Pagina 7 van 10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: di 12 mar 2019, 10:20
door Yanaike
ZO6176 schreef:Fijn dat de buurtbusverenigngen prima kunnen samenwerken. Ik persoonlijk heb nooit in deze lijn geloofd. Waarom zou je van Heeze naar Valkenswaard willen (of andersom)? Een reiziger van Geldrop naar Valkenswaard kan prima via Eindhoven. De eventuele reiziger naar het Sint Annaziekenhuis zou denk ik de doelgroep zijn maar om daarvoor een bus te laten rijden. Een buurtbus lijkt me een prima optie.
Lokaal gezien is het idd een volstrekt onlogische buslijn. Als buurtbus oké, maar als gewone bus snap ik 'm ook niet.

Maar op een hoger strategisch niveau kan ik hem wel verklaren. Busstation Neckerspoel raakt steeds voller er reizen een hoop reizigers via Eindhoven waarvan een deel niet per se in Eindhoven hoeft te zijn. In die zin is het logisch dat de provincie/Hermes probeert om ringlijnen te onderzoeken. In het zuidoosten was dit de 21, in het westen heb je de 20 die Best - Veldhoven - Eindhoven HTC.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: di 12 mar 2019, 17:20
door huibf
Bravoflex is het antwoord.

Als je vandaag de APP opent zal je iets zien. De bug van 7.00 euro voor 2 t/m 5 personen is eruit.
Maar je ziet nog meer.... :shock:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: di 12 mar 2019, 19:04
door Hainje
Waar is het linkje naar de clickbait?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: wo 13 mar 2019, 21:35
door lijntaxi
huibf schreef:Op de site van Hermes is inmiddels lijn 257 te zien.
Deze lijn vervangt lijn 21.

De lijn wordt gereden door buurtbusvereniging 276 en 277.
De laatste rit Valkenswaard-Geldrop vervalt ivm de stalling in Borkel en Schaft.
Door al dat gegoochel met al die lijnnummers weet je op gegeven niet meer welke lijnnummer voor welke lijn staat. In mijn herinnering was lijn 21 de buslijn
van Nijmegen naar Eindhoven via Gemert - Uden en Grave. De langzame variant wel te verstaan.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: do 14 mar 2019, 08:26
door isadora

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: do 14 mar 2019, 22:29
door huibf

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 19:32
door Raymond
Het positieve aan alle negatieve media aandacht is in ieder geval dat het een stuk lastiger wordt om straks in de evaluatie doodleuk te beweren dat het een groot succes is. En met het nieuwe tarievenstelsel dat in Eindhoven is geïntroduceerd, wordt in ieder geval ook duidelijk dat Bravo Flex niet als alternatief van de lijnbus verkocht kan worden.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 21:09
door ZO6176
Maar met als je met bravoflex reist betaal je dan ook voor de kinderen? Want dan wordt het wel duur. Ik heb zelf nog niet met bravoflex gereisd maar zie nog steeds het nut niet zo van dit systeem.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 22:33
door huibf
Die vraag was al eerder gesteld.
Er zat tot maandag een bug in het systeem waadoor je maximaal 7 euro betaalde tot maximaal 5 personen.
Maar het is dus maximaal 7 euro per persoon.

Dus ja. Kinderen betalen ook 7 euro. Geen kortingen dus. Alleen voor 65+ is er korting.

Een reisje van Tongelre naar Oerle met 4 personen kost dus 28 euro. Een taxi is dan goedkoper endoe gaat van deur naar deur.
Ikzelf moet ook nog ontdekken waarom dit systeem zo aansluiten bij behoeften? Dat zou het namelijk doen?

De gemeente Eindhoven laat ook van zich horen:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3715217685

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 16 mar 2019, 08:58
door ZO6176
Ik zie de behoefte ook niet. Ik vind wel dat er in de avonduren na 2200 uur de dichtheid van bussen mag verminderen. Eventueel ook op zondag. Ik bedoel mee te zeggen dat bijvoorbeeld lijn 12 in de avonduren prima opgevangen kan worden door 11 en 324.
Evenzo met lijn 7. Na 22 uur zou 317 of 318 best via de ekenrooi kunnen. Extra reistijd van ongeveer 4 minuten is dan niet erg. Scheelt hoop dienstregelinguren die je beter elders kan gebruiken.
Op zondag zou 405 en 406 gecombineerd kunnen worden.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 16 mar 2019, 11:13
door phileas
ZO6176 schreef:Ik zie de behoefte ook niet. Ik vind wel dat er in de avonduren na 2200 uur de dichtheid van bussen mag verminderen. Eventueel ook op zondag. Ik bedoel mee te zeggen dat bijvoorbeeld lijn 12 in de avonduren prima opgevangen kan worden door 11 en 324.
Evenzo met lijn 7. Na 22 uur zou 317 of 318 best via de ekenrooi kunnen. Extra reistijd van ongeveer 4 minuten is dan niet erg. Scheelt hoop dienstregelinguren die je beter elders kan gebruiken.
Op zondag zou 405 en 406 gecombineerd kunnen worden.
Ik ben met je eens! Ook zou lijn 8 beste via Prinsenjagt kunnen zoals vroeger.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 16 mar 2019, 13:11
door ZO6176
Zelf zou ik lijn 8 het ene halfuur de huidige route laten rijden. Het andere half uur via woensxl. Lijn 9 hoeft dan niet meer die omweg te maken.
Het verlaten half uur van lijn 8 zou ik lijn 10 laten rijden via de Boschdijk tot aan vredeoord.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 08:48
door Yanaike
Het maakt niet zo veel uit dat lijn 9 een omweg maakt. Het aantal doorgaande reizigers op lijn 9 is toch heel laag. Als je van Son of Breugel naar Eindhoven wil, kun je gebruik maken van lijn 154, 156 of 157. En tussen Ekkersrijt en station Eindhoven heb je ook al de 406. Het aantal reizigers tussen Son/Breugel <-> Ekkersrijt/WoensXL is dermate laag dat een rechtstreekse buslijn niet valt te verantwoorden.

Met het ommetje via Prinsenjagt heeft lijn 9 in ieder geval nog iets van een functie binnen Eindhoven. Vanuit de vervoerder is het lijnennet logisch.

Ik snap het voorstel van ZO6176, omdat je zo de verbinding Prinsenjagt <-> WoensXL behoud en tegelijkertijd niet aan frequentie verliest op het zuidelijke deel van lijn 8, maar stadslijnen met frequenties van 1x/uur zijn voor de reiziger ook niet bepaald aantrekkelijk.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 09:24
door huibf
Routevarianten zijn zeer onhandig. Dat lijn 8 is rechtgetrokken heeft alles te maken dat Pieter Eijffhuis een rechtstreekse verbinding wilde met WoensXL. Daarnaast is de bezetting op lijn 8 vele malen hoger dan lijn 9 en profiteren er dus veel meer reizigers van dr snellere verbinding.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 10:01
door ZO6176
Je krijgt alleen voor het Pieter eijffhuis 1x per uur maar dat is nu ook. Destijds had je in tongelre het rondje 5-55. Ik werkte toen nog in karregat en was regelmatig gebruiker van deze 2 lijnen. Niemand die het verwarrend of lastig vond.
Je zou dat dus ook met 8 kunnen doen. Er zijn best wel veel reizigers tot Philips Nederland (of wat daar van over is). Die blijven dan in mijn voorstel met lijn 10 2x per uur houden. Zoveel om is het ook niet via woensxl getuige het feit dat de 400 dat ook voortaan doet. Die rijdt dan wel praktisch non-stop.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 10:06
door Yanaike
En welk probleem los je hier nou precies mee op?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 10:13
door ZO6176
Meer rechtstreekse verbindingen en betere bezetting lijn 10. Minder geslinger voor lijn 9 als die lijn in toekomst nog zou bestaan.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 10:37
door huibf
ZO6176 schreef:Je krijgt alleen voor het Pieter eijffhuis 1x per uur maar dat is nu ook. Destijds had je in tongelre het rondje 5-55. Ik werkte toen nog in karregat en was regelmatig gebruiker van deze 2 lijnen. Niemand die het verwarrend of lastig vond.
Je zou dat dus ook met 8 kunnen doen. Er zijn best wel veel reizigers tot Philips Nederland (of wat daar van over is). Die blijven dan in mijn voorstel met lijn 10 2x per uur houden. Zoveel om is het ook niet via woensxl getuige het feit dat de 400 dat ook voortaan doet. Die rijdt dan wel praktisch non-stop.
Omdat 5 en 55 twee verschillende nummers zijn en de route is voor 95% anders.
De meeste reizigers reizen naar de Marthonloop en Acht. Dus die reizigers ondervinden een omweg. Juist door die snelle verbinding loopt de lijn weer wat beter.

Lijn 10 via Vredeoord is ooit geopperd. Men wil Strijp-T bedienen. Ik weet niet hoeveel uitstappers er zijn.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 12:53
door ZO6176
2 verschillende lijnnummers kan nooit het probleem zijn. 8 en bijvoorbeeld 88 en dat probleem is opgelost. Via woensxl is ook grotendeels anders. Schat toch minimaal 80 procent. Strijp-T ligt op loopafstand van station strijp-s. Maar stel dat lijn 9 verdwijnt wat heel goed mogelijk is vind ik dit geen slechte oplossing.
De aantal keren dat ik met lijn 8 reis vond ik de bezetting tot vredeoord niet verkeerd, daarna is de bus zo goed als leeg.
Misschien is het meer voor het ideeën-topic: lijn 8 door naar best in plaats van lijn 3. In best heb je dan overstap richting Boxtel en verder per trein. Nu reis je eerst naar het station om vervolgens je eigen dorp weer voorbij te reizen. Een station zie ik niet zo snel komen. Hooguit als er iets komt voor bediening vliegveld.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 13:23
door Yanaike
ZO6176 schreef:Meer rechtstreekse verbindingen en betere bezetting lijn 10. Minder geslinger voor lijn 9 als die lijn in toekomst nog zou bestaan.
Waarom is het een probleem dat lijn 9 slingert?

En waarom is het blijkbaar geen probleem dat 'lijn 88' wél slingert?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 13:31
door Hainje
ZO6176 schreef:Misschien is het meer voor het ideeën-topic: lijn 8 door naar best in plaats van lijn 3. In best heb je dan overstap richting Boxtel en verder per trein. Nu reis je eerst naar het station om vervolgens je eigen dorp weer voorbij te reizen. Een station zie ik niet zo snel komen. Hooguit als er iets komt voor bediening vliegveld.
Ik zie het probleem nu ook niet, je kunt vanuit Acht nu toch ook met lijn 3 naar Best en daar op de trein stappen?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 16:00
door ZO6176
Ok. Zal wel aan mij liggen. Zie geen probleem maar denk aan hoe zaken beter kunnen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 16:09
door Hainje
Dat is ook helemaal niet erg, van een beetje brainstormen is niemand slechter geworden. :wink: Ik probeer alleen te zeggen dat je niet perse eerst naar Centraal hoeft om vanuit Acht met de trein richting het noorden te reizen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 16:24
door ZO6176
Klopt. Mee eens. Vind alleen dat lijn 3 momenteel ook een slingerlijn is die niet veel meerwaarde meer heeft. Vroeger reed deze nog om de 10 minuten maar dat was voordat er bussen over wat nu de hov-lijn is. Ik vrees ook dat lijn 3 dezelfde toekomst heeft als lijn 9.
Wat lijn 9 betreft misschien zou je daar ook kunnen kijken of de 157 door son iets anders zou kunnen rijden. Het nut van de 157 is me nu niet meer zo duidelijk.
Van Eindhoven naar sint-oedenrode loopt deze gelijk aan de 156. Aan de A50 ligt nu een halte voor de 305 en 605.
Wel ligt deze halte flink buiten de bebouwde kom. Ook als je daar een fiets zou neer zetten dan is het wel een eindje lopen tussen de 2 halten. Het is niet zomaar een straat oversteken.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat sint-oedenrode en eventueel Schijndel niet bij Brabant Zuid-oost hoort. Dat zal wel vanuit vroeger zo gegroeid zijn. Oirschot hoort dan weer wel bij Zuid-oost maar wordt door Arriva brabant-oost bediend.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 20:11
door huibf
De knip in Best is natuurlijk een stuk logischer dan in Oirschot.
Zo ook voor lijn 156. Een knip bij Schijndel of Sint Oedenroode lijkt me niet zo prettig.

Lijn 3 heeft nooit elke 10 minuten gereden. In de vorige concessie was dat elk kwartier. Maar die lijn heeft nooit goed gelopen, mogelijk door de omweg.

Maar enerzijds lees ik dat lijn 156 of lijn 317/318 maar even moeten omrijden, maar lijn 3 dan weer teveel slingert. Het blijdt een lastige materie en er is niet een unieke oplossing te verzinnen.
Lijn 324 rijdt immers ook een lusje terwijl lijn 24 dat dan weer niet doet. Terwijl juist deze lijn hiervoor bedoeld is. Echter dan zou je lijn 24 weer moeten opwaarderen maar een hogere frequentie ten koste van lijn 324.