Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door DDietzen »

Ik vraag me dan trouwens af hoe wordt bepaald welke aankomende bus overgaat in welke vertrekkende bus?

Met een snelle blik op OVinfo zie ik niet echt vaste doorkoppelingen: bv. de ene vertrekkende 402 komt uit de 405, de volgende komt uit de 400, de volgende uit de 401 enz.
Maar FIFO lijkt het ook niet te zijn, want het is het afgelopen jaar bijna vaste prik geweest dat een vertrekkende 405 zowat tien minuten voor vertrek al klaarstond, terwijl de 406 (die een paar minuten vóór de 405 zou moeten vertrekken) pas aan kwam kakken toen de 405 al weg was.
Wat voor strategie zit er dan achter? :?:
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door bartjemestrom »

Dat is bepaald in de omloop van de bus. Aan de hand van de omloop kan de computer zien welke lijn gereden gaat worden en kan daarna het vertrekperron aanwijzen.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Raymond »

Suus schreef:Hoe dynamisch is het busstation van Eindhoven eigenlijk?

Mijn vermoeden is een combinatie van de laatste twee, omdat haltes heel laat gecommuniceerd worden bij het beeldscherm aan het begin van het busstation, maar grote groepen reizigers op specifieke plekken van het busstation staan te wachten (en dus al een vertrekhalte vermoeden).
In aanvulling op het antwoord van Tom024: in principe hebben alle lijnen vaste haltes, maar als die bezet zijn zoekt het systeem de dichtstbijzijnde halte op. Mocht de buschauffeur toch een andere halte pakken als dat het systeem heeft toegewezen, wordt dat wel gedetecteerd en wordt op de schermen boven de bus getoond naar welk perron de bus is uitgeweken.
Suus schreef:Zijn er ook plannen om het busstation in Eindhoven te renoveren?
Er zijn wel plannen met het busstation, maar die zijn nog niet heel erg ver uitgewerkt: er moet een geheel nieuw busstation gaan komen als onderdeel van de Internationale KnoopXL (dat is nog een werknaam). Maar het is een 20-jarenproject en het is mij onduidelijk op welke termijn het busstation daarin vervangen gaat worden. In een filmpje van een half jaar geleden is wel zichtbaar dat het een ondergronds busstation moet gaan worden op de huidige locatie. Ik denk dat het busstation dus nog wel een jaartje of 10 mee moet.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Ik heb niets meer toe te voegen aan alle antwoorden op Neckerspoel in Eindhoven
Het is inderdaad ook zo dat ik niet binnen nu en 5 jaar iets zie veranderen.
Er zijn al 10tallen scenarios bedacht maar er is nog niets definitief, ik voorzie echter wel een lichtpuntje nu Eindhoven ook echt de status gaat krijgen van Internationaal Knooppunt.

Het huidige Drissysteem stamt uit 1991. Eindhoven was de eerste busstation met DRIS en Dynamische perrontoewijzing.

De omloop van de bussen liggen vast net zoals de reguliere dienstregeling, dus meestal voor 1 jaar. Er zit dus zeker een vast patroon in (werkdagen hetzelfde). Maar het is niet zo dat lijn 2 altijd repeterend aan 4 en vervolgens 17 zitten.
Het is dus niet zo dat 5 minuten voor binnenkomst wordt bepaald wat de bus gaat worden. Bij verstoringen kan er wel ingegrepen worden maar dat is zeker niet gemakkelijk, wat je hebt ook nog de chauffeur die een omloop heeft die compleet afwijkt van de materieelomloop.
In de vakantieperiode kan de doorkoppeling dus ook compleet anders zijn.
Laatst gewijzigd door huibf op wo 18 dec 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door umbusko »

Kunnen de schermen niet op zijn minst vernieuwd worden zodat ze leesbaar zijn? Ik sta nu altijd (of ja, altijd, kom er niet zo vaak :) ) naar de bussen zelf te turen, omdat de displays daarop beter leesbaar zijn dan die schermen erboven.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Schermen zijn inderdaad verschrikkelijk. Maar zou men niet beter wachten totdat de dieselbussen zo goed als voltooid verleden tijd is. Het scheelt veel in de afzuiging van de dieseldamp als de gehele vloot emissieloos is.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Normaal zitten er 3 mensen in lijn 122 buiten de spits, maar nu zitten ze tot de voorruit gepropt. :shock:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ArrivaBas »

Een Sprinter heeft de bovenleiding kapotgetrokken bij Breda-Prinsenbeek. Daarom rijdt er tot 14:00 niets tussen Lage Zwaluwe en Breda.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Zo'n vermoeden had ik al ja. :')

Meer dan een kwartier staan, dus ik kan weer geld claimen. *O*
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Ik had de vorige trein net gemist te Rvs omdat de brug open stond, valt de volgende ook uit. :(

Dan maar morgen naar Nijmegen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door JordiBrabant »

JordiBrabant schreef:Vandaag worden in ieder geval de ochtendritten van lijn Lijn 631 Rijen Station - Dongen De Volckaert met een midibus, Iveco Indcar 355 als ik het goed heb, van Kupers gereden. Het comfort is tegenover de normale Citea zeker gestegen, maar aan chipkaartapparatuur doen we niet, er worden dus geen reizigers geregistreerd. Dat wordt nog wat als aan het einde van het jaar de pot voor deze lijn leeg is. Lijnfilms hebben we niet, zelfs geen door Arriva verstrekt A4tje, een zelf geknutseld briefje moet volstaan:
Vandaag heeft Kupers een Mercedes-Benz sprinter met 12 zitplaatsen ingezet. Nu is er wel chipkaartapparatuur, maar deze staat op 'BUITEN DIENST / Lijn 631 / Rit 1001 niet gevonden in EOD'. We hebben ook een Arriva ticketapparaat - hoe heet dat ding eigenlijk? - met pinapparaat. Ondertussen is er ook netjes een A4'tje afgedrukt met het lijnnummer erop.
Daarnaast namen we in Rijen ook nog in principe de verkeerde route: in plaats van netjes om Rijen, door het centrum over de hoofdstraat, maar er waren daar toch geen haltes.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
fwgsmidt
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fwgsmidt »

vandaag in Raamsdonksveer. zag ik een ouderwetse Qliner op 134. busnummer 7791.
Hey, van die serie hebben we vorig jaar 7787 ook al gekregen. is dit een blijvertje?
Dan moet hij natuurlijk wel mooi bestickerd worden. Lijkt me een bravo direct bus en niet voor 134.

De kerstvakantie is een rustige tijd om hem te bestickeren. lijkt me.

kan iemand dit bevestigen? komen er meer?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Lijn 45 »

De 7791 en 7792 rijden tegenwoordig inderdaad in Brabant.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door JordiBrabant »

Arriva Citea 8913 is op een omloop met lijn 300 terecht gekomen. Staan er Volvo's defect in Waalwijk of is het toeval?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ArrivaBas »

Zag vanuit de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] dat er drie BYD's bij Bluekens in Breda staan. Zijn er behalve Keolis nog meer van deze bussen besteld in de Benelux?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Lijn 45 »

Welke kleur hebben ze?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ArrivaBas »

Ze zijn blauw/wit met grijze schortplaten, voor zover ik door de bekladde geluidsmuur kon zien.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

:|
Laatst gewijzigd door Jasper073 op za 11 jan 2020, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ovVeluwe »

Iets met links die weer niet werken :?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Ik krijg de foto hier niet geplaatst :(
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Hoop dat deze link wel werkt

Sneak Preview van een van de elektrische Volvo's voor Arriva Den Bosch.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Laatst gewijzigd door Jasper073 op za 11 jan 2020, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Zojuist wilde een chauffeur de busbaan tussen oude bosschebaan en Boschdijk opnieuw in gebruik nemen. De 3343 van lijn 9 richting best was de busbaan opgedraaid. De chauffeur kwam er bijtijds achter en ging toen weer achteruit richting oude bosschebaan om vervolgens weer de reguliere route weer te vervolgen.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Bij de Volvodealer in Breda staan 2 nieuwe elektrische Volvo's zoals Jasper gepost heeft, maar ook nog een stuk of 5 wit/blauwe onbestickerde BYDs. Iemand enig idee waar die voor zijn?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ArrivaBas »

Dat zijn waarschijnlijk dezelfde als deze, alleen iets meer:
ArrivaBas schreef:Zag vanuit de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] dat er drie BYD's bij Bluekens in Breda staan. Zijn er behalve Keolis nog meer van deze bussen besteld in de Benelux?
:Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door RobertT »

Ik weet niet hoeveel citaros er nog in Tilburg zijn,maar vandaag zag ik in ieder geval nog de 757 en de 776 rondrijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten