Ik keek gisteren op de OVinfo-app en daar viel mij opeens iets op: namelijk dat er in Maastricht een aantal nieuwe haltes zijn toegevoegd inclusief nieuwe lijnen, met de mededeling: "Op korte termijn vertrekken van deze halte geen ritten, eerste vertrek staat gepland op zondag, 9 december" (of, voor de nachtlijnen, "zaterdag, 15 december"). Na even verder neuzen ontdekte ik dat op alle haltes de lijnen al staan aangegeven met hun nieuwe bestemming, tenzij ze er (blijkbaar) in de nieuwe dienstregeling niet meer komen, want dan staan ze nog aangeduid met hun oude bestemming.
Daaruit haal ik voor dienstregeling 2019 in Maastricht de volgende wijzigingen:
Na onderstaand bericht van Suus voeg ik maar meteen het een en ander toe.
- Lijn 1 heeft als nieuwe bestemming "De Heeg via Scharn-Heer", maar ik denk dat dat een foutje is, want ik vind lijn 1 op geen enkele halte in Scharn of Heer. Ik denk dus dat er niets verandert. (Begint goed. ) Vermoeden klopt.
- Lijn 5 rijdt voortaan altijd naar Heugem. Eijsden wordt voortaan bediend door de nieuwe lijn 15.
- Lijn 7 rijdt vanaf het station niet meer via Heugemerveld naar het MUMC (dit wordt overgenomen door de nieuwe lijn 15), maar via de route van de vroegere lijn 4 via Scharn en Station Randwyck naar het MECC (Station - Wilhelminasingel - Koningsplein - Scharnerweg - Sibemaweg - Nijverheidsweg - Burght/Demertstraat (richting Randwyck) - Station Randwyck - Forum MECC). De haltes Sibemaweg (richting Randwyck) en Nijverheidsweg worden na twee jaar weer in gebruik genomen, de voormalige eenrichtingshalte Demertstraat/Sint Jozefstraat (richting Randwyck) en de halte Burght/Demertstraat richting Station zijn niet op de kaart verschenen. Tot hier juist.
Omdat het MECC een bijzonder onlogische plaats is om te keren en lijn 10 vanaf P&R Noord ook bij het MECC gaat eindigen, vermoed ik dat lijn 7 bij het MECC overgaat op lijn 10 richting Centrum en P&R Noord. (Anders was het MUMC het logische eindpunt geweest, zoals lijn 4 dat vroeger ook had.) Het doorgaan als lijn 10 is niet terug te vinden; en lijn 10 blijft toch deels doorrijden tot Gulpen. - Lijn 9. Ik zie een nieuwe halte Balyeweg/Ankerkade op de Balyeweg voor lijn 9. Mogelijk gaat er dus niet meer via de Borgharenweg (halte Ankerkade/Balyeweg) gereden worden. Een andere logische halte op de route van lijn 9 zou dan de nieuwe halte W. Alexanderweg zijn (ook voor lijn 10 overigens), maar die staat alleen nog maar aangegeven voor de (nieuwe) nachtbus 804. Hier wordt inderdaad over gesproken "medio 2019".
- Lijn 10 lijkt ingekort te worden tot het traject P&R Noord - Forum MECC en dan door te gaan als lijn 7 richting Scharn - Station - Caberg - Pottenberg. Het lijkt erop dat de route door Heer en door naar Gulpen niet meer bediend gaat worden. Vervelend voor reizigers van met name de haltes Burgemeester Kessensingel Noord en Burgemeester Kessensingel Zuid, die dan dus komen te vervallen (evenals Burght/Ridder van Heerstraat en Veldstraat, maar die hebben als alternatief de nieuwe lijn 7 (Burght/Demertstraat) of lijn 2 (Rijksweg/Veldstraat)). Voor het traject Oude Molenweg - Gulpen kan natuurlijk lijn 350 gebruikt worden. (Er is dan geen rechtstreekse verbinding meer met Randwyck of het centrum.) Dit is waarschijnlijk niet waar. Er wordt toch nog naar Gulpen gereden, maar wel minder.
- Lijn 15. Dit wordt een nieuwe lijn: Maastricht Markt - Station - Heugemerveld - MUMC - Molensingel - Oost-Maarland - Eijsden. Deze bus gaat in beide richtingen over de Molensingel rijden en niet door Heugem (ook niet langs de haltes Balsemienbeemd en Beemdenplein/Maasveld, zoals nu nog het geval is bij de route over de Molensingel). De haltes Molensingel/Graanmolen en Molensingel/Malvabeemd krijgen er haltes bij richting Maastricht en er komen ook twee nieuwe tweerichtingshaltes: Molensingel/Slagmolen en Schorsmolen. "Maastricht Markt" wil gewoon zeggen: het standaardrondje Station - Mosae Forum/Centrum - Boschstraat/Maagdendries - Boschstraat/Markt - Station. Toevoeging: als Eijsden per trein een halfuurdienst krijgt, wordt lijn 15 een uurdienst; daarvoor een halfuurdienst.
- Lijn 30 gaat via P&R Maastricht-Noord rijden. Op de Korvetweg zijn in beide richtingen de nieuwe haltes Korvetweg (ter vervanging van W. Alexanderweg/Korvetweg) en Jeruzalemweg verschenen. In Limmel worden medio 2019 de haltes Bersebastraat en Dolmansstraat/Kerk geschrapt, maar wordt wel gestopt op de W. Alexanderweg.
- Lijn 48 bedient aan de Cannerweg (tussen Maastricht, Aramislaan en Kanne, Statiestraat) de drie nieuwe haltes Jekermolenweg, Nekummerweg en Jezuietenberg.
Nachtbussen (alleen nog maar van zaterdag op zondag, niet meer van vrijdag op zaterdag) - Lijn 801 gaat niet meer op en neer naar De Heeg, maar een lusroute rijden via De Heeg en Heugem. De route naar De Heeg blijft hetzelfde (over Station Randwyck), vervolgens wordt via de halte Molensingel/Malvabeemd naar de halte Oude Maasstraat gereden in Heugem en vervolgens over de route van de huidige lijn 803 terug (Wardehofplein - Kapitellaan - MUMC - Forum MECC etc.)
- Lijn 802 ongewijzigd (voor de volledigheid).
- Lijn 803 rijdt niet meer naar Heugem (zie lijn 801). In plaats daarvan wordt naar Amby gereden met een aantal wijzigingen t.o.v. de huidige lijn 804. In plaats van over de Bergerstraat (halte Bergerstraat/Bernhardlaan), wordt via Scharn Kerk en Burgemeester Cortenstraat/Padualaan gereden. In Amby wordt de volledige route gereden zoals de bussen overdag dat ook doen (dus inclusief de haltes Gravenstraat en Severenplein die nu 's nachts niet bediend worden). Als de voortekenen niet bedriegen, gaat de nachtbus dus eindelijk zo rijden zoals de lijnennetkaart dat aangeeft. Vanuit Amby wordt niet meer doorgereden naar Meerssen. Meerssen blijft wel bediend, zie lijn 804. Route naar Daalhof gaat via Pottenberg.
- Lijn 804 gaat aan de westkant van de stad doorrijden naar Wolder, wat daarmee ook een nachtbus krijgt. Aan de andere kant wordt een lusroute gereden via P&R Maastricht Noord naar Meerssen en Bunde en weer terug langs Itteren richting Maastricht. Lijn 804 lijkt niet op het station te gaan stoppen. Route: Wolder - Tongerseplein als lijn 3, Tongerseplein - Centrum - P&R Maastricht-Noord als lijn 10 inclusief nieuwe halte W. Alexanderlaan, P&R Maastricht-Noord - Meerssen tot aan halte Meerssen, Viaduct als lijn 30, dan haltes Bunde, Kastanjelaan - Bunde, Beukenlaan - Itteren, Meerssenhove - Maastricht, W. Alexanderlaan/Korvetweg - nieuwe halte W. Alexanderlaan - Franciscus Romanusweg - Mosae Forum/Centrum - als lijn 10 tot Tongerseplein - als lijn 3 naar Wolder. Lijn 804 stopt dus alleen bij stations Maastricht Noord en Meerssen, niet bij Maastricht of Bunde.
- Lijn 805 staat in Maastricht aangegeven als rijdend naar Gulpen, maar bij de haltes oostelijk van Gulpen is een lijn 805 Maastricht-Aachen opgedoken. Wellicht wordt er dus (deels?) verder gereden dan Gulpen. Dit vermoeden is juist. Die 805 staat overigens niet op halte Aachen, Theater; wat wellicht betekent dat die niet meer bediend gaat worden door bussen uit Nederland. (Wat eigenlijk ook niet echt nodig is nu ze bij de Elisenbrunnen stoppen.)