Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Met dank aan onze vrienden in de gemeente Heusden, die net als vorig jaar het exploitatieplan online gooien: https://www.heusden.nl/dsresource?objec ... f&type=PDF (Link start een PDF-download)
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
En Arriva bezuinigt doorrrrrr... :')
En ook komend jaar is de stadsdienst van Tilburg aan de beurt vanwege de extra benodigde DRU's voor het tijdelijke busstation. De bezuiniging moet nog nader worden ingevuld. Het zou mij niets verbazen als lijn 5 en lijn 6 teruggaan naar een halfuursdienst. Daarnaast wordt er flink bezuinigd tussen Tilburg en Waalwijk.
Voor de rest valt het komend jaar allemaal nog wel mee. Hier en daar verdwijnt er weer een bus uit het straatbeeld. Het nieuwe stadsnet van Den Bosch is nog even afwachten. Arriva zegt dat dit DRU-neutraal zal gebeuren.
En ook komend jaar is de stadsdienst van Tilburg aan de beurt vanwege de extra benodigde DRU's voor het tijdelijke busstation. De bezuiniging moet nog nader worden ingevuld. Het zou mij niets verbazen als lijn 5 en lijn 6 teruggaan naar een halfuursdienst. Daarnaast wordt er flink bezuinigd tussen Tilburg en Waalwijk.
Voor de rest valt het komend jaar allemaal nog wel mee. Hier en daar verdwijnt er weer een bus uit het straatbeeld. Het nieuwe stadsnet van Den Bosch is nog even afwachten. Arriva zegt dat dit DRU-neutraal zal gebeuren.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Lijnen 120 en 121 krijgen het ook weer voor hun pens. Tussenritten in de spits eruit... Het zijn geen volle bussen maar je berooft toch best wat reizigers van/naar Utrecht, Breda of Gorinchem van een extra reismogelijkheid per uur. Buurtbus 221 krijgt rond 8.00 uur de reizigers van Giessen, Rijswijk en Woudrichem naar de Tol nu al niet in z'n eentje weg.
En dat het op zaterdag tegenvalt... Dan zou ik op z'n minst de overstap op de 400 en 401 herstellen zoals nu doordeweeks al prima werkt.
En dat het op zaterdag tegenvalt... Dan zou ik op z'n minst de overstap op de 400 en 401 herstellen zoals nu doordeweeks al prima werkt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Er zijn geen bezuinigingen hoor. Ik dacht namelijk dat de DRU niet omlaag ging.
Zo ook voor Oost.
Voor Zuidoost is het plan nog niet klaar. Hierin zitten op sommige vlakken ingijpende wijzigingen die voor de reizigers meestal positief uitpakken.
Zo ook voor Oost.
Voor Zuidoost is het plan nog niet klaar. Hierin zitten op sommige vlakken ingijpende wijzigingen die voor de reizigers meestal positief uitpakken.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Ik zie ook dat Midden- en West-Brabant heel hoogwaardige buurtbussen hebben, die rijden gemiddeld een flink hogere snelheid dan de Volans lijnen Iets zegt me dat je het omgekeerde zou moeten verwachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Er wordt wel bezuinigd hoor, er staat nu al voor 650 DRU's ingepland. En in Tilburg moeten er nog 3000 DRU's worden ombogen. Strikt genomen worden die weer geherinvesteerd, maar de reiziger schiet echt niets op met het tijdelijke busstation aan de verkeerde kant van het spoor.
Ik heb ook al twee vreemde maatregelen gespot in Tilburg. De 131 gaat rijden via de universiteit, Kasteel Rhoonhof vervalt. Niet alleen ben je langer onderweg, de universiteit was al prima bereikbaar vanaf de Conservatoriumlaan. Ook wordt Kasteel Rhoonhof nog steeds best goed gebruikt. Daarnaast vervalt lijn 629 in de middagspits, dus Stappegoor via universiteit naar Oosterhout. Voor de reizigers vanaf de universiteit levert dit veel extra reistijd op, zij moeten nu helemaal terug via de Hart van Brabantlaan. De 629 wordt ook goed gebruikt van/naar de universiteit.
Ik heb ook al twee vreemde maatregelen gespot in Tilburg. De 131 gaat rijden via de universiteit, Kasteel Rhoonhof vervalt. Niet alleen ben je langer onderweg, de universiteit was al prima bereikbaar vanaf de Conservatoriumlaan. Ook wordt Kasteel Rhoonhof nog steeds best goed gebruikt. Daarnaast vervalt lijn 629 in de middagspits, dus Stappegoor via universiteit naar Oosterhout. Voor de reizigers vanaf de universiteit levert dit veel extra reistijd op, zij moeten nu helemaal terug via de Hart van Brabantlaan. De 629 wordt ook goed gebruikt van/naar de universiteit.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Lijn 131 blijft een jojo lijn met de route in Tilburg:Het ene jaar rijdt die via de Universiteit,dan weer via de Gilzerbaan.Het wordt tijd dat er nu eens een vaste route in Tilburg komt.
Wat betreft de stadsdienst vrees ik dat de laatste bussen op 5,6,7 en 9 eerder gaan dan nu het geval,gezien het lage gebruik ervan.Alleen op zaterdag is die wel goed.Opvallend is wel het hoge gebruik op lijn 7 op zondagochtend!
Gezien de rode kleuren zou bezuinigen op zondagochtend en ma/vr na 2130 er waarschijnlijk wel inzitten.
Lijn 2 scoort trouwens ook opvallend goed op alle tijden en dagen,is dit vooral Reeshof of Goirle en Elisabeth Zkh?Ik denk vooral west/Reeshof.
Wat betreft de stadsdienst vrees ik dat de laatste bussen op 5,6,7 en 9 eerder gaan dan nu het geval,gezien het lage gebruik ervan.Alleen op zaterdag is die wel goed.Opvallend is wel het hoge gebruik op lijn 7 op zondagochtend!
Gezien de rode kleuren zou bezuinigen op zondagochtend en ma/vr na 2130 er waarschijnlijk wel inzitten.
Lijn 2 scoort trouwens ook opvallend goed op alle tijden en dagen,is dit vooral Reeshof of Goirle en Elisabeth Zkh?Ik denk vooral west/Reeshof.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Nog een opmerking die ik in het concept voor 2019 zag:De route van lijn 1/327/328 via Reitse Hoevenstraat/Ringbaan West.
Zou dit betekenen dat deze straks niet meer via Wandelboslaan/Reitse Hoevenstraat gaan rijden?2 haltes met een groot scholierenaandeel?
Alle scholieren dan uitstappen bij de Ringbaan West en aldaar oversteken naar Rooi Pannen?Ben benieuwd
Zou dit betekenen dat deze straks niet meer via Wandelboslaan/Reitse Hoevenstraat gaan rijden?2 haltes met een groot scholierenaandeel?
Alle scholieren dan uitstappen bij de Ringbaan West en aldaar oversteken naar Rooi Pannen?Ben benieuwd
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
- Locatie: Den Haag
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Verderop staat in het plan geschreven dat lijn 621 het merendeel van de spitsritten van lijn 120/121 overneemt.nvdw schreef:Lijnen 120 en 121 krijgen het ook weer voor hun pens. Tussenritten in de spits eruit... Het zijn geen volle bussen maar je berooft toch best wat reizigers van/naar Utrecht, Breda of Gorinchem van een extra reismogelijkheid per uur. Buurtbus 221 krijgt rond 8.00 uur de reizigers van Giessen, Rijswijk en Woudrichem naar de Tol nu al niet in z'n eentje weg.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
- Locatie: Den Haag
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Tja, als je de reizigersaantallen ziet is het ook wel terecht dat deze lijn vervalt. Nog geen 30 reizigers voor vier ritten.olof schreef:Daarnaast vervalt lijn 629 in de middagspits, dus Stappegoor via universiteit naar Oosterhout. Voor de reizigers vanaf de universiteit levert dit veel extra reistijd op, zij moeten nu helemaal terug via de Hart van Brabantlaan. De 629 wordt ook goed gebruikt van/naar de universiteit.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
- Locatie: Den Haag
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Voor West worden vooral in de spitsuren extra ritten ingezet:
- lijn 104 Bergen op Zoom - Hoogerheide v.v.
- Volans Oosterhout - Breda elke 5 minuten in het drukste halfuur in de ochtendspits
- Volans 316 extra rit, vorig jaar al lijn 616 erbij dus nu kwartierdienst in drukste uur in de ochtendspits
Om dit te kunnen doen worden veel ritten her en der geschrapt, maar zonder dat er echt lijnen op hele avonden en/of weekenden worden geschrapt.
- lijn 104 Bergen op Zoom - Hoogerheide v.v.
- Volans Oosterhout - Breda elke 5 minuten in het drukste halfuur in de ochtendspits
- Volans 316 extra rit, vorig jaar al lijn 616 erbij dus nu kwartierdienst in drukste uur in de ochtendspits
Om dit te kunnen doen worden veel ritten her en der geschrapt, maar zonder dat er echt lijnen op hele avonden en/of weekenden worden geschrapt.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Ik kan me indenken dat Arriva op de spitsuren gaat focussen. Daar kun je de filedruk mee verlagen. Ik vraag me de volgende dingen alleen af:
- Waarom worden de 110 en 310 niet als een nummer uitgevoerd? Dit kan voor de klant aantrekkelijker ogen.
- Heeft het toekomst om gelijk aan de Eftelingpendel ook een Beekse Berg pendel te maken?
- Waarom rijden er zo idioot veel schoollijnen in de regio Breda? Het wordt er niet duidelijker van.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Lijn 305 wordt op zondag teruggebracht naar een uurdienst. Waarom? Tussen Veghel en Eindhoven (en terug) zitten er altijd veel mensen in. Ik zou het dan op een halfuursdienst houden tussen Uden en Eindhoven, en 1x per uur doorrijden naar Oss.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
dat ging toch alleen over het stuk tussen Veghel en Oss?
Vervoerplan Arriva schreef:In de avond en in het weekend is het aantal reizigers tussen Oss en Uden te laag om de halfuurdienst op lijn 305 te rechtvaardigen. Het aanbod wordt hier teruggebracht naar 1 rit per uur, samen met lijn 157 ontstaat dan een halfuurdienst.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Tussen Uden en Oss gaat in het weekend en in de avonduren dan 1x de 305 rijden en 1x de 157. In de spitsuren gaat de 305 tussen Oss en Uden 2x rijden, en de 157 2x/uur. Verder gaan er meer ritten rijden op de 653 die rechtstreeks rijdt. In 2018 wordt er naar de driehoek Oss - Uden - Nijmegen gekeken, dan wordt er o.a. gekeken naar een Volans naar Nijmegen en het streekvervoer rondom Oss.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Ik ben benieuwd naar alle verbeteringen rond Oss die onderzocht gaan worden.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Ja, dat had ik dus nog niet gelezen. De huidige ritten 621 van Sleeuwijk Tol West naar Den Bosch beginnen/eindigen straks in Werkendam en er zijn dus in extra ritten Giessen-Werkendam voorzien die dus de rol van de huidige spitsritten 120/121 overnemen. Maar goed:Rick Vlodrop schreef:Verderop staat in het plan geschreven dat lijn 621 het merendeel van de spitsritten van lijn 120/121 overneemt.nvdw schreef:Lijnen 120 en 121 krijgen het ook weer voor hun pens. Tussenritten in de spits eruit... Het zijn geen volle bussen maar je berooft toch best wat reizigers van/naar Utrecht, Breda of Gorinchem van een extra reismogelijkheid per uur. Buurtbus 221 krijgt rond 8.00 uur de reizigers van Giessen, Rijswijk en Woudrichem naar de Tol nu al niet in z'n eentje weg.
Behalve dat ze bedoeld zijn om drommen scholieren uit de reguliere buslijnen te houden (die anders rond 8.00 uur helemaal vollopen) is het instellen van een schoollijn in plaats van een extra rit op de reguliere lijn heel erg voordelig voor de materieelinzet. Op schoollijnen gelden (in West-Brabant) veel mildere materieeleisen. Met andere woorden: daar kan het TCR-museum worden ingezet.CamilleKreemers schreef:Waarom rijden er zo idioot veel schoollijnen in de regio Breda? Het wordt er niet duidelijker van.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
in dit geval kun je twee kanten op redeneren: enerzijds is het gebruiken van één lijnnummer handiger omdat reizigers op het gemeenschappelijke stuk dan maar één lijnnummer hoeven te onthouden, anderzijds is het duidelijker om de versterkingsritten een apart lijnnummer te geven, zodat uit het lijnnummer al blijkt dat de ritten op slechts een deel van de route rijden.CamilleKreemers schreef:
- Waarom worden de 110 en 310 niet als een nummer uitgevoerd? Dit kan voor de klant aantrekkelijker ogen.
Voor Arriva geeft de tweede overweging blijkbaar de doorslag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
En misschien nog iets wat mee kan spelen: indien je alles nummert als 310, dus een Volans-lijn, zijn de eisen voor het materieel weer wat hoger. Door de versterkingsritten te rijden als lijn 110 kun je daar gewoon Citea's op inzetten in plaats van meteen vast zitten aan de Volvo's.
Andersom is het dan weer niet zo erg als er een keer een Volvo rijdt op een omloop van reguliere streekbussen.
Andersom is het dan weer niet zo erg als er een keer een Volvo rijdt op een omloop van reguliere streekbussen.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
De eisen stond ik niet bij stil.
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Leuke reacties, maar kan iemand mij een bron geven van alles dat gezegd wordt? Staan er naast die van Heusden ook andere plannen online?
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Als je wat verder doorscrollt in dat documentje dat gelinkt is kun je alles lezen
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Oh wat gek, de eerste keer dat ik keek stond dat er niet bij. Thanks!
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Jammie, lekker leesvoer :-p. Maar toch lijkt weer wat zuurs in het eten te zitten waarvan we dus nog niet het fijne weten als het om Tilburg gaat.
Valt me overigens wel op dat ondanks de weinig hoopvolle verhalen over Vught ze daar wel tot laat in de avond rijden terwijl andere Bossche stadslijnen die buiten de gevarenzone verkeren op het tijdstip dat zij nog rijden (en anderen al felrood zijn en langer blijven rijden) desondanks om 21:30 aan de kant worden gezet.
De stappegoorlijn gaat overigens lekker zo, alle drukte wordt mooi afgevoerd op die lijn :pos:
Valt me overigens wel op dat ondanks de weinig hoopvolle verhalen over Vught ze daar wel tot laat in de avond rijden terwijl andere Bossche stadslijnen die buiten de gevarenzone verkeren op het tijdstip dat zij nog rijden (en anderen al felrood zijn en langer blijven rijden) desondanks om 21:30 aan de kant worden gezet.
De stappegoorlijn gaat overigens lekker zo, alle drukte wordt mooi afgevoerd op die lijn :pos:
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018
Ben benieuwd of fusie gemeente Altena volgend jaar nog steeds de plannen publiceert.Chrysa schreef:Met dank aan onze vrienden in de gemeente Heusden, die net als vorig jaar het exploitatieplan online gooien
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten