Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Jasper073 schreef: wo 19 apr 2023, 20:59
Hainje schreef: wo 19 apr 2023, 12:25 Het lijkt me echt héééééééééél sterk dat die bussen voor Tilburg er van de zomer/herfst al staan.
Toch zouden ze in de 2de helft van 2023 komen volgens berichten van Arriva zelf en op de site van Provincie Brabant met een plaatje
van nieuwe Citea met Arriva tekst er op. Heeft dacht ik ook op deze site gestaan.
Volgens het eerste bericht zouden de wagens in Eindhoven rijden met ingang van de nieuwe dienstregeling januari 2022 !!
maurits-07
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door maurits-07 »

Hans schreef: wo 19 apr 2023, 18:29 De MAN's en VDL Amba's zijn dan ook al 14,5 jaar oud en hadden volgens het oorspronkelijke plan al lang vervangen moeten zijn. Onze TD doet zijn uiterste best om alles rijdend te houden. Respect voor hen!

Er zit overigens veel verschil in bussen onderling vwb de huidige rij eigenschappen en technische geluiden, maar de veiligheid staat voorop!
Als alle nieuwe citeas zijn afgeleverd, blijft er dan nog iets over qua oude bussen uit de vorige concessie in vaste dienst, of kan dan alles Ineenkeer weg??
GvL20
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 14 sep 2016, 21:37

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GvL20 »

Zoals ik begreep vervangen de nieuwe Citea's alleen de MAN bussen!

Ben toch wel eens benieuwd of er binnenkort geen ander "tijdelijk" materieel komt om de ambassador serie misschien deels te vervangen, je begint inderdaad toch te merken dat de voertuigen tegen het einde aan zitten. De monteurs zullen er inderdaad flink werk aan hebben om alles rijdende te houden!

Schijnbaar zoals ik begreep is vorige week de Hermes 3392 met pech stil komen te staan vlakbij Eindhoven Airport waar passagiers een vloeistof over zich heen hebben gekregen.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RnBn »

Er komen bij Hermes ook een aantal nieuwe Citea's in streek uitvoering, of ze alle ambassador's vervangen is mij niet bekend.

Van de week is er inderdaad een bus geweest met een interieurverwarmingsleiding die is gaan lekken, dit is iets wat natuurlijk niet de bedoeling is maar wat soms gebeurt. Meestal als dit gebeurt loopt de vloeistof voor of achter de voordeur naar beneden en hoor je er dus niks van maar het kan overal gebeuren.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Lijn 45 schreef: wo 19 apr 2023, 23:20 En EBS verwacht voor december ook nog 193 Citea's voor Zaanstreek Waterland te krijgen. :)
GVB verwacht dit jaar ook nog 84 bussen (54x LF-122 en 30x LF-181) met een optie op 124 extra. :')

https://over.gvb.nl/nieuws/gvb-breidt-v ... erder-uit/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

De STOAG in Oberhausen heeft ook 15 stuks Citea NG in 2022 besteld .
TBM uit Bordeaux heeft nog 36 stuks gelede variant besteld (geplande uitlevering Q1 2024).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Zoals al vaker gemeld op dit forum:
Er komen eerst 32 3-deurs Citea voor de stad die de MAN bussen vervangen.
Aansluitend volgen 32 2-deurs Citea voor de streek die een deel van de VDL Amba's gaat vervangen.

Over verdere vervanging is momenteel nog niets bekend.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Weet iemand toevallig of de provincie van plan was om nog steeds per 1-1-2025 volledig elektrisch te eisen of dat de MidCity’s en de 13-meters langer mogen blijven?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

In de nieuwe concessie West Brabant die in 2025 ingaat is de eis in ieder geval wel volledig elektrisch materieel. Alleen voor de BrabantLiner is een uitzondering van 5 jaar gemaakt onder andere vanwege de verbreding van de A27.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Heel tof voor ze maar deze vraag betreft ZOB. :Y
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Mij niets van bekend vwb ZOB
PepijnOV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 17:57

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PepijnOV »

teun schreef: do 20 apr 2023, 22:09 Weet iemand toevallig of de provincie van plan was om nog steeds per 1-1-2025 volledig elektrisch te eisen of dat de MidCity’s en de 13-meters langer mogen blijven?
Midcitys?
PepijnOV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 17:57

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PepijnOV »

Hans schreef: do 20 apr 2023, 20:31
Over verdere vervanging is momenteel nog niets bekend.
Precies zoals Hans zegt. Gaanderweg de zomer wordt de dienstregeling vastgesteld en pas dan weet men hoeveel bussen er nodig zijn.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door WALUIGI96 »

PepijnOV schreef: za 22 apr 2023, 04:36
teun schreef: do 20 apr 2023, 22:09 Weet iemand toevallig of de provincie van plan was om nog steeds per 1-1-2025 volledig elektrisch te eisen of dat de MidCity’s en de 13-meters langer mogen blijven?
Midcitys?
Die buurtbussen
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Is het vooruitzicht dan dat de nieuwe dienstregeling zo erg gaat veranderen dat er veel minder/meer materieel nodig is dan tot nu toe gebruikt werd?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Er gaan vooral weer meer ritten rijden die eerder zijn vervallen door personnelsgebrek.
De volledige DRU uit dec. 2019 is er nog lang niet.
De 18 meter electrisch bussen hebben een nieuw accupakket waardoor ze langer in de omloop kunnen blijven.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Ik spotte gistermiddag, zo tegen vijf uur, een nieuwe generatie VDL in Bravo huisstijl op een dieplader, 'rijdend' richting het noorden, op de A27 nabij Utrecht, afrit Veemarkt). :?:
PepijnOV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 17:57

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PepijnOV »

teun schreef: za 22 apr 2023, 10:01 Is het vooruitzicht dan dat de nieuwe dienstregeling zo erg gaat veranderen dat er veel minder/meer materieel nodig is dan tot nu toe gebruikt werd?
Ja:
https://www.ed.nl/eindhoven/veel-reizig ... ~af08be25/

er is in de laatste jaren materieel uitgestroomd (de oorzaak in het midden gelaten) en de levering van de NGCs laat op zich wachten..
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

In het artikel komen 2 repeterende zaken:

Die ringlijn is mijn inziens echt niet nodig. Ik denk dat het niet snellers is als over het station. En waar ga je dan juiste halten op de ring inleggen die ook op loopafstand liggen van de kruisende lijnen.
Dus even proberen kost behoorlijke investeringen.

Die latere bus heeft alleen zin op vrijdag en zaterdag en dan hooguit nog 1 om 1.09.
Gezien de meeste slagen op de stadslijnen 50 minten duren zo dus de vertrekkende lijnen rond 0.09 die slag kunnen maken.
De lijnen 401, 402, (403 niet) 405, 3, 4, 5, 7 en 8 lijken we dan ook de juiste lijnen. Over lijn 6 twijfel ik dan.

Begin goed en niet met 2 lijntjes en betrek alle stadsdelen.

Laten we eens starten en proberen in plaats van het gezever... is het na een 1 jaar niets dan kunnen we de duscussie voor altijd sluiten.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

... laten we verdergaan in het nieuwe topic:
viewtopic.php?f=36&t=16200[
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: do 27 apr 2023, 13:49 In het artikel komen 2 repeterende zaken:

Die ringlijn is mijn inziens echt niet nodig. Ik denk dat het niet snellers is als over het station. En waar ga je dan juiste halten op de ring inleggen die ook op loopafstand liggen van de kruisende lijnen.
Dus even proberen kost behoorlijke investeringen.

Die latere bus heeft alleen zin op vrijdag en zaterdag en dan hooguit nog 1 om 1.09.
Gezien de meeste slagen op de stadslijnen 50 minten duren zo dus de vertrekkende lijnen rond 0.09 die slag kunnen maken.
De lijnen 401, 402, (403 niet) 405, 3, 4, 5, 7 en 8 lijken we dan ook de juiste lijnen. Over lijn 6 twijfel ik dan.

Begin goed en niet met 2 lijntjes en betrek alle stadsdelen.

Laten we eens starten en proberen in plaats van het gezever... is het na een 1 jaar niets dan kunnen we de duscussie voor altijd sluiten.
Buslijn naar België komt ook af en toe terug, geen idee hoe groot die vraag tegenwoordig is ivm asml maar lijkt me niet kansrijk. Waarschijnlijk is dit idee ontstaan ivm de vele Belgische nummerplaten dwars door de binnenstad ieder weekend.

Op weekendavonden zou Son en Breugel ook wel een latere rit kunnen gebruiken, de Arrivalijnen zitten goed vol.
Richting Nuenen lijkt me lijn 322 tot Beek en Donk of Gemert Pelgrimsrust nuttiger dan lijn 6.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

322 brengt in de late dienst in Eindhoven niks extra. Je hebt al 405 en 4. Zie meer in 321 maar dat is voor de provincie vloeken in de kerk omdat deze liever alles op de 322 gooit.
Voor België zou je kunnen overwegen om de oude 179 weer eens een kans te geven: Eindhoven - Valkenswaard - center Parcs Kempervennen - Lommel.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Naar de 179 reed ook de 172 nog: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... el_Station

Maar ik denk meer dat we moeten denken aan de oude 74: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... veltplaats
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Maar 172 maakt een enorme omweg via Luyksgestel. Vanuit de markt in Valkenswaard zou dat misschien net in een uur op en neer kunnen. Als ik me goed herinner was de 74 destijds niet zo goed beklant maar ging er ook in Turnhout van de snelweg af.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

ZO6176 schreef: za 29 apr 2023, 16:02 Als ik me goed herinner was de 74 destijds niet zo goed beklant maar ging er ook in Turnhout van de snelweg af.
Richting Antwerpen kunnen de flixbussen en co het nodige overnemen,zou daar geen aparte buslijn met OV geld meer voor laten rijden.
ZO6176 schreef: za 29 apr 2023, 14:58 322 brengt in de late dienst in Eindhoven niks extra. Je hebt al 405 en 4. Zie meer in 321 maar dat is voor de provincie vloeken in de kerk omdat deze liever alles op de 322 gooit.
Lijn 322 is vooral een relatief goedkope oplossing om in het weekend en avonduren toch een bus over de HOV baan te hebben ipv lijn 404 de hele dag rond te laten rijden ;)
ZO6176 schreef: za 29 apr 2023, 14:58 Voor België zou je kunnen overwegen om de oude 179 weer eens een kans te geven: Eindhoven - Valkenswaard - center Parcs Kempervennen - Lommel.
Ik geloof weinig in een buslijn richting Belgie die doordeweeks niet via ASML rijdt eerlijk gezegd, wil je nog enigzins bezetting hebben.
Dan kom je uit op Eindhoven-Veldhoven ASML- N69-Lommel of Eindhoven-Veldhoven ASML-A67-Oud Turnhout-Turnhout.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten