Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
het gaat mij meer om de term "tuig van de richel"
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Wat mij betreft is het tuig ja. Arriva heeft de regel van niet eten en drinken in de bus niet voor niets bedacht. Dat iemand daarover in discussie gaat snap ik al niet, maar dat een paar figuren dan verhaal willen komen halen en daarbij geweld gebruiken vind ik al helemaal niet kunnen. Mijn mening verandert niet als de chauffeur zich beneden alle maatstaven gedraagt.
Al snap ik niet dat de chauffeur eerst die vrouw met een beker drinken eruit wil hebben en vervolgens iedereen opsluit.
Al snap ik niet dat de chauffeur eerst die vrouw met een beker drinken eruit wil hebben en vervolgens iedereen opsluit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ik ben het met arrivabas eens. Zij wilde met drinken de bus in. Ik snap dat opsluiten ook wel. Waarschijnlijk heeft de chauffeur haar horen bellen en dan er een aantal verhaal willen komen halen. Tegenwoordig heb je zoveel klanten die denken dt je alles kan maken. Ik heb dat bij de Lidl ook gehad. Met complete broodjes shoarma tussen de kleding kijken. En kan je er wat van zegt krijg je een grote bek terug. Dit is een van de redenen dat ik bij Lidl weg wilde.
Maar laatst was ik met mijn dochters bij de H&M. Komt er een moeder met klein kind met ijsje de winkel binnen zetten. Kind al helemaal onder en pakt met de vieze handen wat T-Shirts vast en die zijn dan smerig. Interesseert de moeder helemaal niks.
Met andere woorden wat kun je als chauffeur zijnde nog? Alles maar accepteren, dan staat er weer dat de chauffeur alles maar toestaat.
Maar laatst was ik met mijn dochters bij de H&M. Komt er een moeder met klein kind met ijsje de winkel binnen zetten. Kind al helemaal onder en pakt met de vieze handen wat T-Shirts vast en die zijn dan smerig. Interesseert de moeder helemaal niks.
Met andere woorden wat kun je als chauffeur zijnde nog? Alles maar accepteren, dan staat er weer dat de chauffeur alles maar toestaat.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
De reiziger stopte haar beker drinken toch gewoon netjes in haar tas, dus wat is het probleem?
Gaat het mij ook om, ik vind het een overdreven reactie, laat Arriva en de politie het de komende dagen maar uitzoeken.
Alleen nemen camera's natuurlijk geen geluid op
Doet me denken aan de categorie chauffeurs die preventief de chipkaartlezers tussen haltes uitzet als er teveel jongeren in de bus zitten
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Wat voor beker is het? Met schroefdop? Een deksel? Ik denk dat er toch een reactie van die reiziger is geweest
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Je mag volgens de huisregels wel drinken in de bus, zolang het maar geen alcohol heeft. Tenminste, dat staat op de stickers die bij de instapdeuren hangen.
🍉
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Nee hoor(net als bij alle regionale vervoerders vziw...).
https://www.arriva.nl/over-je-reis/reiz ... -plichten/
https://www.arriva.nl/over-je-reis/reiz ... -plichten/
Grt. Stefan
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Wel raar dat Arriva alcohol nog benoemt. Even daarvoor zeggen ze dat alleen water mag.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Zoals Hainje al zei: op de stickers in de bussen staat alleen dat alchol niet is toegestaanSelivio schreef: ↑vr 30 jun 2023, 21:38 Nee hoor(net als bij alle regionale vervoerders vziw...).
https://www.arriva.nl/over-je-reis/reiz ... -plichten/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Overvolle bussen op de 305 met die vakantiedienstregeling. Snap niet waarom Arriva niet per direct 4x/uur gaat rijden tijdens de vakanties. Dat staat toch al in hun vervoerplan. Hadden ze al jaren eerder moeten doen, want elke keer weer hetzelfde feestje.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Dan moeten er wel chauffeurs beschikbaar zijn....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Lijkt me wel uit kunnen als er normaal 8x/uur een bus rijdt in de spitsrichting, ook 4x/uur tussen Uden en Oss en 4x/uur op de 306 (nu 2x/uur). Anders maar Van Driel of Van Gompel inhuren tijdens de vakanties.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Aangezien er in de schoolvakantieperiode normaal gesproken meer verlof/vakantie wordt uitgegeven, blijft de verhouding ongeveer gelijk.
Kortom... minder ritten, meer chauffeurs vrij.
Wat ritten erbij? Dan kom je wederom weer chauffeurs tekort. Volle bussen is zeker niet prettig, maar meer bussen laten rijden en ze vervolgens (lukraak) laten vervallen, daar wordt je als reiziger en ook als chauffeur niet vrolijk van.
Voor touringcarbedrijven is het in de zomermaanden vaak ook booming-business en ook hun chauffeurs hebben recht op vakantie.
We kunnen hier van alles roepen, maar we moeten met zijn allen in gaan zien dat het roeien is met de riemen die je hebt.
Het personeelstekort in het OV maar ook in de touringcar wereld is echt niet 1, 2, 3 opgelost (en ook elders is het personeelstekort niet snel opgelost).
Kortom... minder ritten, meer chauffeurs vrij.
Wat ritten erbij? Dan kom je wederom weer chauffeurs tekort. Volle bussen is zeker niet prettig, maar meer bussen laten rijden en ze vervolgens (lukraak) laten vervallen, daar wordt je als reiziger en ook als chauffeur niet vrolijk van.
Voor touringcarbedrijven is het in de zomermaanden vaak ook booming-business en ook hun chauffeurs hebben recht op vakantie.
We kunnen hier van alles roepen, maar we moeten met zijn allen in gaan zien dat het roeien is met de riemen die je hebt.
Het personeelstekort in het OV maar ook in de touringcar wereld is echt niet 1, 2, 3 opgelost (en ook elders is het personeelstekort niet snel opgelost).
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Je gaat mij niet zeggen dat die verhouding 75% is. Van 8x/uur naar 2x/uur. Ik ken geen andere lijnen die dat doen.
Dat er in ZOB veel ritten vervallen door personeelstekort, betekend niet dat Arriva Uden hetzelfde probleem heeft. Dat blijkt ook uit het feit dat Arriva onlangs in het vervoerplan heeft voorgesteld om de frequentie tussen Uden en Eindhoven te verhogen van 2 naar 4x/uur. Het aantal ritten dat vervalt is met name door Van Driel, maar die worden in de reisinformatie niet weergegeven als vervallen.
Dat er in ZOB veel ritten vervallen door personeelstekort, betekend niet dat Arriva Uden hetzelfde probleem heeft. Dat blijkt ook uit het feit dat Arriva onlangs in het vervoerplan heeft voorgesteld om de frequentie tussen Uden en Eindhoven te verhogen van 2 naar 4x/uur. Het aantal ritten dat vervalt is met name door Van Driel, maar die worden in de reisinformatie niet weergegeven als vervallen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Nee, ik ken de verhouding bij Arriva niet, maar ik weet wel hoe het in OV land werkt. Ik draai er inmiddels lang genoeg in mee op diverse niveau's.
Met mijn verhaal probeer ik te onderbouwen dat er nogal wat bij komt kijken en er niet al te makkelijk over gedacht moet worden van.... ze kunnen makkelijk vaker rijden.
Als je de ins en outs van een bedrijf / stalling niet kent, kan je daar van buitenaf moeilijk over oordelen.
Met mijn verhaal probeer ik te onderbouwen dat er nogal wat bij komt kijken en er niet al te makkelijk over gedacht moet worden van.... ze kunnen makkelijk vaker rijden.
Als je de ins en outs van een bedrijf / stalling niet kent, kan je daar van buitenaf moeilijk over oordelen.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Oh ja... en zoals je wellicht hebt gelezen rondom de vervoersplannen die recent hier verschenen, meldde Huib al dat het hoogst onzeker is dat die plannen in werking gaan treden nog dit jaar. Als gevolg van ... personeelstekort.
Geen idee wat daar momenteel de status is van het al dan niet opschalen van de dienstregeling per 27 augustus bij Arriva en Hermes.
Geen idee wat daar momenteel de status is van het al dan niet opschalen van de dienstregeling per 27 augustus bij Arriva en Hermes.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Bij Hermes is het vrij dramatisch gesteld met het personeelstekort de laatste dagen. Zelfs met de vakantiedienstregeling vandaag viel de 322 uit en laat dat nou een mogelijk alternatief zijn als de 305 overvol zit. Ook de rit van 18:27 naar Uden op de 305 zit propvol.
Ik ben wel benieuwd of ze bij Arriva ook de nieuwe dienstregeling gaan uitstellen. Ik mag hopen dat ze dat per concessie of het liefst per stalling bekijken.
Ik ben wel benieuwd of ze bij Arriva ook de nieuwe dienstregeling gaan uitstellen. Ik mag hopen dat ze dat per concessie of het liefst per stalling bekijken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
De nieuwe dienstregeling is vanwege de personeelstekorten doorgeschoven naar December en gaat dus niet per 27 augustus in. Vooral Oost Brabant heeft last van grote tekorten. In West Brabant is dat wat minder maar ook daar is niet genoeg personeel om op te schalen.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ja, 10-12 uitgevallen diensten op stalling Den Bosch per dag is niet ongewoon. Uden heeft er meestal zo'n stuk of 5.
🍉
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Die chauffeurs werken natuurlijk niet op een lijn maar op het hele pakket van een stalling, sommige lijnen schalen nauwelijks af in de vakantie dienstregeling, zo zijn er weinig lijnen die als ze 1x/uur rijden afschalen in de vakantie. Daarnaast zijn de meeste lijnen ook niet van een stalling maar worden ze door twee of meer stallingen gereden, zo kan het zijn dat de stalling in Uden in de vakantie een aantal ritten van Den Bosch over neemt omdat ze daar minder afschaling van ritten hebben. Daarnaast is er ook nog de flexibele schil die wisselt van stalling als daar de noodzaak voor is, die kunnen natuurlijk in de vakantie ook doorschuiven van Uden naar elders. Dus nee, het is niet zo dat 75% van de chauffeurs met vakantie is.regenmaker schreef: ↑ma 03 jul 2023, 18:19 Je gaat mij niet zeggen dat die verhouding 75% is. Van 8x/uur naar 2x/uur. Ik ken geen andere lijnen die dat doen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ik snap dat het niet per lijn gaat. Maar in de regio Uden wordt in de vakantie behoorlijk afgeschaald, vaak 50% reductie of meer.
Lijn 99 in de spits van 4x/uur naar 2x/uur.
Lijn 306 in de spits van 4 à 6x/uur naar 2x/uur.
Lijn 305 in de spits en het dal van 4 à 8x/uur naar 2x/uur.
Lijn 96 in de spits van 2x/uur naar 1x/uur.
Lijn 156 in het dal van 2x/uur naar 1x/uur.
Lijn 158 in de spits van 4x/uur naar 2x/uur en in het dal van 2x/uur naar 1x/uur.
Lijn 90 in spits en dal van 2x/uur naar 1x/uur.
Lijn 154 in de spits van 2x/uur naar 0x/uur.
De lijnen 91, 92 en 157 worden niet afgeschaald.
Lijn 99 in de spits van 4x/uur naar 2x/uur.
Lijn 306 in de spits van 4 à 6x/uur naar 2x/uur.
Lijn 305 in de spits en het dal van 4 à 8x/uur naar 2x/uur.
Lijn 96 in de spits van 2x/uur naar 1x/uur.
Lijn 156 in het dal van 2x/uur naar 1x/uur.
Lijn 158 in de spits van 4x/uur naar 2x/uur en in het dal van 2x/uur naar 1x/uur.
Lijn 90 in spits en dal van 2x/uur naar 1x/uur.
Lijn 154 in de spits van 2x/uur naar 0x/uur.
De lijnen 91, 92 en 157 worden niet afgeschaald.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Zeur modus: Wat eigenlijk het ergste is, is dat de dagkaart nu ook geldig is in de ochtendspits. Net of we hier op de 305 voldoende capaciteit hebben voor die dagjesmensen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Kunt toch ook met de 157
Is dat ook met de huidige vakantiedienstregeling?
Mogelijk op langere termijn chauffeurs uit het buitenland zou een oplossing kunnen zijn of groter materieel.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Waarom mogen van de VVD asielzoekers niet een opleiding voor D rijbewijs + code 95 krijgen inclusief een cursus Nederlands? Er zijn zat mensen die willen werken en we hebben hier toch grote tekorten.
Krijg je dat kul argument dat men bang is dat mensen te lang of permanent blijven. Wat maakt dat uit als mensen een nuttige functie binnen de maatschappij vervullen? Ja woningtekort, maar dat is gewoon ontstaan door puur mismanagement omtrent het stikstofbeleid waardoor we elke keer bouwstops hebben. Gewoon geitenpaadjes zoeken totdat de raad van staten zegt, ja dit is niet houdbaar.
Krijg je dat kul argument dat men bang is dat mensen te lang of permanent blijven. Wat maakt dat uit als mensen een nuttige functie binnen de maatschappij vervullen? Ja woningtekort, maar dat is gewoon ontstaan door puur mismanagement omtrent het stikstofbeleid waardoor we elke keer bouwstops hebben. Gewoon geitenpaadjes zoeken totdat de raad van staten zegt, ja dit is niet houdbaar.
Zeur modus: Nee de 157 stopt 1. niet bij de Velmolenweg, 2. er zit geen kip in tussen Uden en Sint Oedenrode want hij doet er te lang over, 3. hij rijdt maar 1x/uur en dus niet aantrekkelijk en 4. hij vertrekt vrijwel gelijk met andere lijnen en heeft daardoor overlap. Afschaffen die lijn en overhevelen naar de 305.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten