Treinverbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Zal mij benieuwen of dit allemaal doorgaat. Komt wel vaker voor dat Arriva voorbarig is.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Is dat naderhand aangepast of zo?
Hier staan ze op een plaatje van Herzogenrath en Aachen West in het Nederlands.
https://twitter.com/desbarts/status/1081906683776065546
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
In Aken heb ik ze vorig jaar ook in het Duits gezien, dus dat zou goed kunnen.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Omdat het hier over paaltjesplaatjes gaat. Hier check ik op 8 mei 2023 in op Aachen Hbf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Een taalfluïde paaltje.
Kom daar maar eens om.
Kom daar maar eens om.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Volgorde? Volgorde?! Niks volgorde, in Wallonië uitsluitend in het Frans.
(Ik vind dat een van de meest kenmerkende uitwassen van het schizofrene België: als je met de IC van Brussel naar Luik gaat krijg je in Brussel de omroep tweetalig, in Leuven alleen in het Nederlands en in Luik alleen in het Frans. Zowel de automatische omroep als de omroep van (vaak dezelfde!) conducteur.)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dus ik neem aan dat we de ov-paaltjes over een aantal weken al kunnen zien staan langs de Belgische route? Of weten ze dit nog uit te stellen tot december en dat we al blij zijn dat er überhaupt een trein rijdt vanaf juni? En krijgen we straks 3x te maken met personeelsuitval? Nederlands, Duits en Belgisch personeel.. is Duits personeel ziek kom je alsnog niet verder dan Heerlen/Maastricht, mag je met de vervangende bus naar Aken en dan vervangend naar Luik? Al met al lekkere vertraging ondertussen sinds de start van Arriva concessie in Limburg nu maar hopen op niet al te veel personeelsuitval, defect materiaal, defect spoor en andere rare eisen en vergunningen. Oh ja en natuurlijk werkzaamheden. Mag hopen dat ze die niet gepland hebben na de start in de eerste weken, maar niks zal mij verbazen. Ook daar dus 3x kans per land op straks.
Valt me trouwens nog mee dat ze in België überhaupt akkoord zijn gegaan want ze zijn heel erg gericht op controles van migratie de laatste tijd. Dus vergeet zeker je paspoort niet mee te nemen naar Luik en reken op vertragingen in de trein bij identiteitscontrole.
Valt me trouwens nog mee dat ze in België überhaupt akkoord zijn gegaan want ze zijn heel erg gericht op controles van migratie de laatste tijd. Dus vergeet zeker je paspoort niet mee te nemen naar Luik en reken op vertragingen in de trein bij identiteitscontrole.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Je moet in België sowieso je paspoort of ID-kaart bij je hebben.
(Vroeger was er een uitzondering voor grenswerkers die binnen 25km van de grens woonden en binnen 25 km van de grens werkten, alsmede inwoners van Zeeuws-Vlaanderen, de Baarles en Castelré, die mochten binnen 25 km van de grens de identificatieplicht voldoen met een nationaal ID-bewijs zoals rijbewijs, maar die regeling kan ik zo niet meer vinden dus wellicht afgeschaft)
(Vroeger was er een uitzondering voor grenswerkers die binnen 25km van de grens woonden en binnen 25 km van de grens werkten, alsmede inwoners van Zeeuws-Vlaanderen, de Baarles en Castelré, die mochten binnen 25 km van de grens de identificatieplicht voldoen met een nationaal ID-bewijs zoals rijbewijs, maar die regeling kan ik zo niet meer vinden dus wellicht afgeschaft)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Is het zo erg dan. Ik reis over twee weken van Luik naar Maastricht namelijk.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Nee. Ik ben het afgelopen half jaar 6x over die grens gereisd en 0x gecontroleerd, al stond er laasts wel Belgische geuniformeerden met hond op station Eijsden (en stapten ze niet in de trein ri Luik).
Van al mijn 100en reizen kan ik maar 1 controle herinneren, en dat leverde geen vertraging op.
Mijn ervaring met Franse politie is dat het wel helpt als je niet naar drugs ruikt, of zwart of arabisch van huidskleur bent.
Van al mijn 100en reizen kan ik maar 1 controle herinneren, en dat leverde geen vertraging op.
Mijn ervaring met Franse politie is dat het wel helpt als je niet naar drugs ruikt, of zwart of arabisch van huidskleur bent.
Laatst gewijzigd door IIVQ op zo 03 mar 2024, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
In 1.5 jaar afwisselend in België wonen en tussen Nederland en België pendelen is er nog nooit naar m'n ID gevraagd, dus zorgen zou ik me zeker niet maken.
請勿靠近車門
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ben zelf ook nooit gecontroleerd op deze verbinding. Heb wel eens gezien hoe de Koninklijke Marechaussee het perron in Maastricht met hekken afsloot. Of dat ze op station Eijsden stonden.
Laatst gewijzigd door en-es op zo 03 mar 2024, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik ben in de afgelopen 3 maanden 12 keer een Belgische grens overgestoken (exclusief toen ik naar Baarle-Nassau ging), en ik ben geen enkele keer gecontroleerd, dit was 4 keer met de trein (Eurostar Red), 2 keer met lijn 19 tussen Hulst en Breda, en 6 keer met de auto. Het valt dus behoorlijk mee met de grenscontroles. Ik heb ook geen controles van ander verkeer gezien toen ik met de bus/auto ging.
zij/haar/hen/hun
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Wat een nonsens. Er rijdt al een trein, er rijdt straks nog steeds een trein, en er controleert helemaal niemand. Ja, de conducteur, of je een kaartje hebt. Laatst werd deze uitgekafferd door een onbeschofte Nederlander met een NS-abonnement, die een kaartje Luik-Visé gekocht had en vond dat het feit dat hij geen kaartje Visé-Visé grens had de fout van de Belgische spoorwegen was. Hij was zo verbaal agressief dat de conducteur na een minuut of 8 dacht, ja meneer, het is goed.Djeez schreef: ↑zo 03 mar 2024, 13:50 Valt me trouwens nog mee dat ze in België überhaupt akkoord zijn gegaan want ze zijn heel erg gericht op controles van migratie de laatste tijd. Dus vergeet zeker je paspoort niet mee te nemen naar Luik en reken op vertragingen in de trein bij identiteitscontrole.
In Visé is het nieuwe perron klaar (of soort van klaar?), en nam ik al een bordje waar met "voie 3". Echter nog steeds geen stationsnaambordje te bekennen. Van OV-chipkaartpaaltjesinfrastructuur heb ik nog geen spoor gezien.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Oh ja, en wat betreft paaltjes: dit is van een uur geleden.
- ThatPCDude
- Berichten: 583
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Gelukkig al inclusief vandalistische schade, begint alweer op NL te lijken
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
In België heeft de Franse politie niets te zoeken en niets te zeggen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Sinds OVpay is inchecken wel een stuk makkelijker geworden voor buitenlanders
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dan nog, in Leer kun je gewoon chipkaarten kopen. Zo'n automaat kun je in Luik ook neerzetten. Liefst met een taalknop zodat reizigers in het Engels, Duits, Frans en Nederlands hun vervoersbewijs kunnen aanschaffen. En natuurlijk de regionale vervoersbewijzen die in Nederland geldig zijn, zoals het Euregioticket verçhippen. Kun je gewoon in België in- en uitcheken. Reuze handig.
Voor incidentele reizigers uit Wallonië en Duitsland blijven de bestaande papieren vervoersbewijzen die worden uitgegeven door de NMBS en de DB gewoon geldig lijkt me?
