Stationtest: Eindhoven
Geplaatst: ma 08 sep 2008, 16:19
Stationtest: Eindhoven
08-09-2008 | Door: DAG
Eindhoven perfecte testplek voor ‘wachtverzachters’
Eindhoven ligt op een knooppunt van drie trajecten: Venlo-Eindhoven, Breda/ Den Bosch-Eindhoven en Eindhoven-Weert. Door de tunnel onder het station lopen dagelijks tweehonderdduizend mensen. Eindhoven is het drukstbezochte station buiten de Randstad.
Voor spoorbeheerder ProRail dan ook een goede reden juist op deze plek een aantal ‘wachtverzachters’ uit te proberen. Kleine aanpassingen binnen het station die het wachten moeten veraangenamen. De gangbare hoeveelheden beton, glas en staal die normaal op stations de boventoon voeren, hebben in Eindhoven plaatsgemaakt voor ronde houten banken en planten. Ook de trapleuningen worden binnenkort vervangen door houten exemplaren. Daarnaast wordt onderzocht of de tunnel optisch kan worden verbreed met behulp van licht.
Jeu- de-boulesbaan
Volgens Mark van Hagen, projectleider marktonderzoek bij de NS en gespecialiseerd in wachten, zijn dit soort aanpassingen erg zinvol: ‘Een minuut bij de tandarts lijkt ook langer te duren dan een minuut met wat vrienden in de kroeg. In een prettige omgeving voel je je nu eenmaal beter. Het gaat om de belevingstijd.’
In de trein zelf ervaren reizigers een minuut als een minuut. Maar de reis ernaar toe, met de bus bijvoorbeeld, voelt al twee keer zo lang. Voor wachten op een station geldt zelfs dat een minuut al snel 2,5 tot drie minuten lijkt te duren.
Van Hagen: ‘Door wachtverzachters wordt de belevingstijd korter en kiezen mensen hopelijk sneller voor de trein’. Het is een gedachtengang die vijf jaar geleden is ingezet. ‘De Efteling en Walt Disney doen dit soort dingen al langer. De Spoorwegen hebben een ingenieursverleden, maar gaan die slag nu ook slaan.’ Wie het Eindhovense station binnen komt rijden, zou zich volgens ProRail inmiddels zelfs moeten wanen in Zuid-Europese sferen. Nog sterker: ‘In de beleving van de reiziger heeft het meer weg van een Frans dorpsplein dan van een doorsnee winderig perron. Het enige wat nog ontbreekt is de jeu- de-boulesbaan’, beweert Ilse Heemskerk van ProRail.
Dit is de eerste reportage waarin DAG een station bezoekt. Tot 27 oktober gaan we twee keer per week, maandag en donderdag, langs bij een genomineerd station.
Bron: DAG
08-09-2008 | Door: DAG
Eindhoven perfecte testplek voor ‘wachtverzachters’
Eindhoven ligt op een knooppunt van drie trajecten: Venlo-Eindhoven, Breda/ Den Bosch-Eindhoven en Eindhoven-Weert. Door de tunnel onder het station lopen dagelijks tweehonderdduizend mensen. Eindhoven is het drukstbezochte station buiten de Randstad.
Voor spoorbeheerder ProRail dan ook een goede reden juist op deze plek een aantal ‘wachtverzachters’ uit te proberen. Kleine aanpassingen binnen het station die het wachten moeten veraangenamen. De gangbare hoeveelheden beton, glas en staal die normaal op stations de boventoon voeren, hebben in Eindhoven plaatsgemaakt voor ronde houten banken en planten. Ook de trapleuningen worden binnenkort vervangen door houten exemplaren. Daarnaast wordt onderzocht of de tunnel optisch kan worden verbreed met behulp van licht.
Jeu- de-boulesbaan
Volgens Mark van Hagen, projectleider marktonderzoek bij de NS en gespecialiseerd in wachten, zijn dit soort aanpassingen erg zinvol: ‘Een minuut bij de tandarts lijkt ook langer te duren dan een minuut met wat vrienden in de kroeg. In een prettige omgeving voel je je nu eenmaal beter. Het gaat om de belevingstijd.’
In de trein zelf ervaren reizigers een minuut als een minuut. Maar de reis ernaar toe, met de bus bijvoorbeeld, voelt al twee keer zo lang. Voor wachten op een station geldt zelfs dat een minuut al snel 2,5 tot drie minuten lijkt te duren.
Van Hagen: ‘Door wachtverzachters wordt de belevingstijd korter en kiezen mensen hopelijk sneller voor de trein’. Het is een gedachtengang die vijf jaar geleden is ingezet. ‘De Efteling en Walt Disney doen dit soort dingen al langer. De Spoorwegen hebben een ingenieursverleden, maar gaan die slag nu ook slaan.’ Wie het Eindhovense station binnen komt rijden, zou zich volgens ProRail inmiddels zelfs moeten wanen in Zuid-Europese sferen. Nog sterker: ‘In de beleving van de reiziger heeft het meer weg van een Frans dorpsplein dan van een doorsnee winderig perron. Het enige wat nog ontbreekt is de jeu- de-boulesbaan’, beweert Ilse Heemskerk van ProRail.
Dit is de eerste reportage waarin DAG een station bezoekt. Tot 27 oktober gaan we twee keer per week, maandag en donderdag, langs bij een genomineerd station.
Bron: DAG