Pagina 1 van 2
Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 08:18
door Mr-W
Al het aan burgemeester Rob van Gijzel ligt, verdwijnen alle treinen tussen station Beukenlaan (binnenkort: “Strijp-S”) en het gebied tussen universiteit en Fuutlaan onder de grond. Daarmee ontstaat een langgerekt gebied dat voor verbinding kan zorgen tussen het noorden en centrum van de stad. “De allermooiste A-locatie die je je maar kunt bedenken.”
E52.nl
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 09:13
door huibe
Tsja. Daar gaat de geloofwaardigheid van Meneer Van Gijzel. Wat een luchtfietaerij.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 13:16
door SuperGhost
Waarom luchtfietserij?
Het spoor ondergronds leggen is steeds meer de mode aan het worden.
Tussen Beukenlaan en het universiteitsterrein is ongeveer even lang als de spoortunnels bij Rotterdam, Delft en Schiphol.
En bij Amsterdam gaan ze dan de A10 in een tunnel leggen.
Waarom zijn die tunnels allemaal geen luchtfietserij, maar een mogelijk tunnel bij Eindhoven wel?
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 13:33
door Thom91
Omdat je veel en veel meer ruimte nodig hebt dan in Delft. En een snelweg onder de grond stampen is makkelijker dan een spoorlijn ivm makkelijker omleiden van verkeer.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 13:53
door reisthijs
SuperGhost schreef:Waarom luchtfietserij?
Omdat hij het talud wil behouden, dat maakt het hele idee onzinnig en overdreven complex.
Verschrikkelijk veel geld uitgeven terwijl je er niet eens een probleem mee oplost = luchtfietserij.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 16:18
door Vinny
Het moet verdorie een keer afgelopen zijn met die zinloze prestigeprojecten die de belastingbetaler veel geld kosten en nooit iets opleveren dan foeilelijke disfunctionele kantoorruimte en overige opsmuk waar behalve een paar politici echt niemand op zit te wachten!
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 17:15
door AppleMoose
Het gebeurt niet vaak, maar ditmaal ben ik het volledig met je eens Vinny.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 21:11
door huibf
Als inwoner van Eindhoven zie ik het wel zitten.
Wat je reinste flauwekul is de HSL.
Die had er nooit hoeven komen.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 21:54
door Mr-W
SuperGhost schreef:Waarom luchtfietserij?
Het spoor ondergronds leggen is steeds meer de mode aan het worden.
Tussen Beukenlaan en het universiteitsterrein is ongeveer even lang als de spoortunnels bij Rotterdam, Delft en Schiphol.
En bij Amsterdam gaan ze dan de A10 in een tunnel leggen.
Waarom zijn die tunnels allemaal geen luchtfietserij, maar een mogelijk tunnel bij Eindhoven wel?
Het opstelterrein en de overlast voor de omgeving is met het huidige spoor relatief beperkt.
Juist in Tongelre is de overlast van het spoor het grootst en daar blijft het in deze plannen bovengronds :neg:
huibf schreef:
Wat je reinste flauwekul is de HSL.
Die had er nooit hoeven komen.
Nou wat mij betreft wordt Weert?-Eindhoven-Utrecht en Breda-Eindhoven-Venlo een ausbaustrekke voor 200 km/h, scheelt flink in reistijd met de huidige 140km/h.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 22:11
door Thom91
huibf schreef:Als inwoner van Eindhoven zie ik het wel zitten.
Wat je reinste flauwekul is de HSL.
Die had er nooit hoeven komen.
We worden een soort wafelijzerpolitiekland?
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: ma 24 aug 2015, 03:03
door groningen
Dat zou betekenen dat ook het station van Eindhoven ook ondergronds gaan. Volgens mij moet de tunnel vrij diep gaan als de spoorlijn onder de Elisabethtunnel, Boschwijktunnel en Vestdijktunnel moet doorgaan. Was er niet een overschot aan kantoorruimte in Nederland?!
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: ma 24 aug 2015, 12:24
door Dennenboom
Maar waarom moeten de treinen weer onder de grond? Gooi het PSV stadion en het stadhuis onder de grond. Wat daar gepresteerd wordt is nu juist niet om aan te zien.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: ma 24 aug 2015, 14:17
door SuperGhost
Gefrustreerde Ajacied ofzo?

Re: RE: Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 08:53
door Zugführer
groningen schreef:Dat zou betekenen dat ook het station van Eindhoven ook ondergronds gaan. Volgens mij moet de tunnel vrij diep gaan als de spoorlijn onder de Elisabethtunnel, Boschwijktunnel en Vestdijktunnel moet doorgaan. Was er niet een overschot aan kantoorruimte in Nederland?!
Bovendien wordt het station van Eindhoven op het moment verbouwd met een nieuwe reizigerstunnel + perronopgangen. Over kapitaalvernietiging gesproken...
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 10:15
door deadlock
Ik zie in de toekomst alle grote vervoersmogelijkheden nog wel onder de grond verdwijnen. Heb er ook niet zo'n probleem mee eigenlijk. Dit soort projecten is goed voor de economie.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 13:53
door Gothic-Writer
Wat ik me afvraag is: is er bij dit plan wel rekening gehouden met Rail Terminal Eindhoven??
Buiten dat om vind ik het best jammer dat je, als de tunnel er komt, weer minder uitzicht hebt op de omgeving.
Het kan misschien het geluidsoverlast verminderen, maar waarom wij gedwongen worden om continu tegen beton aan te kijken als je aan het reizen bent?? Het maakt niet uit of dat nu met de trein of met auto is, je wordt steeds vaker door betonnen bakken gestuurd.
Mijn advies: neem demping maatregelen op het huidige spoor en laat zien wat je stad (in dit geval Eindhoven) te bieden heeft. Dat blijft bij mensen veel beter in het geheugen en zorgt ervoor dat mensen ook vaker een bezoek brengen aan de stad.
Andere steden in Brabant houden juist wel alles boven de grond zodat reizigers kunnen zien wat de stad te bieden heeft, maar zijn nu vooral bezig om de gebieden rondom het spoor een betere aanblik te geven (Breda / Helmond / 's-Hertogenbosch / Tilburg).
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 13:57
door isadora
Kom er maar zelden, maar wat ik me er van herinner, geloof ik niet, veel te missen.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 14:36
door Thom91
Gothic-Writer schreef:Wat ik me afvraag is: is er bij dit plan wel rekening gehouden met Rail Terminal Eindhoven??
Buiten dat om vind ik het best jammer dat je, als de tunnel er komt, weer minder uitzicht hebt op de omgeving.
Het kan misschien het geluidsoverlast verminderen, maar waarom wij gedwongen worden om continu tegen beton aan te kijken als je aan het reizen bent?? Het maakt niet uit of dat nu met de trein of met auto is, je wordt steeds vaker door betonnen bakken gestuurd.
Mijn advies: neem demping maatregelen op het huidige spoor en laat zien wat je stad (in dit geval Eindhoven) te bieden heeft. Dat blijft bij mensen veel beter in het geheugen en zorgt ervoor dat mensen ook vaker een bezoek brengen aan de stad.
Andere steden in Brabant houden juist wel alles boven de grond zodat reizigers kunnen zien wat de stad te bieden heeft, maar zijn nu vooral bezig om de gebieden rondom het spoor een betere aanblik te geven (Breda / Helmond / 's-Hertogenbosch / Tilburg).
Het hebben van drie minuten uitzicht op beton lijk me veel minder relevant dan de permanente barrièrewerking van een zandwal.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 15:59
door SLToilet
Dromen mag, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan het eventueel ondergronds brengen van het spoor door Eindhoven:
Allereerst de regelgeving: het zal enorm lastig worden dit ingepast te krijgen. We hebben te maken met een van de drukste goederensporen door Nederland wat ook zo zal blijven, die vereisen al een hoop regeltjes. De tunnel wordt waarschijnlijk langer dan 250 meter: alle tunnels vanaf die lengte moeten in Nederland voldoen aan hopeloos rigoureuze totaal overbodig uit de hand gelopen regeltjes :X . Een beetje slechte planning kan ervoor zorgen dat het veiligheidssysteem twee jaar vertraging oplevert. Mogelijk kun je iedere 250 meter een gat maken in de tunnel.
En dan nog de bebouwing: diezelfde regelwoede zorgt ervoor dat je maar heel weinig kan bouwen bovenop de tunnel, behalve misschien een parkje maar dat past vast niet binnen de ambities van de gemeente. Tenslotte is het station een rijksmonument :') :neg: , dus moet men ook daar weer enorm oppassen tijdens de bouw en krijgt men ook nog de monumentencommissie op zijn dak (ik zou zeggen: slopen en nieuwbouw maar dat is zonde van het geld). Om niet nog meer grondstoffen te verspillen is het beter de reizigerstunnel te bewaren als een soort ondergrondse passerelle, met direct daaronder de sporen.
Om terug te komen op die goederentreinen: als alleen die in een tunnel gelegd worden scheelt dat al een hoop overlast en gevaar. Boven de grond krijgt men de ruimte voor een zevende en achtste perronspoor aan de voorzijde.
Maar om realistisch te blijven: ik sluit me aan bij Mr-W dat er wat moet gebeuren in Tongelre, waar nog altijd gelijkvloerse kruisingen zijn, welke binnen de bebouwde kom van Tilburg, de vier grootste steden (afgezien van Utrecht Maliebaan) en Almere niet eens voorkomen. Omwonenden hebben mogelijk baat bij een verdiepte ligging (en wat mij betreft twee stations maar dat terzijde) door die wijk.
Eindhoven kan beter lobbyen voor een verdiepte ligging in Tongelre voor beide vertakkingen en meer stations in de stad in zowel Tongelre als Woensel-Noord/Acht (voor de woonwijken daar, ik word er moe van dat ze het station telkens willen koppelen aan ontwikkelingen op de luchthaven en daarmee het station op het spel zetten als NIMBY-Eindhoven met de hooivorken in de lucht blijft).
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 17:57
door SuperGhost
Wellicht kun je zo'n verdiepte ligging in Tongelre dan ook direct gebruiken om de aansluiting volledig kruisingsvrij te maken, dan heb je er zelfs op twee verschillende manieren voordeel van

Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 18:51
door deadlock
SLToilet, die regels worden een stuk minder heftig als je de buizen een fractie breder maakt. En zo zijn er nog wel meer dingen.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 20:16
door SuperGhost
Neemt natuurlijk niet weg dat de regels in Nederland nog altijd zeer hoog zijn in vergelijking tot andere 'westerse' landen.
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 20:19
door isadora
Hoge regels worden alleen door superspoken bedacht ;)
Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 20:25
door SuperGhost
Superspoken houden dan ook niet zo van kleine lettertjes

Re: Van Gijzel: treinen onder de grond en spoorzone als nieuwe A-locatie
Geplaatst: di 25 aug 2015, 20:31
door deadlock
SuperGhost schreef:Neemt natuurlijk niet weg dat de regels in Nederland nog altijd zeer hoog zijn in vergelijking tot andere 'westerse' landen.
Ja en mijn moeder heeft vast een hele andere sterfdag dan de jouwe gaat hebben. Dat boeit dus gewoon niet.