Voor incidentele reizigers uit Wallonië en Duitsland blijven de bestaande papieren vervoersbewijzen die worden uitgegeven door de NMBS en de DB gewoon geldig lijkt me?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
"Het" Euregioticket bestaat niet (bij iedere deelnemende maatschappij die het verkoopt ziet dat er anders uit) en welk voordeel verchippen zou opleveren is me ook niet helemaal duidelijk. Het kaartje is al geldig, waarom zou je dan in vredesnaam nog in- en uit willen checken? De versies uit de NS- en Arriva-automaat zijn al eenmalige chipkaarten, overigens.
Het belangrijkste lijkt me dat er voor beide landen normale, redelijke tarieven komen voor de reis op dit traject. Zodat je niet langer €5,30 kwijt bent voor de twee minuten van Eijsden naar Visé. Of dat dan chipkaarten zijn of e-tickets maakt niet zoveel uit.
Het belangrijkste lijkt me dat er voor beide landen normale, redelijke tarieven komen voor de reis op dit traject. Zodat je niet langer €5,30 kwijt bent voor de twee minuten van Eijsden naar Visé. Of dat dan chipkaarten zijn of e-tickets maakt niet zoveel uit.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat is de grenstoeslag, dat staat wel los van de discussie over papieren of electronische vervoersbewijzen.
Om poortjes mee te kunnen openen, als die op de stations geplaatst worden (Heerlen, Maastricht).Het kaartje is al geldig, waarom zou je dan in vredesnaam nog in- en uit willen checken?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het enige station in Limburg met poortjes is Sittard en ik zie dat voorlopig niet veranderen. De grenstoeslag is daarnaast verdwenen tussen Eygelshoven Markt en Herzogenrath toen het tariefsysteem van Arriva werd ingevoerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik ben niet 100% zeker of dit over hetzelfde bedrag gaat, maar de grenstoeslag (overgang concessie NS/NMBS) zal blijven op de Drielandentrein:
En wat dit betreft:Voor de deeltrajecten van NMBS en NS zullen wij conform bovenstaande tarievenlogica deze tarieven hanteren in de beprijzing, zodat
hier dezelfde prijzen zullen blijven gelden als nu, voor zover dit ook mogelijk is in de achtergrondsystemen. Hier wordt op het moment nog hard aan gewerkt.
Komt er een grenstoeslag zoals nu geldt voor een grensoverschrijdend ticket?
De doelstelling voor de tarieven bij begin van de doorgaande grensoverschrijdende exploitatie op de drielandentrein naar België is dat er geen nieuwe grenstoeslagen toegevoegd dienen te worden. Echter, de bestaande tarifering en dubbele opstaptarief (‘grenstoeslag’) van de S43 zal
voorlopig blijven bestaan. Hier heeft Arriva verder geen invloed op, conform de logica van de verschillende concessies op de deeltrajecten aan weerszijde van de grens.
https://www.reizigersoverleglimburg.nl/ ... 4-ROL-.pdf
...en de elektronische tickets in de app, lijkt me? En niet alleen voor de "incidentele'" reizigers overigens, want voor vaste reizigers gelden dezelfde tariefvoorwaarden als voor occasionele reizigers.Voor incidentele reizigers uit Wallonië en Duitsland blijven de bestaande papieren vervoersbewijzen die worden uitgegeven door de NMBS en de DB gewoon geldig lijkt me?
Laatst gewijzigd door DovaModaal op ma 11 mar 2024, 18:04, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
In dat antwoord van Arriva staat expliciet dat ze Arriva-OV-chipkaartpalen willen in de Belgische stations, en in Eijsden zal naast een nieuwe Arriva-paal de NS-paal blijven:
Om er echter toch voor te zorgen dat Nederlandse reizigers met de OV-Chipkaart / OVpay kunnen doorreizen naar België, zijn we
voornemens om, bij formeel akkoord van NMBS en NS, vanaf de start van de drielandentrein in- en uitcheckpalen van Arriva te installeren op de stations Liège-Guillemins, Bressoux, Visé en Eijsden, deze laatste naast de NS check-in check-uit paal.
https://www.reizigersoverleglimburg.nl/ ... 4-ROL-.pdf
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast