Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PHS »

teun schreef: wo 11 nov 2020, 12:23 De provincie heeft overigens eergisteren nog een proefballonnetje de wereld ingeslingerd, de Brainportlijn. Van de details hebben ze het niet zo, maar het lijk erop dat het een soort zelfrijdende (snelweg)bus in en rond Eindhoven moet worden die schijnbaar geen eigen infrastructuur nodig zou hebben maar deze toch gaat krijgen.
Aha, dus dát zitten de ambtenaren te doen op het Provinciehuis in Den Bosch :roll:

Het bizarre is dat dit geen verkiezingsstunt van een willekeurige politieke partij is, maar een semi-serieus plan vanuit GS om subsidie los te peuteren.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gothic-Writer »

Ik heb een beter voorstel voor de gedupeerde Christoph van der Maat: GA WEG!!!!

Oh en: stop met het gebruiken van drugs!!! (Het hebben van macht is efficiënt aan drugsgebruik).
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door RnBn »

De grootste grap vind ik nog wel dat de grootse corridor die aangegeven wordt ongeveer de route van de huidige lijn 20 volgt terwijl die lijn de laatste jaren steeds verder beperkt wordt in het aantal ritten door tegenvallende reizigersaantallen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Was nieuwsgierig naar de Bravo fiets, ik had er langs de Bredaseweg en Dongenseweg in Tilburg zien staan. Zie ik dit aan kosten:

Hoe werkt het?
Om een Bravofiets te gebruiken, heb je de Hopperpoint-app nodig. Hiermee plan, reserveer en betaal je jouw fiets. Het instaptarief is € 1,- en vervolgens betaal je per 30 minuten € 1,-. Met een maximum van € 10,- per dag.


Ik weet nu al de uitkomst van deze pilot. :Y
🍉
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gothic-Writer »

Je hebt overigens ook nog een creditcard nodig om in die app iets te kunnen doen.


Dat terzijde, ik rijd ongeveer 5 dagen per week langs de fietsen bij de halte Jules Verneweg/Bosschweg Tilburg. Hier staan acht van die fietsen gestald. Sinds het moment van plaatsing, is er zover ik het heb kunnen constateren, niet één fiets daarvan gebruikt. Het is mij ook een wonder dat ze nog niet gesloopt of iets dergelijks zijn.

Daarnaast moet er ook eens aandacht komen voor de effecten van dit soort "projecten".
Op het korte termijn is het allemaal leuk en aardig, hoewel het aantal leenvoertuigen (fietsen/scooters/steps en dergelijke), momenteel de pan uit rijzen, wordt dit gezien als een "aanvulling" op het huidige openbaar vervoeraanbod.
Op het langere termijn zijn dit soort projecten helemaal geen aanvulling. Sterker nog, het is zelfs een slinkse aangelegenheid om het huidige systeem nog verder weg te krijgen.

Maar goed, wat wil je als je in een tijdsbestek van nog geen 14 jaar je budget met 85 % omlaag gooit.
Op het moment dat er begonnen werd met die achterlijke "concessies" was het budget: €200.000.000 per concessie.
Brabant heeft er 3, dus €600.000.000. Inmiddels is het budget voor de drie concessies €90.000.000, of te wel €30.000.000 per concessie.

Nu weet ik vrij zeker dat er reacties komen als: "Ja maar, de markt was toen anders"/"Het ging toen beter met de economie en nu niet......" bla bla bla.

Het punt is, het openbaar vervoer staat op het punt te verdwijnen en niemand doet iets.

("Ik denk niet dat ze het openbaar vervoer zomaar kunnen laten verdwijnen........)ja en elites en oligarchen zijn niet bezig om de mensheid uit te roeien!!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vind de inslinking van 600 miljoen naar 90 miljoen best fors. Waar haal je dit vandaan?

Echter heb je dan nog steeds best veel subsidie. GD heeft in totaal maar 50 miljoen beschikbaar voor het busvervoer en Fryslan heeft ongeveer 30 miljoen beschikbaar. En daar heb je ook nog fors minder mensen wonen, die verder moeten reizen.

Wat is de ideale oplossing dan?
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Post »

Gothic-Writer schreef: do 12 nov 2020, 00:31 station=Opheusden]Op[/station] het moment dat er begonnen werd met die achterlijke "concessies" was het budget: €200.000.000 per concessie.
Brabant heeft er 3,
Ik heb geen idee waar je het bedrag van €200.000.000 vandaan hebt, maar ik vind het voor een concessie zoals de regio Eindhoven een belachelijk hoog bedrag.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PHS »

teun schreef: wo 11 nov 2020, 12:23 De provincie heeft overigens eergisteren nog een proefballonnetje de wereld ingeslingerd, de Brainportlijn. Van de details hebben ze het niet zo, maar het lijk erop dat het een soort zelfrijdende (snelweg)bus in en rond Eindhoven moet worden die schijnbaar geen eigen infrastructuur nodig zou hebben maar deze toch gaat krijgen. Opmerkelijk: netto moet het ook nog eens banen gaan opleveren.

Het een en 't ander leest u hier: https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/v ... tcampussen

Het geheel hoopt de provincie met een kleine miljard vanuit het rijk te financieren. *O*
Op de website van het OV-Magazine staat ook het position paper van de provincie Noord-Brabant: klik.

Ik weet niet waar ik het meest om moet lachen (of huilen) van dit rapport, maar toch één voorbeeldje: de provincie wil station Eindhoven Centraal weer hernoemen, en wel tot Eindhoven Internationale Knoop XL.
Hoe verzin je het :') :') :')
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Roeland »

Dat lijkt wel hetzelfde kaliber als Berghem Piekenhoef XL.
Met natuurlijk een rechtstreekse ICD naar Oeteldonck Centraal

Had trouwens nooit geweten dat Prins Carnaval-kandidaten zich op 11-11 ook al met spoorplannen profileren :cry:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Wubbo »

Gothic-Writer schreef: do 12 nov 2020, 00:31Maar goed, wat wil je als je in een tijdsbestek van nog geen 14 jaar je budget met 85 % omlaag gooit.
Op het moment dat er begonnen werd met die achterlijke "concessies" was het budget: €200.000.000 per concessie.
Brabant heeft er 3, dus €600.000.000. Inmiddels is het budget voor de drie concessies €90.000.000, of te wel €30.000.000 per concessie.
Zijn dit bedragen per jaar? En hoe is de ontwikkeling geweest in het aantal vervoerde reizigers of reizigerskilometers?
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Veel bussen in Den Bosch hebben al zo'n scherm bij de chauffeurs
Het valt mij nog wel op dat ook al hebben ze die dingen bij sommige chauffeurs nog steeds achterin in moet stappen
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Selivio »

Is het daar ook niet dat je officieel pas weer voorin mag instappen zodra alle bussen een scherm hebben, ter voorkoming van verwarring bij de reizigers?
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

In Tilburg heb ik al een paar keer voorin mogen stappen. Nu is Tilburg geen Den Bosch, but you got the point.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Hainje schreef: wo 11 nov 2020, 23:12 Was nieuwsgierig naar de Bravo fiets, ik had er langs de Bredaseweg en Dongenseweg in Tilburg zien staan. Zie ik dit aan kosten:

Hoe werkt het?
Om een Bravofiets te gebruiken, heb je de Hopperpoint-app nodig. Hiermee plan, reserveer en betaal je jouw fiets. Het instaptarief is € 1,- en vervolgens betaal je per 30 minuten € 1,-. Met een maximum van € 10,- per dag.


Ik weet nu al de uitkomst van deze pilot. :Y
Het is idoot. Keer op keer miskleunen. Bravofiets Eindhoven is weer ter ziele. En wat doen ze. Verder uitrollen op andere plekken.
Budget investeren in meer OV. Ipv nutteloze projecten.
Laatst gewijzigd door huibf op zo 22 nov 2020, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hans »

Bravo Fiets, Keobike, HTM Fiets noem maar op.
Volgens mij was er al een prima functionerende oplossing tegen redelijk normale kosten en die heet OV Fiets.
Maar ja, die is van NS natuurlijk.... hokjes denken.
Oh nee, men noemt dat innovatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

OV fiets is als product inderdaad prima, maar qua beheer laat NS nog wel wat steken vallen.
Keobike heeft een aantal punten waarop het aantrekkelijker is dan OV fiets, maar eigenlijk te weinig locaties om daar echt voordeel van te hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gothic-Writer »

huibf schreef: vr 20 nov 2020, 06:43
Hainje schreef: wo 11 nov 2020, 23:12 Was nieuwsgierig naar de Bravo fiets, ik had er langs de Bredaseweg en Dongenseweg in Tilburg zien staan. Zie ik dit aan kosten:

Hoe werkt het?
Om een Bravofiets te gebruiken, heb je de Hopperpoint-app nodig. Hiermee plan, reserveer en betaal je jouw fiets. Het instaptarief is € 1,- en vervolgens betaal je per 30 minuten € 1,-. Met een maximum van € 10,- per dag.


Ik weet nu al de uitkomst van deze pilot. :Y
Het is idoot. Keer op keer miskleunen. Bravofieys Eindhoven is weer ter ziele. En wat doen ze. Verder uitrollen op andere plekken.
Bedget investeren in meer OV. Ipv nutteloze projecten.
Huib, er word toch ook werkelijk niets gedaan om de trend tegen te gaan. Er is gewoonweg geen mogelijkheid om datgene wat er beslist wordt door dan wel de overheid, dan wel hogere invloeden*, een weerwoord te geven, want dat zou vrijheid van meningsuiting zijn en dat is niet mogelijk in deze maatschappij.

Het R.O.B. is ook een wasse neus, want met name het kader van de organisatie is één op één gelijke gezind met de Provincie en zal geen enkele tegenstand bieden bij het verder verschralen van het busvervoer. (Kritiek geven op het functioneren van het kader, wordt evenmin gewaardeerd).

Ik ben van mening dat het niet meer dan een kwestie van tijd is voordat er geen enkele bus meer rond rijdt en voorzie dit binnen nu en hooguit 10 jaar.

*hogere invloeden, hiermee doel ik op bedrijven en organisaties met meer macht dan dat van de politiek.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Ok.
🍉
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Hainje schreef: vr 20 nov 2020, 00:12 In Tilburg heb ik al een paar keer voorin mogen stappen. Nu is Tilburg geen Den Bosch, but you got the point.
Ja hier ook hoor, dat je al bij veel chauffeurs gewoon weer voorin in moet stappen
en bij sommige nog gewoon niet en via achterdeur er in moet ook al zit er een kuchscherm in de bus.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Op de A50 t.h.v. Valburg reed rond 17.10 een gelede Tilburgse Citaro richting het zuiden.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Hermes heeft onlangs besloten om het dalurendagkaartje en ritkaartje niet meer als e-ticket te verkopen. Om duidelijkheid te creëren voor de reizigers heeft Arriva besloten om het dalurendagkaartje en stadskaartje ook niet meer als e-ticket te verkopen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Vanwege de lockdown blijft Arriva na 3 januari tot in ieder geval 19 januari de vakantiedienstregeling rijden. Ze zijn er alleen nog niet over uit of het de vakantiedienstregeling van dit jaar of de vakantiedienstregeling van de dienstregeling die op 3 januari 2021 ingaat gaat worden. Tot en met vrijdag zijn in ieder geval diverse scholierenlijnen geschrapt en is de frequentie van lijn 326 tussen Oosterhout en Breda in de ochtendspits verlaagd van 6 naar 4 keer per uur
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door teun »

Hermes heeft op de website nog geen informatie over het effect van de nieuwe maatregelen op de dienstregeling maar als ik een kijkje neem naar de liveinfo lijkt het erop dat er vandaag in Zuidoost Brabant geen schoolbussen gereden hebben (de 618 had nooit liveinfo maar het lijkt me een veilige aanname dat die nu ook niet rijdt). Ik ga ervan uit dat nog wel even zo blijft. Ik ben ook wel benieuwd of de nieuwe maatregelen nog effect gaan hebben op het besluit om in januari weer met de buurtbussen te beginnen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Klopt.
Staat ook op Bravo.info.
Ook Arriva rijdt met minder bussen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

De dienstregeling die op 3 januari in zou gaan word voorlopig uitgesteld. Er word doorgereden volgens de vakantiedienstregeling 2020 tot in ieder geval 19 januari
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten