Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Provincie schrijft de lijnvoering en frequenties voor. Dus daar klagen lijkt me beter. Ook als Arriva tegen de afspraken in minder gaat rijden.

Ik moet eerlijk bekennen ik de bus tegenwoordig kan missen als kiespijn. Granted, ze kunnen niet overal iets aan doen, de algemene drukte op de weg is hun fout. Maar als automobilist kan ik tenminste nog een alternatieve route zoeken, een buschauffeur mag dat natuurlijk niet (hoewel ik een tijdje een verdwaalde Arriva-bus (wel buiten dienst) tegen kwam in Uden-Zuid die blijkbaar via buitengebiedwegen naar Veghel wilde rijden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Ach eind dit jaar mag de 305 over de vluchtstrook van de A50 dan zal mijn filelast een stuk omlaag gaan. :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Hmm mochten ze dat nog niet dan? Kan me niet voorstellen dat je een bus over de A50 wilt jagen zonder dat die over de vluchtstrook mag.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Nee dat mogen ze nog niet, er staan ook geen borden met: bij file lijnbus op vluchtstrook.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

En zelfs als er borden staan met bij file lijnbus over de vluchtstrook mag het nog niet zomaar. In iedere bus moet namelijk ook een ontheffing aanwezig zijn. In die ontheffingen staan de hectometerpaaltjes waartussen over de vluchtstrook gereden mag worden. En zelfs het type bus staat in de ontheffing. In de ontheffing voor het vluchtstrookgebruik op de A2/A27 staat bijvoorbeeld specifiek vermeld dat de ontheffing alleen voor voertuigen met BrabantLiner bestickering geldt. Als er dus een ander type bus op lijn 400/401/402 terecht komt mag die dus geen gebruik maken van de vluchtstrook.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ begrijpelijk vanuit de ontheffingverlener maar onduidelijk voor de klanten/passagiers natuurlijk.

Eigenlijk dient de wegbeheerder dan ook de bebording aan te passen, lijkt mij. Geen 'lijnbus op vluchtstrook' maar 'lijnbus Brabantliner op vluchtstrook' bij file.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

En dan elke paar jaar die borden aanpassen.
Waarom zou je het specifiek willen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Omdat het Brabant is? Overal in Nederland had je al jaren bordjes "Uitgezonderd lijndiensten" maar in Brabant hingen er nog bordjes "Uitgezonderde BBA" toen Arriva er inmiddels reed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Michael schreef: vr 02 sep 2022, 10:38 En zelfs als er borden staan met bij file lijnbus over de vluchtstrook mag het nog niet zomaar. In iedere bus moet namelijk ook een ontheffing aanwezig zijn. In die ontheffingen staan de hectometerpaaltjes waartussen over de vluchtstrook gereden mag worden. En zelfs het type bus staat in de ontheffing. In de ontheffing voor het vluchtstrookgebruik op de A2/A27 staat bijvoorbeeld specifiek vermeld dat de ontheffing alleen voor voertuigen met BrabantLiner bestickering geldt. Als er dus een ander type bus op lijn 400/401/402 terecht komt mag die dus geen gebruik maken van de vluchtstrook.
Waarom zo gedetaileerd?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ het is de vluchtstrook. Daar mag je niet op rijden indien er geen noodsituatie is. Ik kan mij vanuit de vergunningverlener wel voorstellen dat die een wildgroei aan bussen op de vluchtstrook rijdend wenst te voorkomen.

Daarnaast is het natuurlijk ook het product. Arriva zal aan de provincie / rijk wel hebben kenbaar gemaakt dat het de vluchtstrook tijdens files nodig heeft om de afgesproken rijtijden zo goed mogelijk in stand te kunnen houden. Dat is prima, zal de ontheffingsverlener gedacht hebben.. maar dan zorg je er ook voor dat dat product in de juist configuratie wordt aangeboden, 24/7 ;)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Durashift schreef: vr 02 sep 2022, 22:51 ^^ begrijpelijk vanuit de ontheffingverlener maar onduidelijk voor de klanten/passagiers natuurlijk.
Diezelfde reizigers weten ook niet dat de ontheffing net zo min geldt bij sneeuw of dichte mist. Dat wordt dan een aardige totempaal langs de weg 8-)

Dat de ontheffing specifiek over Brabantliners spreekt is nieuw voor me; ik weet wel dat er altijd en eeuwig verschil van mening is en is geweest over wat er onder ‘lijnbus’ wordt verstaan, en dan voornamelijk waar het gaat om mat-ritten, dus lege ritten die niet openstaan voor passagiers maar die wel deel uitmaken van de dienstuitvoering.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

Het is bijna verkiezingstijd zo te zien:
GroenLinks in diverse Brabantse steden wil gratis openbaar vervoer *bus* :trein: https://twitter.com/groenlinksehv/statu ... lIVnhwL8Hw
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

nvdw schreef: za 03 sep 2022, 07:09
Durashift schreef: vr 02 sep 2022, 22:51 ^^ begrijpelijk vanuit de ontheffingverlener maar onduidelijk voor de klanten/passagiers natuurlijk.
Diezelfde reizigers weten ook niet dat de ontheffing net zo min geldt bij sneeuw of dichte mist. Dat wordt dan een aardige totempaal langs de weg 8-)

Dat de ontheffing specifiek over Brabantliners spreekt is nieuw voor me; ik weet wel dat er altijd en eeuwig verschil van mening is en is geweest over wat er onder ‘lijnbus’ wordt verstaan, en dan voornamelijk waar het gaat om mat-ritten, dus lege ritten die niet openstaan voor passagiers maar die wel deel uitmaken van de dienstuitvoering.
klanten/passagiers hoeven ook niet alles te weten.
De brabantliners hebben dacht ik nog niet de ontheffing. Die is wel aangevraagd. dat heeft ook te maken met de werkzaamheden die er daar in de regio gaan plaatsvinden, maar daarnaast is het ook een upgrade.
Ik weet niet of mat.ritten ook over de vluchtstrook mogen. Ik weet wel dat mat.ritten vaak niet over de busbaan gaan omdat de VRI's dan niet goed werken en dus onnodig vertraging oplopen. Dat is net zo het geval bij bussen op een omleiding. Bijvoorbeeld lijn 305,156 en 157 rijden in Eindhoven met Park Hilaria niet over de busbaan omdat ze niet herkend worden. Daarbij speelt overigens ook dat het erop en eraf rijden niet overal kan.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Misschien is het toch een idee om de busbaan geschikt te maken voor die lijnen. Dan bij Churchilllaan er af. Misschien 156 of 157 altijd via woensxl laten lopen. Heel vroeger liep de 156 nog via vlokhoven.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

nvdw schreef: za 03 sep 2022, 07:09Dat de ontheffing specifiek over Brabantliners spreekt is nieuw voor me;
Ik zal van de week toch nog eens een keer kijken op de ontheffing als ik tijd ervoor heb.
huibf schreef: za 03 sep 2022, 09:20 De brabantliners hebben dacht ik nog niet de ontheffing. Die is wel aangevraagd.
Die hebben weldegelijk een ontheffing anders zouden ze nu dus niet over de vluchtstrook mogen
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

De vluchtstrook moet het qua fundering ook daadwerkelijk aankunnen om structureel bussen te kunnen dragen. Zeker op die slappe bodem tussen Sleeuwijk en Hank.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

nvdw schreef: za 03 sep 2022, 07:09
Durashift schreef: vr 02 sep 2022, 22:51 ^^ begrijpelijk vanuit de ontheffingverlener maar onduidelijk voor de klanten/passagiers natuurlijk.
Diezelfde reizigers weten ook niet dat de ontheffing net zo min geldt bij sneeuw of dichte mist. Dat wordt dan een aardige totempaal langs de weg 8-)
(..)
Ach, de wegbeheerder heeft wel ervaring met totempalen langs de weg.. gezien ons snelheidsregime. ;)

Maar goed, sneeuw / ijs / dichte mist is incidenteel en prima uit te leggen aan de reizigers in de bus, denk ik.
Dat kan natuurlijk ook met een niet correcte bus(type, bestickering) ten opzichte van de vergunning maar wordt, naar mijn indruk, al wat lastiger.. Want tja..wáárom dan de 'verkeerde' bus.. gemakzucht bij het uit de stalling wegrijden? Verkeerd op het omloopnummerbordje gekeken? Foutje van de dienstindeler?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Vanochtend zag ik op de A58 bij Princeville een knalgele Ebusco 2.2 rijden. Mijn eerste vermoeden was dat het een wagen voor Berlijn is die een grote proefrit richting Roosendaal maakte.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jasper073 »

Ik zag vanmorgen in Hintham de 8244 rijden op Lijn "158 Den Bosch Centraal Station"
Dacht dat dit een Instructie Bus was
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Al een tijdje niet meer
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jasper073 »

Ohh oke dan :)
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Volgens busposities rijdt midi 7589 momenteel op lijn 402.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Dat zal wel een verkeerde omloop zijn; om 11:30 vanochtend reed die nog op lijn 136 in Hoorn.
In 2 uur van Hoorn naar Eindhoven met een elektrische bus is wel een knappe uitdaging.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Zo'n anderhalf uur eerder reed deze nog in Hoorn, die heeft flink doorgereden dan. :Y
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door WALUIGI96 »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten