Nog geen spoorlijn Breda en Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39200
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nog geen spoorlijn Breda en Utrecht

Bericht door Daniel »

Nog geen spoorlijn Breda en Utrecht
GORINCHEM/WERKENDAM - De 4,5 miljard euro die minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft gevonden om de knelpunten op het spoor op te lossen, komen niet ten goede van de nieuwe spoorlijn tussen Breda en Utrecht.

,,Ik heb mij laten vertellen dat voor deze spoorlijn nu geen geld wordt vrijgemaakt,’’ zegt wethouder E. Begemann van de gemeente Werkendam. ,,Daar is de minister heel duidelijk over geweest.’’

Jammer vindt Begemann het wel. ,,Wij staan als college positief over deze spoorlijn. Wanneer er geld voor zou vrijkomen, is dat alleen maar goed.’’

Zijn Gorcumse collega H. van Santen verwacht niet dat er op korte termijn geld wordt uitgegeven voor de nieuwe spoorlijn. ,,Eurlings heeft in de Tweede Kamer wel toegezegd dat er een onderzoek komt. Naar verwachting is dit in het herfst afgerond. Dan weten we meer.’’

Verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng besloot samen met BAM Infrarail het plan voor een spoorlijn tussen Breda en Utrecht dit jaar nieuw leven in te blazen. Het bureau stelt dat deze directe spoorverbinding meer reizigers trekt dan naar Rotterdam of Den Haag. Naar verwachting zullen 35.000 reizigers gebruik maken van deze nieuwe verbinding. De aanleg van een spoorlijn langs de A27 zou daarom een aantrekkelijke optie zijn. ,,Het is tenslotte erg druk op de A27 en er is behoefte aan goed openbaar vervoert op deze route,’’ zei Van Santen al eerder in deze krant. Hij was echter bang dat de discussie over de aanleg van het spoor tussen Breda en Utrecht als gevolg heeft dat de problematiek rondom de A27 naar de achtergrond verdwijnt. ,,En dat is natuurlijk niet wat wij voor ogen hebben,’’ vindt Begemann. ,,Het is niet de bedoeling dat we bijvoorbeeld tien tot vijftien jaar op de plannen voor die spoorlijn gaan wachten waardoor de problemen op de A27 ook op zich moeten laten wachten. Deze problemen zijn nù aanwezig en moeten daarom ook zo snel mogelijk worden opgelost.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7657
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nog geen spoorlijn Breda en Utrecht

Bericht door waldo79 »

Gewoon maatregelen treffen waarvan het OV en autoverkeer profiteert 8-) Het lijkt mij een onzinnige stelling dat het aan goed OV ontbreekt op de verbinding Breda-Utrecht...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten