Pagina 21 van 23

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:19
door Niels25
In het Brabant forum las ik dat de Hermes ambassadors vanaf 1 januari niet meer, vanwege de milieu zone, in Eindhoven mogen komen en er dus uit gaan. Uitgaande dit juist is blijft de vraag wat er dan nog bij komt de komende weken? Er rijden nu nog circa 45 ambas rond, er komen snel 20 Iveco's deze kant op. Maar dat zijn er dan nog 25 te weinig. De 32 bestelde streek citeas zijn nog niet aanwezig/geleverd. Weet iemand meer?

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:27
door omaylie
Vandaag is er toevallig een kenteken (03-BXG-2) uitgegeven voor een Citea LE-122. Zou dat een streek Citea zijn voor Zuidoost-Brabant? Of toch een voor een andere concessie?

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:29
door ArrivaBas
EBS verwacht ook een serie in de Zaanstreek en Waterland. Afgaande op de gebeurtenissen in die toko is er bij EBS meer haast om de bussen te vervangen.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:36
door Hans
Nou, haast Is in Zuidoost Brabant ook geboden, aangezien de Ambassadors per 1-1-24 in Eindhoven niet meer binnen de ring mogen rijden.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:39
door Hans
Niels25 schreef: di 12 dec 2023, 20:19 In het Brabant forum las ik dat de Hermes ambassadors vanaf 1 januari niet meer, vanwege de milieu zone, in Eindhoven mogen komen en er dus uit gaan. Uitgaande dit juist is blijft de vraag wat er dan nog bij komt de komende weken? Er rijden nu nog circa 45 ambas rond, er komen snel 20 Iveco's deze kant op. Maar dat zijn er dan nog 25 te weinig. De 32 bestelde streek citeas zijn nog niet aanwezig/geleverd. Weet iemand meer?
Als iemand al meer had geweten dan was het hier vast al gepost.
Ik heb slechts 2 verschillende geruchten gehoord en aangezien ik die nog niet geverifieerd heb/bevestigd heb gekregen laat ik het daar bij.

In ieder geval is de eerste Iveco, al in Bravo-kleuren, anmiddag in de stalling Eindhoven gespot.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:44
door regenmaker
Maar men kan toch gewoon in Helmond gewoon Amba's blijven gebruiken?

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:49
door fogeltje
Hmm als ze dan per 1 januari nog niet genoeg bussen hebben dan zou je busomlopen moeten verzinnen die niet in Eindhoven komen voor de resterende Amba's, en volgens mij kan dat bijna niet. Zo een beetje elke streeklijn die Hermes rijdt komt in Eindhoven. On the top of my hat alleen de 23, 25 en 26 niet (123 en 28 zijn uitbesteed). Dat en de 51.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:52
door regenmaker
Alle ritten van de 321 en 322 na Beek en Donk laten afbuigen naar Helmond met aansluiting op de trein. Wat BravoDirect stikkers op de zijkant plakken en klaar. (A)

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 21:03
door Hans
regenmaker schreef: di 12 dec 2023, 20:44 Maar men kan toch gewoon in Helmond gewoon Amba's blijven gebruiken?
Nee. helaas. Alle lijnen zitten aan elkaar geknoopt. Wellicht dat er een klein aantal omlopen zijn die alleen Helmond lijnen rijden, maar de kans is te groot dat een AMBA toch in Eindhoven terecht komt.
Dat gaat hem dus niet worden.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 21:04
door Lijn 45
Hans schreef: di 12 dec 2023, 20:39 In ieder geval is de eerste Iveco, al in Bravo-kleuren, anmiddag in de stalling Eindhoven gespot.
Een foto daarvan staat hier

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 21:10
door GvL20
Die kleuren staan goed op een Crossway, alleen dat Bravo logo zo hoog...... :N

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 21:12
door Daniel
En tenzij het gezichtsbedrog is staat het busnummer op de voorkant ook hartstikke scheef ;)

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 21:14
door Hans
Hardstikke scheef!

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 12 dec 2023, 22:27
door JacobTrainsNL
Ben wel benieuwd daar waar ze op de 20 Crossways na de rest dan vandaan zullen halen tijdelijk tot nieuwe Citeas... Ze kunnen inderdaad maximaal 15/20 Ambassadors rondom Helmond houden en verder ook niet..

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 07:05
door ArrivaBas
Hans schreef: di 12 dec 2023, 20:36 Nou, haast Is in Zuidoost Brabant ook geboden, aangezien de Ambassadors per 1-1-24 in Eindhoven niet meer binnen de ring mogen rijden.
Daarom komen die Crossways deels naar Brabant. VDL heeft nog ruim 200 bussen te bouwen waarvan het grootste deel naar EBS moet om die tijdelijke troep van Connexxion en uit Berlijn daar te vervangen.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 07:10
door GvL20
Ben ook wel benieuwd wat ze verder nog in gaan zetten, de tijd begint wel te dringen.

De Ambassadors rond Helmond houden zou wel een optie zijn voor een deel van de vloot alleen of dat planmatig wel handig is??

Het zal voor de chauffeurs ook wel even wennen zijn dat bij de Crossways de rechter buitenspiegel nu hoog hangt en verder naar voren....

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 07:50
door ArrivaBas
Maar die spiegels zijn ook evenredig steviger. Rondom Dordrecht is er al minstens één keer een bushokje mee toegetakeld. :')

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 13:41
door maurits-07
Niels25 schreef: di 12 dec 2023, 20:19 In het Brabant forum las ik dat de Hermes ambassadors vanaf 1 januari niet meer, vanwege de milieu zone, in Eindhoven mogen komen en er dus uit gaan. Uitgaande dit juist is blijft de vraag wat er dan nog bij komt de komende weken? Er rijden nu nog circa 45 ambas rond, er komen snel 20 Iveco's deze kant op. Maar dat zijn er dan nog 25 te weinig. De 32 bestelde streek citeas zijn nog niet aanwezig/geleverd. Weet iemand meer?
Zijn er niet nog een aantal bravo direct citeas over? Kom geregeld in de spits langs de remise en die staan er dan nog aardig wat. Denk niet dat het er genoeg zijn om 25 bussen mee op te vangen, maar je zou er Iniedergeval een heel eind mee komen denk ik.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 19:01
door PepijnOV
Hans schreef: di 12 dec 2023, 20:36 Nou, haast Is in Zuidoost Brabant ook geboden, aangezien de Ambassadors per 1-1-24 in Eindhoven niet meer binnen de ring mogen rijden.
Het ligt iets anders: Het is een concessie eis op de maximale leeftijd van de in te zetten voertuigen, waar een ontheffing voor verleend is en staat los van de milieuzone binnen de ring. Daar is namelijk geen handhaving op: Je kunt dus niet het OV eraan houden en de belevering van de binnenstad met bijv. euro 2 vrachtauto's laden doorrijden (wat nu nog steeds gebeurt, ondanks dat het niet mag)

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 18:40
door Hans
Dank voor de correctie PepijnOV. Maximale leeftijd had ik niet bij stil gestaan. Maar ik had vernomen/begrepen dat het om de milieu eisen van de gemeente ging. Thanks!

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: do 14 dec 2023, 18:40
door Hans
Voor de geïnteresseerden: morgen, vrijdag 15 december, gaan de Iveco's de dienst op.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: za 16 dec 2023, 18:45
door fogeltje
Maar als het om ontheffing voor de leeftijd van bussen gaat, dan is alleen inzetten rondom Helmond ook geen optie? Ik neem aan dat die eis voor het hele gebied geldt?

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: za 16 dec 2023, 18:50
door Mr-W
Ik denk niet dat je Helmond, Laarbeek en Gemert Bakel erg gelukkig maakt om de steeds ouder wordende ambassadors te blijven rijden.
PepijnOV schreef: wo 13 dec 2023, 19:01
Hans schreef: di 12 dec 2023, 20:36 Nou, haast Is in Zuidoost Brabant ook geboden, aangezien de Ambassadors per 1-1-24 in Eindhoven niet meer binnen de ring mogen rijden.
Het ligt iets anders: Het is een concessie eis op de maximale leeftijd van de in te zetten voertuigen, waar een ontheffing voor verleend is en staat los van de milieuzone binnen de ring. Daar is namelijk geen handhaving op: Je kunt dus niet het OV eraan houden en de belevering van de binnenstad met bijv. euro 2 vrachtauto's laden doorrijden (wat nu nog steeds gebeurt, ondanks dat het niet mag)
Zit natuurlijk wel een verschil tussen een OV bus die de hele dag rondjes rijdt of een voertuig dat 1x per dag/enkele keren per week spullen aflevert qua millieuvervuiling.
ArrivaBas schreef: wo 13 dec 2023, 07:05
Hans schreef: di 12 dec 2023, 20:36 Nou, haast Is in Zuidoost Brabant ook geboden, aangezien de Ambassadors per 1-1-24 in Eindhoven niet meer binnen de ring mogen rijden.
Daarom komen die Crossways deels naar Brabant. VDL heeft nog ruim 200 bussen te bouwen waarvan het grootste deel naar EBS moet om die tijdelijke troep van Connexxion en uit Berlijn daar te vervangen.
Wordt het niet eens tijd om afscheid te nemen van VDL ivm productieproblemen?

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: za 16 dec 2023, 18:53
door Milco
Hebben andere fabrikanten dan geen productieproblemen? Ik zie vertraagde orders bij VDL, Ebusco en Volvo en ik vraag mij af of dat de enige zijn.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: za 16 dec 2023, 18:59
door fogeltje
Ik heb nog altijd liever een van die Ambassadors dan een taxibusje door het dorp op lijn 25.