Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6043
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Het lijkt me altijd zo'n gehobbel over de Achtseweg. Wordt er meer gebruik van gemaakt nu de lijn naar Oirschot legerplaats rijdt? En hoe is het gebruik op het industrieterrein tusen de Anthony Fokkerweg en mispelhoefstraat?
Hans
Berichten: 719
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

De Achtseweg Zuid is zeker een gehobbel. Met onze nieuwste bus overigens een genot, naar ik heb begrepen. Daar is test gereden door een aantal chauffeurs voor aflevering en ook enkele instructieritten zijn er al geweest.

De haltes op het industrieterrein worden goed gebruikt, Zeker in de spits. Maar ook buiten de spits wordt er zeker gebruik van gemaakt. In de spits(richting) is de bus echt goed bezet. Daarbuiten is het wisselend.

De halte Oirschot Kazerne al meermalen in/uitstappers gehad.
overigens... een echt eerlijk oordeel over het gebruik van die halte kan ik nog niet geven. Ik rijdt de lijn slechts sporadisch (zit in streekpakketten).
HNS224
Berichten: 21
Lid geworden op: di 20 jun 2023, 19:13

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door HNS224 »

Ik ben inderdaad zelf ook buschauffeur (naast een parttime baan voor de klas op een middelbare school). Nu nog bij van Gompel maar ben door BusiNext teruggevraagd. Voor het faillissement reed ik al lijndienst bij TCR namelijk. Ofschoon van Gompel goed beviel vind ik het fijn om weer te rijden voor een bedrijf dat OV als core business heeft, naast evenementenvervoer .
De vacatures voor ZOB staan inderdaad niet op de site van BusiNext maar als je googlet op BusiNext Consolid kom je ze vanzelf tegen. Rechtstreeks BusiNext benaderen is geen enkel probleem.
Het zal nog een uitdaging worden om chauffeurs te vinden maar het sollicitatieproces is wel minder complex dan bij bijvoorbeeld Hermes. D rijbewijs, code 95, voldoende score bij de rijtest en VOG is voldoende. Geen D? No worries, BusiNext heeft een eigen Academy.
Pakket is Helmond 28 en 123, Valkenswaard 656 en 657 en Eindhoven 10 en 120. Maar dit is allemaal voorlopig...
Zo kan Valkenswaard ook meerijden worden met 317/318 in de brede spitsen. Dan blijft 656 bij van Gompel. 656 wordt ook een Buca tot januari.
Materieel? Geen idee. Huren bij Hermes? Onderhoud bij TSN? Onderhoud was bij TCR nog wel een dingetje in ZOB... : :)
Hans
Berichten: 719
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

Dan kennen wij elkaar vast wel van gezicht, haha.

we gaan het zien of businext alles kan gaan rijden, zou een mooie aanvulling/ontlasting zijn.
Persoonlijk jammer als lijn 10 bij ons weg gaat, maar zoals ik al aangaf is die heel logisch. de 120 (de nieuwe spitslijn waar ik op doelde) lag dus ook in lijn van mijn verwachting.

De rest dus zoals voorheen. Ben benieuwd.
Mogelijk dat er weer wat Hermes Bravo bussen in de vloot van businext gaan, zoals voorheen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Lijn 45 »

Er zijn de afgelopen tijd 7 Citaro's in Nederland geregistreerd, BusiNext (ZOB) lijkt me de enige meest logische kandidaat om deze te gaan gebruiken.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op do 29 jun 2023, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door teun »

Waarom zijn er geen andere logische kandidaten?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Lijn 45 »

Ik zie de streekvervoerders nu niet snel 7 gebruikte dieselbussen kopen (hoogstens Hermes Veluwe misschien) en voor andere onderaannemers en touringcarbedrijven is 7 (of 8) lijnbussen in een keer een voor Nederlandse begrippen een erg grote hoeveelheid. Maar eigenlijk heb ik die zin gewoon verkeerd verwoord. :X

Al lijken ze bij nader inzien nog niet verkocht te zijn, maar de kentekens zijn afgelopen week afgegeven terwijl de advertentie meer dan een maand geleden is geplaatst. :p
Stadsbus
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Stadsbus »

Als ik het niet mis heb, waren er eerst ergens in de 30 bussen te koop. Op de foto staan er ook meer dan 8 stuks
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Hermes krijgt boete voor vertraagde invoering schoon busvervoer in regio Eindhoven, maar kan daar helemaal niets aan doen

https://www.ed.nl/eindhoven/hermes-krij ... ~a51738b6/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hainje »

Rekening doorschuiven naar VDL.

(Geen idee of dat ook al gezegd is, want betaalmuur)
🍉
waldo79
Berichten: 7650
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door waldo79 »

VDL zegt ook met overmacht te kampen te hebben. De provincie behandelt het bezwaar na de zomer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6238
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

Kan Hermes verweten worden dat ze te laat met de aanschaf begonnen waren? Zo niet, dan slaat de boete natuurlijk nergens op maar wil men gewoon interessant doen "kijk ons eens iets geven om de kwalititeit en acteren". Laat ze liever Hermes eens berispen op de uitval zonder alternatief. Lijnen waar uren lang geen bus rijdt door uitval en gebrek aan bijsturing of laatste ritten die vervallen, daar geven reizigers wat om. Wat voor een bus er rijdt zal ze een wurst zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Dionysusnu »

Laat het in ieder geval zo'n boete zijn van "dit bedrag moet je verplicht herinvesteren in je dienstverlening" zoals de overheid dat met de boete van NS doet.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef: za 08 jul 2023, 11:36 Wat voor een bus er rijdt zal ze een wurst zijn.
Nou daar ben ik het niet mee eens, de huidige bussen zijn op en qua omgevingsgeluid merken omwonenden wel een verschil tussen diesel en elektrisch.
waldo79 schreef: do 06 jul 2023, 07:29 VDL zegt ook met overmacht te kampen te hebben. De provincie behandelt het bezwaar na de zomer.
Zijn natuurlijk ook nog andere busfabrikanten dan Ebusco en VDL ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Daniel »

Mr-W schreef: za 08 jul 2023, 13:02 en qua omgevingsgeluid merken omwonenden wel een verschil tussen diesel en elektrisch.
Elektrische bussen zijn weliswaar stiller, maar geven door hun hogere gewicht weer meer trillingsoverlast.
Dus voor omwonenden niet altijd een verbetering.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6238
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

Ik heb liever een rammelbak dan geen bus.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7650
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door waldo79 »

Mr-W schreef: za 08 jul 2023, 13:02
waldo79 schreef: do 06 jul 2023, 07:29 VDL zegt ook met overmacht te kampen te hebben. De provincie behandelt het bezwaar na de zomer.
Zijn natuurlijk ook nog andere busfabrikanten dan Ebusco en VDL ;)
Het enige wat ik deed was het krantenartikel verder samenvatten, omdat het deels achter een betaalmuur stond.
PepijnOV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 17:57

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door PepijnOV »

fogeltje schreef: za 08 jul 2023, 11:36 Kan Hermes verweten worden dat ze te laat met de aanschaf begonnen waren? Zo niet, dan slaat de boete natuurlijk nergens op maar wil men gewoon interessant doen "kijk ons eens iets geven om de kwalititeit en acteren". Laat ze liever Hermes eens berispen op de uitval zonder alternatief. Lijnen waar uren lang geen bus rijdt door uitval en gebrek aan bijsturing of laatste ritten die vervallen, daar geven reizigers wat om. Wat voor een bus er rijdt zal ze een wurst zijn.
De bussen zijn in 2021 besteld en zouden origineel in Q1-2022 geleverd worden.

Boetes zijn een middel op druk uit te oefenen, mits dat er ook iets aan de situatie veranderd kan worden. Ik zal rituitval zeker niet goed praten, maar het is een illusie om te denken dat er door een berisping ineens meer chauffeurs beschikbaar zijn. Ingewijden kunnen bevestigen dat er alles binnen de macht aan gedaan wordt om het chauffeurstekort op te lossen. Overigens is dit een landelijk probleem, alleen springen een aantal regio's in Nederland eruit. Wil je rituitval voorkomen, dan zul je of een dynamische dienstregeling moeten hanteren die mee beweegt met je beschikbaarheid van chauffeurs, of minder productie (lees: ritten) op de weg zetten.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Hermes valt op dit mileu-punt niet zoveel te verwijten. Die boete is dan mijn inziens ook dom, ik zie dan ook liever een stinkende rammelbak, dan geen bus.
Maar aan volle bussen, en zeker in de toekomst, omdat simpelweg te kort materieel is aangeschaft, is wel verwijtbaar.
(voor Corona was 12 meter op veel ritten te weinig).
Nu kan je wel van 4x per uur naar 6x per uur DRU plussen (zoals lijn 2 van voor Corona) maar de DRU zat toen tegen het maximale en moet je dus elders DRU er afhalen.

Ik snap ook dat de financiële marge niet groot is, maar een dusdanig uitgeklede dienstregeling en daarbovenop ook rituitval is voor veel reizigers niet meer te accepteren. Afgelopen zondag reed er bijvoorbeeld tot 13.00 geen enkele rit op iijn 15.
Donderdag ervoor reden 2 retourritten achterelkaar op lijn 28 niet, en daarna rond de middag ook weer niet.
Het wrange is dat dat op een uursfrequentie funest is en de weinige reizigers die er al zijn, zich wel 2x gaan bedenken om de bus te nemen.
Ook rituitval of geplande afgeschaalde vakantiedienstregeling met het schrappen van eerste ritten op bijv lijn 320 en 319 is niet forensvriendelijk...

Over een dynamisch dienstregeling, de vervoerder zal als eerste aan de bak moeten en de roosters/omlopen zo maken dat uursfrequentie nooit uitvallen, we noemen die 'de basis'. Daarbovenop maak je omlopen die een lijn een 1/2uurs frequentie geven, vervolgens omlopen die daarbovenop weer er een 15 minutendienst van maken etc... (10 min wordt dan lastig) maar 7.5 minuut dan weer wel.

Als er dus een omloop uitvalt in de basis gaat men een omloop schrappen uit de 15 minuten dienst en plant deze in de basis. Hiermee voorkom je gaten van 2 uur, of zelfs meer omdat nu vaak 2 retourritten zijn gepland op een lijn.
Wellicht dat dan chauffeurs van Eindhovenstalling naar Helmond moeten komen, dat is dan zo...

Het klinkt nu wel heel simpel, maar ik denk dat zoiets wel te maken is.

Daarnaast zou het ALLE vervoerder sieren om in 2024 geheel af te zien van prijsverhogingen (en sowiso die gekke 1% regel in brabant) simpelweg omdat de kwaliteit echt ondermaats is.
Die 15% reizigers die men nog mist van voor Corona komen niet terug als de vervoerders niet iets gaan doen aan beter gecontroleerde rituitval en lagere ritprijzen en abonnementhouders behoorlijk schadeloos gaan stellen.

Een boete klinkt hard, is hard, maar wel een pressie middel. Echter die gelden gaan naar de provincie en de reiziger ziet er niets van terug zo os mijn onderbuikgevoel. Het gaat op aan de bodemloze put van rapporten over Hubs, FlexOV en andere pilots waar de reiziger niets aan heeft.
Ik zie liever de de vervoerder deze 'boete' zelf, na goedkeuring van de Provincie en Reizigersoverleg organen, terugvloeien naar de reizigers.
Dus tijdelijk verlaagde prijzen, juist extra korting op spits abonnementen etc.
PepijnOV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 17:57

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door PepijnOV »

Mee eens Huib. Er moet een basis liggen, van waaruit je op kunt bouwen naar meer. Zoals het nu is, is de zomerdienstregeling in veel gevallen de basis voor het hele jaar. Er zal altijd een discussie zijn waar je dan je 1e opschalingen gaat doen. De grote groep wint het over het algemeen van de individu..

Qua bussen: er was een bestek en daar is een offerte op geschreven waarin aantal en type voertuigen staan met instroomfasering...

Die 1% heb je nodig om de financiering voor bussen te kunnen krijgen. De bussen zijn in de afgelopen 8jr meer dan fors duurder geworden. Zoveel duurder dat daar in 2016 geen rekening mee gehouden kon worden. En dan hebben we het niet eens over de beschikbaarheid van stroom en laadinfra.. Als je zelf naar de bank gaat loop je hier ook tegenaan: als je inkomen gelijk blijft, kan je maximale hypotheekbedrag niet stijgen (tenzij de rente daalt). De huizen zijn ondertussen wel duurder geworden..
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Wat de bussentypen betreft.
In het bestek staat niets beschreven over of 12meter of geleed. Er staat eea beschreven over staanplaatsen en de tijdsduur.
Maar voor Corona moest je blij zijn dat je uberhaubt al meekon met een kwartiersdienst op bijvoorbeeld lijn 2, 4, 5 en 8. Je kan dan meer DRU inzetten
(maar dat ging niet vanwege het bereikte DRU-plafond en elders niet gemind kon worden, alleen lijn 2 heeft een aantal maamden 6x per uur gereden todat corona kwam) of de vervoerder had moeten zorgen voor langer materieel.
In het bestek was ook de gedachte van x% groei per jaar. Gezien Hermes al de zittende vervoerder was zou ze uitstekend de bezetting moeten weten en er dus achterkomen dat men in 2018 al dikke capaciteitsproblemen zou moeten hebben en dus toen al moeten anticiperen op langer materieel, zodat je i.i.g staand vervoerd kan worden. Dus ipv 43 stuks electrisch geleed investeren hadden dat er 60 moeten zijn. (En dan vergeten we de 15 minuten sta norm maar even...)
De bezettingscijfers van toen waten gewoon niet aan de haak omdat veel losse verkoopkaartjes niet werden meegenomen in de telling (zo ook kinderen gratis) maar ook de bezetting van kinderwagens werden niet gezien ven gaat snel ten koste van staanplaatsen. En dit zijn er op sommige lijnen toch best veel. De bezetting was in het bestek tot in detail in excelbladen beschikbaar.
Hier is echt een inschattingsfout gemaakt door de vervoerder.

Zo is op het laatste moment ook gelukkig ingezien dat de eerste ritten op de stadslijnen gelukkig zijn teruggedraaid. Dat heeft behoorlijk wat overredingskracht gekost. Gelukkig zo de vervoerskundige van destijds, nu met pensioen dat gelukkig ook.

Wat ook niet meewerkt, en dat kan de provincie worden aangerekend, is het vasthouden van het type materieel op de 400-serie lijnen. Het type bus, voor toen was electrisch nog iets speciaals, moest en zou ingezet worden op 400-serie ijnen, ondanks het feit dat met name lijn 403 ver onder de maat was.
De definitie van de 400 lijnen, als 'direct' is sowiso foutief. Er is niets 'direct' aan de 400 lijnenserie, behalve lijn 400.
Dat ze over busbanen rijden is ondergeschikt temeer omdat ze op sommige locaties totaal verkeerd liggen.
Uiteindelijk is, na veel discussie, men toch overstag gegaan en rijden, eerst in het weekend, maar nu ook overdag, gelukkig op diverse andere lijnen electrisch gelede bussen.

Ik ben ook benieuwd hoe, als alles weer normaal is zowel in bezetting ( in 2019) als in frequentie, dus op de 400-serie en op 2, 4 en 5 weer 4x per uur, het geleed heringedeeld gaat worden. Ook het gegeven det op lijn 319 naar ASML met geleed word gereden momenteel. De accu's gaan langer mee maar niet zoveel op 2,5,8 en 319 geleed te gaan rijden.
Maar tegen die tijd loopt de concessie af.
Ik heb namelijk niet het idee dat de voorgenomen frequentieverhoging op de 400 lijnen en in decemer 2023 'de rest' terug als in 2019 (dus oa 4x per uur op 2,4,5,8 en 17) daarvoor is de chauffeursinstroom niet voldoende.

In principe zit er ook een gedachtefout in alle bestekken in het OV.
Als een lijn aan zijn maximale capaciteit zit zouden alle DRU die nodig zijn om alle reizigers weer te vervoeren volgens het PVE op de lijn, niet uit de DRUpot gehaad moeten worden, zeker als het DRUplafond is bereikt) Die DRU zouden door de vervoerder uit eigen zak betaald moeten worden, immers meer DRU is meer reizigersgroei is meer inkomsten.
De vervoerder kan er ook voor kiezen om ipv frequentieverhoging dus langer materieel in te zetten.

In principe is reizigersgroei op deze werkwijze dus funest voor een concessie en de dunne ljjnen gaan sneuvelen omdat er toch DRU naar de overbezette ritten moeten vloeien, voor zover er uberhaubt aan de dunne lijnen gerommeld mogen worden.

Ik ben ook benieuwd, als corona niet was opgedoken, hoe houdbaar de ZOB concessie was. Geen DRU-marge meer en veel te hoge bezettingsgraad op veel lijnen door te klein materieel... ik denk dat een boete halverwege 2019 allang op de plank lang... maar ja Corona...
Laatst gewijzigd door huibf op do 27 jul 2023, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6238
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

PepijnOV schreef: di 25 jul 2023, 12:50 Boetes zijn een middel op druk uit te oefenen, mits dat er ook iets aan de situatie veranderd kan worden. Ik zal rituitval zeker niet goed praten, maar het is een illusie om te denken dat er door een berisping ineens meer chauffeurs beschikbaar zijn. Ingewijden kunnen bevestigen dat er alles binnen de macht aan gedaan wordt om het chauffeurstekort op te lossen. Overigens is dit een landelijk probleem, alleen springen een aantal regio's in Nederland eruit. Wil je rituitval voorkomen, dan zul je of een dynamische dienstregeling moeten hanteren die mee beweegt met je beschikbaarheid van chauffeurs, of minder productie (lees: ritten) op de weg zetten.
Ik heb het dan ook niet over gebrek aan chauffeurs maar aan het feit dat er dan gewoon geschrapt wordt zonder bijsturing. Sommige uurdiensten hebben meerdere ritten die achter elkaar vervallen, op lijn 23 reed een tijdje geleden geleden op zondag 6 uur niks. En laatste ritten vervallen zonder alternatief. In dat geval moet bijgestuurd worden als het kan, en dat lijkt nu helemaal niet te gebeuren. Als frequentere lijnen daarvoor iets uitgedund moeten worden zodat overal iets overblijft, dan is dat maar zo. Je zult maar in Uden op de laatste bus staan te wachten die niet meer komt.

Al dat is voor mij een reden om de komende tijd zeker niet het OV te overwegen.
"Een touringcar is geen bus"
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door sirvinniei »

Je zult maar in Uden op de laatste bus staan te wachten die niet meer komt.
Heeft Brabant niet, zoals in veel concessies, een thuisbrenggarantie?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6238
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

Geen idee? Maar als je de verhalen van de thuisbrenggarantie van de NS hoort, dan loop ik daar sowieso niet warm van.
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom wordt er niet gekozen om streek Volans op 15m te zetten?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten