Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8694
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Milco »

waldo79 schreef: wo 11 okt 2023, 12:51 Wat bedoel je met 'kattig'?
Typefoutje, moest lastiger zijn. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

De dienstregeling is nu voor de meeste lijnen al te zien op Hermes.nl, de wijzigingen:

Lijn 2: Rijdt de vakantiedienstregeling en rijdt in de avonduren en op zondag 1x per uur.
Lijn 3: Rijdt de vakantiedienstregeling en rijdt in de avonduren en in het weekend NIET.
Lijn 4: Rijdt de vakantiedienstregeling met een verhoogde frequentie tussen Station en Sterrenlaan/Andromedaplaats en rijdt in de avonduren en op zondag 1x per uur.
Lijn 5: Rijdt de vakantiedienstregeling en rijdt in de avonduren en in het weekend 1x per uur.
Lijn 6: Rijdt op werkdagen in de daluren en op zaterdag 1x per uur.
Lijn 12: Rijdt NIET.
Lijn 14: Rijdt in de weekend NIET.
Lijn 16: Rijdt in de avonduren en in het weekend NIET.
Lijn 17: Rijdt in de avonduren en in het weekend NIET.
Lijn 20: Rijdt de gehele dag 1x per uur.
Lijn 23: Rijdt de vakantiedienstregeling.
Lijn 26: Rijdt de vakantiedienstregeling.
Lijn 28: Rijdt op werkdagen niet tussen Deurne, Station en Deurne, Hogeweg.
Lijn 119: Rijdt in de ochtendspits extra ritten naar ASML oplopend tot 8x per uur.
Lijn 123: Rijdt wel, maar beperkt.
Lijn 322: Rijdt de vakantiedienstregeling.
Lijn 324: Rijdt de vakantiedienstregeling.
Lijn 406: Rijdt de vakantiedienstregeling met een 3 tal extra ritten in de ochtendspits.
Lijn 407: Rijdt in de spits (weer) 4x per uur, in de vakantieperiode beperkt tot 2x per uur.
Lijn 408: Rijdt in de spits (weer) 4x per uur, in de vakantieperiode beperkt tot 2x per uur.
Lijn 603: Rijdt een tweetal retourritten.
Lijn 604: Rijdt niet.
Lijn 608: Rijdt niet.
Lijn 610: Rijdt de reguliere dienstregeling.
Lijn 614: Rijdt niet.
Lijn 656: Rijdt de reguliere dienstregeling.
Lijn 657: Rijdt de reguliere dienstregeling.

Ik persoonlijk vind op veel vlakken de gekozen richting niet goed. Muv lijn 12 dat is wel een optie.

Lijn 403 heeft een gelijkwaardige bezetting als lijn 2. Ik had dus ook op deze lijn dan eenzelfde afschaling verwacht. Gezien 403 voor 90% de route van 402 rijdt hD mi 403 ook opgeheven kunnen worden.

Klaarblijkelijk kiest men nu weer voor HOV boven het overige stadsnet.

Verder is het pertinent fout dat ASML zoveel DRU opslokt en dat geldt ook Airport.
Voor Airport had ik meer heil gezien in het (tijdelijk) afstoten van deze lijn, of de keuze om lijn 400 ( en 401) aan een onderaannemer uit te besteden met de voorkeur om dit Airport zelf te regelen. Zij zijn beter in staat om in te spelen op de fluctuaties is de vliegpatronen.

Verder:
De ritten op de Kempen-as uitvoeren met geleed, dus 18, 19 en 319 waardoor 119 stukken minder vaak gereden kan worden. Dat er geen geleed is, is het probleen wat al 4 jaar geleden niet goed is aan gevlogen.

In de avonduren en weekenden zou 319 kunnen worden opgeheven, waarbij 19 wel mijimaal 2x per uur dient te rijden.

Door de komende dienstregeling nog wat uit te stellen had men een beter avond en weekendnet kunnen maken met combinaties van bijvoorbeeld 2/3 en 3/9 maar ook 15/16 en 405/406.

De huidige opzet is een zeer schadelijk maatregel wasrbij ik afvraag of de reizigers nog ooit terug gaan komen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door regenmaker »

Ik snap die afkeer niet van DRU naar ASML. De ritten naar ASML zitten in de ochtendspits vol, zelfs nu er met geleed wordt gereden. Je moet die 20.000+ werknemers en scholieren van het summa college toch vervoeren.

Als je de Kempen-as opwaardeert naar geleed ben je in de tegenspits lucht aan het vervoeren, zonde van de DRU.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8694
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Milco »

Waarom zou je lijnen als 18, 19 en 319 geleed uitvoeren? Zit de drukte op de hele trajecten of enkel tussen het Centraal Station en ASML. In het laatste geval is geleed rijden dan vooral luchtvervoer op de trajecten voorbij ASML en dat is natuurlijk zonde...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

regenmaker schreef: wo 11 okt 2023, 18:07 Ik snap die afkeer niet van DRU naar ASML. De ritten naar ASML zitten in de ochtendspits vol, zelfs nu er met geleed wordt gereden. Je moet die 20.000+ werknemers en scholieren van het summa college toch vervoeren.

Als je de Kempen-as opwaardeert naar geleed ben je in de tegenspits lucht aan het vervoeren, zonde van de DRU.
Het gaat erom dat je met zo min mogelijk personeel zo veel mogelijk passagiers kunt vervoeren. Dus zul je nu zoveel mogelijk ritten met geleed uit moeten vervoeren waardoor je geen extra DRU nodig hebt om meer ritten op 119 uit te voeren.
Dat je in de tegen richting dan nu lucht vervoert is dan even zo.
Daarnaast, en dat kunnen jullie (nog niet) lezen wordt er beschreven dat de reizigers op bijvoorbeeld de andere stadslijnen best met de (deel)fiets of taxi kunnen. In Heesterakker en Vaartbroek (maar ook Achtse Barrier) en in Blixembosch (gedeeltelijk) zijn helemaal geen deelfietsen. Daarnaast zet ASML ook vol in op deelfietsen, dus waarom zouden werknemers van ASML dan niet kunnen fietsen.
Buiten het feit dat ASML natuurlijk een ecomische motor is van ZuidOost Brabant is het de vraag of ASML zo'n zware wissel mag trekken op de DRU inzet. Dit speelt ook op de huizenmarkt (expat voordelen), druk op huisartsen etc. Dat zijn andere disscussies maar wel vergelijkbaar.
Moet ASML niet zelf meer gaan betalen (of leveren van chauffeurs) ?
De ASML streekritten vanuit Best zijn onlangs afketst (zie ED) vanwege politieke traagheid.

Ik weet zeker dat er met iets meer tijd er een andere opzet gemaakt had kunnen worden, laat de 'kleur' bus ook even buiten beschouwing ook de politieke keuze dat Directlijnen of HOV stadslijnen absoluut zijn verheven boven de overige stads en streeklijnen.

Lijn 403 had m.i. ook opgeheven kunnen worden, of anders om zijn minst 1x per uur gereden kunnen worden, of zoals nu 2x per uur, maar dan met 12 meter.
Laatst gewijzigd door huibf op wo 11 okt 2023, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6043
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Ik weet nog niet wat ik hier op moet reageren. Maar was het opzetten van een nieuw stadsnet met streeklijnen due delen van de stadsdienst overnemen niet handiger? Bijvoorbeeld 24 via Canisiuslasn en 324 opheffen. Lijn 18 vanuit Riethoven naar Waalre en 7 opheffen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Mogelijk. Een heel nieuw avond- en weekendnet zou mijn inziens niet misstaan, maar durf dan ALLE lijnen aan te pakken en laat je niet leiden door kleur en type bus, Direct of HOV. Kijk naar de algehele bezetting en halte-asfstanden.

De tijd is echter kort en dergelijke opzet kost voorbereiding... Maar ik denk dat je dan toekomstbestendig bent en wellicht een voorzet uitwerkt naar de nieuwe concessie !
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door regenmaker »

huibf schreef: wo 11 okt 2023, 18:30
regenmaker schreef: wo 11 okt 2023, 18:07 Ik snap die afkeer niet van DRU naar ASML. De ritten naar ASML zitten in de ochtendspits vol, zelfs nu er met geleed wordt gereden. Je moet die 20.000+ werknemers en scholieren van het summa college toch vervoeren.

Als je de Kempen-as opwaardeert naar geleed ben je in de tegenspits lucht aan het vervoeren, zonde van de DRU.
Daarnaast zet ASML ook vol in op deelfietsen, dus waarom zouden werknemers van ASML dan niet kunnen fietsen.
Makkelijker gezegd dan gedaan. De capaciteit van deelfietsen van ASML is onlangs vergroot, maar als je rond 8 uur op het station aankomt, zijn de deelfietsen al op. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Mr-W »

ASML rijdt toch met eigen busdiensten vanaf het studenthotel? Daar kan iedereen toch ook gewoon gebruik van maken?
huibf schreef: wo 11 okt 2023, 13:27
Mr-W schreef: wo 11 okt 2023, 08:57 Zijn wel meer oplossingen denkbaar dan uitsluitend gelede bussen als je voldoende personeel hebt.
Niet als er de maximale DRU ook al is bereikt :N
Dubbeldekkers of inderdaad 14.5/15m bussen met evenveel capaciteit ;)
Milco schreef: wo 11 okt 2023, 18:10 Waarom zou je lijnen als 18, 19 en 319 geleed uitvoeren? Zit de drukte op de hele trajecten of enkel tussen het Centraal Station en ASML. In het laatste geval is geleed rijden dan vooral luchtvervoer op de trajecten voorbij ASML en dat is natuurlijk zonde...
Lijn 19 en 319 hebben ook in de Kempen te maken met capaciteitsproblemen.
regenmaker schreef: wo 11 okt 2023, 18:07 Ik snap die afkeer niet van DRU naar ASML. De ritten naar ASML zitten in de ochtendspits vol, zelfs nu er met geleed wordt gereden. Je moet die 20.000+ werknemers en scholieren van het summa college toch vervoeren.
Omdat ASML en tevens Eindhoven Airport een forse druk heeft op het voorzieningsniveau, kan de regio het allemaal niet meer bijbenen en moet eerst Helmond (stadsdienst,lijn 22, 24) daarna de Peel (lijn 23/25/26/123/321) en als laatste stap Eindhoven stad inleveren omdat er niet voldoende middelen zijn om de groei bij te benen (chauffeurs en financien)nog los van de druk op overige voorzieningen.
huibf schreef: wo 11 okt 2023, 18:40 Mogelijk. Een heel nieuw avond- en weekendnet zou mijn inziens niet misstaan, maar durf dan ALLE lijnen aan te pakken en laat je niet leiden door kleur en type bus, Direct of HOV. Kijk naar de algehele bezetting en halte-asfstanden.
Ik zou geen apart net willen in de daluren, dat lijkt me erg onduidelijk, zoals vroeger een enkele keer per dag Achtste Barrier en Son gecombineerd.
huibf schreef: wo 11 okt 2023, 17:33
Lijn 403 heeft een gelijkwaardige bezetting als lijn 2. Ik had dus ook op deze lijn dan eenzelfde afschaling verwacht. Gezien 403 voor 90% de route van 402 rijdt hD mi 403 ook opgeheven kunnen worden.
Lijn 403 vind ik sowieso maar een rare lijn, vooral het stuk in Veldhoven en Oerle.
CamilleKreemers schreef: wo 11 okt 2023, 15:13 Ik dacht aan Bravo Direct op 15m zetten en die bussen naar Stad verplaatsen. De streek keijgt dan meer capaciteit.
Lijkt mij ook het beste, Bravo Direct met 15m bussen zoals ook in bepaalde regio's op drukke HOV-lijnen wordt gedaan.
regenmaker schreef: wo 11 okt 2023, 18:07 Ik snap die afkeer niet van DRU naar ASML. De ritten naar ASML zitten in de ochtendspits vol, zelfs nu er met geleed wordt gereden. Je moet die 20.000+ werknemers
Misschien kan Arriva ook bussen inzetten vanuit Uden, meteen via Veghel en daarna via de A50 naar ASML en HTC, dan hoeft niet iedereen via CS te reizen ;)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door regenmaker »

Het was ook het plan om directe bussen vanuit de regio naar ASML en HTC te laten rijden, maar is (voorlopig) afgeschoten door de provincie vanwege de kosten. Die hebben toch geen nut zolang de bussen niet over de vluchtstrook mogen rijden. Zeker op de ring staat het te vaak vast.

Gelukkig ziet Hermes/Provincie wel de potentie van extra ritten naar ASML, want daar zit structureel te weinig capaciteit na covid. ;) Als ik dat vergelijk met bezetting van sommige ritten op de stadsdienst dan begrijp ik de keuze wel. En dat deze slecht bezette ritten daarvoor het veld moeten ruimen, tja dan moet je de politiek aankijken dat men Engelstalige vluchtelingen niet als full time chauffeur kan opleiden en inzetten. Het is ook een politieke keuze om niet te investeren van het ov. Dus een beetje kort door de bocht om te zeggen dat er geen financiële middelen zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
rooddolfijn
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door rooddolfijn »

Mr-W schreef: wo 11 okt 2023, 21:28
huibf schreef: wo 11 okt 2023, 18:40 Mogelijk. Een heel nieuw avond- en weekendnet zou mijn inziens niet misstaan, maar durf dan ALLE lijnen aan te pakken en laat je niet leiden door kleur en type bus, Direct of HOV. Kijk naar de algehele bezetting en halte-asfstanden.
Ik zou geen apart net willen in de daluren, dat lijkt me erg onduidelijk, zoals vroeger een enkele keer per dag Achtste Barrier en Son gecombineerd.
Huibf had het niet over de daluren, maar alleen over 's avonds en in het weekend. In enkele steden is dit gebruikelijk, ik denk dan gelijk aan Münster (Westfalen). Het 's avonds en in het weekend combineren van lijnen lijkt mij beter dan frequenties op stadslijnen verlagen naar 1x/uur.
Iets als volgt:
Lijn 2 & 3 combineren: zoals lijn 2 reed tot december 2019: via Blixembosch-Oost naar Blixembosch-West.
Lijn 4 wijzigt niet.
Lijn 5 & 6 verlengen naar Nuenen Oost. Korte ritten tot 't Hofke terugsturen via de N270 naar het Station voor snellere omlooptijden.
Lijn 7 combineren met lijn 12: Station - Statum - Aalst - Waalre - Veldhoven MMC
Lijn 8 rijdt over na de halte Philips Nederland via de Oude Bosschebaan naar halte De Grote Beek en weer verder naar Acht.
Lijn 9 rijdt via de route zoals lijn 3 deed tot december 2019.
Lijn 11 krijgt een lusje via Roosten ter vervanging van lijn 17.
Lijn 12 vervalt.
Lijn 14 rijdt door naar Zonderwijk, altijd 2x/uur en met gelede bussen.
Lijn 15 wijzigt niet.
Lijn 16 vervalt.
Lijn 17 vervalt.
Lijn 18 vervangt lijn 16 tussen Gagelbosch en het MMC.
Lijn 400 rijdt niet 's avonds, doet ie nu ook niet.
Lijn 401 eventueel aan de dagranden frequentie lager?
Lijn 402 rijdt niet.
Lijn 403 wijzigt niet.
Lijn 404 rijdt niet 's avonds, doet ie nu ook niet.
Lijn 405 rijdt door naar Ekkersrijt ter vervanging van lijn 406 en maakt een lusje via de haltes Gen. Hardenbergpad, Drosserstraat en Gen. Conderslaan.
Lijn 406 rijdt niet.
Lijn 407 rijdt niet 's avonds, doet ie nu ook niet.
Lijn 408 rijdt niet 's avonds, doet ie nu ook niet.

Eventueel de gecombineerde lijnen een ander nummer geven ter verduidelijking.
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op wo 11 okt 2023, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6238
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

25x per uur lijn 305 en elke 3 seconde 2 bussen naar ASML, alle andere lijnen opheffen, regenmaker blij, rest kan toch kapotvallen :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door regenmaker »

Lijkt er wel meer op ja. Maar ik zou eerder de 605 uitbouwen en de 305 schrappen. 8-)

Maar serieus: de rest is hier zo negatief over de afschalingen. Terwijl zoiets niet zomaar tot stand komt. Deels is het een politieke keuze om te investeren in HOV en de economische hubs in de regio. Investeren in HOV is iets wat loont blijkt over langere tijd. Kijk naar de ontwikkeling van de 305 in de laatste decenia. Mensen klagen over het feit dat de reistijd van de bus niet concureert met die van de auto. Reistijd is de belangrijkste reden dat mensen wel of niet voor het OV kiezen. Dus dan kunnen sommige mensen hierboven terug verlangen naar de jaren 60, maar dat zegt niet dat het toen beter was.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Mr-W »

Lijn 605 vind ik overigens een betere concurrent voor de auto dan 305, waarbij stiekem de reistijd toch nog lang is vanuit Uden.
In de jaren 60 bestond het snelwegnetwerk nog niet in Brabant ;) maar veel buslijnen met name Lijn 319 voor het trajectdeel Reusel-Hapert en 322 hebben daardoor niet echt n hoogwaardige route.
fogeltje schreef: wo 11 okt 2023, 22:32 25x per uur lijn 305 en elke 3 seconde 2 bussen naar ASML, alle andere lijnen opheffen, regenmaker blij, rest kan toch kapotvallen :')
-0-
regenmaker schreef: wo 11 okt 2023, 22:13 Het was ook het plan om directe bussen vanuit de regio naar ASML en HTC te laten rijden, maar is (voorlopig) afgeschoten door de provincie vanwege de kosten. Die hebben toch geen nut zolang de bussen niet over de vluchtstrook mogen rijden. Zeker op de ring staat het te vaak vast.

Klopt, maar zelfs met file op de ring zou het een optie kunnen zijn, overigens ben ik van mening dat ASML meer eigen bussen in kan zetten net zoals DAF doet voor zijn personeel.
regenmaker schreef: wo 11 okt 2023, 22:13 Gelukkig ziet Hermes/Provincie wel de potentie van extra ritten naar ASML, want daar zit structureel te weinig capaciteit na covid. ;) Als ik dat vergelijk met bezetting van sommige ritten op de stadsdienst dan begrijp ik de keuze wel.
Het OV heeft een maatschappelijke functie en daar horen ook ritten op de minder goed bezette stadslijnen bij, immers daarvoor wordt oa subsidie voor verstrekt.
regenmaker schreef: wo 11 okt 2023, 22:13 En dat deze slecht bezette ritten daarvoor het veld moeten ruimen, tja dan moet je de politiek aankijken dat men Engelstalige vluchtelingen niet als full time chauffeur kan opleiden en inzetten. Het is ook een politieke keuze om niet te investeren van het ov. Dus een beetje kort door de bocht om te zeggen dat er geen financiële middelen zijn.
Uiteindelijk is het inderdaad een politieke keuze om wel/geen extra geld vrij te maken voor het OV
regenmaker schreef: wo 11 okt 2023, 22:55 Maar serieus: de rest is hier zo negatief over de afschalingen. Terwijl zoiets niet zomaar tot stand komt. Deels is het een politieke keuze om te investeren in HOV en de economische hubs in de regio.
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat er ook veel verloren gaat, zoals de bediening van diverse kernen (ipv randbediening) of de summiere bereikbaarheid van oa Stiphout en Gemert-Bakel
ZO6176
Donateur
Berichten: 6043
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Toch blijf ik het vreemd vinden dat DAF een eigen lijnennet heeft voor het woon-,werkverkeer van hun eigen werknemers. Wanneer je rond 1545 bij de poort van DAF kijkt aan de Hugo van der Goeslaan is het een indrukwekkend aantal touringcars. En dat ASML dat niet heeft en hoeft. Stel je voor dat die touringcars voor DAF gewoon OV was dan houd je geen DRU over. Zijn er eigenlijk regels voor of een bedrijf dat zelf moet regelen?
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door erjeebee »

fogeltje schreef: wo 11 okt 2023, 22:32 25x per uur lijn 305
Elke 2 minuten en 24 seconden?
Da's onhandig. Doe dan gewoon ETMEB: 30x per uur/elke 2 minuten.

Waarom is het vreemd dat DAF een eigen lijnennet heeft?
We hebben het over duizenden werknemers die verspreid over een groot gebied wonen en die voor 7 uur bij DAF moeten zijn.
Stel dat er GEEN werknemersvervoer was:
Ga jij maar eens proberen vanuit Oirschot, Hoogeloon, Meijel, Bakel of Budel voor 7 uur per openbaar vervoer op de DAF fabriek te geraken.
Gaat voor de meerderheid van de werknemers niet lukken. En voor wie het wel lukt zal dat meestal via een relatief lange reistijd (vergeleken met auto) en met 1 of meer overstappen gaan.
Dus neem je de auto.
En als een paar duizend piepeltjes de auto nemen heb je heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel parkeerplaatsen nodig (zelfs bij carpooling-to-the-max).
Dus het is absoluut begrijpelijk dat DAF zijn eigen werknemersvervoer organiseert.

Bij ASML is een veel groter kantoor-cohort (dat later begint en gespreider aankomt en vertrekt) en een kleiner assemblage-cohort (dat voor zover ik weet ook iets later begint dan bij DAF) dus daar is openbaar vervoer iets meer een optie.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door erjeebee »

ZO6176 schreef: do 12 okt 2023, 05:16 Toch blijf ik het vreemd vinden dat DAF een eigen lijnennet heeft voor het woon-,werkverkeer van hun eigen werknemers.
Wanneer je rond 1545 bij de poort van DAF kijkt aan de Hugo van der Goeslaan is het een indrukwekkend aantal touringcars.
Eigenlijk spreek je jezef tegen :)
Stel je voor dat die (indrukwekkend aantal x 50) werknemers allemaal bij de halte Daf 2 op de Geldropseweg gaan staan om de 24, 320 of 324 te nemen..........

"Zo ver mogelijk doorlopen naar achteren a.u.b. zodat iedereen er in past" _O-
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door regenmaker »

ZO6176 schreef: do 12 okt 2023, 05:16 Toch blijf ik het vreemd vinden dat DAF een eigen lijnennet heeft voor het woon-,werkverkeer van hun eigen werknemers. Wanneer je rond 1545 bij de poort van DAF kijkt aan de Hugo van der Goeslaan is het een indrukwekkend aantal touringcars. En dat ASML dat niet heeft en hoeft. Stel je voor dat die touringcars voor DAF gewoon OV was dan houd je geen DRU over. Zijn er eigenlijk regels voor of een bedrijf dat zelf moet regelen?
Hetzelfde kan je zeggen over al die scholierenritten. Waarom worden al die studenten voor nop met studenten OV vervoert, terwijl de bijdrage vanuit het rijk niet toerijkend is om de kosten van de vervoerders te dekken. Voor bedrijven betalen de reizigers gewoon de volledige ritprijs die ze vervolgens terugkrijgen vanuit het bedrijf. Ook voor de vervoerder is dit veel aantrekkelijker als hij opbrengstverantwoordelijk is.

Zoals ik al aangaf, de 119 vervoert ook een hele groep studenten van het summa college. Het is niet zo dat de 119 een ASML paardje is. Al die extra ritten door scholierendrukte (denk o.a. aan 321, 404) drukken harder op het aantal DRU dan bijvoorbeeld een 114 of 119 waar óók studenten gebruik van maken. Als het summa college niet langs de route van de 119 zou zitten, zou er ook niet opgeschaald hoeven worden naar 8x/uur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6043
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

@erjeebee enig idee hoe groot dat DAF-terrein is? Die touringcars rijden een rondje over het terrein en dan naar alle windstreken, ook België
Maar de werknemers van ASML wonen ook steeds verder van Veldhoven af. Geen idee hoeveel reizigers met de 319 vanuit Eersel en verder bij ASML uitstappen maar gezien het feit dat er gesproken wordt over busdiensten vanaf Maarheeze en zo wonen die toch ook niet in de buurt.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

regenmaker schreef: wo 11 okt 2023, 22:55 Maar serieus: de rest is hier zo negatief over de afschalingen. Terwijl zoiets niet zomaar tot stand komt.
Wellicht weet je dat ik in het Reizigersoverleg zit. Maar deze afschalingen is en een zeer korte tijd geregeld (2 maanden geleden 1ste aanzetten) daarna moet het ook nog in de chauffeursroosters gezet worden.
Er zijn geen andere scenario's bedacht. Er was geen adviesrecht vanuit de reizigersoverleggen (door diverse redenen). Er was best wat anders mogelijk, maar deels ook ingegeven door te weinig geleed (dat riedeltje speel ik nu niet meer af). Chauffeurs zijn verder ook helemaal niet meegenomen.
Advies ROB is 2 weken geleden met veel interesse ontvangen en mondeling toegelicht aan Provincie enn Hermes.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

regenmaker schreef: do 12 okt 2023, 08:05
Hetzelfde kan je zeggen over al die scholierenritten. Waarom worden al die studenten voor nop met studenten OV vervoert, terwijl de bijdrage vanuit het rijk niet toerijkend is om de kosten van de vervoerders te dekken.
Scholieren hebben niet vaak geen alternatief ivm geen rijbewijs.
Maar ruim 1/3 minder studenten in de Brabantse bus tot nu toe. Dat zijn de laatste cijfers. Dat is fors. Ik denk er er spoedig een discussie komt over een eigen bijdrage voor het gebruik van de SOV.
Een drukmiddel om scholen te dwingen te gaan spreiden. Het OV moet dan wel eerder opstarten en doorrijden tot 20.00 uur.

De weekendreiziger is bijna weer 100% terug. Daarom is de afschaling in het weekend dus ook een slecht idee.
regenmaker schreef: do 12 okt 2023, 08:05 En dat deze slecht bezette ritten daarvoor het veld moeten ruimen,...
Dat is het dus ook. Lijn 2 en 4 doen namelijk niet onder aan de bezetting van lijn 403 in de avond en weekend. (Denk daarbij ook een 402 die op het gezamenlijk traject 403 makkelijk erbij kan hebben). Dat geldt ook voor lijn 406.
Ook hier is de keuze fout om HOV boven niet HOV te verheven. Afschaling moet gebeuren op bezetting en eventuele gezamenlijke trajecten.
Op basis daarvan zou je juist eerder 403 en 406 moeten afschalen in het weekend en de avonden.
Laatst gewijzigd door huibf op do 12 okt 2023, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door nvdw »

Scholen dwingen om te spreiden... ik wens je heel veel sterkte. Mijn ervaring aan het begin van de corona was dat de schooldirecties wel een grote broek aantrokken als het ging om de 'levensgevaarlijke' omstandigheden waarin de leerlingen vervoerd werden (i.e. in een volgepakte bus) maar als er vanuit de vervoerders dan een plan werd opgezet om in de regio de schooltijden onderling af te stemmen, was er ineens allemaal niets meer mogelijk.

En zoals met de scholen gaat het in het algemeen, want het dansje rondom het afschalen is weer exact hetzelfde: we weten allemaal dat we voorlopig geen keus hebben dan minder ritten te rijden, maar niemand wil inleveren.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Raymond »

Komt lijn 5 op zaterdag dan wel in de gelede omlopen terecht? Dat was op zaterdag toch al de drukste lijn die nu nog met 12 meter reed.

Los van deze best forse afschalingen (waar je op een aantal vlakken inderdaad andere keuzes zou kunnen maken, maar een deel van de oorzaak ligt ook bij de provincie), ben ik wel benieuwd naar het perspectief. Brabant-Oost en Brabant-West zitten weliswaar nog niet op pre-corona niveau, maar daar zijn de grootste problemen momenteel toch wel voorbij. Zitten er inmiddels wel genoeg chauffeurs in de opleiding bij Hermes? Dan kan je in de communicatie in ieder geval nog aangeven dat het snel weer voorbij is en doe je in ieder geval nog een poging om het permanente reizigersverlies te voorkomen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Er worden geen uitspraken meer gedaan over verwachting van instroom.
Maar ik heb zon gevoel dat deze aanpassingen gewoon echt nog een jaar gaan duren. Sterker nog. Ik denk dat in december er nog meer wordt afgeschaald.
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

rooddolfijn schreef: wo 11 okt 2023, 22:31
Mr-W schreef: wo 11 okt 2023, 21:28
huibf schreef: wo 11 okt 2023, 18:40 Mogelijk. Een heel nieuw avond- en weekendnet zou mijn inziens niet misstaan, maar durf dan ALLE lijnen aan te pakken en laat je niet leiden door kleur en type bus, Direct of HOV. Kijk naar de algehele bezetting en halte-asfstanden.
Ik zou geen apart net willen in de daluren, dat lijkt me erg onduidelijk, zoals vroeger een enkele keer per dag Achtste Barrier en Son gecombineerd.
Huibf had het niet over de daluren, maar alleen over 's avonds en in het weekend. In enkele steden is dit gebruikelijk, ik denk dan gelijk aan Münster (Westfalen). Het 's avonds en in het weekend combineren van lijnen lijkt mij beter dan frequenties op stadslijnen verlagen naar 1x/uur.
Iets als volgt:
Lijn 2 & 3 combineren: zoals lijn 2 reed tot december 2019: via Blixembosch-Oost naar Blixembosch-West.
Lijn 4 wijzigt niet.
Lijn 5 & 6 verlengen naar Nuenen Oost. Korte ritten tot 't Hofke terugsturen via de N270 naar het Station voor snellere omlooptijden.
Lijn 7 combineren met lijn 12: Station - Statum - Aalst - Waalre - Veldhoven MMC
Lijn 8 rijdt over na de halte Philips Nederland via de Oude Bosschebaan naar halte De Grote Beek en weer verder naar Acht.
Lijn 9 rijdt via de route zoals lijn 3 deed tot december 2019.
Lijn 11 krijgt een lusje via Roosten ter vervanging van lijn 17.
Lijn 12 vervalt.
Lijn 14 rijdt door naar Zonderwijk, altijd 2x/uur en met gelede bussen.
Lijn 15 wijzigt niet.
Lijn 16 vervalt.
Lijn 17 vervalt.
Lijn 18 vervangt lijn 16 tussen Gagelbosch en het MMC.
Lijn 400 rijdt niet 's avonds, doet ie nu ook niet.
Lijn 401 eventueel aan de dagranden frequentie lager?
Lijn 402 rijdt niet.
Lijn 403 wijzigt niet.
Lijn 404 rijdt niet 's avonds, doet ie nu ook niet.
Lijn 405 rijdt door naar Ekkersrijt ter vervanging van lijn 406 en maakt een lusje via de haltes Gen. Hardenbergpad, Drosserstraat en Gen. Conderslaan.
Lijn 406 rijdt niet.
Lijn 407 rijdt niet 's avonds, doet ie nu ook niet.
Lijn 408 rijdt niet 's avonds, doet ie nu ook niet.

Eventueel de gecombineerde lijnen een ander nummer geven ter verduidelijking.
Hoe zie je dit met lijn 5 en 6 dan voor je? Ik denk dat het best een interessante oplossing kan zijn, maar ben benieuwd hoe jij het zou schetsen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten