Pagina 7 van 7

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 09:12
door MaartenD
Post schreef:Dat is naar mijn mening echt onzin, die stop kost gewoon extra tijd waar ik als doorgaande reiziger niet op zit te wachten. Laat die vliegtuig passagiers lekker met de bus gaan vanaf Eindhoven.
De 800 stopt 6 minuten in Den Bosch en 3 in Eindhoven, de 3500 3 en 5, de 3900 5 en 4.
Daar moet toch wel wat ruimte zijn, al laat je maar één van die treinseries er stoppen.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 14:44
door huibf
Als er ergens tijd te winnen is zijn het die belachelijk lange stops op de diverse stations.
Nederland is het land niet voor treinen die doorjakkeren. Beter is om in snellere optrekkende treinen te investeren en iets vaker te stoppen op relevante plaatsen.
Wijkhoven schreef:Na jullie discussie over de nieuwe route van de 400, heb ik die even opgezocht. Ik zie dat hij wel nog steeds via Oirschotsedijk en Landsard rijdt. Toen ik voor het eerst in die bus zat was ik verbaasd over het smalle weggetje waar hij overheen reed. Maar ik zie op streetview dat ze dat weggetje toch wel hebben aangepakt. Er zijn veel bomen weggehaald, er is een fietspad aangelegd en de weg is iets verbreed. Hieronder afbeeldingen van 2010 en 2019. Dus er is tóch een soort van investering in de route van het OV geweest in het afgelopen decennium. :P

2010: https://i.ibb.co/MhbSjrt/Landsard-2010.png
2019: https://i.ibb.co/8jrd8n9/Landsard-2019.png
Die investering is niet gedaan voor de bus. Verderop zit een gigantische school en dito leerbedrijven.
Komende 5 jaar is er van de omgeving niets meer over helaas. Ook aan de overzijde vd snelweg. Dus aan de stadszijde ligt het helemaal vol.

Ontzettend jammer. Het stukje bij Landsard was een omtzettend leuk stukje natuur. Helaas weerverpest door de continue bouwdruk en het aanleggen van wegen.
De komst van HOV4 is overigens weer opgelaaid nu het station niet doorgaat.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 18:09
door Post
huibf schreef:Als er ergens tijd te winnen is zijn het die belachelijk lange stops op de diverse stations.
Ja vervelend die 3 minuten stops, stel je nou voor dat er mensen instappen.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 18:51
door huibf
Dat bedoel ik. Dus wat maakt die stop op Airport dan uit. Genoeg reizigerspotentieel.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 21:25
door Wubbo
Aan dat reizigerspotentieel durf ik nog wel te twijfelen. Die lange stops in 's-Hertogenbosch zijn nu met name omdat er geen viersporigheid en vrije kruising ligt bij Vught Aansluiting, zodra dat gereed is worden die stops ingekort. En het argument van reistijdverlenging voor doorgaande reizigers blijft gewoon staan.

We hebben op dit forum heel vaak de discussie gevoerd over dat ICs niet snel genoeg meer zijn omdat ze op allerlei stations stoppen (Veenendaal-De Klomp, Den Haag Laan van NOI, Heiloo, etc). Nog zo'n stop erbij helpt dan niet.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: di 15 sep 2020, 10:55
door Wijkhoven
HOV-lijn naar Eindhoven Airport en BIC gaat 30 miljoen kosten
EINDHOVEN - De aanleg van een derde lijn voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in Eindhoven, tussen busstation Woensel en Eindhoven Airport en de Brainport Industries Campus (BIC), gaat een slordige dertig miljoen kosten.

Dit blijkt uit een voorstel aan de Eindhovense gemeenteraad, waarin om een aanvullend voorbereidingskrediet wordt gevraagd. Een half miljoen is nodig voor het uitwerken van een voorlopig ontwerp van de nieuwe buslijn. Eerder al werd 950.000 euro uitgetrokken voor het schetsontwerp.
Bron en verder lezen: Eindhovens Dagblad

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: di 15 sep 2020, 11:37
door teun
Interessante keuze, op de Mispelhoef is zo’n busbaan natuurlijk makkelijker in te passen dan langs de Ooirschotsedijk maar ik denk dat het de 400 als die deze route zou gaan volgen wel trager maakt. Hoe dit de lijnvoering beïnvloed is sowieso wel interessant, ik ben benieuwd of de 10 nog veel toegevoegde waarde heeft op deze manier en of het misschien interessant is om zowel een snelbus als een overal halterende dienst de route van de 400 te laten rijden (al is er natuurlijk al veel overlap met de 405/406).

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: di 15 sep 2020, 12:05
door huibf
De bedoeling is dat deze lijn de 400 vervangt. Er zal tot industrieterrein nergens worden gestopt, muv WoensXL. Het andere trace, is de route van lijn 10 over het terrein. Dat is wat om, maar voornamelijk de afwikkeling van het huidige verkeer is wat ik begreep een stuk lastiger, ofwel de bus en autos zitten elkaar meer in de weg.
Lijn 10 zal zeer waarschijnlijk een heel andere functie krijgen. Hoewel lijn 10 redelijk succesvol is, is het niet een enorme winstpakker.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: di 15 sep 2020, 18:53
door CamilleKreemers
de 10 en 400 rijden grotendeels dezelfde route, waarom niet de 400 of lijn 8 over het terrein sturen?

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: di 15 sep 2020, 18:58
door PHS
huibf schreef: di 15 sep 2020, 12:05 De bedoeling is dat deze lijn de 400 vervangt. Er zal tot industrieterrein nergens worden gestopt, muv WoensXL. Het andere trace, is de route van lijn 10 over het terrein. Dat is wat om, maar voornamelijk de afwikkeling van het huidige verkeer is wat ik begreep een stuk lastiger, ofwel de bus en autos zitten elkaar meer in de weg.
Lijn 10 zal zeer waarschijnlijk een heel andere functie krijgen. Hoewel lijn 10 redelijk succesvol is, is het niet een enorme winstpakker.
Maar wat is dan precies het voordeel van dit HOV-tracé ten opzichte van zeg een paar extra rijstroken (of busstroken) op de Anthony Fokkerweg? Zo route binnendoor over een industrieterrein staat haaks op het hele idee van HOV, al helemaal in Brabant waar zo'n beetje alle bussen over de grote doorgaande wegen lijken te moeten rijden.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: di 15 sep 2020, 19:15
door CamilleKreemers
Waarom niet de route via de Mispelhoefstraat, Waalstraat en Rijnstraat leggen. Dan kun je wellicht nog DRU besparen.

Wellicht moet dit ergens anders maar:

Wat als we de volgende wijzigingen doen:

400: gaat voortaan via de Mispelhoefstraat, Waalstraat en Rijnstraat
405: gaat voortaan via de route lijn 9 Oude Boschelaan, Hierbij denk ik dan aan een ringlijn in Achtse Barrier
Lijn 9 wordt gestrekt via de route van lijn 8

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: di 15 sep 2020, 20:06
door huibf
PHS schreef: di 15 sep 2020, 18:58
huibf schreef: di 15 sep 2020, 12:05 De bedoeling is dat deze lijn de 400 vervangt. Er zal tot industrieterrein nergens worden gestopt, muv WoensXL. Het andere trace, is de route van lijn 10 over het terrein. Dat is wat om, maar voornamelijk de afwikkeling van het huidige verkeer is wat ik begreep een stuk lastiger, ofwel de bus en autos zitten elkaar meer in de weg.
Lijn 10 zal zeer waarschijnlijk een heel andere functie krijgen. Hoewel lijn 10 redelijk succesvol is, is het niet een enorme winstpakker.
Maar wat is dan precies het voordeel van dit HOV-tracé ten opzichte van zeg een paar extra rijstroken (of busstroken) op de Anthony Fokkerweg? Zo route binnendoor over een industrieterrein staat haaks op het hele idee van HOV, al helemaal in Brabant waar zo'n beetje alle bussen over de grote doorgaande wegen lijken te moeten rijden.
Bedenk dat het BIC terrein nog lang niet is volgebouwd. Er zijn zelfs plannen voor een extra viaduct over de A2/N2 op het het noordelijke deel van Mispoelhoef/de schakel tussen afrit Airport en knooppunt/Batadorp. Hierop kan later HOV3 over rijden zonder impact op de nieuwe busbaan.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: di 15 sep 2020, 21:03
door RnBn
CamilleKreemers schreef: di 15 sep 2020, 19:15 Waarom niet de route via de Mispelhoefstraat, Waalstraat en Rijnstraat leggen. Dan kun je wellicht nog DRU besparen.

Wellicht moet dit ergens anders maar:

Wat als we de volgende wijzigingen doen:

400: gaat voortaan via de Mispelhoefstraat, Waalstraat en Rijnstraat
405: gaat voortaan via de route lijn 9 Oude Boschelaan, Hierbij denk ik dan aan een ringlijn in Achtse Barrier
Lijn 9 wordt gestrekt via de route van lijn 8
Het probleem met een route van de 400 over de Mispelhoefstraat-Waalstraat-Rijnstraat is onder andere dat Op het gedeelte van die route op Acht te smal is om met een bus een auto te passeren, er zal dus een hoop aangepast moeten worden om die route HOV geschikt te maken, met waarschijnlijk een aantal huizen die gesloopt moeten worden. Daarnaast is de route van lijn 8 een paar jaar terug juist gestrekt om de reizigers tussen Acht en Eindhoven CS een snellere reis te geven. En dan laat ik de tunnel onder het spoor door wat op dit moment enkel een fietstunnel is nog buiten beschouwing aangezien de tunnel van de A. Fokkerweg ook aangepast zal moeten worden.
Voor je voorgestelde route van lijn 405 zal dat betekenen dat lijn 406 vaker zal moeten gaan rijden (in de scholieren spits vertrekken de bussen met 8 keer per uur al regelmatig vol vanaf Sportpark Noord richting het station laat staan als je daar de frequentie halveert).
Overigens is de voorgestelde route over de schakel niet eens zo vreemd aangezien die in de avondspits nu ook al wel eens wordt gebruikt als er een file staat op de Oirschotsedijk (het verkeerslicht linksaf laat maar een paar auto's per keer door) aangezien dat dan sneller aan voelt richting het station.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: di 15 sep 2020, 22:41
door huibf
Ik bedenk me net dat de oirschotsedijk, zoals ook het zuidelijke stuk als groene zone/fietsstraat wordt heringericht.
Dit was een van de vragen vanuit de politieke fractie in Eindhoven.

Zoals gezegd het stukje waar nu de scouting zit zal na enkele jaren mogelijk dus wat verlegd worden, zoals het er narr uitziet.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: wo 16 sep 2020, 07:20
door ZO6176
De bedoeling is toch dat de oirschotsedijk voor het autoverkeer wordt geknipt. Dan kun je deze ombouwen tot busbaan.

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: wo 16 sep 2020, 09:07
door huibf
Nope. Groene zone, voetpad en een breed fietspad. Dasr past de bus niet meer tussen :shock:

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Geplaatst: wo 16 sep 2020, 11:23
door teun
Op zich een goede zaak wat mij betreft, je maakt er de fiets als vervoermiddel tussen Oirschot en Eindhoven er een stuk aantrekkelijker mee, en dat kleine stukje om voor de bus over de Mispelhoef scheelt zo veel echt niet.