Interessant dit plan van eisen. Een paar dingen die mij dan opvallen:
-De route Station - Woensel - Airport lijkt weer te vervallen, ondanks dat deze verbinding deel uit maakt van een geplande HOV-verbinding via het toekomstige station Acht/Ehv Airport. Heeft industrieterrein De Schakel daar ook geen verbinding meer.
-De combinatie van lijn 10 en 12, die al voor de drgl 2003 was voorzien dan echt een feit wordt (Via P. Dondersstraat/Bonifaciuslaan ipv Heerzerweg naar Tivoli/Gijzenrooi).
-De vervanging voor lijn 2 en 3 wijkt ook af van eerdere plannen (die voorzagen dat deze strakgetrokken werden over de Montgomerylaan).
Eigen ideeën: Ik begrijp dat dit geen definitieve versie is en nog enigszins vrij in te vullen wordt door de toekomstige vervoerder, maar zelfs als die zich uitsluitend aan de basiseisen houdt (gezien verplichte haltes), dan heb ik de volgende variaties:
-De vervanging van lijn 2 en 3 (en deels
kan wat rechtstreekser. Ik zou hem via de Barrierweg-Michelangelolaan laten rijden ipv Lieven de Keylaan (alleen Wattstraat was vereist aan de Boschdijk!), dan hoeft er ook geen 'omweg' De Keylaan-Cuyperslaan-Michelangelolaan-Montgomerylaan te worden gereden. Gezien sommige huidige busroutes moet de Barrierweg geen obstakel zijn.
Het deel Blixembosch heb ik twee mogelijkheden:
-Eenzijdige lus Tempellaan - Diamantring oost (verpl. halte Hondsruglaan kan vast wel worden opgeschoven) - Sartrelaan - Stifelio (west, halte Opera vervalt) - Vliegende Koffer. Kan ook andere richting als dat beter is.
-Grote lus: Genovevalaan - Noordzeelaan - Holterberglaan - Hondsruglaan - Diamantring (oost weer) - Sartrelaan - Stifelio - Vliegende Koffer - Antwerpenlaan - Rooseveltlaan.
Deze laatste optie, de grote lus zou eventueel linksom en rechtsom gereden kunnen worden om en om (gezien de 4x per uur frequentie moet dat geen probleem zijn), en hebben ze in de Woenselse Heide ook nog een bus op loopafstand.
- Die bus naar Best zou ik zelf t/m halte Marathonloop de huidige route van 144 laten volgen (via Pieter Eijffhuis dus).
- Verder zou ik de lijn Ekkersrijt - Son en Breugel de route van de huidige lijn 109 laten volgen, dit is 'eerlijker' voor de bewoners van Breugel. Of anders het stuk door de Gentiaan laten vervallen (buiten de spits). Buiten de spits zie ik amper mensen in bus 11 zitten op het stuk Raadhuisplein - Amerikalaan, terwijl in 9 van en naar Breugel wel altijd mensen mee gaan. Het is ook wel te verklaren gezien voor 11 voorbij Raadhuisplein een veel beter alternatief in 156/157 te vinden is. Vanuit Breugel is dit al gauw 20 minuten lopen.
Ik vind corridorvorming op zich prima, mits het vervoersaanbod op deze corridors betrouwbaar is. En dan kijk ik vooral naar de verbinding met Geldrop (niet geheel toevallig omdat ik aan die corridor ga wonen...). Ik weet niet of dit eerder regel dan uitzondering is, maar de bussen daar, zowel lijn 10 als 20/24 lijken in de middagspits altijd in de file te staan. Afgelopen vrijdag kwam mijn lijn 9 een kwartier te laat op het station omdat die als lijn 10 in de file stond. Ik ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.
Dit geldt natuurlijk ook voor de verbinding met Valkenswaard, met betrekking tot de files rondom Aalst. Uiteraard moet de komst van de eeuwig uitgestelde Westtanggent dit laatste gaan oplossen, maar toch.