Pagina 1 van 1

Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: do 29 jan 2015, 17:42
door Thom91
Late Brabantse nachttrein verdwijnt

De nachttreinen tussen de Brabantse steden rijden vanaf 2016 definitief niet meer na 02.00 uur. Nieuwe onderhandelingen met de NS hebben bevestigd dat de kosten te hoog zijn. De steden en de provincie gaan onderzoeken of er in de late uren in het weekend bussen kunnen gaan rijden, maakten ze donderdag bekend.

Bron en meer

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: do 29 jan 2015, 18:27
door Wubbo
Volgens mij is het de 3e keer in een maand dat ik lees dat er zoiets besloten is :?.

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: do 29 jan 2015, 20:53
door zone5324bericht...
Arriva zal best wel geïnteresseerd zijn om op bepaalde trajecten nachtbussen te laten rijden...
Dat hebben ze tot nu toe in alle gewonnen concessies ook al gedaan...

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: do 29 jan 2015, 21:48
door Z2N
Overigens niet altijd met succes, de nachtbus 890 die de nachttrein tussen Rotterdam en Gouda verving is ondertussen vanwege overdonderend succes opgeheven... -o-

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: do 29 jan 2015, 21:53
door Suus
Nachtvervoer lijkt in Nederland op dit moment vooral rendabel te zijn als het met Schiphol te maken heeft en soms nog met uitgaanspubliek. Niet heel vreemd natuurlijk, samen met de Rotterdamse havens zijn dat de enige twee plekken in Nederland waar de economie echt op grote schaal 24/7 doorgaat.

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: do 29 jan 2015, 22:08
door zone5324bericht...
zolang de subsidiepot open is, zal iedereen elk vervoer wel graag aanbieden...

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: do 29 jan 2015, 22:50
door Z2N
Maar als een vervoersrelatie populair is zal deze minder subsidie nodig hebben, en blijkbaar is één keer per uur tot diep in de nacht een trein niet aantrekkelijk genoeg om niet achterlijk veel subsidie nodig te hebben (of er is gewoon te weinig volk dat van stad naar stad reist).

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 00:17
door Ardan
Ik vraag me wel af wat voor bestaansrecht die nachtbussen in Duitsland hebben die niet zo ver de grens over naar alle kleine kutdorpen rijden.

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 00:44
door datm
Misschien dat TCR hiervoor iets kan betekenen. Zij hebben ervaring met nachtbussen en het vervoeren van uitgaanspubliek.

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 10:41
door zone5324bericht...
maar dan moet het nog steeds of via een concessie lopen als het als openbaar vervoer aangemerkt kan worden.
ze kunnen mogelijk wel besloten vervoer in de nacht aanbieden.

trouwens een trein laten rijden kost wel veel meer.
de trein met in ieder geval 2 mensen personeel.
stations moeten open met personeel en mogelijk veel meer beveiligers dan voor een bus.

een bus 1x per uur is dus gewoon goedkoper dan een trein.

dat is net zoiets als dat er geen nachtmetro's rijden, omdat dan de stations ook open en bemenst moeten zijn.
dat kost gewoon veel meer, dan dat het oplevert.

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:35
door datm
Ja dat lijkt mij iets voor de provincie om dat te onderzoeken. Bovendien had Veolia in Breda en Tilburg ook nachtbussen op vrijdag en zaterdagavond rijden. Dat ging ook altijd zonder problemen en zaten goed vol.

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 21:21
door Michael
Arriva rijdt de nachtbussen nog steeds. Ze zijn er alleen nog niet helemaal uit of er met carnaval extra nachtbussen rijden zoals Veolia altijd deed.

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 21:39
door Hainje
Als ze slim zijn doen ze dat wel. :P

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 21:47
door Michael
Inderdaad. Daar valt echt geld mee te verdienen op die dagen. Begin volgend week zou het bekend gemaakt worden.

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: zo 01 feb 2015, 10:08
door Mr-W
Bergen op Zoom/Krabbengat heeft in ieder geval extra bussen.
Goedbezigbus schreef: Extra busritten tijdens Vastenavend Bergen op Zoom

We gaan extra ritten rijden tijdens Vastenavend in Bergen op Zoom. De onderstaande dienstregeling met de vermelde vertrektijden is geldig op de volgende dagen:

Zaterdag 24 en 31 januari en 7 en 14 februari
Zondag 15 februari
Maandag 16 februari
Dinsdag 17 februari (op alle lijnen zijn de laatste terugritten om 00.15 uur)

Tarieven
Reizen met de OV-chipkaart op deze lijnen is niet geldig. Vervoerbewijzen:

€ 3,50 Ritkaart voor de stadslijnen 22, 23 en 25
€ 5,50 Dalurendagkaart geldig op de streeklijnen
Een Dalurendagkaart die overdag is gekocht is ook geldig tijdens de nachtritten.
Goedbezigbus
Had Breda vorige week zondag trouwens ook nachtbussen?
Op de Maaslijn zaten vorige week zondag namelijk diehard carnavalvierders die carnaval gingen vieren in Breda :')

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: zo 01 feb 2015, 11:50
door deadlock
Z2N schreef:Maar als een vervoersrelatie populair is zal deze minder subsidie nodig hebben, en blijkbaar is één keer per uur tot diep in de nacht een trein niet aantrekkelijk genoeg om niet achterlijk veel subsidie nodig te hebben (of er is gewoon te weinig volk dat van stad naar stad reist).
Dat is echt een conclusie die je niet kan trekken.

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: zo 01 feb 2015, 19:05
door Z2N
Dat kan dus wel, anders was de trein namelijk rendabel geweest. (A)

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 13:06
door huibe
Mr-W schreef:Had Breda vorige week zondag trouwens ook nachtbussen?
Op de Maaslijn zaten vorige week zondag namelijk diehard carnavalvierders die carnaval gingen vieren in Breda :')
Zondag was het Klunen. En dat is overdag. In Breda rijden alleen op de drie carnavalsdagen (extra) nachtbussen.

Re: Late Brabantse nachttrein verdwijnt

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 00:10
door VIRM
Z2N schreef:Maar als een vervoersrelatie populair is zal deze minder subsidie nodig hebben, en blijkbaar is één keer per uur tot diep in de nacht een trein niet aantrekkelijk genoeg om niet achterlijk veel subsidie nodig te hebben (of er is gewoon te weinig volk dat van stad naar stad reist).
Ik had begrepen dat bijvoorbeeld de Connexxion-nachtbussen van de concessie-Zaanstreek geen enkele subsidie krijgen.
En de Zaanstreek is in feite een veredelde buitenwijk van Amsterdam. Maar ondanks dat je tijdens uitgaansavonden een redelijk populaire reisrelatie hebt (de bussen zijn redelijk gevuld), lijkt het voor zover ik hoor een 'we nemen het omdat het moet en een taxi duur is'. Voor 4,50 krijg je een toeristische route door Amsterdam Noord (GVB-gebied), soms ook nog door Landsmeer (EBS-gebied) en dan ook nog door Oostzaan. Daarmee zit je ook nog lang in de bus. Je zou wellicht wel meer reizigers kunnen trekken door heel goed naar de verbindingen en de wensen van de reizigers te kijken. Het zou denk ik geen slecht idee zijn om snelbuslijnen te hebben die daadwerkelijk snel van A naar B gaan, in plaats van een toeristische route te nemen waar de emeste passagiers niet op zitten te wachten. Als ze in Brabant onderzoeken of er een snelle bus tussen de steden/stations kunnen rijden, alleen maar mooi!