Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Yanaike »

Bron? :)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

Yanaike schreef:Bron? :)
Reizigerstellingen 2014 (waren als data pubiekelijk te downloaden) uit het PVE.
Verder uit het Evalutatierapport van Bravoflex Helmond dat gemeente Helmond had gepubliceerd vorig jaar.
Dat kwam neer op ongeveer 300

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... w_IkCVjj-R

Daarin staan de aantallen van 52,53,54 en 555 van 2017

Je kan dus met deze gegevens uit de nvs telling uit 2014 en van de gemiddelde uit 2017 dus wel wat meer destileren.
GvL20
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 14 sep 2016, 21:37

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door GvL20 »

huibf schreef:
Suus schreef:Ik zou het in Helmond behouden. Honderd reizigers per dag komt volgens mij al aardig in de buurt van de oude stadsbussen.
Nee hoor. De drie stadslijnen die zijn vervallen trokken ongeveer samen op werkdagen gemiddeld 250 tot 300 reizigers per dag. De bezetting in de spitsen lag op de meeste lijnen in de drukste richting rond de 11 reizigers, met een enkele uitschieter naar 7 of 15. (Nov 2014)

Lijn 51 die niet is verflext zit op zichzelf al ruim boven de 300. Maximale bezetting met uitschieters tot 65. (Nov 2014)
Gewoon de oude situatie deels herstellen, met op elke lijn ruimte voor een flexibele schil zoals toen op lijn 555.
En elke lijn bijvoorbeeld doortrekken naar het centrum, via het station, of het ziekenhuis, zo hoeven de mensen minder over te stappen.
Maak het interessant met bijvoorbeeld een stadskaartje, zodat mensen zonder ov chipkaart de bus dan ook sneller kunnen pakken
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Ederveen »

9292 geeft aan dat 322 morgen (30 juni) een omleiding heeft vanwege een marathon tussen Eindhoven en Nuenen. Maar de Hermes-website maakt hier geen melding van, laat staan dat ik ook maar ergens iets kan terugvinden over een marathon op 30 juni.

Heeft iemand een idee?
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door WALUIGI96 »

Er zal wel weer iets mis zijn. De omleiding in Milheeze staat er ook niet op.

Omleidingen blijven moeilijk voor Hermes. De omleiding in Oploo 2 weken geleden gingen ook helemaal mis
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

Ederveen schreef:9292 geeft aan dat 322 morgen (30 juni) een omleiding heeft vanwege een marathon tussen Eindhoven en Nuenen. Maar de Hermes-website maakt hier geen melding van, laat staan dat ik ook maar ergens iets kan terugvinden over een marathon op 30 juni.

Heeft iemand een idee?
Morgen vervallen voor lijn 322 alle halten tussen Station Eindhoven en Nuenen centrum. De route is die van de 321.
De oude site was al slecht met de info. De nieuwe is nog waardelozer.
De klachten zijn inmiddels al doorgestuurd naar Hermes. Het busboekje in PDF staat er inmiddels op.

Overigens ook lijn 23, 19, 319 hebben zondah en omleiding en staan ook niet vermeld.

Lijn 24, 320 en 324 keren trouwens ook weer terug naar de Keizersgracht en Wal. Denk je dat daar iets over wordt vermeld?
Lijn 258 rijdt vanaf maandag 8 eeken lang voor het eerst een zomerdienst. Je wordt er niet op geattendeerd omdat de perioden weg zijn gevallen.

Van 6 juli rijden 2,4,401,402,403 en 405 voor het eerst een hoogzomerdienst. Het valt niet op...
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door WALUIGI96 »

huibf schreef:Van 6 juli rijden 2,4,401,402,403 en 405 voor het eerst een hoogzomerdienst. Het valt niet op...
Dat staat op zich gewoon duidelijk op deze pagina: https://www.hermes.nl/nl/nieuws/hoogzom ... eling-2019 (te vinden onderaan op de homepage).
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door ZO6176 »

Dit jaar rijden op een aantal lijnen voor het eerst zomerdienst. Iemand die iets kan zeggen of het nu extra druk is in de bus of dat het wel te doen is.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

Deze week is het met name in de middag vanaf het station nog best druk. Grove schatting dat elke rit zon 30 tot 45 reizigers telt. Het is dus fors minder, maar eigenlijk nog geen reden om deze week al 2x uur te rijden.

Na de vakantie volgt een evaluatie waarop eventueel wordt bijgestuurd.
Lijn 119 blijft na de zomervakantie overigens 4x uur rijden. 6x/uur was wat veel.
119 reed als pikot tot juli. De pilot is met 1.5 jaar verlengd en komt uit een speciale pot tbv bereikbaarheid ASML/MMC.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Raymond »

Met 30-45 reizigers heb je nog geen staanplaatsen (er zijn volgens het RDW 47 zitplaatsen), dat is voor een gelede bus toch nog wel acceptabel. Of waren er al wel veel staanplaatsen?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

Vanaf het nieuwe schooljaar rijden er weer twee nieuwe lijnen:
Lijn 618
Lijn 619
Daarnaast gaat lijn 611 het gehele jaar rijden (uiteraard uitgezonderd de vakanties)

Om BravoFlex kost wat kost te laten slagen zijn er weer 4 nieuwe halten toegevoegd om strategische plaatsen zoals Hotels of Bedrijven
- Eindhoven, Flight Forum (op de HOV baan)
- Eindhoven, Novotel (bij de Afrit Airport)
- Veldhoven, Koningshof Hotel (voor de deur)
- Best, Philips Veenpluis

Er loopt nu een actie voor 2 gratis BravoFlex ritten, zodoende het gebruik te laten toenemen *O*
https://www.hermes.nl/nl/vervoerbewijze ... -en-waalre
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door ZO6176 »

De 2 schoollijnen lijken me een nuttige toevoeging.

Bravoflex zal nooit wat worden. Al voeg je 100 haltes toe.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door TLP »

Ik ben toch wel nieuwsgierig wat de reden is voor deze flop, net als bij Brengflex. Te groot netwerk met te weinig materieel waardoor te lange wachttijden ontstaan?
Ook al zou ik niet snel een vaste gebruiker worden omdat het aantal flexhaltes binnen mijn gebruikelijke reisgebied beperkt is en bovendien niet aan mijn gebruikelijke reisroutes liggen, heb ik altijd wel de potentiële voordelen van een flexnet ingezien en met mijn beperkte gebruik ervan goede ervaringen gehad. Maar misschien komt dat vanwege de kleinschaligheid van het flexnetwaar ik mee reisde.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door ZO6176 »

Wachttijden geloof ik niet.
1 busje staat vaak te niksen bij woensxl. Meestal zijde genovevalaan.
Prijs voor 1 persoon gaat maar met meerdere personen wordt het toch wel prijzig. Ook moet je volgens mij voor kinderen betalen.
Dwarslijnen die niet via het centrum gaan waren in het verleden ook niet echt succesvol.
Lijn 100 rondje woensel liep niet.
Net als wat verder in het verleden lijn 73 en 5. Lijn 5 was toen Nuenen- winkelcentrum - Philips Nederland- station.
Verder rijden veel stadswijken frequent en voegt bravoflex 0,0 toe
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Daniel »

De grote reden voor het floppen van flexnetten lijkt me dat reguliere reizigers sneller andere lijnen gaan gebruiken (want OVC geldig enzo, maar ook laagdrempeliger door niet te hoeven reserveren). Daarnaast zal een flexnet ook niet gauw nieuwe reizigers aantrekken omdat het doorgaans nog onzichtbaarder dan normaal OV is voor iemand die het systeem niet kent.

En wat bij Connexxion en dochters al gauw een probleem is is dat ze nooit eerst kijken waarom een lijn niet loopt. Is dat omdat de lijn net niet de gewenste verbinding biedt, een aansluiting mist of veel trager is dan gaat dat natuurlijk niet opeens beter als je 'm vervangt door een flexbus "omdat de normale lijn niet loopt".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Yanaike »

Daniel schreef:En wat bij Connexxion en dochters al gauw een probleem is is dat ze nooit eerst kijken waarom een lijn niet loopt. Is dat omdat de lijn net niet de gewenste verbinding biedt, een aansluiting mist of veel trager is dan gaat dat natuurlijk niet opeens beter als je 'm vervangt door een flexbus "omdat de normale lijn niet loopt".
Kun je deze filosofie eens loslaten op het stadsnet van Helmond? Wat zorgde er volgens jou voor dat het stadsnet van Helmond niet werkte? Volgens mij heeft Hermes daar echt wel het e.e.a. geprobeerd voor ze het hele net hebben vervangen voor flexbussen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door ZO6176 »

Helmond is wel goed bereikbaar per trein. De stad is grotendeels langs het spoor gebouwd. Alleen lijn 51 heeft een redelijke bezetting richting noord. Dat is dan zo ongeveer de enige wijk die niet langs het spoor ligt.
De vele stations liggen vaak op fietsafstand van stations dus ik zou zelf alleen lijn 51 laten rijden. Ook in de avond en zondag en verder niks. Dus ook geen flexsysteem
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Hainje »

Het probleem bij Connexxion en co is dat ze vaak net-niet-aansluitingen boden. Zoals lijn 402 die op zondag om 14:02u aankwam op het station, met de treinen die om 14:02u vertrokken (toen nog, pre-ETMET). Idem voor bijv. lijn 20 in Helmond. Het was het gewoon altijd net niet. Dat is natuurlijk gewoon killing voor je reizigersaantallen.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Daniel »

Dat was inderdaad wel in meer plaatsen het geval. Ik heb zelf de grootste forens-ervaring met Connexxion in Utrecht en daar kon ik een groot deel van de 20 bussen per uur die er op de hoofdas waar ik reisde niet nemen gezien ze niet op de trein aansloten.
Die aansluitingen konden toen ook nooit handig worden, want de 20x/uur werd uitgevoerd als 4x/uur vijf bussen achter elkaar aan.

Soms waren de aansluitingen er praktisch ook wel, maar kwamen ze nooit uit de reisplanner omdat er 5 minuten buffertijd tussen de laatste twee haltes zat. Er was daardoor in Utrecht een tijd waarin 9292 adviseerde bij de laatste halte op een andere lijn over te stappen omdat die sneller was.

Helmond zal ik later eens een blik op werpen, maar veel dingen zie je bij Connexxion in meerdere regio's gebeuren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

In Helmond spelen verschillende zaken

- veel station
- goede fietspaden tegenwoordig
- centrum op loopafstand vh station

Daarnaast wanneer ga je over op flexvervoer.
Een aantal ritten zat boven de 10 en was de best goed bezet.
Er is te gemakkelijk een streep door alles gezet.

Overigens wat ook meespeelde is dat 2/3 vr ritten door SOVkaart werd gereden en dus marginale inkomsten.
In vergelijking met eindhoven stad is dat hoog.

Het besluit over stopzetten is nog niet genomen.
sreglov
Berichten: 9
Lid geworden op: do 08 nov 2012, 15:34

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door sreglov »

Dat stadsdienst in Helmond is zachtjes aan de nek omgedraaid. Nog geen 20 jaar geleden was er een interessant net van vier lijnen die allemaal op elkaar door liepen (je kon in volgens mij gewoon blijven zitten om alle lijnen in 1 richting te kunnen volgen). Daar is langzaam in gesneden, dat was op zich niet zo erg, deels kun je ook toe met grotere lussen door wijken. Maar toen werden de ritten na 19u geschrapt, wat het onaantrekkelijker maakt. Met Bravoflex zijn de lijnen op 51 na de das omgedaan, behoudens streeklijnen die een deel v.d. stad aandoen.
Het is waar dat er veel stations zijn en veel wijken op redelijke afstand van stations liggen, maar dat geldt niet voor alle wijken. Het aantal Bravoflex reizigers - zoals al genoemd werd - is beduidend lager. Het is wat mij betreft dan ook een halfbakken oplossing: een relatief goedkope net-niet-taxi die niet van deur tot deur rijdt of een dure bus die je vooraf moet reserveren waar je niet met alle OV kaarten in kunt reizen... In Nijmegen gaan ze al stoppen... in Eindhoven gaan ze nog stug door... ben benieuwd hoelang, want de provincie duwt het gewoon door de strot van de gemeente (zo slecht was de SRE nog niet...)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door fogeltje »

Was het instaptarief op een aantal lijnen, waaronder 322, niet verhoogt naar 8 euro? Bij mij werd gisteren "gewoon" 4 euro borg afgeschreven. Heeft dat te maken met een kortingsproduct op de kaart zoals bij NS?
"Een touringcar is geen bus"
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door WALUIGI96 »

Dat komt inderdaad door een kortingsproduct. Bij mij gebeurt hetzelfde in lijn 23 als ik altijd korting actief heb.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door regenmaker »

fogeltje schreef:Was het instaptarief op een aantal lijnen, waaronder 322, niet verhoogt naar 8 euro?
Deze lijnen inderdaad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door fogeltje »

WALUIGI96 schreef:Dat komt inderdaad door een kortingsproduct. Bij mij gebeurt hetzelfde in lijn 23 als ik altijd korting actief heb.
Dat zal het dan wel zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten