Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6238
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

Hans schreef: za 21 okt 2023, 09:50 Dat hoeft geen drama te zijn, als je als chauffeur daar met gepaste snelheid rijdt.
Om een of andere reden heb ik dan altijd pech, vooral richting Nuenen. Bus was al 7 minuten te laat vertrokken uit Eindhoven, dus chauffeur reed goed door. En dat geluk heb ik bijna altijd als ik vanaf de bloedbank kom.
"Een touringcar is geen bus"
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

Ik reed laatst lijn 322 met 9 minuten vertraging, maar ik ga er niet jagen. Schiet je toch niets mee op en leidt tot stress achter het stuur en onprettig rijgedrag. Mijn teller komt op dat bewuste stuk busbaan iet verder zo’n 30-35 km/uur
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef: vr 20 okt 2023, 23:17 Dus iedereen moet dan eigenlik massaal overstappen op de 6 :Y

Ik werd laatst beetje misselijk op die busbaan. Vanuit Eindhoven als dat rechte stuk voorbij is, dan is het een drama met die scherpe bochten.
Meestal lukt het me wel om over te stappen vanuit 322 op lijn 6 ;)
Maar laat de 322 maar weer via de Meijerijlaan rijden ik ben voor *bus*
fogeltje schreef: wo 18 okt 2023, 18:50
ZO6176 schreef: vr 13 okt 2023, 04:28 Nadat lijn 5 in t Hofke is aangekomen dan over de wolvendijk naar de A270
Ik zie meer in lijn 404 de hele dag laten rijden en dat eindrondje van lijn 6 overnemen en lijn 322 de route via de Meijerijlaan overnemen. Dan kun je lijn 6 en wat mij betreft ook 321 uitsparen.
Niet helemaal, want de route via de Meijerijlaan bediend maar een klein stukje van de Refeling.
fogeltje schreef: zo 22 okt 2023, 12:17
Hans schreef: za 21 okt 2023, 09:50 Dat hoeft geen drama te zijn, als je als chauffeur daar met gepaste snelheid rijdt.
Om een of andere reden heb ik dan altijd pech, vooral richting Nuenen. Bus was al 7 minuten te laat vertrokken uit Eindhoven, dus chauffeur reed goed door. En dat geluk heb ik bijna altijd als ik vanaf de bloedbank kom.
Tegenwoordig scheelt het wel dat de korte ritten tot Gemert slechts tot de Carrousel rijden in Gemert, zit meer rijtijdbuffer waardoor er minder gehaast hoeft te worden.
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

Misschien is het na nog geen twee dagen wat vroeg oordelen, maar tot nu toe heb ik zowel gisteren als vandaag buiten de spits 321 beide kanten op meerdere malen vrijwel leeg door Nuenen heen zien komen _O- . Hadden ze naar mijn inzien toch beter 6 ieder halfuur kunnen behouden, maar misschien is dat te simpel gedacht
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6238
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

Hans schreef: zo 22 okt 2023, 14:42 Ik reed laatst lijn 322 met 9 minuten vertraging, maar ik ga er niet jagen. Schiet je toch niets mee op en leidt tot stress achter het stuur en onprettig rijgedrag. Mijn teller komt op dat bewuste stuk busbaan iet verder zo’n 30-35 km/uur
Ik stem mijn volgende bezoek wel af op je rooster 8-) Misschien maakt ook de positie in het voertuig overigens uit. In de Citea's is mijn favoriete plek links achterin de stoelen net voor de achterbank. Die hebben we volgens mij net een tikje beenruimte meer (ja, zit tussen de oren). Misschien beter om juist vooraan te worden. Toen ik klein was had ik erg snel wagenziekte, in bussen minder dan in auto's en zeker als ik voorin zat. Wellicht weer het overwegen waard, zeker als ik op CS al instap, dan heb ik de zitplekken meestal voor het uitkiezen.
"Een touringcar is geen bus"
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

Het valt me laatste tijd op dat 324 nooit meer met de direct streekwagens rijden, maar alleen nog 12 meters e-citea of amba’s. Zitten ze sinds de nieuwe dienstregeling eind oktober in het stadsdienstpakket of is er een andere reden?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Ook lijn 10 heeft e-citeas
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door erjeebee »

dan zitten die wellicht in dezelfde omloop.
Er is niet noodzakelijkerwijs een direct verband tussen omlopen en diensten.
Als er stadswagens op streekomlopen worden gepland wil dat niet perse zeggen dat die omlopen dan ook gereden worden als onderdeel van stadsdiensten.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Ik denk het van wel. Wanneer ik busposities kijk bij bijvoorbeeld wagen 2151 heeft deze gisteren op 324 gereden maar aansluitend daarvoor 14, 17 en 15. Dat zijn toch echt stadslijnen. Voor lijn 10 geldt hetzelfde

Maar heeft dit te maken met het tekort van chauffeurs? Er worden streeklijnen overgeheveld naar de stad. Daarbij wordt er op streeklijnen minder gereden. Het lijkt mij dus dat het tekort voornamelijk op de vestigingen van de streekdiensten zit. En omdat de stadsdiensten er meer bij krijgt in de avonduren en weekenden er juist daarin wordt gesneden. Misschien dat Hans en/of huibf hier iets meer over kan zeggen.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door RnBn »

De 324 en de 10 zijn overgegaan van de streek naar groot Eindhoven, dus zowel Eindhoven stad als streek. Ze zitten daardoor in hetzelfde pakket als de stadslijnen die met 12-meter bussen gereden worden. Met de afschaling na de herfstvakantie zijn er veel ritten uit dit pakket komen te vervallen, vooral in de avonden en weekenden. Op de 300-lijnen zijn er juist ritten bijgekomen, dus deze verschuiving is om meer streek chauffeurs vrij te spelen.
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

Duidelijk, dank. Ik dacht als iets in deze richting. Is er ergens een overzichtje te vinden welk(e) pakket(ten) per lijn?
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door RnBn »

2, 4, 119, 319 van/tot ASML en 40x lijnen zijn van Eindhoven stad.
3, 5, 6, 7, 8, 10, 14, 15, 16, 17, 114, 324, 603 en 604 zijn van Groot Eindhoven (dus stad en streek).
9, 11, 18, 19, 20, 24, 317, 318, 319 van/tot Reusel, 320, 321, 322 en 324 zijn van Eindhoven streek, Reusel, Valkenswaard en Helmond.
23, 25, 26, 28, 51 en 150 zijn van Helmond
610 is van de schoolversterking die daarnaast allerhande ritten op alle lijnen waar Eindhovense chauffeurs op rijden, de gelede wagens op de 321 voor de herfst vakantie vielen hier bijvoorbeeld ook onder.
Dan zijn er nog de kleine busjes die onder hun eigen groep vallen en natuurlijk de inhuur van andere bedrijven.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

ZO6176 schreef: wo 15 nov 2023, 08:24 Ik denk het van wel. Wanneer ik busposities kijk bij bijvoorbeeld wagen 2151 heeft deze gisteren op 324 gereden maar aansluitend daarvoor 14, 17 en 15. Dat zijn toch echt stadslijnen. Voor lijn 10 geldt hetzelfde

Maar heeft dit te maken met het tekort van chauffeurs? Er worden streeklijnen overgeheveld naar de stad. Daarbij wordt er op streeklijnen minder gereden. Het lijkt mij dus dat het tekort voornamelijk op de vestigingen van de streekdiensten zit. En omdat de stadsdiensten er meer bij krijgt in de avonduren en weekenden er juist daarin wordt gesneden. Misschien dat Hans en/of huibf hier iets meer over kan zeggen.
Lijn 324 was sowiso de bedoeling om de met kort materieel uit te voeren. Dat was ook voor de chauffeurstekorten ook.
Voor zoveer ik weet heeft dat snijden in voornamelijk de avonduren te maken met de CAO, wat dan gunstig uitpakt. Hierdoor is uiteindelijk veel minder personeel nodig.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

De HOV-status van lijn 324 heb ik nooit begrepen. Dan kun je lijn 15 ook wel HOV noemen. Moet lijn 324 nu vernummerd worden omdat het nu met "gewoon" materieel gereden wordt?
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door RnBn »

Ik meen me te herinneren dat lijn 324 een HOV status heeft gekregen van de provincie als alternatief voor de 3e en 4e sprinter vanaf station Geldrop. https://www.helmond.nl/BIS/2010/Notitie ... %20ZOB.pdf hier vanaf pagina 21 staat nog wat uit 2010, overigens is van de geplande strekking en het bedachte lijnnummer (410) niks meer gekomen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door The Greyhound »

Vandaag zijn als ik busposities mag geloven laatste Citea NGs in dienst gekomen.
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

RnBn schreef: do 16 nov 2023, 15:18 2, 4, 119, 319 van/tot ASML en 40x lijnen zijn van Eindhoven stad.
3, 5, 6, 7, 8, 10, 14, 15, 16, 17, 114, 324, 603 en 604 zijn van Groot Eindhoven (dus stad en streek).
9, 11, 18, 19, 20, 24, 317, 318, 319 van/tot Reusel, 320, 321, 322 en 324 zijn van Eindhoven streek, Reusel, Valkenswaard en Helmond.
23, 25, 26, 28, 51 en 150 zijn van Helmond
610 is van de schoolversterking die daarnaast allerhande ritten op alle lijnen waar Eindhovense chauffeurs op rijden, de gelede wagens op de 321 voor de herfst vakantie vielen hier bijvoorbeeld ook onder.
Dan zijn er nog de kleine busjes die onder hun eigen groep vallen en natuurlijk de inhuur van andere bedrijven.
Duidelijk, dank
Niels25
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:06

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Niels25 »

Ik zie dat er in het Hermes overzicht van busposities nu een extra 4 tal VDL Citea SL-129 opgenomen zijn.
1201 (817) 43-BXD-7, 1202 (818) 44-BXD-7, 1203 (819) 45-BXD-7 en 1204 (820) 46-BXD-7.
Nu zie ik verder op de RDW site dat er nog een 5e is ingeschreven op die datum, de 41-BXD-7. Misschien is dit de 1200 (816) dan wel??
Weet iemand waar deze 4 of 5 Citea wagens gaan rijden? Vervanging van de TCR /BusiNext ambas 3353, 3360, 3372 en 3378 misschien?
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

Zijn dit nieuwe of gebruikte wagens? Dat laatste lijkt me toch? Al rijden exact dit type nergens anders in Nederland rond
Niels25
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:06

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Niels25 »

Alle 5 recent geimporteerd, zijn van 2015.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Lijn 45 »

Ze komen uit Zweden, in een ander topic wordt gemeld waarvoor ze gebruikt gaan worden.
TCR511 schreef: wo 06 dec 2023, 22:28 De 4 SLE's-129 gaan naar Gemert /Deurne voor lijn 123 en 28 ter vervanging van Ambassadors 812 813 814 815 aangezien het euro 6 moet worden.
De 5e bus heeft volgens mijn bron dan weer geen Hermesnummer, dus ik denk niet dat die voor ZOB is.
HNS224
Berichten: 21
Lid geworden op: di 20 jun 2023, 19:13

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door HNS224 »

De vijfde VDL Citea is voor BusiNext stalling Almere. Deze gaat op EBS lijn 150 rijden.
De Citea's voor ZOB hebben gisteren de spuiterij in Oude Tonge verlaten en zijn inmiddels in Arnhem bij Breng. Daar wordt de benodigde Transdev apparatuur ingebouwd en worden de Zweedse veiligheidsvoorschriften vervangen door Nederlandse teksten. Ook krijgen de Zweden daar hun Bravo jas.
Na afloop keren ze nog eenmaal terug in Oude-Tonge voor een eindkeuring. Ook wordt er dan een begrenzer ingebouwd. In Zweden waren dit T100 bussen en dat mag in Nederland niet voor OV bussen met staanplaatsen.
De Citea's stromen binnekort in en dat is geen dag te vroeg. De huidige Amba's zijn gewoon op. Dit doet niets af aan de voortreffelijke staat van dienst van deze wagens.
De Next OV Citea's zijn net als de Hermes Ciitea's 13 meter wagens.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6238
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

Die beestjes zijn dan ook ruim 15 jaar oud. Dan mag het ook wel.
"Een touringcar is geen bus"
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

Hebben de boordcomputers aan boord van de bussen van Hermes(/conexxion/transdev) eigenlijk routebegeleidingssoftware in het systeem zitten, zoals de wagens van keolis in Almere en Utrecht dit hebben?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ovVeluwe »

Nee, alleen Keolis, EBS en Qbuzz GD hebben routebegeleiding.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten