Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Als een paar mensen iets langer moeten wachten op de 305 en moeten staan maar daardoor andere lijnen blijven rijden, dan lijkt mij het dat waard. Ik kom ook genoeg vrijwel lege 305'en tegen. Ook maar schrappen dan? Dan kunnen ze op drukkere tijden rijden.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

_O_ inderdaad ook maar schrappen dan :mrgreen:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Begin eerst maar met dat idiote achter elkaar rijden van 305 en 306 tussen Veghel en Uden. Daar valt al best wel veel winst te behalen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Kun je die 306 niet koppelen aan de 99?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Maar dan ben je nog steeds tussen Veghel en Uden achter elkaar aan het rijden
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Paar jaar terug hadden de 305/306 idd mooi een kwartierdienst tussen Veghel en Uden. Dat zal wel aangepast zijn vanwege overstappers in Uden, de 306 was er volgens mij altijd als de overige bussen er niet waren. Dus ik weet niet wat wijsheid is. Door het spreiden raak je dan wellicht een zwik reizigers kwijt door de missende overstap. Zolang alles om het half uur rijdt, valt het nog mee, dan heb je kwartier wachttijd. Maar stap je over op een lijn die maar 1x per uur rijdtz wordt het al 45 minuten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Dan kun je de 306 toch ook opheffen tussen Uden en Veghel?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Het achter elkaar rijden gebeurt alleen van Veghel naar Uden en niet andersom. Je zou de 306 ook een uitgebreidere route door Veghel en Uden kunnen geven in plaats van op te heffen. Maar in de spitsuren kan het niet uit om alleen de 305 te laten rijden. Er zijn dan ook behoorlijk wat reizigers van en naar de MBO bij De Muntelaar. De 305 en 306 rijden nu inderdaad mooi in aansluiting op de 157 en 99.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

En als je nu de 157 opheft tussen Veghel en Uden en dus 2 losse lijntjes maakt. De 306 dan via Mariaheide laten rijden?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Mariaheide had in het weekend maar een halve reiziger per dag meen ik me te herinneren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Kunnen we eigenlijk niet stellen dat Volans/Bravo Direct slachtoffer is van z'n eigen succes en dat helaas de zwakkere parallel rijdende streekbus daar evenzo het slachtoffer van is?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

regenmaker schreef: di 18 jan 2022, 07:17 Mariaheide had in het weekend maar een halve reiziger per dag meen ik me te herinneren.
Klopt. Maar dan 306 alleen doordeweeks. In het weekend lijken me 4 bussen per uur tussen Veghel en Uden teveel.
Maar vanuit 's-Hertogenbosch ben je via Oss vlugger in Uden dan met de 306.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

In de omgekeerde richting doe je er juist langer over met de trein. Ik zou juist de 158 doortrekken via Mariaheide naar Uden. De route via Mariaheide is niet echt Bravo Direct waardig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Voor Mariaheide is halte Veghel, Hintelstraat een prima alternatief; is een kwartier lopen of vijf minuten fietsen vanaf de kerk van Mariaheide. Lijn 157 heeft in mijn ogen geen enkel nut daar.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Hoeveel reizigers trekt Mariaheide door de weeks. Mochten dat maar 5 zijn dan maar alles opheffen en kunnen die paar reizigers het alternatief van phs pakken.
PHS

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Net 18 euro verdiend met een overstap :mrgreen:

De 322 richting Eindhoven reed met +5/+6, waardoor ik mijn vijf minuten overstaptijd in Eindhoven in rook zag opgaan.

Gelukkig kon ik op Nuenen Centrum overstappen op de 6 die er vlak achteraan zit in de dienstregeling. De 6 die zes minuten sneller is dan 'Bravo Direct'-lijnen 322 en 404. En zo 'haalde' ik mijn overstap op Eindhoven alsnog: zij het dat de trein allang was opgeheven en ik er alleen een dikke GtbV-claim mee win (A)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Etienne schreef: di 18 jan 2022, 07:47 Kunnen we eigenlijk niet stellen dat Volans/Bravo Direct slachtoffer is van z'n eigen succes en dat helaas de zwakkere parallel rijdende streekbus daar evenzo het slachtoffer van is?
Is dat zo ? Of is de zwakkere parallel rijdende streekbus in frequentie achteruit gegaan bij de invoering van de snellere lijn ?
Je kan het ook andersom stellen, was de snellere buslijn ook een succes als de langzamere bus een gelijke of zelfs hogere frequentie had gekregen.
wat zou er zijn gebeurd als de directlijn 1x per uur zou rijden en de langzame bus 4x per uur ?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Ik denk wel dat het kan. Ik heb vanaf 2004 in Fogeltown zelf zien gebeuren. Lijn 21 was toen de basislijn van Uden naar Eindhoven, lijn 121 reed als sneldienst op werkdagen overdagen. Op het moment dat de 121 op alle dagen ging rijden zag je de 21 leegstromen, ook al was de frequentie van de 121 toen nog bescheiden met ook 2x per uur buiten de spits, en de 21 idem (in de vakantieperiode volgens mij 1x per uur). Met de komst van de 122 werd voortaan vol ingezet op de sneldiensten en de nieuwe route via Woensel was waarschijnlijk de laatste nekslag voor de 21. Mijn favoriete buslijntje :cry: Ben iig blij dat ik een haltebord heb kunnen bemachtigen via een niet nader te noemen iemand (you know who you are), die moet ik inlijsten en een keer ophangen aan de muur.
"Een touringcar is geen bus"
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

In Ledeacker is gisteren een buurtbuschauffeur onwel geworden, tegen een boom gebotst en overleden; reanimatie mocht niet meer baten. :cry: Er was 1 passagier; die is ongedeerd gebleven. klik
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Jeetje, je zal tijdens vrijwilligerswerk om het leven komen, dat is nog eens extra erg. Het moet ook traumatisch zijn geweest voor de passagier die in het busje zat. Alle sterkte aan de betrokkenen en de omgeving van het slachtoffer!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Damn. Ik kan me nog de aftermath in Malvert, NIjmegen herinneren toen een chauffeur van Breng onwel werd en frontaal twee huizen ramde. Ik liep daar later die avond toevallig aan voorbij...it was not pretty.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

regenmaker schreef: ma 17 jan 2022, 17:25 Het achter elkaar rijden gebeurt alleen van Veghel naar Uden en niet andersom.
Jawel hoor, andersom net zo goed, zie het de hele dag door en dat zie je ook bij OVInfo terug als je bijvoorbeeld de halte Velmolenweg pakt. Ze liggen misschien twee minuten minder ver uit elkaar, afhankelijk van spits of dal.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Ik had het specifiek over het weekend en de avonduren. Doordeweeks overdag rijdt de 305 toch elk kwartier, dus dan zijn er sowieso meer reisopties. Het gat is doordeweeks richting Veghel ook meer dan enkele minuten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Maar wat is dan het probleem om in de avonduren en in het weekend de 306 in te korten tot Veghel?
Er wordt aangegeven dat grote groepen scholieren het noodzakelijk maakt om dan dubbel te rijden maar waarom dan niet alleen op dat tijdstip? Ik blijf erbij dat het voor de avond en in het weekend verspilling is van dru.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik blijf erbij dat je de Volans Oss - Uden/Veghel - Eindhoven en Den Bosch - Veghel/Uden - Nijmegen moet creëren. Daarnaast is de kracht van HOV niet om altijd de grootste keten te verbinden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 29 gasten