Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

ZO6176 schreef:Allereerst een vraag: Is er extra reistijd ingepland wanneer er een evenement in het PSV-stadion is en er de omleidingsroute via de Zernikestraat - Boschdijk wordt gereden. Indien nee, komen de bussen dan met vertraging aan op de eerstvolgende halte op de normale route respectievelijk Station?
Nee, de bussen lopen nauwelijks/geen vertraging op, omdat via de Zernikestraat in principe net zo snel is als via de normale route.
ZO6176 schreef: Waarom deze vraag. Wanneer via de Hurk wordt gereden vanaf Landforum naar Station dan kost dit 8 minuten. Indien een der lijnen 401-403 via deze omleidingsroute-Frederiklaan-Zeelsterstraat (dus niet via Bredalaan) geloof ik niet dat dit 8 minuten extra kost. Hooguit 4 a 5. Lijkt mij acceptabel om dan de frequentie op 401 te kunnen verhogen. Blijft alleen over waar je DRU gaat schrappen om deze vrij te kunnen maken.
Het verhogen van de frequentie van lijn 401 is niet de oplossing. Het probleem andersom benaderen helpt hierbij deels: lijn 401 zit te vol met vliegtuigreizigers. Dat is logisch op dit moment, want de bus vertrekt vaak eerder dan lijn 400 en is frequenter. De hoge frequentie van lijn 401 is echter historisch zo gegroeid en was op werkdagen overdag vlak voor de introductie van lijn 400 nog 8x per uur. Lijn 400 en lijn 401 rijden nu samen 10x per uur, maar ik vraag me af of de verhouding tussen lijn 400 en 401 op dit moment optimaal is. Om wat meer zicht te krijgen heb ik uit de afgelopen aanbesteding de NVS-reizigerscijfers van lijn 400 en 401 erbij gepakt. Die dateren uit het najaar van 2014 toen de frequentie gelijk was aan de situatie nu. In de cijfers zijn een aantal pieken aan reizigers te zien (aankomst vliegtuigen) en dan is het interessant om te zien hoe die zich verdelen over beide lijnen. Ik kijk hierbij bewust naar cijfers buiten de spits en enkel voor de richting Airport richting Station, omdat daar volgens mij de grootste problemen zitten.
Lijn 401 vervoerde op de ritten om 12.27 en 12.37 op het Cargo Forum al respectievelijk 44 en 50 reizigers. De tussenliggende haltes hebben rond die tijd nauwelijks reizigers, dus hiervan is aan te nemen dat die op het vliegveld zijn ingestapt. Lijn 400 had een rit om 12.30 en om 12.45 uur en vervoerde toen 34 en 35 reizigers. Het merendeel zat dus in lijn 401 in plaats van lijn 400. Een andere interessante periode is te zien tussen 15.20 en 16.00. Lijn 401 reed op het Cargo Forum met in totaal gemiddeld 168 reizigers, verdeeld over 4 ritten. Lijn 400 had in dezelfde periode slechts 48 reizigers.
Is een andere tijdsligging dan de volledige oplossing voor het probleem? Nee, dat blijkt uit de zaterdagcijfers: lijn 400 reed toen 5 minuten voor lijn 401, maar desondanks was het verschil gigantisch: als voorbeeld lijn 401 vervoerde om 13.05 en 13.20 uur gemiddeld 129 reizigers, lijn 400 met de ritten om 13.00 en 13.15 uur slechts 64. Ik moet echter wel opmerken dat toen tussen 15.00 en 16.00 uur wel meer reizigers voor lijn 400 kozen dan lijn 401 met dezelfde tijdligging tussen beide lijnen. Kortom: er zijn meer factoren die de keuze van de vliegtuigreiziger beïnvloeden. Zijn reizigers bang voor lijn 400, bijvoorbeeld omdat de bus toen nog een andere bestickering had? Ook dat niet: lijn 401 reed op zondag toen 2x per uur en lijn 400 4x per uur. Lijn 401 vertrok toen 5 minuten na lijn 400. De pieken met reizigers op lijn 400 zijn nauwelijks terug te zien op lijn 401.

Met name de cijfers op zondag laten zien dat een herverdeling van de ritten op lijn 400 en 401 kansen biedt. Op werkdagen zou ik lijn 400 6x per uur laten rijden i.p.v. 4x per uur, waarbij lijn 401 buiten de spits terug gaat van 6x naar 4x per uur en in de spits van 8x naar 6x per uur. In de dalperiode is dat niet ideaal, omdat je er niet voor kunt zorgen dat lijn 401 altijd na lijn 400 vertrekt, maar dan hebben de bussen op lijn 402 en 403 ook meer capaciteit om eventueel achterblijvende reizigers op te pikken. In combinatie met een betere plek voor lijn 400 dan lijn 401 (hopelijk biedt het nieuwe busstation op Eindhoven Airport straks die mogelijkheid), is er in ieder geval genoeg potentie om reizigers van lijn 401 in lijn 400 te krijgen, zodat lijn 401 lucht krijgt om de reizigers elders op het traject te vervoeren. Voor het weekend helpt het al voor een deel als lijn 401 weer na lijn 400 vertrekt, maar tegelijkertijd moet ik ook concluderen dat het niet de enige oplossing is.
Laatst gewijzigd door Raymond op ma 16 jan 2017, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door busfanNL »

Volgens mij hergebruikt. Net als de boordcomputer in de busjes van CTS/Bergerhof/Atlant in Helmond en omstreken.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Wellicht had type bus ook invloed. De Phileasbus is natuurlijk voor bezoekers wel iets aparts. Dan een reguliere bus.
Maar dat zou dus niets meer moeten uitmaken.

Het advies zo toch moeten zijn om het tijdspad iets aan te passen tussen de 400 en 401
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Bedankt voor je duidelijke toelichting. Helder.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door frankberg19 »

Wat Huibf zegt klopt denk ik ook wel, de Phileas reed immers alleen in Eindhoven, die Citaro's rijden in een groot deel van de wereld. Niks aan dus. Mensen willen toch iets wat 'anders' is, voor het zelfde geld, dat natuurlijk wel :D.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Zou de reisplanner een oorzaak kunnen zijn? Als lijn 401 volgens de reisplanner net een trein eerder oplevert dan zullen mensen toch sneller deze lijn te pakken waar deze op het vliegveld staat. Nu is het halteperron momenteel gelijk maar in de toekomst bij een nieuw station op vliegveld niet. Mogelijk ook meer reclame maken (ook in het Engels) op het vliegveld dat de 400 non-stop is en voor hetzelfde tarief. Dat het maar 2 minuten rijtijd verschil is met 401 hoeven ze niet te weten.
Odo
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 16:22

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Odo »

Hoe zit het met de bouw van het busstation WoensXL/Ziekenhuis Catharina? Er staan mooi beletterde perrons A, B, C, en D, maar de afwerking en ingebruikname lijkt gestaakt, en we werken nog steeds met de tijdelijke haltes met inmiddels verouderde borden zoals "Tijdelijke halte voor lijnen 1/2/3/9/11/21/22/109/144/145", oftewel de lijnnummers van "vorig jaar"...
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Odo schreef:Hoe zit het met de bouw van het busstation WoensXL/Ziekenhuis Catharina? Er staan mooi beletterde perrons A, B, C, en D, maar de afwerking en ingebruikname lijkt gestaakt, en we werken nog steeds met de tijdelijke haltes met inmiddels verouderde borden zoals "Tijdelijke halte voor lijnen 1/2/3/9/11/21/22/109/144/145", oftewel de lijnnummers van "vorig jaar"...
Nee hoor, er staan netjes nieuwe borden (in elk geval richting NS) met de nieuwe lijnnummers. Het oude bord staat er ook nog, met zwart ducktape kruis erover. Aangezien het nog enkele weken zou duren heeft Hermes gezegd dat er aangepaste borden met de nieuwe nummers geplaatst moesten worden.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

Goede zaak. Oorzaak van de nieuwe vertraging is opnieuw een productiefout: zie dit artikel.

Hoe heeft de verwarming zich de afgelopen dagen gehouden in de elektrische bussen? Heb meerdere keren chauffeurs met muts op gehad, omdat het binnen toch ook niet al te warm was. Zeker als je het vergelijkt met de temperatuur in de ambassadors en citea's is er best een verschil. Gelukkig was de temperatuur in de bus wel boven 0, dus werkte in ieder geval wel deels.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Gisteren is de eerste overspanningskolom geplaatst op het nieuwe busstation.
Dus er is vooruitgang.
Zoals Raymond schrijft is er inderdaad weer een producutiefout ontstaan.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door sealynx »

Odo schreef:Er staan mooi beletterde perrons A, B, C, en D.
Daardoor moet dit drukke busstation wel de klokken missen, die op de andere haltes wel staan :( .

Overigens iemand bekend met hoe Hermes omleidingen plant en communiceert? De omleiding van lijn 405 (eerst lijn 1) wordt echt gruwelijk fout gecommuniceerd, al maanden. De klantenservice heeft me al bijna twee maanden terug laten weten dat ik gelijk heb, dat het fout is, maar er is nog altijd niks aangepast.
De haltes in de Achtse Barrier zijn in één richting vervallen, maar ze communiceren dat beide richtingen vervallen zijn. Op de site wordt daar bijvoorbeeld geen onderscheid tussen gemaakt, en is de vervangende halte ook nog eens ingevuld bij 'toelichting' in plaats van bij 'vervangende halte'. Die vervangende halte klopt ook meestal niet, daar staat altijd Cahorslaan (bijvoorbeeld bij Autowijk en Artoislaan zouden ze mensen niet naar de andere kant van de wijk moeten sturen, maar gewoon naar halte Autowijk voor de andere lijnen, vanuit Rijssellaan kan men ze beter naar de Castiliëlaan sturen, en voor de meeste andere stap je gewoon aan de andere kant van de weg uit). In de bussen staan de haltes ook als vervallen, terwijl de bus er gewoon langs rijdt. Op de DRIS van Autowijk staat ook aan beide kanten dat die halte voor 405 vervallen is, maar dat is in noordelijke richting dus niet het geval.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Het blijft een probleem. Daarnaast vertrekt de bus in Barrier 4 minuten eerder. Maar dat wordt realtime niet aangegeven.
Het blijft met dergelijke omleiding behelpen.

Afbeelding


De omleiding die actueel wordt aangegeven is al beter dan voorheen halten worden tegenwoordig afgekruisd op hermes.nl:
neemt niet weg dat in beide gevallen het niet echt netjes is uitgewerkt:
Naar Achtse Barrier had Cahorslaan doorgestreept moeten zijn (en Rijssellaan niet) andersom Cahorslaan niet en Nicehof wel.

Afbeelding
Odo
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 16:22

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Odo »

Hans schreef:
Odo schreef:Hoe zit het met de bouw van het busstation WoensXL/Ziekenhuis Catharina? Er staan mooi beletterde perrons A, B, C, en D, maar de afwerking en ingebruikname lijkt gestaakt, en we werken nog steeds met de tijdelijke haltes met inmiddels verouderde borden zoals "Tijdelijke halte voor lijnen 1/2/3/9/11/21/22/109/144/145", oftewel de lijnnummers van "vorig jaar"...
Nee hoor, er staan netjes nieuwe borden (in elk geval richting NS) met de nieuwe lijnnummers. Het oude bord staat er ook nog, met zwart ducktape kruis erover. Aangezien het nog enkele weken zou duren heeft Hermes gezegd dat er aangepaste borden met de nieuwe nummers geplaatst moesten worden.
Afbeelding

In noordelijke richting staat dus nog steeds een bord met de oude nummers (foto vanochtend genomen).


Sent from my iPhone using Tapatalk
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Nog een paar weken volhouden...
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Vanaf 26 februari veranderen de aankomst- en vertrektijden van buslijn 21 en 101.

Buslijn 21 (Geldrop - Valkenswaard)
De vertrek- en aankomsttijden zijn 1 minuut verschoven. De tijden bij de tussenliggende haltes zijn ook aangepast.

Buslijn 101 (Best Breeven - Best Station)
De vertrek- en aankomsttijden zijn 2 minuten verschoven, waardoor de treinaansluitingen op de Sprinter naar Eindhoven verbeteren.

De aanpassingen in de vertrektijden vinden plaats op verzoek van reizigers.
Omdat dit losse lijnen zijn die niet zijn gekoppeld aan het overige busnet zijn ingrepen wst sneller door te voeren.

Voor carnaval is er weer een lijnkaartje gemaakt:
http://www.oveindhoven.nl/omleiding/Car ... et2017.jpg
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Gisteravond zag ik op het station in Eindhoven de 9104 staan. Ik neem aan dat dit voor het carnavalsvervoer is maar is deze wagen tijdelijk in Eindhoven of is het definitief. Zijn er meerdere wagens (tijdelijk) overgeplaatst?
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Er zijn een stuk of 10 geledes tijdelijk in Eindhoven voor carnaval versterking en nachtnet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Van de week heb ik een ritje gemaakt op lijn 323 met zo'n nieuwe Citea. Daar viel het mij op dat de rugleuning van de stoelen (achterin) verstelbaar zijn, althans, aan de chauffeurszijde. De stoelen aan de deurzijde hebben deze toevoeging niet, het knopje ontbreekt. Is dat een bewuste keuze? Geen idee of het al een keer eerder benoemd is in dit topic, indien ja dan heb ik er overheen gekeken.
🍉
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door OmniLezer »

Hainje schreef:Van de week heb ik een ritje gemaakt op lijn 323 met zo'n nieuwe Citea. Daar viel het mij op dat de rugleuning van de stoelen (achterin) verstelbaar zijn, althans, aan de chauffeurszijde. De stoelen aan de deurzijde hebben deze toevoeging niet, het knopje ontbreekt. Is dat een bewuste keuze? Geen idee of het al een keer eerder benoemd is in dit topic, indien ja dan heb ik er overheen gekeken.
Dat verstelbare rugleuning is nieuw in streekbussen.
Voor een naampje gaan de vervoerders wel heel ver, wat ons ten goede komt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
phileas
Berichten: 91
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 11:54

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door phileas »

Ik zag een harmonica bus van Breng staan op station, ook de 9247 zag ik staan op station. Welke lijnen hebben deze keer met geleed materieel gereden? Waren ze dit keer voldoende?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

phileas schreef:Ik zag een harmonica bus van Breng staan op station, ook de 9247 zag ik staan op station. Welke lijnen hebben deze keer met geleed materieel gereden? Waren ze dit keer voldoende?
Ik weet dat er op lijn 2, 4, 6 de reusel en Valkenswaard lijnen is versterkt. De rest weet ik niet. Uiteraard zal er her en dr nog zijn versterkt na aanvraag van chauffeurs.

Er waren heb ik begrepen 8 gelede bussen vanuit buitenaf gekomen.
Daarnaast heeft Hermes 3 reserve in Bravostijl.
Die hebben ook gereden.
Ik zat namelijk in lijn 2 rond 6 uur richting Blixembosch gezeten op carnavalszaterdag.

Overigens worden ze ook ingezet op het nachtnet.

Lijn 2 werd versterkt vanaf Leuvenlaan. Dat mag volgend jaar wel anders. Er zijn nl. 4 extra halten bijgekomen bij Stiffelio werd al doorgereden.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

Is er dan meer versterkt dan afgelopen jaren of werd er voorheen ingehuurd op de streeklijnen en deed Hermes nu alles zelf? Ik kan me van andere jaren niet herinneren dat er bussen overkwamen, terwijl het aantal gelede bussen toen veel lager was, waarmee bovendien op de stad ook meer versterkt moest worden. Op lijn 1 reden toen immers ook nog gelede bussen en extra versterking, die nu met lijn 405 en 406 niet meer nodig is.

Uit het feit dat die extra bussen ook het nachtnet hebben gereden leid ik ook af dat men het niet aandurfde met de elektrische bussen (vandalisme, dan wel het risico op een stilvallende bus met dronken feestgangers) of hebben die ook gereden?
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Raymond schreef:Is er dan meer versterkt dan afgelopen jaren of werd er voorheen ingehuurd op de streeklijnen en deed Hermes nu alles zelf? Ik kan me van andere jaren niet herinneren dat er bussen overkwamen, terwijl het aantal gelede bussen toen veel lager was, waarmee bovendien op de stad ook meer versterkt moest worden. Op lijn 1 reden toen immers ook nog gelede bussen en extra versterking, die nu met lijn 405 en 406 niet meer nodig is.

Uit het feit dat die extra bussen ook het nachtnet hebben gereden leid ik ook af dat men het niet aandurfde met de elektrische bussen (vandalisme, dan wel het risico op een stilvallende bus met dronken feestgangers) of hebben die ook gereden?
Hoe denk je nachtnet te rijden met elektrische bussen? Er is geen tijd om bussen om te ruilen als ze leeg zijn. De nachtbussen lopen tussen 5.00 en 5.10 de stalling weer binnen en dan is er dus ook weer onvoldoende tijd om de elektrische bussen op te laden voor de normale dienst.

Ook versterken gaat om dit soort redenen niet met elektrisch op dit moment. Je moet gewoon door kunnen rijden en niet van bus gaan wisselen Vandaar dus inhuur, omdat we simpelweg nog maar 2 diesel geledes hebben staan (en geen 3 huib).

Het feit dat 403 en 405, 406 nu standaard geleed rijden scheelt in elk geval daar versterken. Ook de 322 is versterkt heb ik gezien aan foto's op Facebook.

Zelf drie nachten gereden op de lijnen 3 en 4. Erg gezellig gehad en weinig problemen. het volk is zo mak als een lammetje.... De bezetting van de nachtlijnen is aardig, alle lijnen redelijk gelijkwaardig. Het aantal reizigers door jaren heen is redelijk stabiel.

Overigens... de 2 MAN's in Bravo huisstijl gaan vandaag weg! Rijden dus binnenkort net als de andere rond Schiphol.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

2 of 3 geledes. Ik wist het aantal niet precies.
Maat ze gaan dus weg.
Gemiste kans.
flixxctt
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 16:31

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door flixxctt »

Wat komt er in de plaats van de MAN gelede bussen terug? Gaat de phileas op waterstof eindelijk rijden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten