Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
huibf schreef: ↑ma 26 dec 2022, 10:03
Nee dat staat daar los van. De vervoerder moet zorgen voor toereikend materieel om de reiziger in te kunnen vervoeren. Dat gaandeweg de concessie er meer reizigers gaan komen is bij een gied busnetwerk logisch, dus jan je rekening houden met het materieel, zeker als je gaandeweg al de verplichting heb om het materieel te vervangen door emissieloos.
Ik ben het met je eens dat een vervoerder verplichtingen heeft, maar Bussjakie heeft daar ook een punt. Een standaard wagen of 18meter is wel even een factor 2 aan kosten. Dus zomaar geleed kopen omdat je toch al moest vervangen is niet zo eenvoudig. Je zult ook de financiering rond moeten krijgen en de afgelopen 2 jaar hebben de vervoerders geen rendement gemaakt. Ook het komende jaar is dat onwaarschijnlijk, waardoor investeerders niet in de rij staan.
Na de instroom van de ZE wagens komend jaar in ZOB blijven er nog zo'n 100 diesels over. Het zou mooi zijn als een deel hiervan vervangen wordt door wagens met een grotere capaciteit. Geleed lijkt me een goede optie, echter heb je daar op de streeklijnen niet per definitie profijt van, omdat de 1e staanplaatsen in je spitsen buiten de 15minuten reistijd ontstaan zoals hierboven gesteld wordt. Terug naar de 15meter wagens dan maar
huibf schreef: ↑ma 26 dec 2022, 10:03
Nee dat staat daar los van. De vervoerder moet zorgen voor toereikend materieel om de reiziger in te kunnen vervoeren. Dat gaandeweg de concessie er meer reizigers gaan komen is bij een gied busnetwerk logisch, dus jan je rekening houden met het materieel, zeker als je gaandeweg al de verplichting heb om het materieel te vervangen door emissieloos.
Ik ben het met je eens dat een vervoerder verplichtingen heeft, maar Bussjakie heeft daar ook een punt. Een standaard wagen of 18meter is wel even een factor 2 aan kosten. Dus zomaar geleed kopen omdat je toch al moest vervangen is niet zo eenvoudig. Je zult ook de financiering rond moeten krijgen en de afgelopen 2 jaar hebben de vervoerders geen rendement gemaakt. Ook het komende jaar is dat onwaarschijnlijk, waardoor investeerders niet in de rij staan.
Klopt. Maar voor Corona was er al problemen met de krapte. Destijds had er geanticipeerd moeten worden. Nu is het inderdaad te laat.
Extra ritten rijden was toen al zo goed als onmogelijk. Alle DRU moeten komen door het schrappen van andere lijnen of ritten. Van de huidige ideeen van aanbestedingen klopt eigenlijk niet. Er moet groei plaatsvinden, maar DRUtoename is onmogelijk, de enige opties is ander materieel.
De 15 minuten staplaats regel geldt niet meer voor stads en stiptslijnen.
teun schreef: ↑di 27 dec 2022, 10:53
In principe moet ZOB per 1 januari 2025 zero emissie zijn, maar of de provincie daar nog behoefte aan heeft…
Vanaf 2025 mogen er geen nieuwe brandstof bussen instromen in het Nederlandse OV. In 2030 moet de volledige dienstregeling met ZE bussen worden uitgevoerd. Althans dat is afgesproken in BAZEB (https://zeroemissiebus.nl/)
DPDelft schreef: ↑di 27 dec 2022, 18:25
Vanaf 2025 mogen er geen nieuwe brandstof bussen instromen in het Nederlandse OV. In 2030 moet de volledige dienstregeling met ZE bussen worden uitgevoerd. Althans dat is afgesproken in BAZEB (https://zeroemissiebus.nl/)
Dat is heel leuk en aardig, maar deze concessie heeft ook gewoon zijn eigen eisen.
Ik dacht dat de concessie tot eind 2026 loopt. Het zou kunnen dat er natuurlijk in het bod toegezegd is dat het wagenpark in 2025 ZE is. Maar dat weet ik niet.
huibf schreef: ↑zo 25 dec 2022, 21:08
Probleem is een beetje dat een vakantierooster niet toereikend is. Daarvoor is de vraag te groot.
De drukte kunnen ze niet oplossen omdat ze geen geleed genoeg hebben. Dit issue was ook al voor corona een probleem en met de komende invoer is weer geen geleed besteld. Dat is echt een cruciale bedrijfsfout. Het is het constant negeren van problemen door het management m.i..
Ik begrijp en herken wat je zegt. Ik denk dat het wel goed is om op te merken dat begin 2022 nagenoeg het gehele management bij Hermes gewisseld is (en ook bij het SAN/Connexxion/Transdev is veel gebeurd). Dat betekent dat er een andere koers gevaren wordt, maar dan is een vervoerder als een grote olietanker; als je nu aan het roer draait, duurt het even voordat het schip van richting draait.
Het is een feestdag dus in Eindhoven weer veel uitval. De highlights:
Lijn 12 kent een gat van 4 uur in de middag.
Lijn 400 rijdt vrijwel geheel niet. Fijn als je een vliegtuig moet halen.
Voornamelijk uitval in de stad. Streek enkele.
Maar ik rij net op de A2 en zie 2 vliegtuigen vlak achter elkaar landen. Dan is dit niet toereikend. Dan wordt het dus proppen in de 401 en kan in Meerhoven niemand er meer bij.
Normaal gesproken zie je op camerabeeld in de bus alleen de cams 1, 2 en 3 of te wel vooraan bij instappen, voor- en achterin de bus. Vandaag zat ik in de Hermes 9522 en die gaf de beelden van cam 2, 3 en 4 weer of te wel ook de camera gericht op wat voor de bus gebeurt. Was wel apart.
Vanwege de nieuwe dienstregeling van de NS waardoor er op station Gilze-Rijen in het weekend nog maar 1 keer per uur per richting een trein vertrekt en daardoor lijn 130 niet meer aan kan sluiten op zowel de trein richting Tilburg als de trein richting Breda gaat lijn 130 vanaf 14 januari in het weekend vanaf station Gilze-Rijen rechtstreeks doorrijden naar Breda.
PHS schreef: ↑ma 09 jan 2023, 17:19
Zowaar een verbetering van de dienstregeling die ook nog een aansluit op de dienstregeling van de trein, dat zijn we niet gewend van Arriva
Bravo Direct wagen 1259 lijkt net een slagje lijn 28 te hebben gereden. Visuele spot hiervan op het station van Deurne. De rest van de ritten lijkt wel te worden gereden met de gebruikelijke amba's afgaande op digitale bronnen.
EDIT: blijkbaar blijft de Citea nog ff plakken
Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Maronit98 op di 10 jan 2023, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.