Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef: di 13 sep 2022, 15:38 Niet alleen is je zicht weg wanneer er passagiers voor de streep staan, volgens mij ben je als passagier ook een stuk kwetsbaarder bij een ongeval dan elders in de bus. Al is dat misschien bij twee deuren meer dan bij een enkele deur voorin.
Heb het recent op 305 nog eens meegemaakt, onverantwoord om van Veghel tot Eindhoven passagiers op die manier te vervoeren.
TffpaA schreef: di 13 sep 2022, 12:45 Zolang kostbare bouwgrond in het Eindhovense centrum misbruikt blijft worden voor parkeergarages (Mathildelaan) of godbetert -terrein (Keizersgracht) kun je qua tarieven vragen wat je wilt - het gemak van het in het centrum parkeren maakt dat altijd goed.

Als Eindhoven serieus werk wil maken van het terugdringen van autogebruik, zou je eens kunnen beginnen met het fysiek opheffen van parkeerruimte in het centrum. Dan worden de alternatieven als fiets en OV vanaf P+R-terreinen aan de rand van de stad al aantrekkelijker.
Dan zou ik de parkeernormen en verdichtingsvisies maar eens lezen, zelfs buiten de ring moet je bij een nieuwbouw project het aantal parkeerplaatsen fors verminderen, zeker bij een HOV baan -0-
regenmaker schreef: di 13 sep 2022, 17:30
Hainje schreef: di 13 sep 2022, 09:50 @regenmaker: ik snap je frustratie, alleen denk ik niet dat wanneer men gewone dienstregeling zou rijden het blijft bij een enkele uitgevallen rit.
Maar slim je extra ritten inplannen dat kan Hermes niet. Men wil geen twee bussen achter elkaar, maar een betere spreiding over het uur. Valt me vooral op dat die extra ritten op de 3xx lijnen richting Eindhoven CS rijden en niet in de omgekeerde richting. Terwijl ze daar wel welkom zijn.

In Duitsland heb je bij elke onderaannemer wel een hele zwik gelede bussen klaarstaan voor scholierenvervoer. Hermes heeft daar niet echt over nagedacht, al jaren gaat het er hopeloos aan toe. Nu zelfs voor 8en staat het al zwart van de mensen. Er mist wel iets van visie voor Zuidoost-Brabant. Er zit veel meer potentie in. Eigenlijk is dat voor heel Brabant het geval. :')
Waar wil je al het personeel vandaan toveren? Er zijn simpelweg niet genoeg buschauffeurs beschikbaar en een groot rijbewijs heeft echt niet iedereen 1,2,3.
Ik heb zelf liever versterkingsbussen dat ik wel op een bepaald tijdstip mee kan dan betere spreiding over het uur met regelmatig rituitval.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Dat Hermes wederom geen 18 meter materieel heeft besteld is onbegrijpelijk en eigenlijk ontoelaatbaar.
Ook voor Corona was dit hard nodig, maar op een of andere manier verrekken ze het.

De provincie grijpt ook al jaren niet in. Het intereseert het ze geen ene biet. Het enige wat telt is of de bus wel de goede kleur heeft of het overlize gezanik van flexvervoer.

Overigens komt er in december/januari geen nieuwe dienstregeling, dit gaat naar juli 2023. Maar dit is ook een slag om de arm omdat NS wel ingrijpende wijzigingen gaat doorvoeren.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

ZO6176 schreef: di 13 sep 2022, 18:44 Vandaag fietste ik over de Sterrenlaan richting woensxl. Op de digitale informatieborden bij de haltes stond gewoon lijn 404 aangegeven met de vertrektijd in minuten. Maar lijn 404 rijdt niet. Waarom wordt dit niet aangepast?
Tevens viel me op dat bij de halte Sterrenlaan richting heesterakker een tussendienst van lijn 4, die daar dus eindigt, gewoon studenten massaal laat instappen. Deze maken dus het rondje om de Andromedaplaats. Aan de overkant stond de halte al vol. Maar deze reizigers gingen met de reguliere 4.
De extra ritten op alle lijnen zijn sowiso niet in de planners zichtbaar. Men weet niet wat er is misgegaan. Vreemd is dan weer dat 404 niet in de planners staat, maar dus we op de Dris begrijp ik.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

huibf schreef: di 13 sep 2022, 22:27 Dat Hermes wederom geen 18 meter materieel heeft besteld is onbegrijpelijk en eigenlijk ontoelaatbaar.
Ook voor Corona was dit hard nodig, maar op een of andere manier verrekken ze het.
Exact dit. Dan heb je ook geen extra chauffeurs nodig om meer mensen als veevervoer af te voeren. En daarnaast op reguliere diensten een onderaannemer in dienst nemen, zodat je flexiebeler bent.
Mr-W schreef: di 13 sep 2022, 20:42 Waar wil je al het personeel vandaan toveren? Er zijn simpelweg niet genoeg buschauffeurs beschikbaar en een groot rijbewijs heeft echt niet iedereen 1,2,3.
Ik heb zelf liever versterkingsbussen dat ik wel op een bepaald tijdstip mee kan dan betere spreiding over het uur met regelmatig rituitval.
Je kan toch dezelfde bussen die nu als versterking rijden ook meer verspreid inzitten daar heb je geen extra personeel voor nodig...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Er zal toch wel een reden (berekening) achterzitten dat Hermes geen gelede bussen bestelt :Y
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Volgens mij wilde de provincie op de streek-hov geen geleden wagens. Dat was ook al een probleem voor de brabantliner. De "gewone" streeklijnen hebben meestal geen geleed nodig.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chrysa »

Op de Brabantliner zaten nooit gepland gelede bussen, alleen met evenementen in de Jaarbeurs.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

waldo79 schreef: wo 14 sep 2022, 11:04 Er zal toch wel een reden (berekening) achterzitten dat Hermes geen gelede bussen bestelt :Y
Ja, waarin het financiële plaatje waarschijnlijk het belangrijkst is geweest en niet het reizigerscomfort en veiligheid.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De vervoerder doet wat de opdrachtgever eist, en meer alleen als het de vervoerder geld oplevert. Het zal de vervoerder zeker geen geld opleveren om grootschalig gelede bussen in te zetten als de opdrachtgever dat niet eist. Bovendien is dit waarschijnlijk een probleem dat slechts enkele weken aanhoudt, dus dat gaat de vervoerder niet met een permanente oplossing aanpakken.

Volgend jaar zijn weer provinciale statenverkiezingen, nieuwe kans om Brabant eindelijk eens op een ander pad qua OV te zetten ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Er zit echter 1 maar. In de voorwaarden van de concessie staat dat de reiziger die een rit maakt die langer dan 15 minuten duurt een zitplaats moet hebben. En die aan 15 minuten zit je vrij snel bij een streekdienst.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chrysa »

Niemand weet dat volgens mij, maar daar kan je ook gewoon compensatie voor claimen. Ik stapte een tijdlang bij de 1e halte na het station van Breda in, zo heb ik toch een euro of 50 bij elkaar gestaan voor in totaal een kwartiertje wat formuliertjes invullen.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

regenmaker schreef: do 15 sep 2022, 07:02
waldo79 schreef: wo 14 sep 2022, 11:04 Er zal toch wel een reden (berekening) achterzitten dat Hermes geen gelede bussen bestelt :Y
Ja, waarin het financiële plaatje waarschijnlijk het belangrijkst is geweest en niet het reizigerscomfort en veiligheid.
Gelede bussen zijn minder comfortabel dan normale voertuigen, moet je natuurlijk wel mee kunnen met de bus.
ZO6176 schreef: do 15 sep 2022, 15:31 Er zit echter 1 maar. In de voorwaarden van de concessie staat dat de reiziger die een rit maakt die langer dan 15 minuten duurt een zitplaats moet hebben. En die aan 15 minuten zit je vrij snel bij een streekdienst.
Daarnaast hebben gelede bussen nauwelijks meer zitplaatsen, dan kun je beter met https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Setr ... E_Business of andere bussen met 3 assen (zoals in Scandinavie veel rondrijden)
Chrysa schreef: do 15 sep 2022, 15:32 Niemand weet dat volgens mij, maar daar kan je ook gewoon compensatie voor claimen. Ik stapte een tijdlang bij de 1e halte na het station van Breda in, zo heb ik toch een euro of 50 bij elkaar gestaan voor in totaal een kwartiertje wat formuliertjes invullen.
Bij Hermes kun je geen compensatie aanvragen voor te lang staan in de bus.
Suus schreef: do 15 sep 2022, 13:51
Volgend jaar zijn weer provinciale statenverkiezingen, nieuwe kans om Brabant eindelijk eens op een ander pad qua OV te zetten ;)
Verwacht eerlijk gezegd dat Brabant een BBB bastion wordt ;)
ZO6176 schreef: wo 14 sep 2022, 13:16 Volgens mij wilde de provincie op de streek-hov geen geleden wagens. Dat was ook al een probleem voor de brabantliner. De "gewone" streeklijnen hebben meestal geen geleed nodig.
regenmaker schreef: wo 14 sep 2022, 06:43 Je kan toch dezelfde bussen die nu als versterking rijden ook meer verspreid inzitten daar heb je geen extra personeel voor nodig...
Nee, want met versterkingsbussen kun je dagafhankelijk rijden, dus op maandag&vrijdag niet en dat scheelt weer in schaars personeel.
Lijn 10/18/19 kunnen op zich wel geleed materieel gebruiken, bij Arriva lijn 99 en 156 op bepaalde ritten. Is volgens mij een bewuste keuze van de vervoerders om geen gelede bussen in te zetten in Brabant.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Lijn 18 (en ik denk ook 19) hebben veel reizigers naar het belastingkantoor, de scholen rondom de ring en asml. Na asml zitten er niet veel reizigers meer in de bus.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

Lijn 18 heeft na ASML inderdaad niet zo veel reizigers meer.
Lijn 19 heeft ook uit Bladel en Eersel de nodige reizigers in de ochtendspits, gister moest die lijn reizigers laten staan vanaf Eersel ;) Voorganger de 150 had ook altijd de nodige passagiers.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Is er dan niet iets te bedenken dat de 119 na asml leeg doorrijdt en dan vanaf Eersel terug. En in de middag andersom?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Wat is een bbb bastion?
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

BBB is boer burger beweging. De peilingen voor de verkiezingen van provinciale staten geven aan dat er massaal gestemd gaat worden op die partij
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

En wat voor gevolgen heeft dat voor OV?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Suus schreef: do 15 sep 2022, 13:51 De vervoerder doet wat de opdrachtgever eist, en meer alleen als het de vervoerder geld oplevert. Het zal de vervoerder zeker geen geld opleveren om grootschalig gelede bussen in te zetten als de opdrachtgever dat niet eist. Bovendien is dit waarschijnlijk een probleem dat slechts enkele weken aanhoudt, dus dat gaat de vervoerder niet met een permanente oplossing aanpakken.
Dit is zeker geen tijdelijk probleem, maar het is het hele jaar buiten de vakanties en voor corona al een probleem dat tijdens de spitsuren de scholieren tegen de deur geplakt staan. Nu met de vakantiedienstregeling wordt dit alleen maar versterkt.

Daarnaast gaat ASML verdubbelen naar 35000 werknemers, dus ik wens Hermes succes de komende jaren. Snel een nieuwe vervoerder selecteren, want dat destijds maar 1 vervoerder heeft ingeschreven is niet goed geweest voor de kwaliteit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

De andere vervoerders hebben wel allemaal genoeg personeel? Ik denk dat de provincie de vervoerder wat meer vrijheid moet geven wat betreft lijnenloop, materieelinzet etc. Het slaat nergens op dat op de 300-lijnen geen geleed mag rijden. De 171 en 172 zijn hov geworden maar wat is er extra hov aan. De goedlopende 321 moest perse via woensxl. Terwijl de reiziger liever over de A270 ging Lijn 324 is een hov-lijn maar gaat nog via de Burgh. Wat is de rijtijd verbetering ten opzichte van destijds lijn 10?
Perks
Berichten: 17
Lid geworden op: do 15 sep 2022, 17:54
Locatie: Eindhoven e.o (NL)

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Perks »

Zag hier bij Hermes dat de meeste incheck apparatuur al is geüpdatet, maar nog niet geschikt gemaakt voor OVpay, er staat in elk geval al het logootje van Transdev klaar en de verschillende betaalmethodes, net zoals in AML gebied. *O*
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Alleen die naam Transdev...
Maar ja over een aantal jaar zijn we eraan gewend. Is AML de eesste concessie waar Transdev de officiële naam gaat dragen?
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Nee, Gooi- en Vechtstreek draait al onder de naam Transdev.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

ZO6176 schreef: do 15 sep 2022, 19:09 De andere vervoerders hebben wel allemaal genoeg personeel? Ik denk dat de provincie de vervoerder wat meer vrijheid moet geven wat betreft lijnenloop, materieelinzet etc. Het slaat nergens op dat op de 300-lijnen geen geleed mag rijden.
Staat dat ergens in de concessie? Dat wist ik niet eens.
ZO6176 schreef: do 15 sep 2022, 19:09De 171 en 172 zijn hov geworden maar wat is er extra hov aan.
Route over vrijliggende busbaan, de valkenswaardlijnen vind ik wel een voorbeeld van HOV
ZO6176 schreef: do 15 sep 2022, 19:09De goedlopende 321 moest perse via woensxl. Terwijl de reiziger liever over de A270 ging
Dat heeft weer te maken met voldoende bussen aanbieden op de HOV baan over de Sterrenlaan en Europalaan ivm aanleg van busbanen, die eigenlijk niet nodig waren voorbij het Summa College.
ZO6176 schreef: do 15 sep 2022, 19:09 Lijn 324 is een hov-lijn maar gaat nog via de Burgh. Wat is de rijtijd verbetering ten opzichte van destijds lijn 10?

Lijn 324 vind ik misschien wel de meest waardeloze HOV lijn, juist de inzet van streekmaterieel op die route via de Burgh is niet echt een succes naar mijn mening, al is elektrisch geleed helemaal niet nodig op die lijn. Sowieso ben ik geen fan van de elektrische bussen, had destijds daar niet voor gekozen omdat de actieradius echt nog te beperkt was, maar goed dit was een prestigieuze wens van de provincie ;)
regenmaker schreef: do 15 sep 2022, 19:00
Suus schreef: do 15 sep 2022, 13:51 De vervoerder doet wat de opdrachtgever eist, en meer alleen als het de vervoerder geld oplevert. Het zal de vervoerder zeker geen geld opleveren om grootschalig gelede bussen in te zetten als de opdrachtgever dat niet eist. Bovendien is dit waarschijnlijk een probleem dat slechts enkele weken aanhoudt, dus dat gaat de vervoerder niet met een permanente oplossing aanpakken.
Dit is zeker geen tijdelijk probleem, maar het is het hele jaar buiten de vakanties en voor corona al een probleem dat tijdens de spitsuren de scholieren tegen de deur geplakt staan. Nu met de vakantiedienstregeling wordt dit alleen maar versterkt.

Daarnaast gaat ASML verdubbelen naar 35000 werknemers, dus ik wens Hermes succes de komende jaren. Snel een nieuwe vervoerder selecteren, want dat destijds maar 1 vervoerder heeft ingeschreven is niet goed geweest voor de kwaliteit.
Problemen waren er inderdaad voor corona ook al in beperkte mate, met name bij evenementen in Eindhoven. Maar nu met de personeelstekorten begint het wat structureler te worden.
Het lijkt me vrijwel onmogelijk om een nieuwe vervoerder te selecteren, tot minstens december 2026 blijft Hermes rijden *bus*
ZO6176 schreef: di 30 aug 2022, 15:28 Niet alleen daar. Probeer maar eens in Hoogeloon of zo te komen. Het door arrivabas geschetst gebied zijn gewoon hele kleine dorpjes. Net als rondom Hoogeloon.
Evenzo is het een "wereldreis" op het kleine stukje Eindhoven - Oirschot. Ook het gebied ten zuiden van Someren en ten noorden van Oss stellen niet zoveel voor. Vandaar dat ik zeg dat het op die paar lijnen na een dunbevolkt gebied is.
Hoogeloon heeft in het verleden wel een lijnbus gehad tussen Valkenswaard-Veldhoven-Hoogeloon maar is na n jaar weer vervangen door een buurtbus -0- https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... aard_Markt
CamilleKreemers schreef: do 15 sep 2022, 17:16 En wat voor gevolgen heeft dat voor OV?
Denk eigenlijk wel positief, de Boer Burger Beweging wil op het platteland ook OV behouden. Vandaag nog het belang van internationaal spoor aangekaart https://twitter.com/BoerBurgerB/status/ ... B3oF9H5vcw
ZO6176 schreef: do 15 sep 2022, 16:53 Is er dan niet iets te bedenken dat de 119 na asml leeg doorrijdt en dan vanaf Eersel terug. En in de middag andersom?
Zou misschien kunnen? Lijn 119 zie ik het liefst nog 1x in het centrum stoppen bij de Keizergracht en Vrijstraat. Bus rijdt zelden tot nooit een andere route naar het station.
regenmaker schreef: do 15 sep 2022, 19:00 Nu met de vakantiedienstregeling wordt dit alleen maar versterkt.
Ik mis heel erg in deze regio hyperspitsversterkers via de snelweg, zoals vroeger lijn 120 en 198.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Gelede 9247 rijdt vanochtend op lijn 322.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten