Pagina 9 van 13

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: di 13 mar 2018, 19:44
door Timmie
Gelukkig denkt de gemeente mee: die hebben naar Prorail gekeken en het doorstroombusstation in gedachten (zoals het Willemsplein in Arnhem), waarbij de beschikbare ruimte voor de bussen nog eens ruimschoots gehalveerd wordt, zonder daar ergens anders een alternatief voor te maken :')
En hoe willen ze dan het gebrek aan capaciteit aanpakken?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: di 13 mar 2018, 23:07
door phileas
Super Citea Bros. schreef:Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze 33 van de 43 elektrische bussen gebruiken in de spits. Dus zat geleed voor andere lijnen lijkt me. Voor 2017 reed Hermes ook gewoon geleed op drukke streeklijnen en lijn 4, en tijdens carnaval reden veel van de normale stadslijnen ook geleed.
Hermes heeft 3 dieselgeledes, dus waarom ze die niet op een andere lijnen naast 400 - 407 laten rijden...

Heb je de link daarvan? lijkt me wel heel interessant om naar te lezen. Verder ben ik wel eens met dat voorstel want de meeste buslijnen zijn echt te druk. Vooral de lijnen 2,4,317, 318, 319 en 322. Ik vind het zelf ook normaal dat ze paar van die elektrische wagens gaan gebruiken voor de drukke lijnen. 3 weken geleden tijdens carnaval was vooral lijn 2 zo druk dat een elektrische bus op lijn 2 reed. Misschien is een elektrische bus niet handig voor lijn 318 vanwege de lange route maar dan zal een dieselgeleed wel een optie zijn of een elektrische wagen voor lijn 317 Eindhoven - Valkenwaard. Maar ja hoe ze dat gaan aanpakken ben ik echt benieuwd naar en ik hoop dat ze dat ook echt gaan doen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 04:50
door ZO6176
Waar ik dit ooit gelezen heb weet ik niet meer maar dat was bij de start van de concessie. Maar het is me in ieder geval bij gebleven. Misschien dat iemand meer weet .
Heel vroeger reed lijn 2 nog een 10-minutemdienst. Als het aan de provincie lag was lijn 2 om zeep geholpen omdat dezr dan een deel van lijn 8 moest overnemen. Gelukkig ging dat niet door.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 07:34
door huibf
Het verhaal over neckerspoel wat een tijdje geleden in her ED stond over een 'halte' Neckerspoel moet worden afgedaan als onvakkundig gezwets van politici. Dat gaat niet gebeuren. Uitbreiden is nog steeds de gedachte.

Er rijden dacht ik 37 electrische bussen in de omloop. De overige hangen aan de laadpaal.
Er is dus geen bus over, wellicht nog ye weinig ivm onderhoud.

Er zijn een aantal drukke lijnen en problemen met de capaciteit en daar word naar gekeken. Dit naar aanleiding van het artikel in het ED over de drukke bussen eind december.
Ook met het oog op de vervanging van MAN. De heilige gedachte dat electrische gelede bussen alleen op HOV lijnen mogen rijden brokkelt gelukkig steeds verder af.
Er hebben met carnaval electrische bussen op lijn 2 en 4 gereden met als doel capaciteitsvergroting en......

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 17:16
door Hans
Ik zal ook weer eens een reactie plaatsen zonder al te veel in exacte details te treden. Hermes is tenslotte ook een bedrijf wat met een commerciële instelling zijn doelen wil / moet behalen.

Omtrent de waterstof Phileassen, zoals ik al eerder heb geschreven: dat die niet rijden heeft te maken met grootscheepse verbouwing/vernieuwing van het tankstation in Helmond. Dat duurt een flink aantal maanden schijnbaar.

Er zijn 43 elektrische gelede bussen. Het grootste deel daarvan is bedoeld voor de dagelijkse dienst, een klein deel is technische reserve. Ik ga hier geen exacte aantallen van roepen, maar feit is dat dit precies past. Een technische reserve is een bus die beschikbaar is voor onderhoud, APK, schade herstel e.d. Als er dus "meer' bussen dusdanige defecten of schades hebben dat de technische reserve overschreden wordt heb je al een tekort aan bussen en zul je op ander materieel moeten terug grijpen.

Ook bij problemen met laden, of onvoorziene omstandigheden zoals extreme kou, waardoor bussen leger binnen komen dan gepland heb je dus een probleem. Dan is het een kwestie van doorschuiven of een van de gelede diesels of een 12/13 meter diesel inzetten.

De bussen komen uiteraard niet allemaal tegelijk naar de laadpaal, dan zou er immers geen bus meer rijden. Dus als het aantal van '33 rijdende bussen' zou kloppen, dan betekend dat dus dat er een aantal andere van de totaal van 43 aan de laadpaal staan op dat moment!

Het is dus absoluut een onjuiste waarneming om te zeggen er zijn genoeg elektrische bussen over, die kunnen wel naar Dommelen of Reusel of wat dan ook. Dat zelfde geld voor de diesel geledes. Die zijn daar dus NIET voor bedoeld. En ja, ik snap de beleving in deze, ook ik zie die bussen vol wegrijden (of rijdt ze zelf vol weg), maar als je aan de top van je bus inzet zit, houdt het ergens op.

Daar komt nog eens een groot probleem bij, dat op een aantal lijnen het na een beperkt aantal haltes na het station hartstikke rustig is. Scholieren gaan voor 1 of 2 haltes mee, stromen massaal uit de bus en je blijft met een handjevol reizigers zitten. (en ja, ik weet ook dat dat niet altijd / op alle lijnen zo is).

Het vervoer zit in de groei. En gelukkig is dat op allerlei manieren voor Hermes goed zichtbaar. Een ding kan ik je zeggen. Er wordt op allerlei manieren nagedacht om daar een nieuwe invulling aan te geven, alleen is dat niet zo 1, 2, 3 voor elkaar. Voor sommige zaken zul je zelfs in overleg moeten met je opdrachtgever 'de provincie'.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: di 10 apr 2018, 08:27
door ZO6176
Ik zag gisteren dat de halte suyslaan richting station van lijn 9 naar de 1e lieven de keylaan is verplaatst. Dus de reizigers kunnen weer droog staan.
Waarom heet deze halte eigenlijk nog steeds suyslaan? Richting son en breugel kun je voor de suyslaan beter uitstappen bij de bleyslaan. Ik zou de halte gewoon 1e lieven de keylaan noemen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: di 10 apr 2018, 10:08
door WALUIGI96
Halte van naam veranderen is duur, zeker als het voor één lijn is en al helemaal als de lijn kans loopt om te verdwijnen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: di 10 apr 2018, 17:01
door flixxctt
Iemand enig idee hoelang de verbouwing van het waterstof tankstation in Helmond nog gaat duren?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 11 apr 2018, 09:18
door regenmaker
Wanneer gaan eigenlijk die amba's en MAN bussen uit dienst?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 11 apr 2018, 09:56
door WALUIGI96
Ik denk dat dat nog een paar jaar kan duren. De bussen rijden nog prima en zijn bijna twee jaar geleden nog opgeknapt.
Ook ben ik benieuwd wat dan de vervanging zal zijn voor de amba's. Ik denk dat het citea's zullen worden, maar ik betwijfel of het dezelfde luxe zal krijgen als de Citea's die nu rondrijden.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 11 apr 2018, 10:01
door Odo
Dat zullen elektrische bussen moeten worden neem ik aan, als de doelstelling nog steeds is vanaf 2020 alles elektrisch in de stad (en 2025 in de rest van de regio)?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 11 apr 2018, 18:07
door huibf
De MAN zullen vanaf januari 2019 stapsgewijs worden vervangen door Zero Emissie. Wat dat dan is staat niet vast. Een deel zal zeer waarschijnlijk ook geleed worden gezien de reizigershroei die er jaarlijks is.

Ik zou VDL en electrisch wel een logische en goede keuze vinden. Alles bij een partij en een soort electrisch systeem.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: do 12 apr 2018, 08:07
door regenmaker
Het lijkt mij handig om dezelfde laadtechniek te gebruiken dan waarvoor de infrastructuur er al ligt. Dus VDL lijkt me een logische keuze, maar we zullen zien.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 08:12
door WALUIGI96
Ik zag vanmorgen dat TCR op lijn 123 rijdt met een bus met voertuignummer 1116. Iemand een idee wat voor bus dat is?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 13:53
door Super Citea Bros.
Ik ken geen bus met nummer 1116.
Ik heb wat research gedaan en ik kon daar ook geen bus vinden met nummer 1116, gekeken op fotosites bij TCR, Hermes en CXX.
De Ambassadors die op lijn 123 (en dus bij TCR) rijden zijn genummerd van 595 - 602.
1116 kan ook het omloopnummer zijn, maar als het echt een voertuignummer was ben ik ook benieuwd.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 18:43
door fogeltje
Volgens een stuk in de Helmondeditie van het Eindhovens Dagblad van 12 april lijkt de Flexbus in Helmond aan te slaan. Er zouden meer dan 80 ritten per dag worden gemaakt, tussen de 70 en 110 reizigers per dag. Ik wilde zojuist even mijn lijnfolders van vorig jaar erbij pakken om te kijken hoeveel vaste ritten er per dag verdwenen zijn en hoe dat dan in verhouding staat met deze 80 ritten. Maar de kat ligt momenteel op de dozen te slapen, dus ik kan er niet bij. Misschien heeft iemand de getallen toevallig paraat.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 18:51
door WALUIGI96
Momenteel niet paraat, maar via deze site zijn ze ook te bekijken: http://busboekjesenlijnfolders.nl

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 19:41
door Raymond
Hier het betreffende artikel: https://www.ed.nl/helmond/dagelijks-70- ... ~a72600f9/

Even de NVS-cijfers uit 2014 erbij gepakt, zoals ze bij de aanbesteding zaten. Lijn 52, 53 en 54 reden toen ook een uursdienst en daar tel ik per richting rond de 170 reizigers per dag. Als het in het artikel daadwerkelijk het over het aantal reizigers gaat en niet over het aantal gemaakte ritten is het aantal reizigers in vier jaar tijd dus gehalveerd. Gezien de conclusie dat er ook nieuwe reizigers zijn aangetrokken is het vooral interessant om te weten welk vervoermiddel de voormalige reizigers nu gebruiken. Zijn ze overgestapt op de fiets en trein? Dan is dat geen ramp. Als ze naar de auto zijn uitgeweken is het een ander verhaal.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 20:23
door ZO6176
Super Citea Bros. schreef:Ik ken geen bus met nummer 1116.
Ik heb wat research gedaan en ik kon daar ook geen bus vinden met nummer 1116, gekeken op fotosites bij TCR, Hermes en CXX.
De Ambassadors die op lijn 123 (en dus bij TCR) rijden zijn genummerd van 595 - 602.
1116 kan ook het omloopnummer zijn, maar als het echt een voertuignummer was ben ik ook benieuwd.
Volgens mij is het wel een tcr. Heeft destijds iets in het wagenparkje overgestaan.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 20:30
door ZO6176
De gegevens van de 1116 opgesnord. Onze kat was buiten.....

1116 is de tcr436. Mercedes Benz 906 OK50. Bouwjaar 2007. Capaciteit 12 zitplaatsen, 14 staanplaatsen. Kenteken: BTPJ74. Standplaats: eindhoven.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 20:34
door WALUIGI96
Oké, bijzonder dat ze dus soms kleinere busjes inzetten.
Overigens is deze foto van dat busje ook bijzonder: https://farm1.staticflickr.com/484/3213 ... 48b0_b.jpg
Wilbertoord ligt toch een aardig afstandje van Eindhoven af...

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 20:36
door fogeltje
Raymond schreef:Hier het betreffende artikel: https://www.ed.nl/helmond/dagelijks-70- ... ~a72600f9/

Even de NVS-cijfers uit 2014 erbij gepakt, zoals ze bij de aanbesteding zaten. Lijn 52, 53 en 54 reden toen ook een uursdienst en daar tel ik per richting rond de 170 reizigers per dag. Als het in het artikel daadwerkelijk het over het aantal reizigers gaat en niet over het aantal gemaakte ritten is het aantal reizigers in vier jaar tijd dus gehalveerd. Gezien de conclusie dat er ook nieuwe reizigers zijn aangetrokken is het vooral interessant om te weten welk vervoermiddel de voormalige reizigers nu gebruiken. Zijn ze overgestapt op de fiets en trein? Dan is dat geen ramp. Als ze naar de auto zijn uitgeweken is het een ander verhaal.
Ik heb een iets andere versie van het artikel (uit de papieren editie) en de intro vermeldt duidelijk "meer dan tachtig ritten per dag" om vervolgens in de eerste paragraaf de tekst van de internetversie aan te houden waar gesproken wordt over 70 tot 110 reizigers (dus niet ritten) per dag. Ook staat er dat het nog de vraag is of meer reizigers gebruik van het OV maken, Hermes zou dat in juni weten.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 19:41
door ZO6176
Vandaag op lijn 2 versterking van de 9503 en 9515.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: za 28 apr 2018, 19:05
door Super Citea Bros.
...en de diesel Citea SLFA 1200 op lijn 318.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Geplaatst: zo 29 apr 2018, 11:16
door fogeltje
Voor mijzelf niet relevant, wel misschien voor ons moeder: rijden buurtbussen en Bravo flex ook niet bij stakingen?