Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door teun »

Was dat vorige zomer niet ook op zondagen?
PHS

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Een wel heel bijzonder nieuwsbericht in het Brabants Dagblad (te lezen in privémodus):
Burgemeester Jorritsma klaagt over buschauffeurs die toeteren als hij de busbaan in Eindhoven gebruikt

Burgemeester John Jorritsma heeft last van toeterende bussen als zijn chauffeur hem met de dienstauto over de busbanen in de stad rijdt. Jorritsma heeft daarover geklaagd bij busbedrijf Hermes. Het bedrijf heeft de buschauffeurs gevraagd om rekening te houden met de burgemeester.

,,Regelmatig wordt de chauffeur van de burgemeester geconfronteerd met toeterende buschauffeurs die denken dat er illegaal gebruik gemaakt wordt van de busbaan’’, staat in een mededeling aan het personeel van Hermes. ,,De burgemeester mag gebruik maken van de busbaan in Eindhoven’’, aldus Hermes. Het busbedrijf voegt toe dat de burgemeester rijdt in een blauwe, elektrische Audi.
Blijkbaar heeft Jorritsma dus een ontheffing gekregen om over de busbanen te mogen rijden. Ik zou ook wel zo'n ontheffing willen (of een blauwe, elektrische Audi) :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ben ik de enige die bij het lezen van de naam "Jorritsma" altijd eerst aan Annemarie moet denken? (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ heb ik ook.. denk dan: 'de man van..'.

Volgende vraag: hebben de wethouders dan ook een ontheffing?

Verders: een ontheffing hoef je niet altijd te gebruiken hè, burgemeester.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Ik vind het ook raar dat de burgemeester een ontheffing heeft. Het is het beleid geweest van de gemeente Eindhoven om de binnenstad autoluw te maken. dan moet je ook niet zeuren dat je in de file staat.
PHS

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

GeenStijl heeft het ook opgepakt en er een typisch GeenStijl-verhaal van gemaakt :')
Alargule

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alargule »

Wat een potentaatje is die man, zeg.

Kan 'ie snel weer weg?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Marcel van Roosmalen heeft het ook opgenomen voor de Hermes chauffeurs in zijn radio 1 column. :pos: :D
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Alargule schreef: di 20 jul 2021, 10:18 Wat een potentaatje is die man, zeg.

Kan 'ie snel weer weg?
Hij komt nogal wereldvreemd over :N
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Mijn type burgemeester is het ook niet.
PHS

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Gelukkig leven we in een democratie, en mogen de inwoners van Eindhoven zich bij de volgende verkiezingen uitspreken over hoe hun burgemeester het de afgelopen jaren heeft gedaan. Oh wacht :X
Alargule

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alargule »

Maar goed, als ik met mijn blauwe Audi e-tron weer eens een bezoekje aan Eindhoven breng, wordt dat dus een ritje over de busbaan.

En als de snorrebuiken het ook maar wágen te toeteren ga ik over ze lopen klagen bij Hermes hoor! :twisted:
PHS

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Uitgebreid stuk in het Eindhovens Dagblad over busbaangate: 'Hoe de busbaan een bananenschil werd voor hardliner John Jorritsma' (open de link in een privévenster om het stuk te lezen)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Ha ha, dat de waarheid een stuk genuanceerder is blijkt maar weer. Beeldvorming is kennelijk belangrijk :lol:
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Is dat zo? Dat blijkt immers niet uit het artikel.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door WALUIGI96 »

PHS

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Volgens het ED ligt het iets genuanceerder:

'Burgemeester Jorritsma alleen nog in noodgevallen over de busbaan in Eindhoven'
Jorritsma schreef:,,Ik betreur de ontstane onrust, dit is niet in het belang van de stad en laat mij niet onberoerd’’, schrijft hij een de gemeenteraad. ,,Om die reden heb ik besloten er nog explicieter op toe te zien dat er alleen in strikt noodzakelijke gevallen van de busbaan gebruik wordt gemaakt.’’
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

huibf schreef: do 22 jul 2021, 12:48 Is dat zo? Dat blijkt immers niet uit het artikel.
Framen is de normaalste zaak van de wereld en als de burgemeester dan een persvoorlichter heeft die de commotie niet goed aanvult, heb je zomaar een relletje. De eigenlijke boodschap gaat verloren in een zee van ruis.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

In verband met de kermis in Eindhoven worden zoals altijd lijn 3, 4, 156, 157 en 305 omgeleid via de veldmaarschalk Montgomerylaan. Echter staan ze in de file op de rijbaan voor het "gewone" verkeer in plaats van de busbaan. Is hier niks aan te doen, bijvoorbeeld dat de arriva-lijnen via woensxl rijden en dan de busbaan verlaten zoals lijn 2 dat doet? Dit ziet er nu zo knullig uit.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RnBn »

Sterker nog, op de Winston Churchilllaan is de busbaan zelfs zo aangelegd dat de Arriva bussen vanaf de busbaan de reguliere rijbaan op en af kan bij de ventweg. Busbaan op: https://goo.gl/maps/gbiHP6aBJYSZv2kj7 en busbaan af: https://goo.gl/maps/AdHWGdStUJDGKdhj8 . Probleem hiermee is dat de verkeerslichten op de busbaan niet wit worden voor de Arriva bussen tenzij de verkeerslichten hiervoor ingesteld worden en dat is duur. Je zou die kosten natuurlijk door kunnen berekenen in de kosten voor de kermis maar daar is niet voor gekozen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Hoe doet Jorritsma dat dan op de busbaan. Krijgt hij de lampen wel op wit?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Gewoon zo'n transponder(?) gebruiken.
🍉
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RnBn »

Er liggen wel detectielussen voor de verkeerslichten maar als er geen bus aangemeld is wacht deze meestal een paar rondes voordat hij wit wordt, je bent er dus niet sneller mee dan over de reguliere rijbaan.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

RnBn schreef: zo 01 aug 2021, 16:46 Probleem hiermee is dat de verkeerslichten op de busbaan niet wit worden voor de Arriva bussen tenzij de verkeerslichten hiervoor ingesteld worden en dat is duur.
Vaak is dat een update in de boordcomputer. Echter moet daarvoor de route worden aangepast waarbij de KAR ook aangepast wordt. Echter worden ook andere zaken aangepast zoals tarieven, reisinformatie en dergelijke. Voor die paar dagen loont zich dat niet. Als die route nou een half jaar eruit zou liggen, dan zou het zich lonen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Kun je dat niet voor ieder jaar kopiëren?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten