Stationtest: Eindhoven
08-09-2008 | Door: DAG
Eindhoven perfecte testplek voor ‘wachtverzachters’
Eindhoven ligt op een knooppunt van drie trajecten: Venlo-Eindhoven, Breda/ Den Bosch-Eindhoven en Eindhoven-Weert. Door de tunnel onder het station lopen dagelijks tweehonderdduizend mensen. Eindhoven is het drukstbezochte station buiten de Randstad.
Voor spoorbeheerder ProRail dan ook een goede reden juist op deze plek een aantal ‘wachtverzachters’ uit te proberen. Kleine aanpassingen binnen het station die het wachten moeten veraangenamen. De gangbare hoeveelheden beton, glas en staal die normaal op stations de boventoon voeren, hebben in Eindhoven plaatsgemaakt voor ronde houten banken en planten. Ook de trapleuningen worden binnenkort vervangen door houten exemplaren. Daarnaast wordt onderzocht of de tunnel optisch kan worden verbreed met behulp van licht.
Jeu- de-boulesbaan
Volgens Mark van Hagen, projectleider marktonderzoek bij de NS en gespecialiseerd in wachten, zijn dit soort aanpassingen erg zinvol: ‘Een minuut bij de tandarts lijkt ook langer te duren dan een minuut met wat vrienden in de kroeg. In een prettige omgeving voel je je nu eenmaal beter. Het gaat om de belevingstijd.’
In de trein zelf ervaren reizigers een minuut als een minuut. Maar de reis ernaar toe, met de bus bijvoorbeeld, voelt al twee keer zo lang. Voor wachten op een station geldt zelfs dat een minuut al snel 2,5 tot drie minuten lijkt te duren.
Van Hagen: ‘Door wachtverzachters wordt de belevingstijd korter en kiezen mensen hopelijk sneller voor de trein’. Het is een gedachtengang die vijf jaar geleden is ingezet. ‘De Efteling en Walt Disney doen dit soort dingen al langer. De Spoorwegen hebben een ingenieursverleden, maar gaan die slag nu ook slaan.’ Wie het Eindhovense station binnen komt rijden, zou zich volgens ProRail inmiddels zelfs moeten wanen in Zuid-Europese sferen. Nog sterker: ‘In de beleving van de reiziger heeft het meer weg van een Frans dorpsplein dan van een doorsnee winderig perron. Het enige wat nog ontbreekt is de jeu- de-boulesbaan’, beweert Ilse Heemskerk van ProRail.
Dit is de eerste reportage waarin DAG een station bezoekt. Tot 27 oktober gaan we twee keer per week, maandag en donderdag, langs bij een genomineerd station.
Bron: DAG
Stationtest: Eindhoven
Re: Stationtest: Eindhoven
Haha, 'wachtverzachters' Hoevaak zul je dat woord moeten zien/lezen zonder dat je denkt dat er 'wasverzachter' staat
Overigens wordt het ook wel eens tijd dat dit station wat opgefleurd wordt, Eindhoven vind ik nu niet bepaald een gezellig, sfeervol en 'warm' station eerlijk gezegd.
Overigens wordt het ook wel eens tijd dat dit station wat opgefleurd wordt, Eindhoven vind ik nu niet bepaald een gezellig, sfeervol en 'warm' station eerlijk gezegd.
Re: Stationtest: Eindhoven
Toevallig of niet zijn vandaag op Amsterdam Amstel zachte banken, een klok en schermen geplaatst in de hal. Lijkt erg veel op wat al in Amsterdam Sloterdijk staat in de hoek van de hal.
Re: Stationtest: Eindhoven
Ik zag ook bomen / grote planten op het perron staan...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Stationtest: Eindhoven
Klopt ja. Zat al te kijken of ik er een mee kan nemen voor thuis. Zo te zien staan ze los, namelijk.
Re: Stationtest: Eindhoven
Die planten zijn trouwens echt geen gezicht, bijna van: we willen een plant hebben dus zet maar een plant neer
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stationtest: Eindhoven
Zijn er al foto's van? :D
Re: Stationtest: Eindhoven
Ik vind ze niet verkeerd staan, anders.Bee schreef:Die planten zijn trouwens echt geen gezicht, bijna van: we willen een plant hebben dus zet maar een plant neer
Re: Stationtest: Eindhoven
Ze staan inderdaad wel op logische plekken, maar voor de rest toch :?
Zal wel wennen zijn, maar aangezien de perrons van Amstel altijd al een beetje een zooitje zijn kan dit er wel bij.
Zal wel wennen zijn, maar aangezien de perrons van Amstel altijd al een beetje een zooitje zijn kan dit er wel bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten