023, 20:07 Maar mag hopen dat ze voor de langere lijnen een bus bestellen met wat meer zitplaatsen.
Het aantal zitplaatsen in de Arriva ambassadors is toch vrij normaal voor n 12m bus?
fogeltje schreef: ma 24 jul 2023, 19:57 Zijn de Amba's in significante betere staat? Die kwamen immers samen in dienst met de MANnetjes (zijn ook doorgenummerd) en moeten zover ik lees dus nog even mee. Of zijn die ook Euro5 en moeten ze eruit voor het einde van het jaar?
De VDL Ambassadors zijn even goed/slecht qua emissiestandaard.
ZO6176 schreef: zo 23 jul 2023, 18:04 Ik heb net voor het eerst in een nieuwe VDL gezeten, de 2166..
Maar al met al een prima wagen.
Heb zelf ook in de 2166 gezeten naar WC Woensel, maar kan er nu nog niet echt n oordeel over geven.
Mij viel vooral de goede airco op :pos:
PepijnOV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 17:57

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PepijnOV »

fogeltje schreef: ma 24 jul 2023, 19:57 Of zijn die ook Euro5 en moeten ze eruit voor het einde van het jaar?
Sinds 1 juli jl rust er een boete op de inzet van de MANs en VDL Amba's. Dat heeft niets te maken met het einde van het jaar. De milieuzone Eindhoven is weer een andere discussie: Zolang de marktkooplui en winkelbevoorrading nog met euro2 vrachtauto's het centrum doorkruisen, kun je een busvervoerder ook niet op het matje roepen.

Het is overigens wel de bedoeling in Q1-2024 alle Amba's te vervangen door jongere bussen met een hogere emissie-klasse. Voor zover die nog operationeel nodig zijn als alle 64 ZE-bussen van deze 2e fase geleverd zijn.
Jasper073
Berichten: 800
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jasper073 »

Hans schreef: za 22 jul 2023, 00:20 Dat was de 2165. En nee, dat was niet om te kijken of er nog dingetjes zijn. Dat was gewoon de start van de inzet!

Er zullen de komende weken ongetwijfeld nog wat zaken tevoorschijn komen die beter kunnen of anders moeten, maar daar komen we van zelf achter door kilometers echt OV te rijden.
Ik zei ook de 2165 hahaha
en de chauffeur van Hermes die ik sprak reed die bus wel om te kijken of er nog verbeter puntjes waren
denk niet dat de chauffeur tegen mij staat te liegen.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Wat jij wil, Jasper!
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Is er reeds in beeld welke jongere bussen dat gaan worden?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Het meest logisch lijkt me dat er iets uit IJsselmond komt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten