Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

In het kader van alle vol meldingen die chauffeurs hebben gedaan is er binnen de mogelijkheden per vandaag een kleine opschaling. Er rijden wat extra's op 318 en 322. En wellicht daarom ook de gelede MAN.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

ZO6176 schreef: ma 19 sep 2022, 08:40 De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Gelede 9247 rijdt vanochtend op lijn 322.
Ik zie hem elke ochtend rijden op de A50 bij Veghel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Dat is inderdaad een rit een rit vanaf Uden, vanaf Gemert is over de A50 ook gewoon niet sneller.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Status Eindhoven CS: 7:55
- Lijn 8 propvol
- Lijn 14 propvol
- 2x lijn 119 (word nu eindelijk ook versterkt) en 18 propvol
teun schreef: di 20 sep 2022, 07:34 Dat is inderdaad een rit een rit vanaf Uden, vanaf Gemert is over de A50 ook gewoon niet sneller.
Ja daar kwam ik ook achter, dus had mijn bericht al aangepast voordat je jouw reactie had geplaatst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jasper073 »

Ik ben reuze benieuwd wanneer bij Hermes nou die nieuwe Generatie VDL Citea bussen gaan komen/rijden.
Volgens vdlgroep.com vanaf dit jaar in verschillende steden en gebieden worden ingezet "Nederland (Eindhoven/Amsterdam)" Ik zag 2 of 3 weken geleden zo'n bus helemaal grijs beplakt (test bus) bij halte staan van Lijn 70 Transferium De Vliert zag er heel apart uit in het echt dan foto's op internet haha
Laatst gewijzigd door Jasper073 op do 22 sep 2022, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Vandaag was het in Eindhoven ook erg druk, ik zat een bomvolle lijn 7 tot aan de Theo Koomenlaan en de 14 die ik vanaf de Gagelstraat wilde nemen zat zo vol dat wij voorbijgereden werden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ik had om 9:36 uur lijn 319 vanaf station Eindhoven die eveneens rampok was tot Veldhoven, daarna was het nog maar een handjevol reizigers.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Ook als we een volledige winterdienstregeling rijden blijven we met genoemde problemen zitten. Forensen en scholieren willen allemaal op dezelfde tijd met de bus. Forensen en scholieren hebben in veel gevallen dezelfde buslijn nodig. En na een paar (of iets meer) haltes stroomt de bus leeg. Omdat alle scholen op dezelfde pieken mbt starttijd is er niet tegenaan te bussen en ook niet tegenaan te versterken. Simpelweg het materieel en het personeel (normaal gesproken ook niet) er niet voor is. Wat dat betreft is de middagspits veel beter te behappen, omdat die vele gespreider plaats vindt.

En ja, het is extreem vervelend en echt druk. Helaas is dat niet alleen voor de reiziger zeer vervelend, maar ook voor ons chauffeurs! Reken maar dat wij er flink van balen dat we zoveel mensen moeten laten staan. Reken maar dat wij dit ook veelvuldig kenbaar maken op diverse manieren. En gelukkig is er binnen de mogelijkheden sinds maandag al weer een beetje meer inzet op lijn 318 en 322 bijvoorbeeld.

Nog even doorbijten.... allemaal! En heb een beetje respect voor de buschauffeur, hij/zij doet echt zijn best en rijdt zeker niet voor de lol een halte voorbij waar mensen staan te wachten.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Gelede 9246 is gestrand bij de halte eckartdal als lijn 322 Uden - Eindhoven
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Voor de tweede keer deze week kon mijn dochter niet mee met lijn 322 van woensxl naar Nuenen. Bus rijdt halte voorbij omdat deze dus vol zit. Weer de school maar gebeld dat ze weer later is.
@huibf: waar kunnen we dit melden
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Hopelijk de komende week de laatste ellendige week, want:

Vanaf 2 oktober gaan we weer de winterdienstregeling rijden. Het betreft de 'huidige winterdienst', dus die we van januari t/m juni ook reden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Maar zijn er dan nu ineens wel genoeg chauffeurs? Eerst zou de vakantiedienstregeling tot eind oktober gelden. Of krijg je her en der uitval?
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

vanaf begin oktober zijn het aantal chauffeurs dat op vakantie is en snipperdagen heeft een flink stuk minder en dus kunnen we meer diensten weg rijden. Airport heeft nog extra diensten (net als de afgelopen maanden) die in aparte diensten zitten. Dat zullen de diensten zijn die, indien nodig, als het eerst sneuvelen DENK ik.

Laten we toejuichen dat er in elk geval weer veel meer gaat rijden en hopen dat dienstuitval zo weinig mogelijk voor komt.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Dat juich ik ook zeker toe. De dienstregeling begin dit jaar was voor zover ik of een van mijn familieleden gebruik van maakt voldoende.
Mijn dochter kan geen verre afstanden fietsen. Als ze dat doet valt ze flauw van de fiets. Normaal pakt ze lijn 2 vanaf het belgieplein naar woensxl en van daar de 322. Alleen is lijn 322 daar dan net weg. Dus gaat ze op de fiets naar woensxl en dan de 322. Die rijdt slecht 1 keer per half uur en als deze dan nog vol zit is dit extra vervelend. Overigens waren afgelopen vrijdag nog meer klasgenoten te laat omdat ze niet met hun bus mee konden.
Laatst gewijzigd door ZO6176 op za 24 sep 2022, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Positief nieuws, bedankt voor het delen Hans. *bus*
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Hans schreef: vr 23 sep 2022, 22:37 Hopelijk de komende week de laatste ellendige week, want:

Vanaf 2 oktober gaan we weer de winterdienstregeling rijden. Het betreft de 'huidige winterdienst', dus die we van januari t/m juni ook reden.
Maar dat is dan toch nog fors minder DRU dan wat door de provincie is afgesproken in de concessie. Laten we dat niet vergeten.

Overigens die drukte is met wat extra geleed goed op te lossen... Helaas is de nieuwe instroom weer niets van geleed. Dat is en blijft echt struisvogel gedrag.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Kan door nasleep corona niet de lagere dru niet worden verklaard? Daarnaast, kan een gelede wel rijden wat een standaardbus doet?
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Volgens mij wel. Ik heb van een aantal chauffeurs begrepen dat de citea door hun extra lengte (13 ipv 12 meter) niet handig is overal. Met name lijn 5 zou een probleem zijn.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Bij de meeste standaardbussen die tot 13 meter verlengd aangeboden worden gaat die ene meter verschil vooral in de wielbasis zitten. Een langere wielbasis heeft vrijwel altijd sterke invloed op de wendbaarheid van het voertuig, zeker in straten waar elke centimeter telt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom024 »

Die extra meter (13m vs. 12m) levert inderdaad met name een langere wielbasis op. Een gelede bus rijdt min of meer als een 12m standaardbus, met een 13m is het vaak goed opletten.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Een 13 meter heeft een langere wielbasis en daardoor heb je iets meer ruimte nodig in de bocht. Als je die ruimte maar pakt is er niets aan de hand. Ook niet op lijn 5. Of het praktisch is, is een ander verhaal. Op lijn 5 met de vele kinderwagens is meer staruimte en een extra deur wel handiger.

Over geleed, het volgt van zelf. Soms even iets meer ruimte pakken, maar dat is vrijwel verwaarloosbaar. In het verleden hebben we zelfs op lijn 3 (toen Lievendaal-Blixembosch), lijn 5 en lijn 19 (de huidige lijn 3) geregeld met geleed gereden.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Volgensmij is geleed bijna nergens een probleem. Vooral voor lijn 5 is de lastigste. Hoewel ik geen chauffeur beaamt Hans dit dus.
Geleed is natuurlijk duurder maar kan soms het verschil maken.

Het 'geluk' is dat lijn 404 407 en 408 niet op zaterdag rijden en dus inmiddels ingezet worden op lijn 2 en 4.omdat de 402, 403, 405 en 406 in de weekenden ook minder rijden rijden ze ook op 7, 8, 17.

De inzet van het geleed is sinds de test van be-in be-out op lijn 407 en 408 ook nog wat strakker. Op deze lijnen moet nu dit materieel rijden (ook concessievoorwaarden) omdat er extra sensoren in deze bussen zitten voor deze test.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Nee de geleden rijden al tijdje niet meer op 3, 7, 8 en 17. Inderdaad wel op 2 en 4.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Klopt. Eigenlijk ook breed dat ze dat niet meer doen, terwijl er voldoende vrij zijn in het weekend.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Maar op 3 en 8 zijn deze in het weekend toch niet nodig?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten