Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
We hebben hier down under 20 minuten afstaptijd. Maar we moeten dan ook zelf aftanken (diesel en adblue), parkeren, prullenbakken legen en de bus uitvegen en contant geld tellen en in een machine gooien en het geldkistje in een kluisje duwen
En we hebben 15 minuten opstaptijd om het geldkistje uit de kluis te halen en de zgn. pre-check te doen: verlichting, banden, vloeistoffen, riemen, ruitenwissers, toeter te testen/checken, bus te controleren op schade, remmentest te doen en het resultaat van dit alles in een logboek in te vullen.
Allemaal betaald.
Voordat men jaloers wordt: 1 pauze per dienst (min 34 minuten, max 60 minuten) is onbetaald.
En diensten kunnen tot 10 uur en 15 minuten betaalde werktijd lang zijn.
Heb je zo'n dienst, ben je 12 uur en 15 minuten van huis (10:15 werktijd, 1:00 pauze, 2 x 0:30 heen en weer rijden naar stalling)
Ik denk niet dat contant geld nog terugkomt. Bussen zijn net voorzien van validators die ook bankpassen accepteren (moet nog wel aan worden gezet) dus ik vermoed dat er binnenkort pogingen gedaan gaan worden om op- en afstaptijd te verkorten.
Gaat interessant gevecht met de machtige vakbonden worden.
Overigens: 1 minuut afstaptijd is echt wel heel krap, tenzij de rijtijden voor de materieelritten terug naar de stalling zeer ruim bemeten zijn en je eigenlijk altijd te vroeg terug komt (zoals destijds bij Veolia Sittard)
regenmaker schreef: ↑ma 15 jan 2024, 08:49
Amba 3397 rijdt nu nog op lijn 319 richting Reusel. Niet alle Amba's zijn dus uit dienst?
In verband met het materieeltekort mogen ze gebruikt worden indien er geen andere wagens inzetbaar zijn. overigens rijdt rit 12 van lijn 320 altijd (vanaf deze week) met een amba. Dit alles omdat er nu een toezegging is dat een eventuele boete voor rekening van Hermes is en niet voor de betreffende chauffeur.
fogeltje schreef: ↑ma 15 jan 2024, 15:26
Huh, was voorheen dan de boete voor de chauffeur?
Voor de wet is degene die het voertuig bestuurt bij vrijwel elke overtreding degene die de overtreding begaat en is de bus dus ook voor die persoon, in dit specefieke geval is het in principe de chauffeur die de milieuzone in rijdt, ongeacht of de werkgever daar opdracht toe heeft gegeven dient de beroepschauffeur te weigeren die opdracht uit te voeren. Ook als jij op kenteken een boete binnen krijgt maar je bestuurde zelf het voertuig niet kun je de boete laten "doorsturen" naar de bestuurder, echter is het meestal makkelijker om hem te betalen en een tikkie te sturen.
regenmaker schreef: ↑ma 15 jan 2024, 08:49
Amba 3397 rijdt nu nog op lijn 319 richting Reusel. Niet alle Amba's zijn dus uit dienst?
In verband met het materieeltekort mogen ze gebruikt worden indien er geen andere wagens inzetbaar zijn. overigens rijdt rit 12 van lijn 320 altijd (vanaf deze week) met een amba. Dit alles omdat er nu een toezegging is dat een eventuele boete voor rekening van Hermes is en niet voor de betreffende chauffeur.
Net als bij de 3 Den Oudsten Alliance bussen die tot eind 2019 in Rotterdam reden. Voldeden ook niet meer aan de milieunormen maar de RET kreeg een ontheffing.
DPDelft schreef: ↑ma 15 jan 2024, 10:14Interessant om zo eens te lezen over de andere kant van de wereld .
Dan doe ik ook nog even mee: bij ons bij de Rheinbahn, hebben wij geen op- en afstaptijd. Krijgen daarvoor een heuse €1,61 per dienst. De diensten hebben een gemiddelde lengte van 8:18 uur, waar dan, als de 30 minuten onbetaalde pauze van afgetrokken is, 7:48 uur overblijft.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Suus schreef: ↑ma 15 jan 2024, 16:15
Een Arriva Limburg-Ambassador van TCR op lijn 119 Zevenbergen - Breda. Waar halen ze die bussen toch steeds vandaan
Er rijden geen Ambassadors meer voor TCR in Limburg
fogeltje schreef: ↑ma 15 jan 2024, 15:26
Huh, was voorheen dan de boete voor de chauffeur?
Voor de wet is degene die het voertuig bestuurt bij vrijwel elke overtreding degene die de overtreding begaat en is de bus dus ook voor die persoon, in dit specefieke geval is het in principe de chauffeur die de milieuzone in rijdt, ongeacht of de werkgever daar opdracht toe heeft gegeven dient de beroepschauffeur te weigeren die opdracht uit te voeren. Ook als jij op kenteken een boete binnen krijgt maar je bestuurde zelf het voertuig niet kun je de boete laten "doorsturen" naar de bestuurder, echter is het meestal makkelijker om hem te betalen en een tikkie te sturen.
Dus Befehl ist Befehl telt niet. Maar wat als de chauffeur dan zou weigeren, kan hij dan sancties omwege werkweigering aan zijn broek krijgen?
fogeltje schreef: ↑ma 15 jan 2024, 15:26
Huh, was voorheen dan de boete voor de chauffeur?
Voor de wet is degene die het voertuig bestuurt bij vrijwel elke overtreding degene die de overtreding begaat en is de bus dus ook voor die persoon, in dit specefieke geval is het in principe de chauffeur die de milieuzone in rijdt, ongeacht of de werkgever daar opdracht toe heeft gegeven dient de beroepschauffeur te weigeren die opdracht uit te voeren. Ook als jij op kenteken een boete binnen krijgt maar je bestuurde zelf het voertuig niet kun je de boete laten "doorsturen" naar de bestuurder, echter is het meestal makkelijker om hem te betalen en een tikkie te sturen.
Bij ons op het werk worden de boetes verrekend met het salaris. Maar wanneer een wagen op dienst zit rijdt deze meerdere keren de milieuzone in. Telt dit als 1 overtreding per dag of iedere keer opnieuw wanneer deze de milieuzone in rijdt. Vandaag zit MAN 9247 op dienst en zo kan het wel aardig in de papieren lopen.
fogeltje schreef: ↑ma 15 jan 2024, 15:26
Huh, was voorheen dan de boete voor de chauffeur?
Voor de wet is degene die het voertuig bestuurt bij vrijwel elke overtreding degene die de overtreding begaat en is de bus dus ook voor die persoon, in dit specefieke geval is het in principe de chauffeur die de milieuzone in rijdt, ongeacht of de werkgever daar opdracht toe heeft gegeven dient de beroepschauffeur te weigeren die opdracht uit te voeren. Ook als jij op kenteken een boete binnen krijgt maar je bestuurde zelf het voertuig niet kun je de boete laten "doorsturen" naar de bestuurder, echter is het meestal makkelijker om hem te betalen en een tikkie te sturen.
Dus Befehl ist Befehl telt niet. Maar wat als de chauffeur dan zou weigeren, kan hij dan sancties omwege werkweigering aan zijn broek krijgen?
Eigenlijk net voor de ring iedere passagier eruit zetten en dan terugrijden maar dat is niet werkbaar
regenmaker schreef: ↑ma 15 jan 2024, 08:49
Amba 3397 rijdt nu nog op lijn 319 richting Reusel. Niet alle Amba's zijn dus uit dienst?
In verband met het materieeltekort mogen ze gebruikt worden indien er geen andere wagens inzetbaar zijn. overigens rijdt rit 12 van lijn 320 altijd (vanaf deze week) met een amba. Dit alles omdat er nu een toezegging is dat een eventuele boete voor rekening van Hermes is en niet voor de betreffende chauffeur.
Net als bij de 3 Den Oudsten Alliance bussen die tot eind 2019 in Rotterdam reden. Voldeden ook niet meer aan de milieunormen maar de RET kreeg een ontheffing.
Naar mijn weten is er geen ontheffing om met euro-5 bussen rond te blijven rijden.
erjeebee schreef: ↑ma 15 jan 2024, 07:09
We hebben hier down under 20 minuten afstaptijd. Maar we moeten dan ook zelf aftanken (diesel en adblue), parkeren, prullenbakken legen en de bus uitvegen en contant geld tellen en in een machine gooien en het geldkistje in een kluisje duwen
En we hebben 15 minuten opstaptijd om het geldkistje uit de kluis te halen en de zgn. pre-check te doen: verlichting, banden, vloeistoffen, riemen, ruitenwissers, toeter te testen/checken, bus te controleren op schade, remmentest te doen en het resultaat van dit alles in een logboek in te vullen.
Allemaal betaald.
Eigenlijk wat in de touringcarbranche ook gebruikelijk is qua afstapproces.
ArrivaBas schreef: ↑ma 15 jan 2024, 16:14
Vrijwel elk zichzelf respecterend bedrijf schuift bekeuringen rechtstreeks door naar de chauffeur die er verantwoordelijk voor is.
Stefan schreef: ↑ma 15 jan 2024, 17:34
Dan doe ik ook nog even mee: bij ons bij de Rheinbahn, hebben wij geen op- en afstaptijd. Krijgen daarvoor een heuse €1,61 per dienst. De diensten hebben een gemiddelde lengte van 8:18 uur, waar dan, als de 30 minuten onbetaalde pauze van afgetrokken is, 7:48 uur overblijft.
Even een kleine aanvulling, zoals PepijnOV hier enige weken ook meldde.
De in theorie niet meer inzetbare Ambassador heeft ook te maken met de maximale leeftijd van een voertuig. Daar zijn afspraken over gemaakt in de concessie.
Voor de milieuzone zou wellicht nog ontheffing door de gemeente gegeven (kunnen) worden.
Momenteel geniet ik vakantie, maar laatste wat ik heb gelezen is dat de Amba's in overleg nog meegenomen mogen worden.
wah???
Das 100 minuten per week * 46 werkweken = 4600 minuten = zowat 10 dagen extra verlof.
Das niet verkeerd en een ruime compensatie voor het ontbreken van op- en afstaptijd.
Over de bekeuringen:
Veolia betaalde maximaal 2 snelheidsbekeuringen per jaar (mits < 10 km te hard) voor je. Overige bekeuringen rekening man.
In Queensland krijgt het bedrijf een boete ter hoogte van plm 8 keer het bedrag wat een individu zou moeten betalen. Schuift het bedrijf de boete door naar de bestuurder, dan betaalt die gewoon de individuele boete (en krijgt de bijbehorende punten op het rijbewijs)
Alle bedrijven schuiven dus alle boetes door.
Snelheidsboetes zijn in de CAO OV geregeld in artikel 81.
Lid 8 stelt:
Onverminderd het bepaalde in de leden 1 tot en met 6 van dit artikel neemt de werkgever de boetes vanwege snelheidsoverschrijdingen tot en met 8 kilometer per uur (na correctie van de gemeten snelheid), voor zijn rekening. Andersoortige overtredingen of boetes vanwege snelheidsoverschrijdingen van meer dan 8 kilometer per uur (na correctie van de gemeten snelheid), zijn steeds voor rekening van de werknemer en zullen worden ingehouden conform het bepaalde in dit artikel.
Volgens mij is dit in de laatste versies van de CAO niet gewijzigd.
Vandaag overigens wel uitzonderlijk veel (vijf stuks waarvan vier nog steeds actief) ambassadors op pad nog, dat zal ongetwijfeld een beetje met de weersomstandigheden te maken hebben.
Exact mijn idee, bovendien moet je de chauffeur niet belasten met het meenemen van de verkeerde bus als je als bedrijf niet aan de concessievoorwaarden. En van die enkele Amba merkt het milieu amper wat.
Gisteravond op lijn 154 een bus mee waarvan de stopknopjes niet werkte en deze avond op dezelfde lijn een bus mee die bij de tweede halte de geest gaf en moest worden afgesleept. Ben benieuwd welk mankement ik donderavond ga tegenkomen..